Filozofia sem. 3.doc

(82 KB) Pobierz
I POSTMODERNIZM : współczesny nurt tworca Lyotard

 

 

1   POSTMODERNIZM : współczesny nurt twórca Lyotard

1) zanegowanie uniwersalności rozumu – nie dotrzemy rozumem do żadnej prawdy bo każdy na swój sposób poznaje prawdę wiec jest tyle prawd ile ludzi , mamy własne drogi do poznania prawdy ale nigdy do niej nie dotrzemy

2)  nie istnieje  przekaz prawd o głębokim sensie, każda mowa jest tylko emisja, sformułowaniem językowym, dialog to gra językowa

3)  zanegowanie dotarcia do prawdy droga rozumowa , możemy poznać kawałek prawdy ale nie cala

4) odrzucenie obiektywności prawdy

5) nie ma interpretacji obiektywnej odnoszonej do prawdy

6)  każda interpretacja jest interpretacja subiektywna – każdego z nas

7) nie ma wspólnej prawdy, interpretacji, wspólnej drogi do prawdy

8)  odrzucenie idei jedności – nie ma wspolnych prawd , wspólnych przepisów, reguł moralnych, wspólnych interpretacji, wspólność = jedność

9) odrzuca idee ładu i porządku
10) wielość interpretacji powoduje chaos

11) głosi tolerancje  - pluralizm – wielość , mnogość poglądów

 

2   WIELKA TEORIA GRECKA  PIEKNA :

KALOS- piękno

- Sztuka to rzemiosło

- bardziej ceni poezje niż sztuki piękne

- sztuka jest naśladownictwem natury  ale to natura jest piękna

WIELKA TEORIA GRECKA OPIERA SIE NA CHARMONI

Pojęcia określające piękno: to wdzięk, harmonia ładu, symetria, współmierność, właściwa miara, eurytmia = właściwa proporcja i rytm

 

3.ESTETYKA PITAGOREJCZYKOW

- ważna jest harmonia oparta na liczbie (odnoszona do kosmosu)

- harmonia to ład, dobra proporcja, symetria

- harmonia jest cenna, piękna i pożyteczna

- o harmonii stanowi prawidłowość, regularność i ład rzeczy

- harmonia jest prawidłowym układem wielu rzeczy, jak tez wielu części tych rzeczy

- harmonia zależy od liczby, miary i proporcji 

 

4. ESTETYKA SOKRATESA

- mimetyzm- sztuka jest  po to aby idealizować przyrodę bo czasem jest brzydka

- idealizacja sztuki, przyrody

- piękno duchowe jest ważniejsze od zmysłowego i polega na wyrazie duszy

- stosowność = eurytmia

- aptum= decorum – rzecz piękna ze wzgl. na celowość  decorum = stosowność

 

5. Piękno WG. PLATONA

- piękno dot. wyglądu, sztuki, charakteru

- prawda, dobro i piękno łączy na równi te wartości transcedentalne (triada 3 jedności)

- piękno to: stosowność, przydatność i użyteczność (do realizacji dobra )

- jest to przyjemność dla oczu i uszu

- każdy z nas ma wrodzony zmysł piękna

- ponad wszystkimi pięknymi rzeczami stoi idea piękna, która sie w rzeczach pięknych                

   wyraża

- ta idea to samo piękno, jest wieczna

- najdoskonalej ta idea wyraża sie w postepowniu moralnym

 

6 .PIEKNO WG . ARYSTOTELESA

pięknem jest to co samo przez sie jest cenne i zarazem dla nas przyjemne

-  piękno w związku z tym , ze to piękno cenione jest same przez sie cenione jest dla

    własnej wartości

-  nie jest cenione za korzyść , pożytek

piękno cieszy nas i budzi podziw i radość

- piękno jest dobrem ale nie każde dobro to piękno

piękno to przyjemność ale nie każda przyjemność jest pięknem

piękno łączy sie z przyjemnością

-  ludzie dążą do piękna a niekiedy do pożytku , piękno zawsze dominuje nad pożytkiem

-  na piękno składa sie  lad, proporcja , wielkość

-  lad i proporcje utożsamiane sa z umiarem , to jest piekne co zachowuje umiar

-  odpowiedniość składa sie na piękność rzecz jest piękna jeśli służy celowi dla którego

    została stworzona

 

7.ESTETYKA EPIKUREJCZYKOW

- piękno materialne najważniejsze

- wartość piękna i sztuki zależy od dostarczanej przez nie przyjemności

- piękno utożsamiamy z przyjemnością, należy dbać o nie bo dostarcza

  przyjemności

- piękno i sztuka nie sa rzeczą konieczna

- nie toleruje muzyki, poezji nazywa je chaosem

 

8. ESTETYKA STOIKOW

- piękno moralne najważniejsze
- piękno cielesne stoi niżej

- piękno wewnętrzne = dobro

- dobro jest utożsamiane z realizacja cnot

- dobry oznacza piękny, np. mędrzec nawet brzydki jest piękny

- nie ma nic piękniejszego nad cnota

  PANKALIA:

- świat nie ma żadnego braku, jest doskonały w proporcjach i częściach , w przyrodzie

   widzi nie tylko mistrzynie sztuki, ale i artystkę

 

9. PIEKNO WG. CYCERONA

- materialne- zmysłowe

- moralne- duchowe

- piękno zmysłowe to ład i zgodność części, i to cieszy oczy to piękno , polega na

   pięknym widoku- piękno wyglądu, estetyczne

- piękno duchowe jest wyższe, to piękno charakteru, obyczaju, czynów, to piękno

   moralno –estetyczne

- DECORUM  to stosowność części do całości

- PULCHRUM dekoracja, ozdoba.Wszystko, co dekoruje, odobność –typ piękna

- DIGNITAS oznacza dostojność , odnosi sie do piękna męskiego

- VENUSTAS  odnosi sie do urody, piękna kobiecego

   PODZIAL, PIEKNA WG. CYCERONA:

1.       przyrody i sztuki

2.       estetyczne i moralne

3.       pożytku i ozdoby

4.       Dostojność i uroda

Piękno jest samo przez sie cenne i nie jest zdeterminowane przez ład albo przez jakąś przyjemność .

 

10 ESTETYKA PLOTYNA

- pisze o pięknie ENNEADA

- piękne rzeczy złożone i proste: proste – słońce, dźwięk, światło, barwa, złoto,

- pyta jak to jest że w rzeczach prostych nie ma symetrii (nie ma części w której byłaby 

     zgodność ) a sa piekne

- skoro tak jest to symetria nie ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin