Konspekt lekcji j 2.docx

(18 KB) Pobierz

Konspekt lekcji j. polskiego w klasie I

Szkoła ponadgimnazjalna.

Hasło: symbole i przesłanie przypowieści biblijnych

Temat: Ponadczasowy sens przypowieści biblijnych.

Cele:

·         Główny:

zapoznanie uczniów z symbolami i sensem religijnym i moralnym zawartych w przypowieściach; „O siewcy”, O miłosiernym Samarytaninie”, „o chwaście”, „O sieci”.

·         Operacyjne:

               uczeń zna przynajmniej 4 przypowieści

              uczeń podaje cechy przypowieści

              wyjaśnia symbole umieszczone w przypowieści

              podaje sens religijny i moralny przypowieści

Metody:

              Heureza, praca z tekstem, problemowa, lekcja wg  „Kreatora”

Formy:

              Praca w grupach, zbiorowa

Środki:

              Podręczniki, zeszyty, teksty przypowieści

Etapy lekcji

czas

Czynności nauczyciela

Czynności ucznia

uwagi

Wprowadzenie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaangażowanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Badanie

 

 

 

Prezentacja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Refleksja

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Czynności organizacyjne

Dzisiejsza lekcja poświęcona będzie przypowieściom biblijnym. Zapewne prawie każdy z was zetknął się już z przypowieściami zawartymi w Piśmie Św. Wymieńcie mi jakie znacie przypowieści.

O czym jest przypowieść o perle?

 

 

 

 

 

 

A o pannach mądrych i głupich?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podzielę was teraz na 4 grupy. Każda otrzyma treść jednej przypowieści. Waszym zadaniem będzie streszczenie utworu, odnalezienie symboli umieszczonych w tekstach, wyjaśnienie ich, dokładne przedstawienie bohaterów i miejsca akcji.

 

Grupa I niech przedstawi wyniki swojej pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grupa II miała przypowieść o siewcy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trzecia jest opowieść o chwaście

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ostatnia Grupa ma przypowieść o sieci

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Analizując  wszystkie te teksty  podajcie mi cechy przypowieści.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Waszym zadaniem do domu będzie wypisanie prawd moralnych płynących z przypowieści.

 

Przypowieść o kąkolu, o pannach mądrych i głupich, o perle

 

 

 

 

 

 

 

 

W tej oto przypowieści mowa jest o człowieku szukającym Boga , którego Chrystus porównuje do kupca poszukującego najpiękniejszych , drogocennych pereł . W końcu znalazł taką bezcenną perłę , sprzedał wszystko , co tylko miał i niezwłocznie ją kupił .

Dziesięć panien wyszło na spotkanie oblubieńca: pięć mądrych i pięć głupich. Te drugie zabrały lampy lecz nie wzięły oliwy, pierwsze natomiast będąc bardziej przewidującymi zabrały ją w naczyniach. Gdy w nocy okazało się nagle, że wyczekiwany przybywa, panny głupie chciały pożyczyć oliwę by ich lampy nie zgasły, jednak ich towarzyszki kazały im iść i sobie kupić. Poszły więc, a gdy nadszedł oblubieniec gotowe panny weszły z nim na wesele i zamknięto drzwi. Po powrocie pozostałe pięć panien również chciało wejść, lecz drzwi im nie otworzono.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mieliśmy przypowieść o miłosiernym samarytaninie. Na idącego człowieka napadli zbóje. Okradli go, pobili i porzucili niemal nieżywego. Drogą przechodzili kapłan, także lewita. Widzieli rannego, ale przeszli, nie udzielając mu pomocy. Przechodził również Samarytanin. Wzruszył się i opatrzył rany okradzionego człowieka. Potem zawiózł do gospody, gdzie go pielęgnował. Nazajutrz dał pieniądze właścicielowi gospody, aby dbał o rannego.

Ranny jest symbolem człowieka cierpiącego niewinnie.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin