dr Urszula Tabor
Zagadnienia do egzaminu z andragogiki 2009/2010
Wykład 1:
1. Proszę podać definicję terminu andragogika.
2. Proszę zdefiniować w kontekście andragogicznym takie pojęcia jak: edukacja dorosłych, kształcenie dorosłych, wychowanie dorosłych, środowisko edukacyjne dorosłych.
3. Proszę wymienić trzy czynniki uczenia się i cztery obszary edukacji według koncepcji uczenia się Duccio Demetrio.
Wykład 2:
4. Proszę wymienić wspólne cechy koncepcji rozwoju człowieka dorosłego.
5. Proszę opisać jak na gruncie andragogiki rozumiemy takie pojęcia jak: kontekst rozwoju człowieka dorosłego, zmiana rozwojowa, czynniki i obszary rozwoju.
6. Proszę opisać zjawisko indywiduacji w oparciu o teorię Carla Junga.
7. Proszę zanalizować rozwój człowieka dorosłego w kontekście teorii rozwoju ego Erika Eriksona.
8. Proszę opisać teorię rozwoju w dorosłości według Daniela Levinsona i opisać pojęcia: era życia, faza przejściowa, debiut w fazie, stabilizacja fazy, kulminacja fazy, zadanie rozwojowe.
Wykład 3:
9. Proszę wymienić sześć obszarów uczenia się dorosłych.
10. Proszę opisać cztery modele biografii w koncepcji „przymusu i wolności” Mieczysława Malewskiego.
11. Proszę opisać koncepcję uczenia się transformatywnego Jacka Mezirowa.
12. Proszę wymienić i opisać cechy strategii kształcenia dorosłych.
13. Proszę zdefiniować pojęcie zasady dydaktycznej oraz opisać cztery zasady szczególnie wykorzystywane w andragogice.
14. Proszę wymienić i scharakteryzować pięć etapów procesu grupowego według B. Tuckmana i M. Jensen.
15. Proszę wymienić trzy przykładowe role grupowe.
Wykład 4:
16. Proszę podać przykładową klasyfikację metod dydaktycznych.
17. Proszę wymienić i opisać trzy modele uczenia się według Mieczysława Malewskiego (proszę nie mylić z czterema typami biografii tego samego autora).
18. Proszę wymienić i opisać trzy przykładowe metody podające.
19. Proszę wymienić i opisać trzy przykładowe metody z poszukujące lub podająco-poszukujące.
20. Proszę wymienić i opisać cztery style uczenia się według Davida Kolba (proszę nie mylić z czterema etapami umiejętnościami uczenia się tego autora).
21. Proszę wymienić i scharakteryzować trzy wybrane metody aktywizujące.
22. Proszę opisać typologię technologii uczenia się zaproponowaną przez Duccio Demetrio (proszę nie mylić z czynnikami uczenia się tego samego autora).
Zakres ćwiczeń:
23. Proszę opisać fazę wczesnej dorosłości w kontekście zmian fizjologicznych, społecznych i psychologicznych typowych dla tej fazy oraz znanych teorii rozwoju (Jung, Erikson, Levinson, ew. inne Pani/Panu znane).
24. Proszę opisać fazę średniej dorosłości w kontekście zmian fizjologicznych, społecznych i psychologicznych typowych dla tej fazy oraz znanych teorii rozwoju (Jung, Erikson, Levinson, ew. inne pani/Panu znane).
25. Proszę scharakteryzować zmiany psychofizyczne późnej dorosłości w kontekście zmian fizjologicznych, społecznych i psychologicznych typowych dla tej fazy oraz znanych teorii rozwoju (Jung, Erikson, Levinson, ew. inne Pani/Panu znane).
26. UWAGA! Szczególnie istotne zagadnienie egzaminacyjneJ Proszę się przygotować, a w czasie egzaminu przynajmniej raz uśmiechnąć do egzaminatorkiJ Sprawdzone i działaJ
POWODZENIA!
SweetWine