ZASADY KONSTRUOWANIA INDYWIDUALNEGO PROGRAMU EDUAKCYJNEGO
1. NALEŻY PAMIĘTAĆ O PODSTAWOWYCH ZAŁOŻENIACH WAŻNYCH W PRACY Z UCZNIEM, TAKICH JAK:
► Budowanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego
► Doskonalenie sprawności ruchowych , czynności umysłowych i umiejętności społecznych
► Stosowanie pozytywnych wzmocnień i promowanie atmosfery sukcesu
► Stopniowanie trudności
► Wykorzystywanie materiału konkretnego, bliskiego dziecku, szczególnie na początku prezentacji nowego zadania
2. WYBIERAJĄC METODY, FORMY PRACY I ŚRODKI DYDAKTYCZNE UWZGLĘDNIAMY ZASADY ORTODYDAKTYKI W SZCZEGÓLNOŚCI:
► Zasadę gruntownej znajomości dziecka i przychodzenia mu z racjonalną, specjalistyczną pomocą.
► Zasadę dostosowania poczynań pedagogicznych do możliwości i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych:
o Zasada indywidualizacji wymagań, metod, doboru środków dydaktycznych oraz organizacji i tempa pracy,
o Zasada przystępności treści nauczania,
o Zasada stopniowania trudności.
► Zasada aktywnego i świadomego udziału dziecka w procesie nauczania- uczenia się.
► Zasada wszechstronnej poglądowości i przykładu.
► Zasady trwałości osiągnięć, umiejętności korzystania z nich i dalszego ich doskonalenia:
o Zasada systematyczności (planowy i logiczny układ materiału nauczania),
o Zasada trwałości wiedzy (stałe utrwalanie nabytych wiadomości i umiejętności),
o Zasada wiązania teorii z praktyką (zastosowanie w życiu codziennym).
3. UWZGLĘDNIAMY SPECYFIKĘ KSZTAŁCENIA DZIECI I MŁODZIEŻY Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM POLEGAJĄCĄ NA:
► całościowym, zintegrowanym wychowaniu i nauczaniu
► wielozmysłowym poznaniu
► uwzględnianiu, podczas ustalania kierunków pracy z uczniem, prawa do rozwoju we własnym tempie
► kryterium doboru treści jest ich przydatność dla ucznia
4. OPRACOWYWANY PROGRAM MUSI UWZGLĘDNIAĆ CELE, ZADANIA I TREŚCI PODSTAWY PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM.
oczarowanie