m5858624.pdf

(58 KB) Pobierz
get paid.indd
STRZEŻ SWOJEGO DOBREGO IMIENIA JAK OKA W GŁOWIE
Rozdział 9.
Strzeż swojego dobrego imienia jak oka
w głowie
„Prędzej czy później każdy zalążek dobra rozkwitnie
i zaowocuje; prawdziwy sukces jest rezultatem
wszystkich właściwych kroków”.
– Orison Swett Marden
Każda dobra fi rma opiera się na zaufaniu. Wszelkie relacje z klien-
tami, dostawcami, pracownikami i instytucjami fi nansowymi bazują
na zaufaniu: na tym, że kiedy jedna strona coś obiecuje, druga ufa
w dotrzymanie obietnicy. Jak mówi Theodore Leavitt, dziekan Har-
wardzkiej Szkoły Biznesu: „Najcenniejszym aktywem fi rmy jest jej
reputacja, sposób działania, z którego jest znana swoim klientom”.
Na tej samej zasadzie twój charakter i twoja reputacja są zapew-
ne najcenniejszymi aktywami w twojej karierze. Twoje dobre imię
– reputacja osoby uczciwej i godnej zaufania – to kluczowy czyn-
nik, według którego inni oceniają cię jako kandydata na wyższe sta-
nowisko, z wyższą pensją i większą odpowiedzialnością.
Pierwszym z najważniejszych czynników określających charakter
jest prawdomówność. Bez względu na sytuację, zawsze mów prawdę,
jaka by ona nie była. Kiedy dajesz słowo, dotrzymuj go. Kiedy coś
obiecujesz, wywiązuj się z tego. Kiedy mówisz, że coś zrobisz, zrób
to na pewno, bez względu na niedogodności i trudności.
Drugim z najważniejszych czynników określających charakter
jest niezawodność: jeśli mówisz, że coś zrobisz albo gdzieś będziesz,
można na tobie polegać. Tak w biznesie, jak w życiu prywatnym,
niewiele jest cech ważnych, docenianych i szanowanych tak, jak
niezawodność. Dotrzymywać słowa zawsze warto, bez względu na
to, jakiego wymaga to poświęcenia i na jakie naraża cię niedogod-
ności. Zawsze bądź człowiekiem, na którym inni mogą polegać.
41
 
ZARABIAJ WIĘCEJ I AWANSUJ SZYBCIEJ
Trzecim z najważniejszych czynników określających charakter
jest lojalność. Brak lojalności to główna przyczyna porażek i zbyt
niskich osiągnięć tak w biznesie, jak w życiu prywatnym. Jeśli je-
steś naprawdę lojalny, nie skarżysz się innym na fi rmę ani na szefa.
A kiedy z jakiegoś powodu jesteś niezadowolony, mówisz wprost
o tym, co cię boli. Idziesz do osoby, z którą się poróżniłeś i zała-
twiasz sprawę bezpośrednio. Bierzesz na siebie odpowiedzialność
za naprawienie sytuacji i podejmujesz działanie.
Przed światem na zewnątrz nie potępiasz i nie krytykujesz fi r-
my, jej szefa, produktów i usług ani żadnego innego jej elementu.
A jeśli nie chcesz zmieniać stanu istniejącego, to zatrzymujesz plot-
ki dla siebie. Zawsze wspierasz współpracowników i przełożonych.
Okazujesz i wyrażasz pełną lojalność wobec osoby zatwierdzającej
twoje wynagrodzenie. Jeśli z jakichś powodów nie możesz przyjąć
takiej postawy, powinieneś pójść do pracy gdzieś indziej.
William Szekspir napisał: „Samemu sobie wierny bądź, a za tym
pójdzie, jak noc za dniem, że wobec drugich ufności również nigdy
nie zawiedziesz” 4 .
Wierny sobie jesteś wtedy, gdy słuchasz swojego wewnętrznego
głosu i kierujesz się sumieniem. Dopiero z tego wynika to, że nie
zawodzisz innych. Zawsze żyj w prawdzie, mówiąc i czyniąc tylko
to, co jest według ciebie uczciwe i szczere. Za nic w świecie nie
sprzedawaj swojej uczciwości.
Dobra wiadomość jest taka, że kiedy jesteś uczciwy, wobec siebie
i innych, czujesz się ze sobą wspaniale. Jesteś bardziej pewny siebie
i masz wyższą samoocenę. Masz pogodne nastawienie i czujesz się
silny. I, co ważniejsze, zyskujesz szacunek, zaufanie i lojalność ze
strony wszystkich ważnych ludzi w otoczeniu. Zawsze strzeż swo-
jego dobrego imienia jak oka w głowie.
4 William Szekspir, Hamlet , przełożył Władysław Tarnawski, opracował Stani-
sław Helsztyński, wydanie V zm., Zakład Narodowy imienia Ossolińskich – Wy-
dawnictwo Wrocław 1966. Przyp. tłum.
42
59652527.002.png
 
STRZEŻ SWOJEGO DOBREGO IMIENIA JAK OKA W GŁOWIE
Zacznij działać teraz!
Jeśli mówisz, ze coś zrobisz, zrób to, nawet jeśli nie będzie ci się to
podobać i będzie to dla ciebie niewygodne. Zbuduj reputację człowieka
absolutnie wiarygodnego, pod każdym względem, tak w biznesie, tak
i w życiu.
Postanów, że będziesz terminowy i punktualny. Nie spóźniaj się na
spotkania. Wykonuj zadania w przyrzeczonych terminach. Jeśli z jakie-
goś powodu nie będziesz mógł dotrzymać terminu, z góry powiadom
o tym innych.
43
59652527.003.png
MYŚL O PRZYSZŁOŚCI
Rozdział 10.
Myśl o przyszłości
„Zwizualizuj tę rzecz, której chcesz.
Zobacz ją, poczuj i uwierz w nią.
Zrób jej mentalne zdjęcie i zacznij ją tworzyć”.
– Maxwell Maltz
Być może największym odkryciem w kwestii ludzkiego zacho-
wania i osobistego przeznaczenia jest to, że stajemy się tym, o czym
myślimy przez większość czasu 5 .
To, co mówisz, jakie podejmujesz decyzje, jak się zachowujesz,
jakie osiągasz rezultaty i jaki kurs życiowy obierasz, w dużym stop-
niu zależy od tego, co zajmuje twoje myśli. Zawsze zwracasz się
w kierunku swoich najważniejszych marzeń i aspiracji. Im więcej
o czymś myślisz, rozmawiasz i snujesz wyobrażeń, tym większy ma
to wpływ na twoje uczucia i działania i tym bardziej zbliżasz się do
tego w życiu.
Ludzie osiągający sukcesy, na każdym kroku myślą i mówią
o tym, czego przez większość czasu chcą. Myślą i rozmawiają o do-
celowej przyszłości i o tym, jak ją urzeczywistnić. Nieustannie my-
ślą i mówią, dokąd zmierzają i jak dotrzeć tam możliwie najszybciej.
W efekcie ciągle dostrzegają nowe możliwości i wpadają na nowe
pomysły, które pozwalają im szybciej dążyć do celu.
Jeśli koncentrowanie się na przyszłości ma wejść ci w nawyk,
musisz stworzyć długookresową wizję siebie i swojej kariery. Zwy-
czaj myślenia o tym, dokąd zmierzasz i dokąd chcesz dotrzeć, bę-
dzie miał przemożny wpływ na twoje sukcesy.
Doktor Edward Banfi eld z Uniwersytetu Harwarda, po ponad
pięćdziesięciu latach badań, doszedł do wniosku, że największe
5 Autorem tej wypowiedzi jest Earl Nightingale. Przyp. tłum.
45
59652527.001.png
 
ZARABIAJ WIĘCEJ I AWANSUJ SZYBCIEJ
sukcesy w naszym społeczeństwie osiągają ci, którzy mają długo-
okresową perspektywę . Tacy ludzie myślą o tym, co będzie za dzie-
sięć czy dwadzieścia lat i podejmują codzienne decyzje, mając tę
perspektywę przed oczami. Ty też tak rób.
W orientacji przyszłościowej kluczowym słowem, o którym roz-
mawialiśmy w rozdziale 2., jest wizualizowanie . Proces wizualizacji
wymaga, abyś nieustannie wyobrażał sobie swoją idealną karierę.
Regularnie wyobrażaj sobie siebie za trzy do pięciu lat. Wyobrażaj
sobie karierę idealną pod każdym względem i to, że zajmujesz się
dokładnie tym, czym powinieneś.
Gdyby twoja praca była idealna pod każdym względem, to jakby
wyglądała? Jakiego rodzaju pracę byś wykonywał? Ile byś zarabiał?
Z kim byś pracował? Gdzie byś pracował? Jak szeroką miałbyś od-
powiedzialność? Pozwól, aby ten obraz prowadził cię i kształtował
twoje codzienne decyzje.
Kiedy już zwizualizujesz swoją idealną pracę, stwórz wyobraże-
nie osoby, którą musiałbyś się stać, aby dostać i utrzymać taką pra-
cę. Jakich umiejętności byś potrzebował? Jakie nowe umiejętności,
kluczowe dla dalszej kariery, musiałbyś rozwinąć?
To ćwiczenie nazywa się analizą luki w pracy. Dostrzeż lukę po-
między tym, gdzie jesteś dziś a tym, gdzie chcesz być w przyszłości.
Przeanalizuj tę lukę. Pod jakim względem punkt docelowy najbar-
dziej różni się od obecnego?
Jakie zmiany powinieneś zacząć wprowadzać już teraz, aby za-
mknąć lukę? Jakie kroki możesz podjąć już dziś, abyś sam zaczął
decydować o swoim przeznaczeniu i przygotował się do pracy, ja-
kiej naprawdę chcesz? Jak powiedział guru od zarządzania, Peter
Drucker: „Najlepszym sposobem przewidywania przyszłości jest
tworzenie jej”.
Im bardziej klarowną masz wizję kariery w najbliższych latach,
tym bardziej prawdopodobne jest, że codziennie będziesz wykony-
wać kroki prowadzące do jej urzeczywistnienia.
Pomyśl także o przyszłości twojej fi rmy. Pomyśl o tym, dokąd
fi rma zmierza i czego potrzebuje, by rozwijać się i osiągać zysk. Za-
stanów się, jak osobiście możesz jej pomóc w dotarciu do celu.
46
Zgłoś jeśli naruszono regulamin