Fiat Doblo.pdf

(198 KB) Pobierz
okl mt 02-2007 pomocnicze.qxd
poznajemy s amochody
mark¹ oferuje a¿ cztery tzw.
minivany, czyli samochody
osobowe o zwiêkszonej przestrzeni
u¿ytecznej. S¹ to modele: Idea,
Multipla, Doblo i Ulysse. Spoœród
nich osobowy Doblo powsta³ jako
pochodna wersja samochodu dos-
tawczego.
Pierwsze pojazdy o nazwie
Doblo pojawi³y siê w 2000 roku ja-
ko... wynik sukcesu odniesionego
przez francuskie samochody dos-
tawcze: Citroën Berlingo i Peugeot
Partner. Wkrótce do dwójki pojaz-
dów koncernu PSA do³¹czy³ Re-
Fiat Doblo
Fiat Doblo w wersji osobowej, po modernizacji przeprowadzonej w 2005 r.
Zdzisław Podbielski
i tylnej. Fiatowski pojazd w porów-
naniu z francuskimi, maj¹cymi
boczne œciany i tyln¹ zbie¿ne ku
górze, jest bardziej pude³kowaty
i bardziej pakowny. Esteci wskazy-
wali na niezbyt piêkn¹ architekturê
nadwozia Doblo, np. œcianê przed-
ni¹ znamienn¹ dla samochodu ciê-
¿arowego. Nie by³o te¿ przet³oczeñ
usztywniaj¹cych œcian bocznych
nadwozia, nadaj¹cych smuk³oœci
sylwetce pojazdu. Konstruktorzy
natomiast wiedzieli, ¿e nadwozie
musi byæ usztywnione. Dlatego ma
ono bardzo sztywny szkielet, wyko-
nany ze stalowych belek kszta³to-
wych pionowych i z obu stron po³¹-
czonych z belkami poziomymi – da-
chowymi i usztywniaj¹cymi pod³o-
gê. Konstrukcja tak wykonana jest
mocna, dobrze chroni jad¹cych
przed skutkami zderzeñ, natomiast
czêœæ przednia nadwozia ma tzw.
strefy zgniotu, absorbuj¹ce energiê
zderzenia.
Ca³e nadwozie wykonano
z uwzglêdnieniem napraw powy-
padkowych, sk³ada siê ono z drob-
niejszych elementów po to, aby
w wyniku uszkodzenia miejscowego
nie wymieniaæ du¿ych p³atów po-
szycia zewnêtrznego. Poza tym tech-
nologia monta¿u nadwozia okreœla
dopuszczalne szczeliny ³¹czenia ele-
mentów tego poszycia. W niektó-
rych przypadkach wydaje siê, ¿e s¹
to zbyt du¿e szczeliny, np. pomiêdzy
krawêdzi¹ drzwi w œcianie tylnej
i œcian¹ boczn¹ (6 ± 1 mm).
Powróæmy jeszcze do wnêt-
rza nadwozia. Pojazd w wersji oso-
bowej ma nie tylko du¿o miejsca
dla przewo¿onych osób na tylnej
kanapie, ale i wielki baga¿nik o ob-
jêtoœci a¿ 750 dm 3 , który jest regu-
larnym szeœcianem z p³ask¹, nisk¹
pod³og¹, niezakoñczon¹ wznosz¹-
cym siê progiem utrudniaj¹cym
5 osób i du¿ej iloœci baga¿u. Mia³y
ogromn¹ zaletê, a mianowicie da-
wa³y mo¿liwoœæ bardzo wygodne-
go, ze wzglêdu na obszerne miej-
sce, przewo¿enia trzech osób na
tylnym siedzeniu. Na przyk³ad sze-
rokoœæ na wysokoœci siedziska tyl-
nej kanapy w Doblo wynosi³a a¿
1566 mm – taka szerokoœæ jest pra-
wie nieosi¹galna w przypadku kla-
sycznego samochodu osobowego,
a do tego jeszcze dochodzi du¿o ni-
czym niezak³óconego miejsca na
nogi, gdy¿ pod³oga jest p³aska.
FIAT mia³ czas przyjrzeæ siê
wczeœniej produkowanym tego ro-
dzaju pojazdom i w Doblo uzyska³
najwiêcej miejsca przez wprowa-
dzenie pionowych œcian bocznych
nault Kangoo. Nie by³o wiêc na co
czekaæ i FIAT wprowadzi³ Doblo.
Wszystkie wymienione pojaz-
dy mia³y nadwozia dwubry³owe
i wzmocnione podwozia, zdolne
przenosiæ konstrukcyjnie z³o¿one
obci¹¿enia. WyraŸnie nosi³y cechy
pojazdów dostawczych, maj¹cych
du¿¹ przestrzeñ ³adunkow¹ w sto-
sunku do wymiarów zewnêtrznych.
W³aœnie te wymiary zewnêtrzne,
niezbyt du¿e oraz du¿a przestrzeñ
wewnêtrzna i silniki zapo¿yczone
od samochodów osobowych spra-
wi³y, ¿e równolegle z dostawczymi
wykonywano wersje osobowe. Od
razu zdoby³y popularnoœæ jako sa-
mochody uniwersalne, do przewozu
Dostęp do nadwozia przez 4 lub 5 drzwi, w tym drzwi tylne odsłaniające
ogromny bagażnik
22
W ³oska firma FIAT pod swoj¹
43845536.049.png 43845536.050.png 43845536.051.png 43845536.052.png 43845536.001.png 43845536.002.png 43845536.003.png 43845536.004.png 43845536.005.png 43845536.006.png 43845536.007.png 43845536.008.png 43845536.009.png 43845536.010.png 43845536.011.png 43845536.012.png 43845536.013.png 43845536.014.png 43845536.015.png 43845536.016.png 43845536.017.png 43845536.018.png 43845536.019.png 43845536.020.png 43845536.021.png 43845536.022.png
Wersja osobowa samochodu dostawczego
wk³adanie i wyjmowanie baga¿u.
Po z³o¿eniu tylnej kanapy du¿a ob-
jêtoœæ podstawowego baga¿nika
jeszcze zwiêksza siê do 3000 dm 3 .
Tak¹ objêtoœæ spotykamy tylko
w furgonach.
Dostêp do wnêtrza nadwozia
u³atwiaj¹ boczne drzwi przesuwa-
ne, które ods³aniaj¹ otwór drzwio-
wy o szerokoœci 685 mm, natomiast
unoszone drzwi w œcianie tylnej od-
s³aniaj¹ otwór drzwiowy bêd¹cy
prawie zewnêtrznym obrysem tyl-
nej œciany nadwozia. Warto dodaæ,
¿e Doblo wystêpuje w odmianach
z drzwiami przesuwanymi z jednej
i z dwóch stron pojazdu. Ta druga
odmiana ma najbogatsze wyposa-
¿enie okreœlane Dynamic lub s¹ to
odmiany Family z trzecim rzêdem
siedzeñ. Wtedy samochód mo¿e
przewoziæ 7 osób.
Rysunek anatomiczny samochodu osobowego Fiat Doblo
Co s¹dzi kierowca o samo-
chodzie? Przede wszystkim jest za-
dowolony z dobrej widocznoœci ze
swojego miejsca. Du¿e s¹ bowiem
szyby: przednia i boczne, i du¿e lus-
terka zewnêtrzne. Wygodnie te¿
manewrowaæ pojazdem, gdy¿ ³atwo
okreœlamy jego obrys, a urz¹dzenia
sterowania dzia³aj¹ p³ynnie, np.
dŸwignia zmiany biegów umiesz-
czona blisko kierowcy na konsoli
œrodkowej. Te zalety nawet odbior¹
mu chêæ krytykowania nazbyt
„niespokojnego” wzornictwa deski
rozdzielczej. Poza tym nad górn¹
krawêdzi¹ szyby przedniej, na ca³ej
szerokoœci pojazdu, ma do dyspozy-
cji pó³kê na podrêczne przedmioty.
Osobowe Doblo, jak ju¿
wspomniano, powsta³o z samocho-
du dostawczego. Trudno wiêc dzi-
wiæ siê, ¿e np. tylne zawieszenie
zbudowano z udzia³em sztywnej
belki poprzecznej, do której umoco-
wano dwa resory wzd³u¿ne. Mimo
to zawieszenie jest doœæ miêkkie
i przyczynia siê do wygody jazdy.
Fiat Doblo w postaci kon-
strukcyjnej przedstawionej powy¿ej
zdoby³ sobie zaufanie odbiorców.
Firma jednak uwa¿a³a za celowe
przeprowadzenie modernizacji.
Wczesn¹ jesieni¹ 2005 r. na amster-
damskim salonie pojazdów u¿ytko-
wych zaprezentowano unowoczeœ-
nione Doblo. Przypad³o do gustu
miêdzynarodowym jurorom i otrzy-
ma³o tytu³ „International Van of the
Year 2006”. W uzasadnieniu wer-
dyktu podkreœlono: nowy design,
zwiêkszon¹ noœnoœæ, nowe wersje
z wyd³u¿onym rozstawem osi,
specjaln¹ wersjê Natural Power
chroni¹c¹ œrodowisko i bardzo dob-
re silniki wysokoprê¿ne Multijet.
Dodaæ nale¿y, ¿e modernizacja rów-
nie¿ objê³a: wyk³adziny wnêtrza
nadwozia, zmianê na bardziej
utwardzon¹ charakterystykê zawie-
szenia i zastosowano wiêksze, wy-
dajniejsze mechanizmy hamulcowe.
W osobowym Doblo wprowa-
dzono now¹ gamê silników: jednos-
tkê benzynow¹ 1.4 – 77 KM oraz
trzy jednostki wysokoprê¿ne Multi-
jet z wielofazowym i bezpoœrednim
wtryskiem paliwa systemu com-
mon-rail. S¹ to silniki: 1.3 – 85 KM,
1.9 – 105 KM oraz 1.9 – 120 KM z fil-
trem cz¹stek sta³ych (DPF) – wszys-
tkie wyposa¿one w turbosprê¿arkê
i ch³odnicê powietrza do³adowywa-
nego (intercooler). Diesel 1.3 JTD
jest wytwarzany w Bielsku-Bia³ej.
Poza wy¿ej wymienionymi,
jako Ÿród³a napêdu przewidziano
silnik benzynowy 1.6 o mocy 103 KM,
nazwany National Power i pracuj¹-
cy na gaz ziemny. Uruchamianie sil-
nika zawsze odbywa siê na benzy-
nie i przestawienie na zasilanie ga-
zem ziemnym (metanem CNG) jest
automatyczne. W wersji osobowej
Doblo s¹ dwie butle gazowe umie-
szczone w baga¿niku (którego objê-
toϾ zostaje zmniejszona do 530
dm 3 ), a w wersji towarowej Cargo
s¹ trzy butle umieszczone pod pod-
³og¹ pojazdu. Praca silnika na gazie
przynosi wymierne korzyœci ekono-
miczne (gaz jest tañszy od benzy-
ny), ale wi¹¿e siê ze zmniejszeniem
o oko³o 10 proc. mocy i momentu
obrotowego silnika. Dlatego kierow-
ca ma mo¿liwoœæ przejœcia na zasi-
lanie benzyn¹, naciskaj¹c przycisk
umieszczony w konsoli œrodkowej.
Najbardziej dynamiczn¹ od-
mian¹ osobowego Doblo jest ta na-
pêdzana silnikiem wysokoprê¿nym
o mocy 120 KM, rozpêdzanie 0–100
km/h trwa 11,4 s. Doblo z silnikiem
1.9 JTD – 105 KM rozpêdza siê o 1 se-
kundê d³u¿ej.
Fiat Doblo
dane techniczne
samonośne, 4- lub 5-drzwio-
we, 5-miejscowe
SILNIK:
4-suw. 4-cyl. rzędowy, 8-zaworo-
wy, wysokoprężny z wielofazowym(Multi-
jet), bezpośrednim wtryskiem paliwa sys-
temu common-rail,turbosprężarka i inter-
cooler, umieszczony poprzecznie z przo-
du, napędzakoła przednie
ŚREDNICA CYL. × SKOK TŁOKA/
POJ. SKOKOWA:
82 x 90,4 mm/1910 cm 3
STOPIEŃ SPRĘŻANIA:
18,0:1
MOC MAKSYMALNA:
77 kW = 105 KM
przy 4000 obr./min
MOMENT MAKSYMALNY:
200 Nm przy
1750 obr/min
SKRZYNIA PRZEKŁADNIOWA:
mecha-
wahacze
poprzeczne, kolumny McPherson,pop-
rzeczny drążek stabilizatora przechyłu
ZAWIESZENIE TYLNE:
sztywna belka
poprzeczna, wzdłużne resoryjednopióro-
we, amortyzatory teleskopowe, poprzecz-
ny drążek stabilizatoraprzechyłu
HAMULCE:
dwuobwodowe diagonalne,
ze wspomaganiem, ABS + EBD(rozdział
siły hamowania między osie pojazdu),
przednie tarczowe, tylnebębnowe, hamu-
lec postojowy działa na koła tylne
OGUMIENIE O WYMIARACH:
185/65 R15
DŁUGOŚĆ/SZEROKOŚĆ/WYSOKOŚĆ
POJAZDU:
4253/1722/1818 mm
ROZSTAW OSI:
2583 mm
MASA WŁASNA:
1320 kg
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA:
164 km/h
ZUŻYCIE PALIWA – CYKL MIEJSKI/
POZAMIEJSKI/MIESZANY:
7,5/4,8/5,8
dm 3 /100 km
23
Ilustracje: autor i Fiat
NADWOZIE:
niczna 5-biegowa
ZAWIESZENIE PRZEDNIE:
43845536.023.png 43845536.024.png 43845536.025.png 43845536.026.png 43845536.027.png 43845536.028.png 43845536.029.png 43845536.030.png 43845536.031.png 43845536.032.png 43845536.033.png 43845536.034.png 43845536.035.png 43845536.036.png 43845536.037.png 43845536.038.png 43845536.039.png 43845536.040.png 43845536.041.png 43845536.042.png 43845536.043.png 43845536.044.png 43845536.045.png 43845536.046.png 43845536.047.png 43845536.048.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin