Zapobieganie poważnym awariom przemysłowym.pdf

(390 KB) Pobierz
Seveso2A_quark4.qxd
Jerzy S. Michalik
ZAPOBIEGANIE
POWA¯NYM AWARIOM
PRZEMYS£OWYM
Zalecenia i wytyczne
dla zak³adów du¿ego ryzyka
Warszawa 2005
41437168.001.png
Opracowano na podstawie wyników zadania pt. „Opracowanie zasad i wytycznych
dotycz¹cych programu zapobiegania awariom w zak³adach posiadaj¹cych obiekty nie-
bezpieczne, zintegrowanego z systemem zarz¹dzania bezpieczeñstwem”, wykonanego
w latach 2002-2004 w ramach programu wieloletniego „Dostosowanie warunków pra-
cy w Polsce do standardów Unii Europejskiej”, dofinansowanego przez Ministerstwo
Gospodarki i Pracy.
Uwzglêdniono tak¿e wyniki zadania pt. „Opracowanie systemu notyfikacji substan-
cji niebezpiecznych stosowanych w iloœciach ponadprogowych oraz systemu notyfika-
cji obiektów niebezpiecznych, zgodnych z przepisami UE”, zrealizowanego w la-
tach 1998-2001 w ramach programu wieloletniego „Bezpieczeñstwo i ochrona zdrowia
cz³owieka w œrodowisku pracy”, dofinansowanego w zakresie prac badawczo-rozwojo-
wych przez Komitet Badañ Naukowych.
G³ówny koordynator programów:
Centralny Instytut Ochrony Pracy – Pañstwowy Instytut Badawczy
Autor opracowania:
prof. dr hab. in¿. Jerzy S. Michalik
Centralny Instytut Ochrony Pracy – Pañstwowy Instytut Badawczy
Copyright © G³ówny Inspektorat Pracy 2005
PAÑSTWOWA INSPEKCJA PRACY
G£ÓWNY INSPEKTORAT PRACY
Departament Informacji i Promocji
www.pip.gov.pl
41437168.002.png
Spis treœci
Rozdzia³ 2.
Zasady prawid³owego zaliczania zak³adów do kategorii zwiêkszonego
Zalecenia dotycz¹ce wartoœci Q i (iloœci substancji niebezpiecz-
nej) oraz wartoœci progowych Q i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
2.3. Baza danych o substancjach niebezpiecznych i program kompute-
Rozdzia³ 3.
Wymagania przepisów dotycz¹ce programu zapobiegania awariom
3.1. Postanowienia dyrektywy Rady 96/82/WE (Seveso II) w spra-
3.2. Wymagania przepisów polskich w sprawach programu zapobiega-
Program zapobiegania awariom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
System bezpieczeñstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Zwalczanie skutków awarii przemys³owej . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
3.3. Porównanie postanowieñ przepisów polskich w zakresie progra-
mu zapobiegania awariom i systemu bezpieczeñstwa z wymaga-
Relacje miêdzy RoB i PZA oraz SZB . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
41437168.003.png
4
Rozdzia³ 4.
Zawartoœæ programu zapobiegania awariom i systemu zarz¹dza-
4.1. Zalecenia i wytyczne UE dotycz¹ce programu zapobiegania awa-
riom i systemu zarz¹dzania bezpieczeñstwem w zak³adach du¿e-
Wytyczne w sprawie polityki zapobiegania awariom i systemu zarządzania bez-
4.2. Szczegó³owe zalecenia i wytyczne dotycz¹ce programu zapobiega-
nia awariom i systemu zarz¹dzania bezpieczeñstwem w zak³adach
Hierarchia PZA + SZB. Polityk. Zaanga¿owanie prowadz¹cego
zak³ad. Cele ogólne. Zapewnienie œrodków. Identyfikacja zagro-
¿eñ. Wymagania prawne. Cele szczegó³owe. Planowanie dzia³añ
w celu realizacji PZA. Zarz¹dzanie zmianami. Odpowiedzialnoœæ
za realizacjê zadañ. Szkolenia. Komunikacja. Gotowoœæ reagowa-
nia na awarie. Dokumentacja i zapisy PZA. Dzia³ania sprawdza-
j¹ce. Dzia³ania naprawcze. Szczególnie zalecane rozwi¹zania dla
du¿ych zak³adów kategorii ZDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
4.3. Zalecenia dotycz¹ce informacji o programie zapobiegania awariom
i systemie zarz¹dzania bezpieczeñstwem, które powinny byæ zawar-
Przepisy polskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Przepisy Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Poradnik oceny raportu bezpieczeństwa COMAH, część 2, rozdział 4: Polityka
Rozdzia³ 5.
Problematyka zalecana jako przedmiot kontroli w trakcie inspekcji
w zak³adach zagra¿aj¹cych wyst¹pieniem powa¿nej awarii przemy-
Wytyczne dotyczące inspekcji wymaganych przez artykuł 18 dyrektywy Rady
41437168.004.png
Wprowadzenie
Polski system przeciwdzia³ania powa¿nym awariom przemy-
s³owym, ustanowiony w ustawie Prawo ochrony œrodowiska
i wprowadzony w ¿ycie w dniu 1 paŸdziernika 2001 r. na mocy
ustawy o wprowadzeniu ustawy Prawo ochrony œrodowiska, usta-
wy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw , jest wdro¿eniem
do prawodawstwa polskiego wymagañ obowi¹zuj¹cych w Unii
Europejskiej, ustalonych w dyrektywie Rady 96/82/WE dotycz¹-
cej zarz¹dzania zagro¿eniami powa¿nymi awariami z udzia³em
substancji niebezpiecznych – tzw. Dyrektywie Seveso II.
Na polski system przeciwdzia³ania powa¿nym awariom prze-
mys³owym, oprócz odpowiednich postanowieñ powy¿szych
ustaw, sk³adaj¹ siê tak¿e przepisy szczegó³owe ujête w rozporz¹-
dzeniach ministra gospodarki oraz ministra œrodowiska, wydane
w latach 2002 i 2003.
Polskie przepisy, podobnie jak Dyrektywa Seveso II w Unii
Europejskiej, okreœlaj¹ system obowi¹zków, zadañ, procedur oraz
dokumentów, których realizacja przez podmioty, do których adre-
sowane s¹ te regulacje prawne, ma na celu osi¹gniêcie dwóch
g³ównych celów:
1) zapobieganie mo¿liwoœci wyst¹pienia powa¿nej awarii
przemys³owej, tzn. zmniejszenie jej ryzyka na tyle, na ile jest to
mo¿liwe, poprzez realizacjê wymagañ odnosz¹cych siê do progra-
mu zapobiegania awariom oraz systemu bezpieczeñstwa,
2) ograniczenie do minimum skutków powa¿nej awarii w od-
niesieniu do ludzi, œrodowiska oraz wartoœci materialnych po-
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin