LOT SAMOLOTEM W CHMUARCH.doc

(103 KB) Pobierz

24.04. 2010(Czwartek)

Przywitanie, zaśpiewanie hymnu+ zabawa ruchowa

 

Załącznik nr. 1 wg.(Klanza -Lecimy samolotem)
Część I
• włączamy silnik przekręcając pokrętło dwa razy prawą ręką, wyciągamy ją przed siebie z zaciśniętą pięścią, przekręcamy dwa razy
• to samo powtarzamy lewą ręką
• zapinamy pasy: wyciągamy obie ręce wyprostowane przed siebie, następnie lewą rękę zginamy w łokciu w prawą stronę i trzymamy w zgięciu lewą rękę zgiętą w lewą stronę
• wyglądamy przez okienko: ułożone wcześniej ręce unosimy do góry nad głowę i wyglądamy przez nie raz w prawą raz w lewą stronę. Powtarzamy Tę czynność.
Pierwszą część powtarzamy jeszcze raz.
Część II
• ręce wyprostowane wyciągamy na boki i lecimy, machamy rękami, wzbijamy się w górę i opadamy
• w dole koziołkujemy tzn. dłonie obracamy wokół siebie
• wzbijamy się ponownie wysoko i lecimy
• na koniec lądujemy: uginamy nogi lekko w kolanach i ręce zgięte w łokciach powoli prostujemy przed siebie.Po wylądowaniu sprawdzamy, czy wszyscy są cali i zdrowi. Wymienimy część ciała, a zadaniem uczestników  jest pokazanie tej części ciała.

- ręce (machamy),

- nogi (tupiemy),

- głowy (potrząsamy),

- biodra (kręcimy). 

PIOSENKA: „Głowa, ramiona kolana pięty...” 

 

 

Narrator: „Mieliśmy wielkie szczęście!!! Gdyż nasz samolot wpadł  
w turbulencje i musieliśmy awaryjnie lądować na bezludnej wyspie. 
Aby tu przetrwać musimy ją poznać. Oto nasza wyspa!!!” (rozkładamy chustę animacyjną)

8.      „Szukaj kolorów” – zabawa z chustą animacyjną

     Uczestnicy chodzą po chuście rozłożonej na trawie. Prowadzący wydaje polecenia:

     „Otaczają nas zielone drzewa”

     „Kąpiemy się w niebieskiej wodzie”

     „Stoimy na żółtym piasku”

     „Przyglądamy się czerwonym piórom papug”

Słysząc je, grupa staje jak najszybciej na określonych kolorach.

Załącznik nr.2

Wiadomości o chmurach: Chmury to krople wody i kryształki lodu albo ich mieszanina.

http://www.atmosphere.mpg.de/media/archive/800.gif

http://www.atmosphere.mpg.de/web/img/leer.gif

 

http://www.atmosphere.mpg.de/web/img/leer.gif

Chmury i aerozole

Wiadomości podstawowe

 

3. Słońce i chmury

Bez energii słonecznej na naszej planecie nie byłoby życia. Atmosfera i światło słoneczne oddziałują na siebie, a biorą w tym udział także chmury. W tym rozdziale opiszemy jak chmury modyfikują ilość światła pochłanianego przez Ziemię i dlaczego wpływają na klimat.
Pomimo, iż tęcze nie odgrywają roli w procesach klimatotwórczych są tak piękne, że nie sposób nie wytłumaczyć jak powstają ...

 

http://www.atmosphere.mpg.de/media/archive/800.gif

http://www.atmosphere.mpg.de/web/img/leer.gif

 

http://www.atmosphere.mpg.de/web/img/leer.gif

Chmury i aerozole

Wiadomości podstawowe

 

Tęcza

Tęcze zawsze fascynowały ludzi, wiąże się z nimi wiele legend. Irlandczycy mawiają, że na końcu tęczy leży dzban złota. Indianie wierzą, że jest ona mostem pomiędzy życiem i śmiercią. Księga Rodzaju mówi, że tęcza jest potwierdzeniem przymierza pomiędzy Bogiem i życiem na Ziemi. W rzeczywistości jednak, nawet jeśli tęcze są tak piękne, że wydają się być magiczne, nie ma w nich nic niezwykłego czy nadprzyrodzonego. Zobaczmy, że jest to tylko zjawisko meteorologiczne ...
 

 

 

 

 

Wybierz temat ...

Troposfera

podstawy

więcej

Stratosfera

podstawy

więcej

Pogoda

podstawy

więcej

Chmury i aerozole

podstawy

więcej

Klimat miasta

podstawy

więcej

Oceany

podstawy

więcej

Klimat i rolnictwo

podstawy

więcej

Człowiek i klimat

podstawy

więcej

 

 

 

http://www.atmosphere.mpg.de/web/img/leer.gif

http://www.atmosphere.mpg.de/media/archive/3033.gif

http://www.atmosphere.mpg.de/web/img/leer.gif

1. Sir Izaak Newton (1643-1727)
Źródło: NASA.
 

http://www.atmosphere.mpg.de/web/img/leer.gif

Kolory białego światła

Zjawisko tęczy jako pierwszy wyjaśnił w XVII wieku znany angielski naukowiec Izaak Newton. Pomogła mu w tym praca Kartezjusza opisująca zagadnienia optyki (Kartezjusz żył w latach 1596-1650). Newton udowodnił, że światło słoneczne składa się z kilku różnych kolorów, których oko ludzkie nie dostrzega oddzielnie. I rzeczywiście, gdy patrzymy na słońce w południe (bądź ostrożny, używaj okularów słonecznych i nie rób tego dłużej niż przez kilka sekund!) wydaje się, że jest ono białe.
 

 

Białe światło w rzeczywistości tworzy seria kolorów (każdy o innej długości fali): czerwony,  pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo, fioletowy. Nazywamy to zakresem (spektrum) światła widzialnego.
Są także zakresy fal, których nie możemy zobaczyć: podczerwień (oczy go nie dostrzegają, ale wyczuwa skóra jako ciepło) i ultrafiolet (który powoduje opaleniznę).
 

Praca plastyczna: Zrobienie samolotu z papieru(załącznik nr. 3)

 

 

 

 

 

Do tematu:Ekologia


EKOLOGICZNE OPOWIEŚCI BABCI GRAMATYKI

SCENOGRAFIA
Na rozciągniętym (na parawanie z gabinetu zabiegowego) płótnie widać szare drzewa, wiatrołomy – wykonane z szarego papieru, kawałków gałęzi, farby ciemnozielone, brązowe łamane czernią, puszki, śmieci.
Na tle tej ponurej dekoracji,( pod nią) widać coś, co wygląda jak worki pełne śmieci – szare, czarne coś. (są tam ukryte części mowy – każda podpisana czytelnie z przodu i z tyłu). Wszyscy aktorzy (poza Babcią G.) mają wyraźna napisy ze swoją nazwą (NP: CZASOWNIK, RZECZOWNIK....).
Obok scenografii siedzi BABCIA GRAMATYKA (narrator) i zaczyna opowieść:
• Dawno, dawno temu Ziemia była piękna, zielona, radośnie ćwierkały ptaki, zwierzęta żywiły się zdrową, soczystą trawą i piły krystalicznie czystą wodę. Nikt już tych czasów nie pamięta, bo kiedy wkroczył na Ziemię człowiek i zaczął ją bezmyślnie eksploatować, to doprowadził do tego, że zniszczył zieleń i zwierzęta. W końcu zaczął niszczyć sam siebie. I pewnie zginęłaby nasza Błękitna Planeta, gdyby nie wspaniała akcja moich odważnych i myślących o przyszłości wnucząt – Części Mowy i Przypadków!!!
A jak to było? Popatrzmy i posłuchajmy.

Słychać nieprzyjemną, głośną muzykę (może być jakieś techno czy metal). Wyciszenie muzyki.
Z przeciwnych stron sceny wchodzą dwaj chłopcy. Najpierw jeden, z rękami w kieszeniach, idzie spokojnie i pogwizduje. Pojawia się drugi, niosący worki pełne śmieci, wyraźnie zły, naburmuszony.
CH 1. (uradowany spotkaniem)
• Cześć Krzysiek! Fajnie, że cię widzę. Pojeździmy na rolkach?
CH 2
• Cześć. Nie mogę!
CH 1
• Co ty? To może pogramy na kompie? Mój brat dostał fajne gry i pozwala mi grać!
CH 2
• Coś ty! Ja w ogóle nie mogę nic robić! W domu okropna awantura, bo wyrzuciłem jakąś głupią ogryzkę do pojemnika z papierami. Cała rodzina wrzeszczy, że zabijam Ziemię! A mama kazała mi wynieść te śmieci do ekologicznych śmietników!
CH 1
• Ale obciach! Wiesz co? Wywalmy je tutaj, w tym lesie! Popatrz, wszyscy tu rzucają.
Chłopcy wyrzucają śmieci z worków, nagle pierwszy spogląda w jedną stronę, zaczyna nasłuchiwać i woła:
CH 1
• Chyba ktoś idzie. Zwiewajmy! – i uciekają
Wchodzi dziecko z napisem CZASOWNIK. Rozgląda się, idzie. Słychać wołanie:
• Czasowniku! Czasowniku! Co robisz? Co się z tobą dzieje?!
CZASOWNIK
• Idę, patrzę, rozglądam się, nasłuchuję ...... .Chyba się boję, bo las jest....
Podbiega do niego dziecko z napisem PRZYMIOTNIK
• Jaki?! Jaki?! Jaki jest ten las?
CZAS.
• Jest taki, taki ...
PRZYM.
• Szary? Ponury? Nieprzyjazny, ciemny i brzydki? Zniszczony, przerażający...
CZAS. – przerywa mu
• Tak! Masz rację. I rusza się, straszy zniszczeniem, szemrze, mruczy.....
Wchodzi PRZYSŁÓWEK i dodaje:
• Groźnie, przerażająco! Ale też smutno i tęsknie.
pokazuje palcem ruszające się worki na śmieci i woła:
• Co to jest?! Kto to?!
Jeden z worków się odkrywa i wstaje MIANOWNIK
• To ja. Mianownik kto? co?
Prostuje się drugi worek, z którego wyłania się dziecko z napisem DOPEŁNIACZ
• Kogo, czego? tu szukacie? Kogo, czego?
Wstaje dziecko z napisem CELOWNIK
• I komu? czemu się tak przyglądasz? No, Komu? czemu?
BIERNIK „rozwija się” z następnego worka na śmieci
• Kogo? co ja tu widzę? Części mowy do nas przyszły!
Podchodzi NARZĘDNIK, który był w kolejnym worku
• Z kim, z czym tu przychodzicie? Z kim, czym?
MIEJSCOWNIK wstaje przeciągając się
• O kim? o czym tu mowa? O kim, o czym rozprawiacie?
PRZYSŁ.
• O lesie. O tym, co się z nim stało? Widzicie, jak nieładnie, brzydko wygląda. Może chory?
MIANOWNIK
• Nie wiecie, co się stało?! To ludzie go tak zniszczyli. To ludzie o niego nie dbają! To ludzie krzywdzą Ziemię!
BIERNIK
• Rzucają śmieci, łamią drzewa i krzewy! Rozbijają szkło, o które zwierzęta się kaleczą, cierpią i umierają.....
PRZYM.
• Ojej! A taki był piękny, radosny, barwny i zielony nasz kochany las! Tak piękne i wspaniałe zwierzęta w nim żyły. A teraz każdy.....
CZAS.
• Boi się tu chodzić, oddychać, wypoczywać, przebywać! Nie ma co gadać! Trzeba coś robić! Musimy coś robić, by go ratować! Żeby był taki jak dawniej!
Wchodzi dziecko z napisem RZECZOWNIK
• Tak! Śmieci, szkła, papiery, siatki, szczątki mebli, druty i inne nieczystości zabijające las usuniemy. Do roboty!
CZAS.
• No właśnie! Nie gadać tylko robić, pracować, sprzątać, zasuwać!!!!! Gadanie jeszcze nigdy niczego nie posprzątało!
Dzieci zaczynają sprzątać, (słychać komentarze dotyczące rodzaju zebranych śmieci) a parawan „odwraca się” i ukazuje się nowa dekoracja - zielony, ukwiecony las. Scena nabiera nowego, radosnego wyrazu. Paweł Lemke „puszcza” dźwięki ptaków z kasety, a dzieci, po zebraniu śmieci ustawiają się jedno za drugim i kolejno wygłaszają hasła, po czym dochodzą (raz na lewo, raz na prawo ustawiając się w półkole)
KOLEJNO, JEDNO PO DRUGIM
• Nie na tym polega troska o Ziemię, by sprzątać ją raz w roku.
• Jeśli chcemy ją ratować, musimy o nią dbać na co dzień.
• Uczmy również dorosłych, by o nią dbali.
• Segregujmy śmieci!
• Nie pozwólmy wyrzucać ich do lasu i w inne niedostosowane miejsca.
• Nie zużywajmy zbyt wielu opakowań.
• Wybierajmy produkty w opakowaniach zwrotnych.
• Albo takich, które ulegają biodegradacji.
• Ograniczajmy emisję spalin!
• Używajmy energii z ekologicznych źródeł.
RAZEM
Kochajmy Ziemię!!!

BABCIA GRAMATYKA:
• Widzieliście? Kiedy moi wnukowie przestali mówić i chować się po kątach ze strachu przed zniszczeniem, ale wzięli się do roboty, Ziemia stała się znów piękna.
Dajcie jej wszyscy swoje serca i pracujcie dla jej dobra. Bo Ziemia będzie taka, jaką ją uczynimy. Od nas zależy, czy piękna, czy przerażająca.
Wspólny ukłon i wyjście.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin