DO_DRUKU_METODY_KOLO_1.doc

(208 KB) Pobierz

Rola i znaczenie zmiennych ilościowych w badaniu socjologicznym-

obiektem poznania jest rzeczywistość widziana poprzez przyjęte konstruowane przez badacza zmienne, które w tej rzeczywistości odnajduje i poprzez które opisuje rzeczywistość którą bada.

ZMIENNE to zjawiska, które ulegają przeobrażeniom od wpływem działania różnych czynników, przyjmując tym samym różne wartości.

→ cechy rzeczywistości, które nas interesują

→ jakaś cecha rzeczywistości, która się zmienia i dlatego ten proces przyjmowania różnych stanów, czy wartości podlega pomiarowi

PODZIAL ZMIENNYCH

ZALEZNE– ulegają widocznym zmianom w skutek oddziaływania zmiennych niezależnych, są to zmienne,które wyróżniamy dla celów badawczych poprzez badaniewpływu na niezmiennych niezależnych,

NIEZALEZNE-czynniki, które powodują określone zmiany w innych czynnikach.

ZMIENNE MOZNA PODZIELIC ROWNIEZ NA:

OBSERWOWALNE– możliwe do bezpośredniej oceny, lub możliwe do oceny poprzez wskaźnik nie obserwowalne – ukryte i niedostępne, dostępne w badaniu i sprawdzalne poprzez wskaźniki, o ich istnieniu wnioskujemy na podstawie wskaźników

POJECIE WSKAZNIKA– to pewna cecha rzeczywistości, której wystąpienie możemy potraktować jako wskaźnik innej cechy,która nie jest bezpośrednio obserwowana Durkheim „ o samobójstwie ” pojecie wskaźnika

 

 

POJECIE HIPOTEZY–przypuszczenie lub domysł wysunięty dla określenia lub wyjaśnienia „czegoś”, który wymaga sprawdzenia (weryfikacji) poprzez badanie.

→ przypuszczenie co do występowania współzależności pomiędzy pewnymi zmiennymi

→nie każda.

WARTOSCIOWE HIPOTEZY- to takie, które są

-nowe – rozszerzają wiedzę

-ogólne – im bardziej ogólna tym poznawczo bardziej wartościowa

-jasne

-wolne od sprzeczności

-empiryczne sprawdzalne (jeśli nie jest ,to nie jest hipotezą

badawczą )

TYPY HIPOTEZ:

-ogólna ↔ szczegółowa,

-podstawowe↔fragmentaryczne,

-odkrywcze,

-robocze ( stawiane są na pewnym tapie badań by potem je obalić)

-o różnym stopniu prawdopodobieństwa

 

 

 

 

 

 

PROBA BADAWCZA-grupa respondentów uczestnicząca w badaniu ilościowym, reprezentująca określoną zbiorowość, populację badaną i dobrana w oparciu o ściśle sprecyzowane kryteria metodologiczne.

Wyniki badania zarejestrowane w próbie stanowią podstawę do formułowania odpowiedzi na pytania badawcze postawione w danym projekcie.

Ze względu na przyjęty schemat doboru respondentów, próby badawcze klasyfikujemy w dwu podstawowych grupach:

PROBY REPREZENTATYWNE dla badanej zbiorowości dobrane w sposób losowy; pozwalające na wiarygodne generalizowanie uzyskanych wyników wobec całej badanej populacji;

PROBY NIEREPREZENTATYWNE(NIELOSOWE) dobrane wedle innych kryteriów; pozwalające odnosić uzyskane wyniki jedynie do grupy respondentów poddanych badaniu i zakładać, z nieznanym prawdopodobieństwem słuszności, zbieżność tych rezultatów ze stanem rzeczywistym w całej badanej populacji.

 

WYWIAD-jest to jedna z podstawowych metod badawczych w naukach behawioralnych. Wywiad polega na zadawaniu badanym przez ankietera mniej lub bardziej sformalizowanych pytań.

W socjologii wyróżnić można kilka typów wywiadów:

1.wywiad swobodny

-focus

-wywiad biograficzny,

2.wywiad kwestionariuszowy

-wywiad telefoniczny

-wywiad ze wspomaganiem komputera

3.ankieta-techniki ankiety można z kolei podzielić na: ankietę pocztową i ankietę audytoryjną.

 

ROZNICE POMIEDZY BADANIAMI ILOSCIOWYMI A JAKOSCIOWYMI.

Badania jakosciowe: zrozumienie motywow,zachowan ludzi.

-uznanie jakosciowej metodologii prowadzenia badan (specyficznosc,poszukuje tego co odnienne)

-komentuje sie na calosc doswiadczenia (przekonanie,opinie,emocje,uczucia)

-koncentracja na poszukiwanie sensu i indywidualnych przezyc.

-koncentracja na poszukiwaniu opisu swiata spolecznego oparty na pierwszej osobie (tak jak je widze).

-ujmowanie przezyc i zachowan jako relacji podmiotowej,konkretnego podmiotu.

Badania ilosciowe: duze grupy ludzi,liczbowe przedstawienie,rozklad postaw i opini w danej pipulacji.

-wyniki badan ilosciowych prezentujemy w postawci tabel.Prezentacja moze byc streszczeniem wypowiedzi,sieci wydarzen.Badacz wybiera sposob prezentacji.

-w badaniach ilosciowych szczegolna role odgrywaja hipotezy,te hipotezy testujemy.W socjologii dominuja badania ilosciowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CECHY BADAN JAKOSCIOWYCH.

1.Prowadzac badania jakosciowe korzystamy z niektorych technik prowadzenia badan:z obserwacji,z analizy dokumentow,z wywiadu.Zarowno wywiad jak i obserwacja wystepuje w roznych postawach (wywiad indywidualny,wywiad grupowy-FOCUS,wywiad narracyjny,dyskusja grupowa.)

2.Prowadzac badania jakosciowe probowa jest dobierana w inny sposob.Reprezentywnosc proby jest istotna (poniewaz nie mamy do czynienia z uogolnieniem).Probe dobiera sie zgodnie z regulami teoretycznymi.

 

PODSTAWOWE ZASADY PROWADZENIA BADAN JAKOSCIOWYCH.

-otwartosc badacza.

-zadaniem badan jakosciowych jest komunikacja,szczegolna role odgrywa proces interpretowania znaczen.

-badanie jest procesem (wymaga glugotrwalego zialnia).

-badanie jakosciowe (zalezy od inwencji badacza)

 

 

ETAPY PROCESU BADAWCZEGO:jest metodycznie i chronologicznie uporządkowaną sekwencją działań, które służą przygotowaniu przeprowadzeniu badań i opracowaniu ich wyników.

1.wstępne sformułowanie problemu–sformułowanie problemu naukowego , źródła problemu , forma pytania problemowego.Problem badawczy ma być problemem który może być badany metodami właściwymi dla danej dyscypliny – mieści się w obszarze zainteresowań zainteresowań badawczych dyscypliny.Konceptualizacja-wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć którymi będziemy się w badaniu posługiwać.

2.uszczegółowienie problematyki badawczej (eksplikacja) problemy szczegółowe, hipotezy.

3.operacjonalizacja–wyrażanie pojęć i terminów teoretycznych w kategoriach operacyjnych ( jednoznaczne terminy) dobór wskaźników zbiorowości do badań –kategorii społecznej, metod i technik źródła badań. Przejście od terminów teoretycznych dokonkretnych terminów obserwacyjnych. Znaleźć wskaźniki badanych zachowań.

4.przygotowanie narzędzi badawczych – kwestionariuszy, schematów instrukcji testów urządzeń technicznych

5.pilotaż badań – sprawdzenie problemu badawczego, jego uszczegółowienia i wartości wyjaśniającej przyjętych wskaźników jednoznaczności pojęć, czy problemu w ogóle istnieje, sprawdzenie narzędzi i technik badawczych, stany techniczno – organizacyjnej badań, dostępnych środków finansowych.

6.dobór próby badawcze.

7.badania – prowadzenie badania w terenie

8.weryfikacja zebranego materiału empirycznego

- wstępna

-pogłębiona

9.wstępne grupowanie materiału surowego (kodowanie) polega na przypisywaniu wartości liczbowych informacjom które są zawarte w formie słownej

10.analiza materiału empirycznego.Konfrontacja danych empirycznych z pytaniami i hipotezami.Zarówna analiza o charakterze ilościowym jak i jakościowym

11, testowanie hipotez i uogólnienie wyników badań, testowanie siły i kierunku zależności między analizowanymi cechami  słuszności założeń badawczych i sformułowanych na ich podstawie hipotez

12, pisanie końcowego raportu badań – naukowego lub Komercyjnego. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KWESTIONARIUSZ ANKIETY-narzedzie,ktorym sie poslugujemy prowadzac badania metoda ankietowa.Musi byc szczegolnie starannie przygotowana.

Badania ankietowe-w trakcie badan respondent udziela odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu ankiety i czyni to samodzielnie.

Kwestionariusz wywiadu-prowadzac badania metoda wywiadu,posluguje sie nim osoba,ktora prowadzi wywiad.

Badania ankietowe (narzedzie-kwestionariusz)

-srodowiskowe-ankieter z ankieta dociera do respondenta w miejscu zamieszkania,ankieta odstraczana jest do rak wlasnych,bezposrednio.

-prasowe-kwestionariusz ankiety jest publikowany w prasie z prosba o wypelnienie,nie ma kontroli nad tym do kogo dociera.

-pocztowe-kwestionariusz wysylany poczta,kontrola w okolo 30%.

W zaleznosci od tego jaki typ badan jest prowadzony nalezy zwrocic uwage na inne aspekty konstruowania ankiety.

-obszernosc ankiety powinna byc dostosowana do sposobu prowadzenia badan.

-kontekst.

-sprawnosc komunikacyjna respondnta.

 

 

 

 

 

ANKIETA

1.indywidualne-wypelnia je jedna osoba np.w domu moga byc bardziej ibszerne niz audytoryjne.

2.audytoryjne-kazdy smodzielnie wypelnia na audytorium np.szkola.

KWESTIONARIUSZ ANKIETY POWINIEN SKLADAC SIE Z TRZECH CZESCI:

1.Czesc wstepna (naglowek)

-informuje o instytucji,ktora przeprowadza badania.

-cele badania.

-informuje o tym jak wazne sa dla instytucji prowadzacej badania,szczere przemyslenia,zgodne ze stanem faktycznym odpowiedzi.

-informacje o anonimowych badaniach.

-instrukcja udzielenia odpowiedzi.

-podziekowanie za czas poswieconny ankiecie.

2.Czesc zasadnicza (merytoryczna)-poswiecona merytorycznym pytaniom ktore dotycza problemu badawczego.-Podzial ze wzgledu na cechy formalne:

-pytania otwarte-pozostawiaja miejsce na odpowiedz, z pozoru latwo sie formuluje,trudniej opracowuje sie je ilosciowo,mozliwosc wystapienia bledow.

-pytania zamkniete-dolaczona jest kafeteria odpowiedzi,latwiej i szybciej opracowuje sie wyniki,trudniej je tworzy,musza zostac podane wszystkie mozliwe odpowiedzi.           

-podzial ze wzgledu na role-

-pytania filtrujace-stosowane w kwestionariuszach,ktore obejmuja wiecej niz jedno zgadanienie badawcze,celem jest podzial respondentow.

-pytania kontrolne-maja na celu sprawdzenie,czy respodnenci wiedza, o czym mowia i czy odnosza sie w sposob adekwatny do tresci pytania.

3.Czesc koncowa:

-metryczka-cechy polozenia spolecznego respondentow,plec,wiek,wyksztlacenie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OBSERWACJA

1.Przez obserwacje rozumie sie celowe tzw,ukierunkowane,zamierzone oraz systematyczne postrzeganie badanego przedmiotu,procesu lub zjawisk.

2.Musi byc prowadzona w taki sposob,aby jej wyniki mialy intersubiektywny charakter-obiektywnie odniosly sie do rzeczywistosci i nie alezaly od cech obserwujacego.

3.Cechy obserwacji:

-Celowosc obserwacji-ma nam dostarczyc informacji,ktore sa nam potrzebne do rozwiazania problemow.

-Planowosc obserwacji-sa z gory okreslone zjawiska,ktore nalezy postrzegac,a takze czas i okolicznosci,w ktorych obserwowane zjawisko zachodzi.

-Krytycznosc obserwacji-jej rezultaty powinny byc podane krytyce,albo scislej wartosci.

4.Wyniki obserwacji:

-Standaryzowane-opracowywanie wynikow w sposob ilosciowy.

-Niestandaryzowane-opracowanie wynikow w sposob jakosciowy.

5.Obserwacja moze dotyczyc:

-sytuacji sztucznych,czynnosci wywolanych-zachowan w sztucznie stworzonych styacjach.

-sytuacji naturalnych,czynnosci nie wywowalnych.

6.Charakter obserwacji: jawny,ukryty (uczestniczaca),ciagly,jednoosobowy,wieloosobowy(pozwala na uzyskanie bardziej obiektywnych wynikow),jednorazowy.

PRZYGOTOWANIE PROWADZENIA OBSERWACJI ZYWKŁEJ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin