Kirpuk M -Podstawy akustyki.pdf

(1346 KB) Pobierz
Microsoft Word - M.Kirpluk - Podstawy akustyki - 2011-03.doc
Podstawy akustyki
mgr Mikołaj Kirpluk
Warszawa, marzec 2011
(I edycja: wrzesień 2004)
nazwa firmy: NTL-M.Kirpluk
adres korespondencyjny: ul.Belwederska 3 m.6
00-761 Warszawa
tel.kom.: 0-502 216620
e-mail: mkirpluk@ntlmk.com
strona internetowa: www.ntlmk.com
689385532.019.png 689385532.020.png 689385532.021.png
Podstawy akustyki - Mikołaj Kirpluk - edycja 2010-12
2
Spis treści:
1. FALA DŹWIĘKOWA ............................................................................................................................... 3
1.1. Cechy fizyczne .................................................................................................................................... 3
1.2. Zjawiska fizyczne ................................................................................................................................ 5
1.2.1. Superpozycja fal ........................................................................................................................ 5
Odbicie, ugięcie i przenikanie .................................................................................................................. 6
1.2.3. Refrakcja, interferencja i fala stojąca .......................................................................................... 6
1.3. Klasyfikacja pól i sygnałów akustycznych ............................................................................................ 7
2. ZMYSŁ SŁUCHU .................................................................................................................................... 8
2.1. Budowa ucha ...................................................................................................................................... 8
2.2. Słyszenie i postrzeganie dźwięku ......................................................................................................... 8
3. PARAMETRY AKUSTYCZNE - DEFINICJE ............................................................................................ 9
3.1. Wartość skuteczna (RMS) i szczytowa (PEAK).................................................................................... 9
3.2. Poziom dźwięku i decybel ..................................................................................................................10
3.3. Ekspozycja względna .........................................................................................................................12
3.4. Korekcja częstotliwościowa (LIN lub Z, A, C) ......................................................................................13
3.5. Poziomy: ciśnienia akustycznego, dźwięku, mocy akustycznej............................................................14
3.5.1. Poziom ciśnienia akustycznego .................................................................................................14
3.5.2. Poziom dźwięku A .....................................................................................................................14
3.5.3. Poziom mocy akustycznej .........................................................................................................15
3.6. Poziom równoważny, ekspozycyjny, długotrwały średni ......................................................................17
3.6.1. Poziom równoważny (L eq lub LEQ) - definicja ............................................................................17
3.6.2. Poziom ekspozycyjny (L AE lub SEL) - definicja ..........................................................................18
3.6.3. Obliczanie poziomu równoważnego...........................................................................................19
3.6.4. Obliczanie poziomu długotrwałego średniego ............................................................................20
3.6.5. Poziom dzienno-wieczorno-nocny L DWN ( LDEN ) ........................................................................20
3.7. Sumowanie logarytmiczne poziomów akustycznych ...........................................................................21
4. POMIAR POZIOMU DŹWIĘKU ..............................................................................................................22
4.1. Schemat ideowy miernika ..................................................................................................................22
4.2. Stałe czasowe SLOW, FAST, IMPULS ...............................................................................................23
4.3. Mierzone parametry ...........................................................................................................................24
4.4. Pomiary hałasu - używane pojęcia .....................................................................................................25
4.5. Protokół pomiarowy ...........................................................................................................................26
5. OCHRONA PRZED HAŁASEM ..............................................................................................................27
5.1. Przepisy prawa ..................................................................................................................................27
5.1.1. Ochrona środowiska .................................................................................................................27
5.1.2. Pomieszczenia w budynkach.....................................................................................................27
5.1.3. Stanowiska pracy......................................................................................................................27
5.2. Pomiary hałasu w środowisku zewnętrznym - informacyjnie ...............................................................28
5.2.1. Wybór punktów pomiarowych ...................................................................................................28
5.2.2. Sposób prowadzenia pomiarów.................................................................................................28
5.2.3. Uwzględnienie tła akustycznego ................................................................................................28
5.3. Pomiary hałasu w pomieszczeniach - informacyjnie ...........................................................................29
5.4. Pomiary hałasu na stanowiskach pracy - informacyjnie ......................................................................30
6. ZAŁĄCZNIKI ..........................................................................................................................................31
6.1. Dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku ......................................................................................31
6.2. Dopuszczalne wartości poziomu dźwięku w pomieszczeniach.............................................................33
6.3. Dopuszczalne wartości hałasu w środowisku pracy ...........................................................................34
6.4. Uproszczone tablice wykładnicze i logarytmiczne ...............................................................................35
6.5. Adresy internetowe stron poświęconych akustyce (wybrane) ..............................................................36
Podstawy akustyki - Mikołaj Kirpluk - edycja 2010-12
3
1. Fala dźwiękowa
1.1. Cechy fizyczne
Fala dźwiękowa to forma transmisji energii przez ośrodek sprężysty.
W powietrzu falę dźwiękową stanowi fala podłużna (tzn. zaburzenia stanu występują wzdłuż kierunku
propagacji) zmian ciśnienia atmosferycznego.
Definicje:
· Drgania akustyczne - drgania mechaniczne, polegające na ruchu cząstek środowiska
sprężystego względem położenia równowagi .
· Dźwięk - wrażenie słuchowe wywołane drganiami akustycznymi lub drgania akustyczne zdolne
wytworzyć wrażenie słuchowe .
· Hałas - dźwięk niepożądany - w danym miejscu i czasie, przez daną osobę .
· Ciśnienie akustyczne
- chwilowe zmiany ciśnienia względem średniego cisnienia atmosferycznego:
p
cisza
dźwięk
zmiany w zakresie
0,001÷10 Pa
ok. 1000 hPa
ciśnienie
atmosferyczne
t
Ciekawostka (definicje będą dalej...): minimalny poziom dźwięku to - Ą [dB], ale maksymalny poziom
(fala sinusoidalna, w powietrzu, dla warunków normalnych t=0 ° C, p atm. =101325 Pa) - to tylko
194,1 dB ...
689385532.022.png 689385532.001.png 689385532.002.png 689385532.003.png 689385532.004.png 689385532.005.png
Podstawy akustyki - Mikołaj Kirpluk - edycja 2010-12
4
Fala jest opisana następującymi wielkościami (na przykładzie fali sinusoidalnej):
· prędkość rozchodzenia się fali (prędkość dźwięku) c - prędkość rozchodzenia się zaburzenia
ośrodka (sygnału):
- w powietrzu (ok. 20 ° C) 340 m/s (ok. 1220 km/h = 1 Mach)
- w wodzie (ok.10 ° C) 1450 m/s
- w betonie 3800 m/s
- w stali ok. 6000 m/s
· faza drgania f - wielkość wyznaczająca odchylenie w danym punkcie i w danym czasie
od średniego położenia, albo: różnica w czasie lub w przestrzeni pomiędzy takim samym
odchyleniem od średniego położenia,
· okres drgań T - jest to najmniejszy przedział czasu, po którym powtarza się ten sam stan
obserwowanego zjawiska (drgania lub zaburzenia),
· długość fali l - odległość pomiędzy dwoma kolejnymi punktami wzdłuż kierunku propagacji
zaburzenia, w których drgania mają tą samą fazę.
Długość fali można wyznaczyć z zależności:
T
l
=
c ×
· częstotliwość f - liczba okresów drgań w jednostce czasu - dla 1s wyrażana w Hz ,
f
= c
1
l
f =
T
częstotliwość f
długość l (w powietrzu)
Hz
m
20
17
50
6,8
100
3,4
340
1,0
500
0,68
1000
0,34
8000
0,04
16000
0,02
· amplituda A - maksymalne odchylenie od położenia równowagi.
689385532.006.png 689385532.007.png 689385532.008.png 689385532.009.png 689385532.010.png 689385532.011.png 689385532.012.png 689385532.013.png 689385532.014.png 689385532.015.png 689385532.016.png
Podstawy akustyki - Mikołaj Kirpluk - edycja 2010-12
5
1.2. Zjawiska fizyczne
1.2.1. Superpozycja fal
Dowolną falę akustyczną można przedstawić w postaci superpozycji składowych sinusoidalnych
(-> analiza Fouriera lub FFT).
Takie przedstawienia nosi nazwę widma fali akustycznej .
Przypadki szczególne - definicje:
· Ton prosty - fala dźwiękowa o przebiegu sinusoidalnym ze stałą częstotliwością , w analizie FFT
reprezentowany przez pojedynczy „prążek”,
· Częstotliwości harmoniczne - częstotliwości stanowiące wielokrotność częstotliwości
podstawowej:
- dla struny i pręta drgania: zwiększenie o czynnik będący kolejnymi liczbami naturalnymi,
- dla sygnału o przebiegu prostokątnym: zwiększenie o czynnik będący kolejnymi liczbami
nieparzystymi (rozkład FFT fali prostokątnej na składowe sinusoidalne),
· Oktawa - pasmo częstotliwości pomiędzy częstotliwościami, których stosunek równa się 2 .
Oktawy są charakteryzowane przez tzw. częstotliwości środkowe - 31,5 Hz, 63 Hz, 125 Hz,
250 Hz, 500 Hz, 1 kHz, 2 kHz, 4 kHz, 8 kHz, 16 kHz.
Granice pasm oktawy są określone jako ± 2 względem częstotliwości środkowej,
· Tercja - pasmo częstotliwości pomiędzy częstotliwościami, których stosunek równa się 3 2 .
Trzy kolejne tercje stanowią oktawę .
Częstotliwości środkowe tercji w Hz (zakres słuszalny - AUDIO):
25, 31,5 , 40, 50, 63 , 80, 100, 125 , 160, 200, 250 , 315, 400, 500 , 630, 800, 1000 , 1250, 1600,
2000 , 2500, 3150, 4000 , 5000, 6300, 8000 , 10 000, 12 500, 16 000 , 20 000.
· Szum biały - szum szerokopasmowy o takiej charakterystyce widmowej, że poziom ciśnienia
akustycznego dla każdej częstotliwości jest taki sam , konsekwencją tego jest wzrost poziomu
dźwięku dla coraz wyższych oktaw.
· Szum różowy - szum szerokopasmowy o takiej charakterystyce widmowej, że poziom dźwięku
dla każdego pasma oktawowego (lub tercjowego) jest taki sam.
689385532.017.png 689385532.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin