Neurofizjologia II, pyt. gr 2giej
PYTANIA OTWARTE:
1. Uszkodzenie drogi brzuszno-przyśrodkowej na wysokości rdzenia przedłużonego. Co spowoduje i dlaczego.
2. Opisz znaną ci drogę aferentną dochodzącą do jądra nadskrzyżowaniowego. Uwzględnij aspekt anatomiczny, molekularny i funkcjonalny.
3. Opisz eksperymentalne metody leczenia Alzheimera.
4. Opisz strategie termoregulacyjne w niskich temperaturach. Uwzględnij wszystkie mechanizmy termoregulacji.
5. Uszkodzenie drogi siatkowo-rdzeniowej – co spowoduje i dlaczego.
6. Wymień i opisz (z uwzględnieniem zastrzeżeń) eksperymentalne metody wyznaczania funkcji jądra nadskrzyżowaniowego.
7. Kliniczne znaczenie zaburzeń rytmów circadialnych.
8. W wyniku wylewu została uszkodzona lewa półkula. Czy możliwa jest rehabilitacja i przez jakie drogi?
9. Zniszczenie drogi korowo-rdzeniowej. Czy da się uratować pacjenta?
PYTANIA TESTOWE:
1. Jet-lag: Podczas lotu na wschód trwa dłużej, bo opóźnienie fazowe następuje powoli. (odpowiedzi w stylu: pierwsze fałszywe, obydwa prawdziwe ale bez związku przyczynowo-skutkowego itp.)
2. Jet-lag: Podczas lotu na zachód trwa dłużej, bo następuje opóźnienie fazowe. (odp. jak wyżej)
3. Procesy termoregulacji, gdy temperatura jest wyższa/niższa na zewnątrz. Co do nich NIE NALEŻY: a)wazodylatacja b)wazokonstrykcja c)piloerekcja d)astenia e)apraksja
4. Wykresy voltage clamp (dot. Prądów sodowych, potasowych i chlorkowych)
5. Co spowoduje ruch głowy w lewo? (odpowiedzi: coś o kanałach półkolistych, hiperpolaryzacją, fazą szybką, faza wolną)
6. W gorączce występuje stan hipo- i hipertermii. Powoduje to ograniczona wydolność efektorów systemu termoregulacyjnego (odpowiedzi w stylu: oba zdania fałszywe, pierwsze prawdziwe itp.)
que-hiciste