PODSTAWOWE ZASADY EFEKTYWNEGO NADZORU BANKOWEGO.doc

(292 KB) Pobierz

 

PODSTAWOWE ZASADY EFEKTYWNEGO NADZORU BANKOWEGO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nota od wydawcy:

Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego dołożył wszelkich starań w celu zagwarantowania wiernego i zgodnego z intencjami autorów tłumaczenia oryginalnego tekstu „Podstawowych zasad efektywnego nadzoru bankowego” wydanych w języku angielskim  we wrześniu 1997 roku w Bazylei. W przypadku wątpliwości interpretacyjnych, co do niniejszego tekstu, wersją rozstrzygającą jest tekst oryginału w języku angielskim dostępny na stronie Internetowej Banku Rozrachunków Międzynarodowych  (BIS): http://www.bis.org/publ/index.htm
WPROWADZENIE DO POLSKIEGO WYDANIA „PODSTAWOWYCH ZASAD EFEKTYWNEGO NADZORU BANKOWEGO”

 

Narodowy Bank Polski

Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego

 

 

NB/PB/4/98                                                                                                  Warszawa, styczeń 1998

 

Szanowni Państwo,

 

              Przekazujemy Państwu  przetłumaczone na język polski „Podstawowe zasady efektywnego nadzoru bankowego”, wydane we wrześniu 1997 przez Komitet Bazylejski ds. Nadzoru Bankowego. Instytucja ta skupia wysokich rangą przedstawicieli władz nadzoru bankowego z krajów G-10 oraz, poprzez grupy regionalne, szefów nadzorów z ponad 100 krajów świata spoza  G-10. W przygotowaniu dokumentu uczestniczył także aktywnie polski nadzór bankowy.

              „Podstawowe zasady efektywnego nadzoru bankowego”  bardzo pozytywnie przyjęli  szefowie nadzorów bankowych większości krajów świata, a następnie przedstawione w czasie dorocznego spotkania Banku Światowego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego, w Hong Kongu we wrześniu 1997, zyskały poparcie  ministrów finansów oraz szefów banków centralnych z  ponad 100 krajów świata.

              Wydanie „Podstawowych zasad efektywnego nadzoru bankowego” stanowi nowy rozdział w harmonizacji systemów regulacji finansowej i nadzoru bankowego na świecie. Mają one duże znaczenie zwłaszcza dla rynków finansowych w krajach rozwijających się. Przyjęcie, a następnie wdrożenie „Podstawowych zasad efektywnego nadzoru” przez  nadzory bankowe poszczególnych krajów stanie się rodzajem legitymacji danego systemu bankowego wobec międzynarodowej społeczności finansowej, a jednocześnie przepustką dla lokalnych banków w ich działalności poza granicami kraju macierzystego. Wdrożenie „Podstawowych zasad” będzie miało także  implikacje w postaci ratingu kraju, a co za tym idzie w kosztach pozyskania finansowania na rynkach międzynarodowych oraz ocenach danego kraju przez wiodące międzynarodowe instytucje finansowe takie jak Bank Światowy, Międzynarodowy Fundusz Walutowy, największe banki inwestycyjne, etc.

              Polska już dziś realizuje większość  z 25 "zasad efektywnego nadzoru". Są jednak obszary, które nie są zharmonizowane z  zasadami.  Należy do nich m.in. brak uregulowań prawnych w zakresie wymogu prowadzenia nadzoru skonsolidowanego oraz  wciąż za mały akcent położony w nowym Prawie bankowym  na mechanizmy kontroli wewnętrznej,  w tym na niezależność i profesjonalizm  jednostek rewizji wewnętrznej w banku. Usunięcie tych braków, zarówno poprzez zmiany przepisów prawa jak i udoskonalenie praktyki bankowej jest od kilku lat przedmiotem starań Generalnego Inspektoratu Nadzoru Bankowego NBP. Jednocześnie  Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego przywiązuje dużą wagę do wspierania wszelkiego typu działań zmierzających do pełnego zharmonizowania istniejącego prawa z „Podstawowymi zasadami”.

              Z tego też względu chciałabym zwrócić Państwa uwagę na te z „Podstawowych zasad efektywnego nadzoru bankowego”, które  w kontekście  sytuacji w polskich bankach  zasługują na komentarz.

              W świetle faktu, iż  szereg  polskich banków stara się  rozszerzyć swoją działalność poza granice naszego kraju wagi nabiera Zasada 11 mówiąca o monitorowaniu i kontroli ryzyka kraju. W świetle naszych obserwacji ta kwestia jest niedoceniania przez niektóre banki starające się ekspansywnie wchodzić  na rynki krajów naszego regionu, czy to poprzez otwieranie oddziałów, czy też działania o charakterze kredytowym lub inwestycyjnym. 

Inna ważna w polskim kontekście  Zasada 14, dotyczy wciąż niedocenianej kwestii  skutecznych mechanizmów kontroli wewnętrznej w bankach, co jest szczególnie istotne w świetle ogólnych zapisów prawa bankowego. Doświadczenia kryzysów bankowych i upadków banków w ciągu ostatnich 15 lat pokazują, że brak egzekwowania i stałego monitoringu przez kierownictwo banku wdrożenia efektywnych mechanizmów kontroli wewnętrznej, był jedną z głównych przyczyn poważnych trudności lub nawet upadków banków. Istnieje potrzeba także przypomnienia rozróżnienia mechanizmów kontroli wewnętrznej, które powinny występować na każdym poziomie organizacji oraz roli jednostki organizacyjnej banku jaką jest departament/wydział rewizji wewnętrznej. Formalne powołanie departamentu rewizji nie gwarantuje samo przez się, że mechanizmy kontrolne będą skutecznie działały w banku. Ponadto o skuteczności rewizji wewnętrznej w dużej mierze decyduje jej usytuowanie w banku, niezależność oraz profesjonalizm. Te ostatnie warunki  są przedmiotem szczególnej uwagi nadzorców bankowych na całym świecie. Mając świadomość tego problemu GINB przygotowuje  specjalną rekomendację na temat mechanizmów kontroli wewnętrznej oraz miejscu rewizji wewnętrznej w banku. 

              Zasady 9 i 10 mówią o konieczności wdrożenia  procesu wszechstronnego zarządzania ryzykiem, nie tylko kredytowym, ale także rynkowym, w sensie jego pomiaru, monitorowania (m.in. adekwatna informacja zarządcza) oraz kontrolowania (m.in. przestrzeganie limitów). Zarządzanie ryzykiem rynkowym  jest nowym i trudnym wyzwaniem dla wielu polskich banków. W ramach tego obszaru, moim zdaniem, istotne są kwestie oceny, kontroli i zarządzania zwłaszcza ryzykiem operacji walutowych, a także w coraz większym stopniu  ryzykiem stopy procentowej i  już dziś powinny zdobyć właściwą rangę wśród priorytetów  zarządzania bankiem. Powinno to znaleźć wyraz m.in. w inwestycjach w infrastrukturę informatyczną, bazy danych oraz  profesjonalną kadrę specjalistów. Zasada 20 mówi o potrzebie nadzoru skonsolidowanego, co jest poważnym wyzwaniem dla polskich nadzorców mających jedynie prawo wymagać od banków konsolidacji sprawozdań finansowych. Pozostawia to cały segment działalności pozabankowej w ramach grupy/holdingu bankowego lub takiego, gdzie bank nie jest instytucją wiodącą, poza możliwością bardziej skutecznego monitoringu ryzyka samego banku, a w konsekwencji jego deponentów. Wobec braku właściwych uregulowań prawnych tego zagadnienia, będziemy oczekiwać, że przynajmniej w ramach grupy/holdingu istotne elementy informacji zarządczej dotyczącej pozycji finansowej oraz ryzyka w ujęciu skonsolidowanym,  będą przygotowywane  i  dostępne dla inspektorów nadzoru.

              Polecając lekturę załączonych „Podstawowych zasad” zarówno zarządom banków, radom nadzorczym,  jak i jednostkom organizacyjnym banków, które mogą być szczególnie zainteresowane (departamenty zarządzania ryzykiem, strategii i planowania, prawny, kontroli wewnętrznej, jednostki odpowiedzialne za przygotowanie sprawozdawczości nadzorczej), uprzejmie proszę i zachęcam do zgłaszania ewentualnych propozycji i uwag dotyczących wdrożenia „ Podstwowych zasad nadzoru bankowego”  w polskim systemie bankowym.

Z poważaniem,

Ewa Śleszyńska-Charewicz

Generalny Inspektor Nadzoru Bankowego
Spis treści

 

Przedmowa                                                                                                                                                          1

Dwadzieścia pięć zasad                                                                                                                               5

Rozdział  I              Wprowadzenie                                                                                                                 11

Rozdział II              Warunki wstępne efektywnego nadzoru bankowego                                          14

Rozdział III              Proces licencjonowania oraz zatwierdzania zmian struktury                            18

              A. Struktura własnościowa                                                                                                   19

              B. Plan działalności banku, systemy kontroli oraz organizacji

                                wewnętrznej                                                                                                                20

              C. Test przydatności i adekwatności  rady nadzorczej i zarządu banku              21

              D. Ocena założeń finansowych, w tym kapitału                                                        21

              E. Uprzednia zgoda nadzorcy kraju macierzystego, gdy                             proponowanym  właścicielem jest bank zagraniczny                                                        22

              F. Transfer udziałów/akcji banku                                                                                                  22

                           

                            G. Poważne nabytki lub inwestycje banku                                                        23

Rozdział IV              Ramy dla  ciągłego nadzoru bankowego                                                        24

                            A. Ryzyka w bankowości                                                                                                  24                            B. Opracowywanie i wdrażanie regulacji i wymogów                                                                              ostrożnościowych                                                                                                  27

                            1. Adekwatność kapitałowa                                                                                    28

                            2. Zarządzanie ryzykiem kredytowym                                                                       30

                            3. Zarządzanie ryzykiem rynkowym                                                                      33

                                          4. Zarządzanie innym ryzykiem                                                                      33

                                          5. Mechanizmy kontroli wewnętrznej                                                        35

              C. Metody ciągłego nadzoru bankowego                                                                      38

                            1. Nadzór analityczny („zza biurka”)                                                                      39

                            2. Inspekcje na miejscu w banku i/lub wykorzystanie rewidentów                                               zewnętrznych                                                                                                                40                                          3. Nadzór na zasadzie skonsolidowanej                                                        41                                                                                                                                                                                                                  D.Wymogi informacyjne organizacji bankowej                                          42

                                          1.  Standardy rachunkowości                                                                      43

                                          2. Zakres i częstotliwość nadsyłanych informacji                            43

                                          3. Weryfikacja poprawności nadsyłanych informacji                            43

                                          4. Poufność informacji nadzorczych                                                        44

                                          5. Ujawnianie informacji                                                                                    45

Rozdział V              Formalne uprwanienia nadzorców                                                                      46

                            A. Działania naprawcze                                                                                                  46

                            B. Procedury likwidacyjne                                                                                                  47

Rozdział VI              Bankowość transgraniczna                                                                                    48

                            A. Obowiązki nadzoru kraju macierzystego                                                        49

                            B. Obowiązki nadzoru kraju gospodarza                                                                      50

Załącznik I              Zagadnienia specjalne odnoszące się do banków państwowych               51

Załącznik II              Ochrona depozytów                                                                                                  52
PODSTAWOWE ZASADY EFEKTYWNEGO NADZORU BANKOWEGO

(Podstawowe Zasady Bazylejskie)

 

Słabości systemu bankowego danego kraju, bez względu na to, czy jest to kraj rozwijający się czy też rozwinięty, mogą zagrozić stabilności finansowej zarówno w kraju jak i za granicą. Potrzeba wzmocnienia siły systemów finansowych wywołała na płaszczyźnie międzynarodowej rosnące zainteresowanie i troskę. Komunikat wydany na zakończenie szczytu G-7 w Lyonie  w czerwcu 1996 roku wzywa do podjęcia kroków w tej dziedzinie. Liczne instytucje, łącznie z Komitetem Bazylejskim ds Nadzoru Bankowego,  Bankiem Rozrachunków Międzynarodowych, dokonują w ostatnim czasie przeglądu  metod wzmacniania stabilności  finansowej   na  świecie.

 

1.   Komitet Bazylejski ds Nadzoru Bankowego[1] pracował nad tą kwestią przez wiele lat, tak bezpośrednio jak i poprzez kontakty z nadzorcami bankowymi z całego świata. W ciągu ostatniego półtora roku, Komitet dokonał analizy sposobów, za pomocą których mógłby najlepiej rozszerzyć swoje działania zmierzające do wzmocnienie nadzoru ostrożnościowego we wszystkich krajach, opierając się na swoich stosunkach tak z krajami spoza Grupy G-10, jak i na swoich wcześniejszych pracach mających na celu ulepszenie nadzoru ostrożnościowego w krajach członkowskich. W szczególności, Komitet przygotował dwa dokumenty do publikacji:

·                     całościowy zbiór Podstawowych Zasad efektywnego nadzoru bankowego  (załączone Podstawowe Zasady Bazylejskie) oraz,

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin