photoshop 6. Ćwiczenia praktyczne full scan.pdf

(20953 KB) Pobierz
IDZ DO
Photoshop 6.
Æwiczenia praktyczne
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: £ukasz Oberlan
ISBN: 83-7197-531-7
Format: B5, stron: oko³o 100
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Witaj w magicznym wiecie cyfrowych obrazów!
Skoro zainteresowa³e siê t¹ ksi¹¿k¹, to z pewnoci¹ ju¿ wiele s³ysza³e
o  Photoshopie: ¿e to program magiczny; ¿e wprawny u¿ytkownik potrafi wyczarowaæ
za pomoc¹ tego narzêdzia tak niesamowite obrazy, jak choæby ten, który
zamiecilimy na ok³adce niniejszej ksi¹¿ki; i ¿e to bardzo skomplikowany program.
B¹d jednak spokojny. Chocia¿ trudno nie zgodziæ siê z powy¿szymi twierdzeniami,
to  tak naprawdê do opanowania Photoshopa potrzeba jedynie odrobiny zaciêcia
i  kreatywnoci. Jest to rzeczywicie skomplikowany program -- u¿ywaj¹ go przecie¿
tak wymagaj¹cy odbiorcy, jak profesjonalni graficy, specjalici od filmowych efektów
specjalnych, producenci gier wideo, fotograficy, projektanci przemys³owi i wielu innych.
Z pewnoci¹ jednak i Ty znajdziesz swoje miejsce wród milionów u¿ytkowników
Photoshopa, bo to program dla ka¿dego, kto marzy o zabawie w manipulowanie
rzeczywistoci¹. Wirtualn¹ rzeczywistoci¹, trzeba dodaæ, ale ona tak¿e zapewnia
pewien rodzaj artystycznego spe³nienia...
Zapraszam Ciê zatem do krótkiej, lecz arcyciekawej podró¿y po najistotniejszych
funkcjach nowej, szóstej ju¿ wersji Photoshopa -- programu, który przez jedenacie lat
obecnoci na rynku oprogramowania graficznego nieustannie przyci¹ga rzesze
u¿ytkowników dziêki coraz bardziej niesamowitymi rozwi¹zaniom. Jego szósta wersja
przynios³a szczególnie przydatne w codziennej pracy z programem udogodnienia, nowe
narzêdzia i mo¿liwoci dla kreatywnych umys³ów.
Photoshop to taki olbrzym o go³êbim sercu. Kiedy spojrzeæ na niego po raz pierwszy,
wydaje siê zimny, trudny i nieprzystêpny. Na szczêcie to tylko pozory. Daj sobie
zatem szansê poznania czego nowego i odkrywczego. Do³ó¿ wszelkich starañ, aby
przebrn¹æ przez pocz¹tkowe trudnoci i dotrzeæ do tego serca, a ów olbrzym,
w³aciwie pokierowany, stanie siê Twoim w³asnym gladiatorem, narzêdziem, dziêki
któremu porwiesz t³umy. Wierzê, ¿e niniejsza ksi¹¿ka pomo¿e Ci wytrenowaæ Twojego
gladiatora w taki sposób, ¿e uzyskasz nad nim ca³kowit¹ kontrolê.
Z ¿yczeniami przyjemnej lektury i owocnej pracy,
Autor
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
807633588.020.png 807633588.021.png 807633588.022.png 807633588.023.png 807633588.001.png 807633588.002.png 807633588.003.png 807633588.004.png 807633588.005.png 807633588.006.png 807633588.007.png 807633588.008.png 807633588.009.png 807633588.010.png 807633588.011.png 807633588.012.png
 
Przedmowa.........................................................................................................................................5
Rozdział 1. Rozpoczcie pracy z programem.............................................................................................7
Interfejs .......................................................................................................................................7
Posługiwanie si poszczególnymi elementami interfejsu programu....................................8
Palety ..................................................................................................................................13
Rozdział 2. Podstawy edycji obrazu.............................................................................................................19
Teoria obrazu ............................................................................................................................19
Przygotowanie obrazu do dalszej obróbki ................................................................................23
Kadrowanie obrazu.............................................................................................................23
Prostowanie skrzywionego obrazu .....................................................................................26
Zmiana systemu barwnego obrazu .....................................................................................28
Zapisywanie plików w ró(nych formatach.........................................................................29
Rozdział 3. Korekcja i retusz obrazów........................................................................................................31
Korekcja kolorów......................................................................................................................31
Polecenie Wariacje .............................................................................................................32
Polecenie Barwa/Nasycenie................................................................................................36
Korekcja jasno.ci i kontrastu....................................................................................................40
Polecenie Jasno.2/Kontrast.................................................................................................40
Polecenie Poziomy..............................................................................................................42
Polecenie Krzywe...............................................................................................................45
Dodatkowa korekcja obrazu......................................................................................................48
Polecenie Mapa gradientowa..............................................................................................48
Polecenie Odwrotno.2 ........................................................................................................51
Polecenie Wyrównaj...........................................................................................................52
Polecenie Próg ....................................................................................................................53
Polecenie Posteryzacja........................................................................................................54
Korekcja obrazu za pomoc7 filtrów..........................................................................................55
Co dalej? ...................................................................................................................................59
3
C:\Andrzej\PDF\Photoshop 6. wiczenia praktyczne\SPIS_TRESCI.doc
807633588.013.png
4
Photoshop 6. wiczenia praktyczne
Rozdział 4. Selekcje.............................................................................................................................................61
Narzdzia zaznaczenia..............................................................................................................61
Zaznaczanie prostok7tne, Zaznaczanie eliptyczne .............................................................62
Lasso...................................................................................................................................63
Ró(d(ka ..............................................................................................................................65
Pióro....................................................................................................................................67
Modyfikacja zaznaczenia..........................................................................................................70
Dodawanie, odejmowanie i przecinanie z zaznaczeniem...................................................71
Przemieszczanie i przekształcanie zaznaczenia..................................................................73
Rozdział 5. Warstwy i kompozycje................................................................................................................75
Podstawowe operacje na warstwach.........................................................................................76
Tworzenie nowej warstwy..................................................................................................76
Usuwanie warstwy..............................................................................................................77
Powielanie warstwy............................................................................................................77
Ł7czenie warstw .................................................................................................................78
Zmiana kolejno.ci warstw..................................................................................................79
Wielowarstwowe kompozycje graficzne ..................................................................................80
Dodawanie cienia do płaskiego obrazu ..............................................................................80
Tworzenie przycisków na stron WWW............................................................................85
Dodatek A Przygotowanie obrazów na potrzeby dystrybucji elektronicznej....................... 93
Wybór wła.ciwego formatu......................................................................................................93
Format GIF .........................................................................................................................94
Format JPEG.......................................................................................................................96
Tworzenie galerii zdj2.............................................................................................................98
Dodatek B Skróty klawiaturowe i ciekawostki...................................................................................101
Kilka wskazówek....................................................................................................................102
Narzdzia..........................................................................................................................103
Rozmiar pdzla.................................................................................................................103
Narzdzie Przesunicie.....................................................................................................103
Wy.wietlanie i ukrywanie palet........................................................................................103
Zmiana wielko.ci podgl7du..............................................................................................104
Menu kontekstowe............................................................................................................104
Kolor narzdzia i kolor tła................................................................................................104
Wypełnianie......................................................................................................................104
Warstwy............................................................................................................................104
Polecenia Cofnij i Ponów .................................................................................................104
Polecenie Odwró2.............................................................................................................105
Polecenia menu Dopasuj...................................................................................................105
Przycisk Wyzeruj..............................................................................................................105
Ciekawostki.............................................................................................................................105
Tajemniczy ekran tytułowy ..............................................................................................105
Kolejny tajemniczy obraz.................................................................................................106
4
C:\Andrzej\PDF\Photoshop 6. wiczenia praktyczne\SPIS_TRESCI.doc
807633588.014.png
Wiele miejsca w niniejszej ksice powicilimy zagadnieniom tworzenia obrazów.
Aby móc opublikowa powstałe w ten sposób złoone obrazy cyfrowe w postaci elek-
tronicznej, trzeba je najpierw odpowiednio przygotowa. Tym włanie zagadnieniem
zajmiemy si teraz — przeanalizujemy sposoby optymalizacji obrazów dla sieci.
Zanim opublikujesz swoje obrazy w Internecie, zastanów si nad tym, co jest dla Ciebie
waniejsze: wygld strony WWW, czy te szybko pobierania jej zawartoci przez
Twoj przegldark internetow. Znalezienie kompromisu pomidzy obydwu tymi
opcjami nie jest oczywicie łatwe.
Z łatwoci mona zapisa plik z obrazem w jednym z formatów akceptowanych w In-
ternecie. Photoshop zawiera kilka narzdzi przeznaczonych specjalnie do tego celu.
Wystarczy wybra jedno z nich i klikn kilkakrotnie mysz w kolejnych oknach dialo-
gowych, a po chwili obrazek bdzie gotowy do zamieszczenia go na stronie WWW.
Niestety, tak przygotowany obraz zazwyczaj nie spełnia oczekiwa- ani jego twórcy, ani
osoby przygotowujcej stron WWW. Ustawienia optymalizacji pliku automatyczne
dobierane przez program prawie nigdy nie stanowi podanego kompromisu pomidzy
jakoci obrazu a wielkoci pliku wynikowego. Dlatego te parametry optymalizacji
807633588.015.png 807633588.016.png
94
Photoshop 6. wiczenia praktyczne
trzeba dobiera indywidualnie dla kadego obrazu, starajc si raczej nie polega na
opcjach proponowanych przez program. Pierwsz czynnoci w procesie optymalizacji
obrazu pod ktem jego wykorzystania w Internecie jest decyzja o wyborze formatu pliku.
GIF jest jednym z najpopularniejszych formatów plików stosowanych w sieci Internet,
a to ze wzgldu na fakt, e pliki zapisane w tym formacie s bezporednio obsługiwane
przez przegldarki internetowe. Format GIF umoliwia sprawowanie kontroli nad wiel-
koci pliku za pomoc kompresji danych oraz redukcji palety kolorów i jest odpowiedni
dla obrazów z ograniczon liczb kolorów oraz szczegółów. GIF moe by równie sto-
sowany przy przygotowywaniu prostych animacji.
Ponisze wiczenie ukazuje, w jaki sposób mona przeprowadzi optymalizacj obrazu
z wykorzystaniem zapisu pliku w formacie GIF.
Optymalizacja pliku w formacie GIF
wiczenie A.1.
W niniejszym wiczeniu zoptymalizujemy obraz pod ktem jego wykorzystania w In-
ternecie, zapisujc plik w formacie GIF. W tym celu posłuymy si poleceniem indek-
sowania kolorów.
1. Po uruchomieniu programu, otwórz plik z obrazem zapisany w wewntrznym formacie
Photoshopa (plik z rozszerzeniem .psd ). Powinien to by plik duy objtociowo,
dziki czemu łatwiej bdzie Ci dostrzec zalety optymalizacji. Dobrym wyborem jest
np. plik o nazwie Hands , pochodzcy z kolekcji obrazów dostarczanych wraz
z Photoshopem przez producenta programu (folder Samples , wchodzcy w skład
folderu Photoshop 6 , zawierajcego pliki programu). Rozmiar tego pliku siga
6,2 MB, wic jeli miałby on by opublikowany w Internecie, to z pewnoci
potrzebna byłaby jego optymalizacja.
Rysunek A.1.
Obrazek o nazwie
Hands
807633588.017.png 807633588.018.png 807633588.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin