KSIĘGOWOŚĆ I PODATKI z 31 października 11 (nr 211).pdf

(1410 KB) Pobierz
KiP_211_k1.indd
Poniedziałek – wtorek 31 października – 1 listopada 2011, nr 211 (3097) gazetaprawna.pl
KSIĘGOWOŚĆ
I PODATKI
prenumerata
NAJNOWSZE W SERWISACH
TEMAT TYGODNIA
KSIEGOWOSC.GAZETAPRAWNA.PL
Jak przygotować się do zamknięcia
roku podatkowego w fi rmie
C7-10
podatki i cła
Przychody z reklamy w internecie
opodatkowane w ramach innych źródeł
Czy obiady dla uczniów i nauczycieli
korzystają ze zwolnienia z VAT
Cesja książeczki mieszkaniowej
nie podlega podatkowi od spadków
i darowizn
Jaką stawką należy opodatkować
roboty rozbiórkowe
Z końcem roku przedsiębiorcy muszą m.in. sporządzić spis z natury, a także zamknąć
podatkową księgę przychodów i rozchodów. Warto sprawdzić, czy w księgach
nie pojawiły się pomyłki, bo za popełnione błędy podatnik może zostać ukarany
W NUMERZE
Komentarze
Fiskus dał wskazówki deweloperom, jak rozliczać
koszty inwestycji
rachunkowość
Jednostki zainteresowania publicznego
podlegają szczególnym zasadom rewizji
C2
Orzecznictwo
Stroną postępowania po upadłości spółdzielni jest syndyk C3
egzaminy zawodowe
Wzory wniosków są do pobrania na
ePUAP
sfera budżetowa
Czy niesporządzenie lub nieprze-
kazanie w terminie sprawozdania
finansowego jest naruszeniem dyscy-
pliny finansów publicznych
Interpretacje
Nakłady na budowę fi rmowej sieci internetowej
zwiększają wartość serwera
C4
KADRY.GAZETAPRAWNA.PL
Zamówienia publiczne
Nieprawidłowe obliczenie kwoty VAT w składanej ofercie
może stanowić podstawę do jej odrzucenia
C5
prawo pracy
Kiedy nowe zasady wynagrodzenia
wymagają wypowiedzenia zmienia-
jącego
Jak obniżyć wpłaty na PFRON
z tytułu nieosiągania wymaganego
wskaźnika zatrudnienia
Czy pracodawca może zdalnie
kontrolować telepracownika
Rozliczenia
Jak spółka rozlicza przychody z giełdowych instrumentów
fi nansowych
C11
Podatki dochodowe
Jak stosować przepisy o podwójnym karaniu
za nieujawnianie źródeł dochodu
C13
ubezpieczenia
Jakie składki trzeba opłacać za
członków zarządu i rady nadzorczej
spółdzielni
Dorabianie emerytów mundurowych
do świadczenia
Poradnia podatkowa
Jaki kurs waluty przyjąć do rozliczenia wyjazdów
służbowych pracowników do krajów Unii Europejskiej
wynagrodzenia
C13
Stałe wykonywanie pracy w porze nocnej
nie wyklucza wypłaty dodatku z tego tytułu
Rachunkowość
Wydatki pracodawcy na organizację imprez integracyjnych
ujmuje się w księgach jako koszt operacyjny
bhp
Czy pracodawca powinien
zapłacić za zniszczoną
przy wykonywaniu pracy odzież
C14
sfera budżetowa
Nadużywanie władzy przez urzędnika
może stanowić powód do odwołania
go ze stanowiska
Czy można zawrzeć z radnym
umowę cywilnoprawną
Interwencja
Jakie uprawnienia mają urzędnicy skarbowi w czasie
kontroli krzyżowej
C15
Za tydzień Jak zamknąć rok w księgach rachunkowych Odliczenie VAT z faktury wystawionej przed terminem
720848843.040.png 720848843.041.png 720848843.042.png 720848843.043.png 720848843.001.png 720848843.002.png 720848843.003.png
C2
Dziennik Gazeta Prawna, 31 października – 1 listopada 2011 nr 211 (3097)
gazetaprawna.pl
KOMENTARZE
Z sądu do sądu
i jeszcze raz
do sądu
Fiskus dał wskazówki deweloperom,
jak rozliczać koszty inwestycji
Tomasz
Rysiak
radca prawny w Kancelarii
Prawniczej Magnusson
opisywanej interpretacji
dyrektor Izby Skarbowej
w Warszawie potwier-
dził, że co do zasady koszty
wskazane przez podatnika
stanowią koszty bezpośred-
nio związane z przycho-
dem, które powinny być
rozpoznawane wraz z przy-
chodem z tytułu sprzedaży
inwestycji deweloperskiej.
Jednocześnie dyrektor Izby
Skarbowej w Warszawie
wskazał, że do kosztów
bezpośrednio związa-
nych z przychodem należy
również zaliczyć koszty fi -
nansowania zewnętrznego
inwestycji (odsetki i prowi-
zje od pożyczek i kredytów),
z tym że moment zalicze-
nia wydatków poniesio-
nych przez podatnika na
zewnętrzne finansowa-
nie inwestycji do kosztów
uzyskania przychodu nie
może nastąpić wcześniej
niż zapłata lub skapita-
lizowanie tych kosztów.
Opisana zasada ma za-
stosowanie również do
kwestii ewentualnych
różnic kursowych od ze-
wnętrznego finansowania
pozyskanego przez podat-
nika w celu realizacji in-
westycji deweloperskiej.
Podobne stanowisko
w zakresie kosztów ze-
wnętrznego fi nansowania
inwestycji deweloperskiej
zajął dyrektor Izby Skarbo-
wej w Warszawie w inter-
pretacji z 7 października
2011 r. (nr IPPB5/423-722/11
-3/RS), wskazując, że koszty
fi nansowania w postaci
odsetek i prowizji będą sta-
nowiły koszty bezpośrednio
związane z uzyskiwany-
mi przychodami i powinny
być uznane za koszty uzy-
skania przychodu propor-
cjonalnie do przychodów
uzyskiwanych przez podat-
nika ze sprzedaży lokali,
nie wcześniej jednak niż
z chwilą zapłaty/kapitali-
zacji odsetek od pożyczek/
kredytów.
Jednocześnie w interpre-
tacji nr IPPB5/423-722/11-2/
RS, również z 7 paździer-
nika 2011 r., dyrektor
Izby Skarbowej w War-
szawie wypowiedział się
odnośnie do momentu
zaliczenia do kosztów
uzyskania przychodu, wy-
datków ponoszonych na
reklamę i promocję danej
inwestycji, potwierdza-
jąc, iż również te koszty
należy uznać za koszty
bezpośrednio związane
z przychodem, co uzasad-
nia rozpoznawanie tych
kosztów wraz z przycho-
dem z tytułu sprzedaży
danej inwestycji.
Wskazane interpretacje
stanowią przydatne źródło
informacji odnośnie
do sposobu rozliczania
dla celów podatkowych wy-
datków ponoszonych
przez deweloperów
w trakcie realizacji danej
inwestycji, pozwalając
na alokowanie kosztów do
odpowiednich lat realizacji
inwestycji.
Bogdan
Świąder
bogdan.swiader@infor.pl
nie wpływają na zakres
prawa do odliczenia.
Oznacza to, że ustalając
proporcję, którą stosuje
się do wyliczenia
kwoty odliczenia, nie
bierze się pod uwagę
obrotu pozostającego
poza zakresem VAT.
Jest to korzystna
dla przedsiębiorców
interpretacja, gdyż
powoduje, że podatnik
VAT może odliczyć
większą kwotę podatku.
Jest to korzystne dla
danego podatnika, który
złożył skargę do NSA, ale
nie oznacza, że uchwała
ta będzie przydatna dla
innych.
są jednym
z trudniejszych
zagadnień,
z którymi musi się
zmierzyć przedsiębiorca
lub jego księgowa. Dobrze,
że mogą oni liczyć na
pomoc sądów
administracyjnych, które
rozstrzygają obiektywnie
niejasne przepisy. Jednak
w przypadku osób
prowadzących prywatny
biznes liczy się przede
wszystkich czas, szybkość
i klarowność możliwych
rozwiązań podatkowych.
A z tym to już sądy różnie
sobie radzą.
Na wydanie orzeczenia
niekiedy trzeba czekać
miesiącami. Zdarza się,
że rozbieżności w in-
terpretacji przepisów
rozstrzygają nie zwykłe
składy, ale powiększo-
ne, np. składy siedmiu
sędziów. Jest to o tyle
istotne, że składy, które
rozstrzygają w liczbie
trzech sędziów, mają
prawo do wystąpienia
o podjęcie uchwały w po-
szerzonym gronie.
ści deweloperów jest
ponoszenie kosztów
związanych z realizacją
projektów deweloperskich
przez dłuższy okres, bez
jednoczesnego wykazywa-
nia przychodów, które to
przychody zwykle są
ujawniane w momencie
kończenia danego projektu
w związku ze sprzedażą
wybudowanych lokali czy
też budynków.
W konsekwencji istotne dla
deweloperów jest odpo-
wiednie przyporządkowa-
nie kosztów ponoszonych
przez deweloperów do po-
szczególnych etapów pro-
wadzenia działalności,
biorąc pod uwagę brzmie-
nie art. 15 ust 4 – 4d ustawy
o CIT, tj. podział kosztów
uzyskania przychodu na
bezpośrednio i pośrednio
związane z przychodami.
Istotnych wskazówek
w tym zakresie udzie-
lił niedawno dyrektor Izby
Skarbowej w Warszawie,
wydając wiele interpre-
tacji przepisów podatko-
wych dotyczących sposobu
rozliczania kosztów uzy-
skania przychodu przez
deweloperów. W interpre-
tacji z 15 września 2011 r.
(nr IPPB5/423-703/11-2/RS)
dyrektor Izby Skarbowej
w Warszawie odniósł się do
pytania podatnika dotyczą-
cego klasyfi kacji kosztów
ponoszonych w trakcie re-
alizacji projektu dewelo-
perskiego, w tym takich
kosztów jak, koszty zakupu
Istotne dla
deweloperów
jest odpowiednie
przyporządkowa-
nie kosztów
ponoszonych
przez nich
do poszczególnych
etapów
prowadzenia
działalności
Dalsze potyczki
Jedna uchwała może być
jednak kwestionowana
przez inne składy
sędziowskie, które
rozstrzygają podobne
sprawy. I nie jest to
przypadek rzadki.
Powiedzenie, że gdzie
dwóch prawników,
tam trzy zdania, często
w życiu się sprawdza.
I odnosi się też do sędziów
NSA. W takich sytuacjach
ma zastosowanie art. 269
wspomnianej ustawy.
Stanowi on, że jeżeli
jakikolwiek skład sądu
administracyjnego
rozpoznający sprawę
nie podziela stanowiska
zajętego w uchwale
składu siedmiu
sędziów, całej izby albo
w uchwale pełnego
składu Naczelnego Sądu
Administracyjnego,
przedstawia powstałe
zagadnienie prawne
do rozstrzygnięcia
odpowiedniemu składowi.
W sytuacjach takich
skład siedmiu
sędziów, skład izby
(np. finansowej, która
rozstrzyga zagadnienia
podatkowe) lub pełny
skład Naczelnego Sądu
Administracyjnego
podejmuje ponowną
uchwałę. Ponadto
jeżeli skład jednej
izby Naczelnego Sądu
Administracyjnego
wyjaśniający zagadnienie
prawne nie podziela
stanowiska zajętego
w uchwale innej
Izby, przedstawia
to zagadnienie do
rozstrzygnięcia pełnemu
składowi Naczelnego
Sądu Administracyjnego.
Jak widać, droga do
pełnego sukcesu
w potyczkach
sądowych nie jest łatwa
i wymaga niekiedy dużo
cierpliwości. Nie wszyscy
to wytrzymują,
a w konsekwencji
zamykają swoje fi rmy.
materiałów budowlanych,
wynajęcia sprzętu, koszty
prac budowlanych, archi-
tekta, obsługi prawnej,
ubezpieczenia oraz fi nan-
sowania projektu dewelo-
perskiego. Zgodnie z treścią
EM
Bohaterowie drugiego planu
Siedmiu wspaniałych
Z art. 187 par. 2 ustawy
z 30 sierpnia 2002 r. Prawo
o postępowaniu przed
sądami administracyj-
nymi (Dz.U. nr 153, poz.
1270 z późn. zm.) wynika,
że jeżeli przy rozpozna-
waniu skargi kasacyjnej
wyłoni się zagadnienie
prawne budzące poważne
wątpliwości, Naczelny Sąd
Administracyjny może od-
roczyć rozpoznanie sprawy
i przedstawić to zagad-
nienie do rozstrzygnięcia
składowi siedmiu sędziów
tego sądu. Uchwała składu
siedmiu sędziów Naczel-
nego Sądu Administracyj-
nego jest w danej sprawie
wiążąca. Naczelny Sąd Ad-
ministracyjny w składzie
siedmiu sędziów może też
przejąć sprawę do rozpo-
znania.
W tym trybie została
ostatnio wydana uchwała
NSA z 24 października
2011 r. (sygn. akt I FPS
9/10), która dotyczyła
niezwykle istotnego dla
podatników VAT sposobu
rozliczenia tzw. proporcji
sprzedaży. Sąd w składzie
siedmiu sędziów uznał, że
czynności niepodlegające
opodatkowaniu VAT
Wojciech
Krok
doradca podatkowy
w Parulski & Wspólnicy
Doradcy Podatkowi
przepisów prawnych powo-
duje konieczność podjęcia
niezwykle skomplikowanej
i żmudnej analizy inter-
pretacyjnej, jest przejawem
lekceważenia przez władzę
ustawodawczą demokra-
tycznego państwa praw-
nego jej elementarnych
powinności.
Wyrok trybunał należy
w pełni zaaprobować.
W niniejszym artykule
chciałem jednak zwrócić
uwagę na prawdziwych
bohaterów tej sprawy,
a mianowicie polskich
przedsiębiorców, którzy
od ponad sześciu lat bo-
rykają się z problemem
nieprecyzyjnych definicji
w podatku od nieruchomo-
ści. Ten wyrok jest swego
rodzaju symbolicznym
zadośćuczynieniem dla
wszystkich podatników,
którzy próbowali – często
bezskutecznie – przekonać
organy podatkowe i sądy,
że przecież nie wszystko
może podlegać opodatko-
waniu podatkiem od nie-
ruchomości.
Wydany przez trybunał
wyrok ilustruje, z czym
musi się zmagać funk-
cjonująca w Polsce fi rma.
Pojęcia „błędne koło po-
średnie” i „amfi bologia”
oznaczają po prostu, że
przepisy podatkowe nie
znaczą w gruncie rzeczy
nic. Mimo to podatnika nikt
nie zwalnia z obowiązku
rozliczenia się z podatku od
nieruchomości.
Przykre jest to, że problem,
rozstrzygany przez Try-
bunał Konstytucyjny nie
jest jedyny ani wyjątko-
wy. Polscy przedsiębior-
cy muszą borykać się
z ogromną liczbą podob-
nych problemów, dokonując
karkołomnych interpretacji
przepisów, przy czym błąd
oznacza dotkliwe sankcje
podatkowe i karnoskarbo-
we. Niestety, polskie prawo
nie przewiduje wyłączeń
lub ograniczeń w zapła-
cie odsetek od podatków
dla zagadnień trudnych lub
skomplikowanych, które
wyjaśniać musi Trybunał
Konstytucyjny albo Naczel-
ny Sąd Administracyjny.
Może warto takie wyłą-
czenie wprowadzić, bo na
poprawę jakości naszych
przepisów podatkowych się
nie zanosi.
internetowej
Trybunału
Konstytucyjnego
udostępnione zostało
orzeczenie w sprawie
o sygn. akt
P 33/09 dotyczące
zgodności z konstytucją
przepisów o opodatkowaniu
budowli podatkiem od
nieruchomości.
W opublikowanym wyroku
na 47 stronach skład orze-
kający dokonał wyczer-
pującej analizy przepisów
dotyczących podatku od
nieruchomości. Trybunał
stwierdził m.in., że po-
wołany zestaw definicji
obarczony jest błędem lo-
gicznym określanym jako
błędne koło pośrednie. Od-
notować wypada ponadto,
że w wypadku tej części
definicji obiektu budow-
lanego, która dotyczy
budowli, występuje błąd
amfibologii.
Trybunał zwrócił uwagę,
że za niedopuszczalne
uznać należy stosowanie
nieprecyzyjnych przepi-
sów podatkowych czy też
rozszerzające ich stosowa-
nie, gdyby miało to na celu
zwiększenie obowiązków
podatkowych.
W końcowej części uzasad-
nienia trybunał umieścił
kilka ostrych zdań wobec
ustawodawcy, stwier-
dzając, że nie jest zatem
zrozumiałe, dlaczego usta-
wodawca przez tak długi
okres zaniechał podjęcia
odpowiednich działań le-
gislacyjnych mających na
celu usunięcie powstałych
wątpliwości, przerzuca-
jąc ciężar ich rozstrzyga-
nia na podatników, organy
podatkowe i sądy admini-
stracyjne. Możliwość wy-
eliminowania istniejących
niejasności przez zasto-
sowanie pozostających do
dyspozycji interpretatora
reguł wykładni nie oznacza
przecież, że obecne unor-
mowania zasługują na
pozytywną ocenę. Dopusz-
czenie do sytuacji, w której
sposób sformułowania
Polscy
przedsiębiorcy
od ponad sześciu
lat borykają się
z nieprecyzyjnymi
defi nicjami
w podatku
od nieruchomości
prenumerata
KSIĘGOWOŚĆ
I PODATKI
Redaktor prowadzący:
Ewa Ciechanowska
tel. 22 530 40 44
ewa.ciechanowska@infor.pl
J edną z cech działalno-
R ozliczenia VAT
N iedawno na stronie
720848843.004.png 720848843.005.png 720848843.006.png 720848843.007.png 720848843.008.png 720848843.009.png 720848843.010.png
Dziennik Gazeta Prawna, 31 października – 1 listopada 2011 nr 211 (3097)
gazetaprawna.pl
C3
ORZECZNICTWO
Stroną postępowania po upadłości spółdzielni jest syndyk
Wojewódzki Sąd
Administracyjny
we Wrocławiu
o procedurach
naliczonym. Dotyczyły one roz-
liczenia faktur na zakup: usług
geodezyjnych i kartografi cz-
nych, usług rzeczoznawcy oraz
wyceny nieruchomości.
2003 r. – Prawo upadłościowe
i naprawcze (t.j. Dz. U. z 2009 r.
nr 175, poz. 1361 z późn. zm.)
data wydania postanowienia
o ogłoszeniu upadłości jest datą
upadłości (na co wskazuje art.
52 prawa upadłościowego). Je-
żeli ogłoszono upadłość obej-
mującą likwidację majątku
upadłego, postępowania są-
dowe i administracyjne doty-
czące masy upadłości mogą być
wszczęte i dalej prowadzone
jedynie przez syndyka lub prze-
ciwko niemu. WSA wskazał, że
w omawianej sprawie powyż-
sze postępowania syndyk pro-
wadzi na rzecz upadłego, lecz
w imieniu własnym (na posta-
wie art. 144 ust. 1 i 2 prawa upa-
dłościowego).
Taką rolę syndyka potwier-
dza też przepis art. 160 ust. 1,
zgodnie z którym w sprawach
dotyczących masy upadłości
syndyk, zarządca oraz nad-
zorca sądowy dokonują czyn-
ności na rachunek upadłego,
lecz w imieniu własnym.
Sąd wyjaśnił, że przepis ten
określa tzw. zastępstwo pro-
cesowe pośrednie. Chodzi o to,
że zastępca procesowy działa
na rzecz zastąpionego, ale we
własnym imieniu, co oznacza,
że posiada legitymację proce-
sową formalną.
Użyte w art. 144 ust. 2 prawa
upadłościowego wyrażenie, że
postępowania dotyczące masy
upadłości mogą być wszczęte
i dalej prowadzone jedynie
przez syndyka lub przeciwko
niemu, oznacza, że upadły, bę-
dąc stroną w znaczeniu ma-
terialnym, pozbawiony jest
legitymacji formalnej do wy-
stępowania w tych postępo-
waniach.
Sąd wyjaśnił więc, że dla
określenia statusu strony w po-
stępowaniu po ogłoszeniu upa-
dłości istotne są przepisy prawa
upadłościowego i naprawczego.
Wynika z nich, że syndyk za-
stępuje w takim postępowa-
niu upadłego. Dotyczy to rów-
nież sytuacji, która powstała
w omawianej sprawie.
KOMENTARZ EKSPERTA
MARIUSZ ALEKSANDROWICZ
radca prawny, doradca podatkowy,
Furtek Komosa Aleksandrowicz
P rzepisy prawa podatkowego, w tym procedury
TEZA Postępowanie dotyczące
mienia wchodzącego w skład
masy upadłości spółdzielni
może być wszczęte i prowa-
dzone jedynie przez syndyka
lub przeciw niemu. Syndyko-
wi przysługuje legitymacja do
występowania również w po-
stępowaniu podatkowym i to
on jest stroną postępowania.
UZASADNIENIE Spór w oma-
wianej sprawie dotyczył tego,
kto jest stroną postępowania:
syndyk czy spółdzielnia. Dyrek-
tor izby skarbowej stwierdził,
że postępowanie dotyczące
mienia wchodzącego w skład
masy upadłości może być
wszczęte i dalej prowadzone
jedynie przez syndyka lub prze-
ciw niemu. Tym samym syn-
dykowi przysługuje legityma-
cja do występowania również
w postępowaniu podatkowym,
w którym jest stroną w znacze-
niu formalnym (procesowym).
Stroną w znaczeniu material-
nym pozostaje nadal spółdziel-
nia będąca w upadłości. Organ
podatkowy uznał więc syndyka
za stronę postępowania.
Sąd podzielił w pełni stano-
wisko dyrektora izby skarbo-
wej. Wyjaśnił, że zgodnie z re-
gulacjami ustawy z 28 lutego
podatkowej, nie określają roli syndyka
w postępowaniu podatkowym dotyczącym masy
upadłości. Zarówno orzecznictwo sądowe, przykładowo
wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 czerwca
2010 (I GSK 975/09), jak i literatura przedmiotu odwołują
się w tym zakresie bezpośrednio do przepisów prawa
upadłościowego, w szczególności do art. 144 i 160 ustawy
– Prawo upadłościowe i naprawcze. W świetle tych
poglądów postępowanie dotyczące mienia wchodzącego
w skład masy upadłości może być wszczęte albo dalej
prowadzone przez syndyka lub przeciw niemu.
Powszechnie uważane jest to za zastępstwo procesowe
pośrednie, kiedy zastępca działa na rzecz zastąpionego,
ale we własnym imieniu. Syndyk jest więc stroną
postępowania w znaczeniu formalnym. Natomiast stroną
postępowania w znaczeniu materialnym pozostaje nadal
upadły. W analizowanym wyroku WSA we Wrocławiu
w pełni potwierdził to stanowisko, wskazując, iż
podatnikiem podatku od towarów i usług była
spółdzielnia będąca w upadłości, natomiast stroną
wszczętej procedury podatkowej na podstawie przepisów
prawa upadłościowego był syndyk.
STAN FAKTYCZNY Dyrek-
tor izby skarbowej utrzymał
w mocy decyzję naczelnika
urzędu skarbowego, określają-
cą spółdzielni produkcji rolnej
w upadłości, reprezentowanej
przez syndyka zobowiązanie
podatkowe w podatku od to-
warów i usług za luty i marzec
2006 r. oraz nadwyżkę podat-
ku naliczonego nad należnym
w pozostałych miesiącach 2006
r. W wyniku kontroli wykazano
nieprawidłowości w podatku
Wyrok WSA we Wrocławiu
z 29 września 2011 r., sygn. akt
I SA/Wr 397/11, nieprawomocny.
Bez nowej decyzji nadpłatę trzeba zwrócić bez zwłoki
Wojewódzki Sąd
Administracyjny
w Białymstoku
o oprocentowaniu
nadwyżki podatku naliczone-
go nad należnym do przenie-
sienia na miesiąc następny za
październik 2004 r. Wymie-
nione należności zostały ob-
jęte tytułami wykonawczy-
mi wystawionymi w grudniu
2009 r., na podstawie których
wyegzekwowana została kwota
ponad 380 tys. zł. Spółka złożyła
odwołanie. W efekcie naczel-
nik urzędu skarbowego zwrócił
spółce prawie 337 tys. zł podat-
ku. Spółka zażądała też wypłaty
odsetek od nadpłaty.
równej wysokości odsetek za
zwłokę pobieranych od zaległo-
ści podatkowych, z zastrzeże-
niem par. 2, który przewiduje,
że nadpłaty, o których mowa
w art. 76 par. 2 (nadpłaty, któ-
rych wysokość nie przekracza
wysokości kosztów upomnie-
nia w postępowaniu egzeku-
cyjnym), nie podlegają opro-
centowaniu. W kolejnych
paragrafach tego przepisu
zostały określone terminy, od
których naliczane jest oprocen-
towanie.
W omawianej sprawie nad-
płata powstała w związku
z uchyleniem decyzji określa-
jącej zobowiązanie podatko-
we. Sąd wskazał, że zgodnie
z art. 78 par. 3 pkt 1 Ordynacji
podatkowej oprocentowanie
przysługuje w przypadkach
przewidzianych w art. 77 par.
1 pkt 1 lit. a-d), z zastrzeżeniem
pkt. 2, oraz w przypadku, o któ-
rym mowa w art. 77 par. 1 pkt
3 – od dnia powstania nadpłaty.
Zgodnie natomiast z art. 78 par.
3 pkt 2 Ordynacji podatkowej
oprocentowanie przysługuje
w przypadkach przewidzia-
nych w art. 77 par. 1 pkt 1 lit.
a-d) – od dnia wydania decy-
zji o zmianie lub uchyleniu de-
cyzji, jeżeli organ podatkowy
nie przyczynił się do powstania
przesłanki zmiany lub uchy-
lenia decyzji, a nadpłata nie
została zwrócona w terminie.
W myśl art. 77 par. 1 pkt 1 lit.
a-d) ordynacji nadpłata podlega
zwrotowi w terminie 30 dni od
dnia wydania decyzji o zmia-
nie, uchyleniu lub stwierdze-
niu nieważności decyzji: usta-
lającej wysokość zobowiązania
podatkowego, określającej wy-
sokość zobowiązania podat-
kowego, o odpowiedzialności
podatkowej płatnika lub in-
kasenta, o odpowiedzialności
podatkowej osoby trzeciej lub
spadkobiercy, z zastrzeżeniem
par. 3. Zgodnie natomiast z par.
3, w przypadku uchylenia decy-
zji, o której mowa w par. 1 pkt
1 lit. a-d), lub stwierdzenia jej
nieważności, jeżeli następ-
nie, w terminie 3 miesięcy od
dnia uchylenia lub stwierdze-
nia nieważności przez organ
podatkowy lub od dnia dorę-
czenia organowi podatkowe-
mu odpisu orzeczenia sądu
administracyjnego ze stwier-
dzeniem jego prawomocno-
ści, uchylającego decyzję lub
stwierdzającego jej nieważ-
ność, zostanie wydana decyzja
w tej samej sprawie, nadpłata,
którą stanowi różnica między
podatkiem wpłaconym a po-
datkiem wynikającym z tej de-
cyzji, podlega zwrotowi w ter-
minie 30 dni od dnia wydania
nowej decyzji.
Przewidziany w art. 77 par. 1
Ordynacji podatkowej 30-dnio-
wy termin do zwrotu tych nad-
płat jest zmieniany w przypad-
ku niewydania nowej decyzji
w terminie, o którym mowa
w par. 3. Wówczas – orzekł sąd
– nadpłata stanowiąca kwotę
wpłaconą na podstawie decy-
zji uchylonej lub decyzji, któ-
rej nieważność stwierdzono,
podlega zwrotowi bez zbędnej
zwłoki (na co wskazuje art. 77
par. 4 ordynacji).
Sąd dodał, że nie można po-
wiedzieć, że zgodnie z przepi-
sem art. 77 par. 4 ordynacji nad-
płata powstaje z dniem upływu
trzymiesięcznego terminu do
wydania nowej decyzji przez
organ I instancji. Z upływem
tego terminu – stwierdził sąd
– wiąże się wyłącznie obowią-
zek bezzwłocznego zwrotu
nadpłaty związanej z uchyle-
niem decyzji stanowiącej pod-
stawę zapłaty podatku. Jak wy-
nika z kolei z art. 78 par. 3 pkt
1 Ordynacji podatkowej, opro-
centowanie nadpłaty przysłu-
guje zatem od dnia zapłaty po-
datku.
TEZA Organ podatkowy na
mocy art. 77 par. 3 Ordynacji
podatkowej może zatrzymać
wpłacony podatek bez oprocen-
towania przez okres 3 miesięcy.
Jeśli organ nie wyda nowej de-
cyzji, to nadpłata będąca kwotą
wpłaconą na podstawie decy-
zji uchylonej lub decyzji, któ-
rej nieważność stwierdzono,
podlega zwrotowi bez zbęd-
nej zwłoki wraz z oprocento-
waniem.
UZASADNIENIE Spór spro-
wadzał się do ustalenia, czy
skarżącej przysługuje opro-
centowanie od nadpłaty zwró-
conej przez organ podatkowy
(t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60
z późn. zm.).
Sąd wyjaśnił, że zgodnie
z ogólną zasadą określoną
w art. 78 par. 1 Ordynacji po-
datkowej nadpłaty podlegają
oprocentowaniu w wysokości
STAN FAKTYCZNY Dyrektor
urzędu kontroli skarbowej
decyzją z listopada 2009 r.
określił spółce zobowiązanie
podatkowe w podatku od towa-
rów i usług za kwiecień, lipiec,
sierpień, wrzesień, listopad
i grudzień 2004 r. oraz kwotę
Wyrok WSA w Białymstoku
z 31 sierpnia 2011 r., sygn. akt
I SA/Bk 227/11, nieprawomocny.
Podatnik może dokonać zbiorczej korekty wystawionych faktur
Wojewódzki Sąd
Administracyjny
w Poznaniu o VAT
do ceny w wysokości 5 proc.
wartości każdej dostawy
– po spełnieniu warunków
dotyczących jakości i ter-
minowości dostarczanych
towarów oraz osiągnięcia
określonej wysokości obrotu.
Wyżej wymieniony dodatek
został spółce wypłacony na
podstawie odrębnego poro-
zumienia określającego wy-
sokość dopłaty jako 3 proc.
sumy kwot wskazanych
na wszystkich fakturach
z każdej dostawy dokona-
nej w pierwszym kwartale
2009 r. Spółka wystawiła
więc zbiorczą fakturę ko-
rygującą dokumentującą
podwyższenie wartości ob-
rotu z zastosowaniem wyli-
czenia: iloczyn sumy kwot
wskazanych na wszystkich
fakturach, procentu dodatku
oraz stawki podatku.
UZASADNIENIE Skarżąca
chciała wiedzieć, czy otrzy-
many dodatek do cen towa-
rów może udokumentować
jedną zbiorczą fakturą kory-
gującą wewnątrzwspólnoto-
wą dostawę towarów zamiast
dokonywać korekty każdej do-
stawy osobno. W jej opinii jest
to możliwe.
Sąd wskazał, że art. 29 ust.
4a ustawy o VAT dotyczy przy-
padku, gdy podstawa opodat-
kowania ulega zmniejszeniu
w stosunku do podstawy okre-
ślonej w pierwotnie wystawio-
nej fakturze. W konsekwencji,
gdy nastąpi zmiana podstawy
opodatkowania, podatnik nie
koryguje wstecz rozliczenia po-
datku, ale czyni to w rozlicze-
niu za okres, w którym uzyskał
potwierdzenie otrzymania fak-
tury korygującej przez nabywcę
towaru lub usługi. Z kolei z art.
29 ust. 4c ustawy o VAT wynika,
że powyższa zasada ma odpo-
wiednie zastosowanie w przy-
padku stwierdzenia pomyłki
w kwocie podatku na fakturze
i wystawienia korekty faktury
do faktury, w której wykaza-
no kwotę podatku wyższą niż
należna.
Z kolei w art. 86 ust. 10a
ustawy o VAT przyjęto zasadę,
że w przypadku gdy nabywca
towaru lub usługi otrzymał ko-
rektę faktury, o której mowa
w art. 29 ust. 4a lub 4c, ma on
obowiązek zmniejszenia kwoty
podatku naliczonego w rozli-
czeniu za okres, w którym tę
korektę faktury otrzymał. Jeże-
li podatnik nie obniżył kwoty
podatku należnego o kwotę po-
datku naliczonego określonego
w fakturze, której korekta doty-
czy, a prawo do takiego obniże-
nia mu przysługuje, zmniejsze-
nie kwoty podatku naliczonego
uwzględnia się w rozliczeniu
za okres, w którym podatnik
dokonuje tego obniżenia.
Sąd dodał, że z par. 14
ust. 1 rozporządzenia ministra
fi nansów (Dz.U. z 2008 r. nr 212,
poz. 1337) wynika, że fakturę
korygującą wystawia się rów-
nież, gdy podwyższono cenę
po wystawieniu faktury lub
w razie stwierdzenia pomył-
ki w cenie, stawce lub kwocie
podatku bądź w jakiejkolwiek
innej pozycji faktury.
Brzmienie przytoczonych
przepisów oznacza, że ustawo-
dawca dopuszcza możliwość
korekty podstawy opodatkowa-
nia i rozliczenia korekty w in-
nym okresie rozliczeniowym
niż okres, w którym powstał
obowiązek podatkowy.
Jak uzasadniał sąd, termin
rozliczenia przez sprzedawcę
faktur korygujących zwiększa-
jących kwotę należnego VAT
uzależniony jest od okoliczno-
ści powodujących konieczność
dokonania korekt faktur pier-
wotnych.
W omawianej sprawie przy-
czynę korekty stanowił doda-
tek do cen towarów wypłacany
na podstawie dodatkowego po-
rozumienia między stronami.
Zdarzenie to niewątpliwie na-
stąpiło po wystawieniu faktu-
ry pierwotnej i nie było znane
w chwili jej wystawienia, dla-
tego też nie było podstaw do
dokonania korekty deklaracji
wstecz, skoro pierwotnie spo-
rządzona faktura i deklaracja
VAT były prawidłowe.
TEZA W przypadku gdy przy-
czynę korekty stanowi doda-
tek do cen towarów wypłaca-
ny na podstawie dodatkowego
porozumienia między strona-
mi oraz zdarzenie to nastą-
piło po wystawieniu faktury
pierwotnej, to nie było też
podstaw do korekty deklara-
cji wstecz.
STAN FAKTYCZNY Spółka
sprzedaje wyroby drew-
niane na rynek europejski
(wewnątrzwspólnotowa do-
stawa towarów) ze stawką
0proc. VAT. Zgodnie z umo-
wą z kontrahentem sprzeda-
jącemu przysługuje dodatek
Wyrok WSA w Poznaniu
z 12 października 2011 r., sygn. akt
I SA/Po 606/11, nieprawomocny
Opr. Łukasz Zalewski
720848843.011.png 720848843.012.png 720848843.013.png 720848843.014.png 720848843.015.png 720848843.016.png 720848843.017.png 720848843.018.png
C4
Dziennik Gazeta Prawna, 31 października – 1 listopada 2011 nr 211 (3097)
gazetaprawna.pl
INTERPRETACJE
Nakłady na budowę fi rmowej sieci zwiększają wartość serwera
Sieć dostępowa do szerokopasmowego internetu nie jest samodzielnym środkiem trwałym.
Odpisy amortyzacyjne mogą być dokonywane według 30-proc. stawki
PROBLEM Podatniczka prowa-
dzi jednoosobową działalność
gospodarczą. Buduje sieć do-
stępową do szerokopasmowego
internetu. Elementami wcho-
dzącymi w skład sieci teleinfor-
matycznej są urządzenia ak-
tywne oraz osprzęt pasywny.
Wymienić wśród nich można
m.in. radiowe urządzenia do-
stępowe i radiowe urządzenia
odbiorcze, systemy zasilania
wymienionych urządzeń, kon-
strukcje masztowe wraz z ele-
mentami uziemienia.
Sieć dostępowa do szeroko-
pasmowego internetu będzie
stanowiła środek trwały fi r-
my. Czy podatniczka prawi-
dłowo stosuje stawkę amor-
tyzacji?
ale również na płaszczyźnie
prawnej i konwencjonalnej.
Kompletność środka trwałego
bywa także rozumiana jako
zdolność środka trwałego do
samoistnego działania.
Jeżeli środki trwałe uległy
ulepszeniu w wyniku przebu-
dowy, rozbudowy, rekonstruk-
cji, adaptacji lub moderniza-
cji, wartość początkową tych
środków powiększa się o sumę
wydatków na ich ulepszenie,
w tym także o wydatki na na-
bycie części składowych lub
peryferyjnych, których jed-
nostkowa cena nabycia prze-
kracza 3,5 tys. zł. Środki trwałe
uważa się za ulepszone, gdy
suma wydatków poniesionych
na ich przebudowę, rozbudo-
wę, rekonstrukcję, adaptację
lub modernizację w danym
roku podatkowym przekracza
3,5 tys. zł i wydatki te powodu-
ją wzrost wartości użytkowej
w stosunku do wartości z dnia
przyjęcia środków trwałych do
używania, mierzonej w szcze-
gólności okresem używania,
zdolnością wytwórczą, jako-
ścią produktów uzyskiwanych
za pomocą ulepszonych środ-
ków trwałych i kosztami ich
eksploatacji.
Gdy budowana sieć dostępo-
wa do szerokopasmowego in-
ternetu nie zostanie połączona
trwale z budynkiem, tj. będzie
umieszczona w listwach mon-
tażowych, to wydatki ponie-
sione na jej budowę zwiększą
wartość początkową serwera
(środka trwałego).
Zgodnie z rozporządzeniem
Rady Ministrów z 10 grudnia
2010 r. w sprawie Klasyfi kacji
Środków Trwałych (KŚT), (Dz.U.
nr 242, poz. 1622) zespoły kom-
puterowe kwalifi kują się do
grupy 4 podgrupy 49 rodzaju
491, który obejmuje swym za-
kresem maszyny i urządzenia
do wprowadzenia, przetwarza-
nia, przechowywania i wypro-
wadzania informacji cyfrowych
lub analogowych, w szczegól-
ności: jednostki centralne,
jednostki pamięci, jednostki
zasilające, urządzenia wejścia
(w tym m.in. rejestratory, ska-
nery), urządzenia wyjścia, urzą-
dzenia wejścia-wyjścia (konsole
operatorskie, monitory ekra-
nowe), urządzenia transmisji
i ochrony danych. Obiektem
może być cały zespół służący
do przetwarzania informacji,
złożony z jednostki centralnej
i podłączonych do niej jedno-
stek zewnętrznych, względnie
poszczególna maszyna i urzą-
dzenie wydzielone w osobne
jednostki.
Stosownie do art. 22i ust. 1
ustawy o podatku dochodo-
wym od osób fi zycznych (t.j.
Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307
z późn. zm.) odpisów amorty-
zacyjnych od środków trwa-
łych, z zastrzeżeniem art. 22j-
-22ł ustawy o PIT, dokonuje się
przy zastosowaniu stawek
amortyzacyjnych określonych
w Wykazie stawek amorty-
zacyjnych i zasad, o których
mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1
ustawy o PIT.
Stawka amortyzacyjna dla
zespołów komputerowych,
określonych w KŚT symbolem
491, według Wykazu rocznych
stawek amortyzacyjnych, sta-
nowiącym załącznik nr 1 do
ustawy o podatku dochodo-
wym od osób fi zycznych, wy-
nosi 30 proc.
Wydatki poniesione na budo-
wę sieci dostępowej do szeroko-
pasmowego internetu zwięk-
szą wartość początkową środka
trwałego (serwera) i od tak usta-
lonej wartości początkowej po-
winny być dokonywane odpisy
amortyzacyjne według 30-proc.
KOMENTARZ EKSPERTA
pogląd, że sieć komputerowa nie jest samodziel-
nym środkiem trwałym, lecz powiększa wartość
początkową serwera. Jego zdaniem dotyczy to nie tylko
biurowej sieci komputerowej, lecz również sieci dostępo-
wej do szerokopasmowego internetu.
Pomimo różnic w charakterze obu tych sieci, pogląd
ministra wydaje się słuszny. Podobnie jak sieć kompu-
terowa, także sieć dostępowa do szerokopasmowego
internetu nie może funkcjonować bez jednostki central-
nej, sterującej całym systemem. Zatem bez tej jednostki
jej poszczególne elementy nie są kompletne i zdatne do
użytku, a zatem nie spełniają defi nicji środka trwałego
z ustaw PIT i CIT. W konsekwencji cała sieć jest jednym
środkiem trwałym.
Dla zasad amortyzacji tego środka trwałego kluczowy jest
sposób jego połączenia z budynkiem. Jeśli połączenie to nie
ma charakteru trwałego, możemy (lecz nie musimy) skorzy-
stać z wysokiej, 30-proc. stawki amortyzacyjnej. W przeciw-
nym przypadku stawka amortyzacyjna odpowiada stawce
właściwej dla budynku, jest więc wielokrotnie niższa.
ODPOWIEDŹ IZBY Do środków
trwałych zalicza się przed-
mioty kompletne i zdatne do
użytku. Środek trwały kom-
pletny to środek niemający
braków, całkowity. Środek
trwały zdatny do użytku to
rzecz nadająca się do wypeł-
nienia przeznaczonych mu
funkcji. Kompletność i zdat-
ność środków trwałych do
użytku należy postrzegać nie
tylko w aspekcie fi zycznym,
stawki amortyzacyjnej, tj. staw-
ki właściwej dla zespołów kom-
puterowych, określonych w KŚT
symbolem 491.
Interpretacja indywidualna
dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
z 13 października 2011 r.
(nr IPTPB1/415-95/11-4/ASZ).
Zbycie gruntu użytkownikowi nie stanowi dostawy towaru
Sprzedaż nieruchomości gruntowej w drodze bezprzetargowej na rzecz jej wieczystego użytkownika
ustanowionego przed 2004 rokiem nie podlega VAT
PROBLEM Aktem notarialnym
z 30 grudnia 2010 r. podatni-
cy nabyli od gminy za kwotę
118 500 zł własność gruntów
o powierzchni 3,2660 ha, któ-
rego byli użytkownikami wie-
czystymi. Do tej kwoty został
doliczony 22-proc. VAT w kwo-
cie 26 070 zł, zgodnie z ówcze-
sną interpretacją przepisów
w tym zakresie. Czy w przy-
padku sprzedaży gruntu
w drodze bezprzetargowej na
rzecz użytkownika wieczyste-
go należy doliczyć VAT?
użytkownika wieczystego
nie podlegało opodatkowaniu
VAT. Dopiero z chwilą wejścia
w życie ustawy z 11 marca
2004 r. o podatku od towa-
rów i usług (t.j. Dz.U. z 2011
r. nr 177, poz. 1054) zmieniła
się zarówno defi nicja towa-
ru, jak i zakres opodatkowa-
nia podatkiem od towarów
i usług. Tym samym opłaty
z tytułu użytkowania wieczy-
stego ustanowionego przed
rokiem 2004 nie podlegają
opodatkowaniu tym podat-
kiem aż do momentu wyga-
śnięcia umowy o wieczystym
użytkowaniu nieruchomo-
ści lub w związku z jej wyku-
pem. Oznacza to, że czynność
sprzedaży nieruchomości na
rzecz dotychczasowego użyt-
kownika wieczystego, dla
którego prawo użytkowania
wieczystego ustanowiono
przed rokiem 2004, nie sta-
nowi dostawy towarów ani
żadnej innej czynności pod-
legającej opodatkowaniu VAT
i pozostaje poza zakresem tej
ustawy.
W sytuacji natomiast, jeże-
li wieczyste użytkowanie zo-
stało ustanowione po 1 maja
2004 r., wówczas opłaty z ty-
tułu użytkowania wieczyste-
go podlegają opodatkowaniu
VAT jako odpłatna dostawa
towarów. Natomiast czyn-
ność zbycia prawa użytkowa-
nia wieczystego nie podlega
opodatkowaniu jako ponow-
na dostawa towarów ani żad-
na inna czynność podlegają-
ca opodatkowaniu VAT, gdyż
mamy do czynienia z konty-
nuacją dokonanej już dosta-
wy towarów i jednorazową
(bądź w ratach) zapłatą war-
tości ceny.
Sprzedaż nieruchomości
na rzecz dotychczasowego
użytkownika wieczystego,
będąca w istocie przekształ-
ceniem prawa wieczystego
użytkowania w prawo wła-
sności nieruchomości sta-
nowi jedynie zmianę tytułu
prawnego do nieruchomo-
ści, nie wpływa natomiast na
władztwo rzeczy, które użyt-
kownik wieczysty już uzyskał
w momencie objęcia prawa
wieczystego użytkowania
i nie może być traktowana
jako sprzedaż tego samego
towaru.
Dostawą towaru w rozu-
mieniu przepisów ustawy
było objęcie prawa użytkow-
nika wieczystego przedmio-
towej nieruchomości przez
użytkownika wieczystego.
Z tą bowiem chwilą użyt-
kownik otrzymał już prawo
do faktycznego dysponowa-
nia nieruchomością, jak gdy-
by był jej właścicielem.
Zatem sprzedaż nierucho-
mości gruntowej w drodze
bezprzetargowej na rzecz jej
wieczystego użytkownika
nie stanowi dostawy towa-
rów ani żadnej innej czynno-
ści podlegającej opodatko-
waniu VAT.
Interpretacja indywidualna
dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
z 14 października 2011 r.
(nr IPTPP1/443-470/11-4/IG).
ODPOWIEDŹ IZBY Do 30 kwiet-
nia 2004 r. ustanowienie
Doładowanie telefonu przez bank to usługa fi nansowa
Bank, dokonując przelewu pieniędzy z rachunku klienta w związku z doładowaniem telefonu komórkowego,
przeprowadza transakcję fi nansową zwolnioną z VAT
PROBLEM Bank prowadzi
działalność, której statuto-
wym przedmiotem jest m.in.
prowadzenie rachunków
bankowych oraz przeprowa-
dzanie bankowych rozliczeń
pieniężnych, tj. świadczenie
usług w zakresie prowadze-
nia rachunków pieniężnych,
transakcji płatniczych, prze-
kazów i transferów pienięż-
nych, tj. usług korzystających
ze zwolnienia przedmioto-
wego w zakresie podatku
od towarów i usług na pod-
stawie art. 43 ust. 1 pkt 40
ustawy o VAT. Bank zawarł
z kontrahentem umowę
o współpracy w zakresie ob-
sługi doładowań kont telefo-
nów komórkowych pre-paid
za pośrednictwem systemu
transakcyjnego banku. Na
podstawie tej umowy bank
umożliwi swoim klientom,
za pośrednictwem syste-
mu transakcyjnego banku,
zapłatę dla kontrahenta za
zlecenie usługi doładowania
telefonów komórkowych re-
alizowanej za pomocą syste-
mu komputerowego znaj-
dującego się na serwerach
kontrahenta i stanowiącego
jego własność. Bank będzie
dokonywał transferu środ-
ków pieniężnych z rachun-
ku klienta, dla którego pro-
wadzi rachunek i świadczy
usługę banku internetowe-
go na rachunek kontrahenta
z tytułu płatności za dołado-
wanie telefonów komórko-
wych. Zapłata za usługę do-
ładowania będzie wpływać
na prowadzony przez bank
rachunek rozliczeniowy,
którego posiadaczem jest
kontrahent. Bankowi przy-
sługuje wynagrodzenie za
obsługę pojedynczych płat-
ności za transakcję zakupu
usługi doładowania. Bank
będzie potrącał należną mu
prowizję każdorazowo od
doładowania. Czy taka usłu-
ga będzie zwolniona z VAT?
ODPOWIEDŹ IZBY Zwolnienie
z podatku dotyczy m.in. usług
w zakresie depozytów środ-
ków pieniężnych, prowadze-
nia rachunków pieniężnych,
wszelkiego rodzaju transak-
cji płatniczych, przekazów
i transferów pieniężnych,
długów, czeków i weksli oraz
usługi pośrednictwa w świad-
czeniu tych usług. Usługa
polegająca na świadczeniu
przez bank na rzecz swoich
klientów, dla których bank
prowadzi rachunek bankowy
i świadczy usługę banku in-
ternetowego, usługi zapłaty
dla kontrahenta za pośred-
nictwem systemu transak-
cyjnego banku za zlecenie
usługi doładowania telefo-
nów komórkowych– stanowi
element usługi fi nansowej,
o której mowa w art. 43 ust.
1 pkt 40 ustawy o VAT. Pole-
ga ona bowiem na dokona-
niu transferu środków pie-
niężnych z rachunku klienta
prowadzonego przez bank na
rachunek kontrahenta, któ-
ry również prowadzony jest
przez bank, z tytułu płat-
ności za doładowanie tele-
fonów komórkowych. Tym
samym, podatnik wykonu-
je jedną z usług związanych
z prowadzeniem rachunku
klienta.
Świadczona przez bank
usługa finansowa polega-
jąca na dokonaniu transferu
środków pieniężnych z ra-
chunku klienta na rachu-
nek kontrahenta z tytułu
płatności za doładowanie
telefonów komórkowych,
korzystać będzie ze zwol-
nienia z VAT na podstawie
art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy
o VAT jako element usługi
finansowej zwolnionej z po-
datku.
Interpretacja indywidualna
dyrektora Izby Skarbowej
w Poznaniu z 14 października 2011 r.
(nr ILPP2/443-1090/11-2/MN).
Oprac. Ewa Matyszewska
GRZEGORZ KUJAWSKI
doradca podatkowy, partner w KNDP
M inister fi nansów potwierdził swój dotychczasowy
720848843.019.png 720848843.020.png 720848843.021.png 720848843.022.png 720848843.023.png 720848843.024.png 720848843.025.png 720848843.026.png 720848843.027.png
Dziennik Gazeta Prawna, 31 października– 1 listopada 2011 nr 211 (3097)
gazetaprawna.pl
C5
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Cena w ofercie musi zawierać VAT
EKSPERCI RADZĄ
Jak opodatkować import
usług szkoleniowych
Nieprawidłowe obliczenie kwoty podatku w ofercie składanej w trybie
zamówienia publicznego może stanowić podstawę do jej odrzucenia
TOMASZ WAGNER
ekspert w Ernst & Young
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
konawca zastosował w celu
wyliczenia kwoty VAT, stano-
wiącego składnik tej ceny, nie-
właściwą stawkę podatku, bę-
dzie to błąd w obliczeniu ceny.
Rozróżnienie to ma istotne
praktyczne konsekwencje. Je-
żeli bowiem oferta takie błę-
dy zawiera, to zamawiający
ją odrzuca. Takiego skutku
nie mają nieprawidłowości
kwalifi kowane jako omyłki
rachunkowe, które są popra-
wiane przez zamawiającego.
Stanowisko to potwierdzają
wyroki Krajowej Izby Odwo-
ławczej (KIO), która rozpo-
znaje odwołania wnoszone
w postępowaniu o udziele-
nie zamówień publicznych.
(por. m.in. wyroki z: 24 marca
2009 r., sygn. akt 282/09, 5 lu-
tego 2009 r., sygn. akt KIO/UZP
95/09, 27 lutego 2009 r., sygn.
akt. KIO/UZP 178/09).
Orzeczenia KIO nie są jed-
nak jednolite w tym zakresie.
Ostatnio Izba wydaje wyroki,
w których uznaje, że zastoso-
wanie w ofercie nieprawidło-
wej stawki VAT nie jest błę-
dem w obliczeniu ceny i nie
może być podstawą odrzuce-
nia oferty. Przykładem jest wy-
rok KIO z 1 marca 2011 r., sygn.
akt KIO 313/11 (por. też wcze-
śniejsze wyroki m.in. z 1 lutego
2011 r., sygn. akt KIO 106/11,
z 4 stycznia 2011 r., sygn. akt
KIO 2746/10). Izba argumentu-
je, że kwestia określenia VAT
i rozliczeń z tego tytułu jest
sprawą pomiędzy wykonawcą
oraz organami podatkowymi.
W związku z tym w postępo-
waniach o zamówienia pu-
bliczne zamawiający nie ma
obowiązku ani uprawnienia
do weryfi kacji wysokości przy-
szłych zobowiązań prawno-
-podatkowych wykonawców.
Zamawiający powinien do-
konać porównania złożonych
ofert w takich kwotach, jakie
wykonawcy podali w złożo-
nych ofertach z uwzględnie-
niem podanych przez nich sta-
wek i kwot VAT, a następnie
na podstawie tak przeprowa-
dzonej oceny dokonać wyboru
najkorzystniejszej oferty.
PRZYKŁAD
Podatniczka świadczy usługi edukacyjne. Kiedy dojdzie
do  ich importu i jak go rozliczyć pod kątem VAT?
Podmioty biorące udział w po-
stępowaniu o udzielenie za-
mówienia publicznego mają
obowiązek uwzględnienia
w swoich ofertach także VAT
należnego od danego towaru
lub usługi będących przedmio-
tem tego zamówienia. Wynika
to z art. 2 pkt 1 ustawy – Prawo
zamówień publicznych (dalej:
ustawa p.z.p.). Zgodnie z tym
przepisem na potrzeby prawa
zamówień publicznych poję-
cie ceny należy rozumieć tak,
jak zostało ono zdefi niowane
w ustawie o cenach. Jest to za-
tem wartość wyrażona w jed-
nostkach pieniężnych, którą
kupujący jest obowiązany za-
płacić za towar lub usługę.
W cenie uwzględnia się VAT
i akcyzę, jeżeli sprzedaż tym
podatkom podlega.
Ustawa p.z.p. nie reguluje
jednak zasad określania wła-
ściwej stawki VAT, w szcze-
gólności nie precyzuje, czy
obowiązek w tym zakresie
spoczywa wyłącznie na wy-
konawcy, czy też zamawia-
jący może ją weryfikować,
bądź też wskazać już w spe-
cyfi kacji istotnych warunków
zamówienia (SIWZ). Na tym
tle rodzą się istotne praktycz-
ne problemy, które powstają
w przypadku niewłaściwego
określenia kwoty podatku.
Brak prawa do odliczenia
Gmina planuje budowę obiektu związanego z realizacją zadań
własnych z zakresu kultury. W tym celu zawrze umowę
z przedsiębiorcą wyłonionym w trybie ustawy o zamówieniach
publicznych. Wykonawca obciąży gminę jako zamawiającego
VAT. Zrealizowana inwestycja stanowić będzie własność gminy.
Nie będzie sprzedana ani oddana w użytkowanie. W związku
z tym gmina nie będzie miała możliwości odzyskania VAT wyni-
kającego z faktur dokumentujących wykonanie tej inwestycji.
Zwolnienia określone w art.
43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy
o VAT dla usług edukacyj-
nych przewidują w każdym
przypadku konieczność
spełnienia określonych
warunków (podmioto-
wych lub przedmiotowych).
Może to rodzić wątpliwości
w przypadku importu tego
rodzaju usług. W szczegól-
ności trudno oczekiwać
od podmiotu zagranicz-
nego objęcia go systemem
oświaty w rozumieniu
polskich przepisów, jak
również rozstrzygnąć, czy
dane szkolenie jest pro-
wadzone w formach i na
zasadach przewidzianych
w odrębnych przepisach.
Niemniej jednak co do
zasady zwolnienie z VAT
danego rodzaju usług nie
powinno być uzależnio-
ne od miejsca (kraju) ich
świadczenia. W konsekwen-
cji, w przypadku gdy dana
usługa o charakterze eduka-
cyjnym jest objęta zwolnie-
niem w kraju świadczącego,
to również w przypadku
importu takich usług zwol-
nienie powinno znaleźć
zastosowanie. Oczywiście
może się zdarzyć, że zakres
zwolnienia przewidziany
w polskich przepisach jest
różny od przewidzianych
w innych krajach, na co
w pewnym zakresie zezwa-
lają przepisy dyrektywy VAT.
W praktyce, celem upew-
nienia się co do możliwości
zastosowania zwolnienia,
uzasadnione jest w miarę
możliwości zweryfi ko-
wanie statusu podmio-
tu świadczącego w kraju
jego siedziby. Przy założe-
niu, że warunek uzyskania
akredytacji w rozumie-
niu przepisów o systemie
oświaty byłby przez niego
spełniony na podstawie
wewnętrznych, analo-
gicznych przepisów kraju
swojej siedziby, to polski
podatnik powinien być
również uprawniony do
zastosowania zwolnienia.
Taką możliwość potwier-
dził minister finansów
w interpretacji z 4 maja
2011 r. (nr ILPP1/443-
88/11-5/KŁ).
braku takich klauzul zmusze-
ni byli ponieść koszt wzrostu
tego podatku od 1 stycznia
2011 r. Podwyższenie staw-
ki nie skutkowało bowiem
zmianą wynagrodzenia na-
leżnego wykonawcy. Mogły
temu zapobiec postanowienia
o waloryzacji wynagrodzenia
w przypadku zmiany stawek
podatku, które skutkowałyby
zmianą wynagrodzenia bez
potrzeby zmiany (anektowa-
nia) umowy.
Jak wyjaśnił prezes Urzędu
Zamówień Publicznych zasto-
sowanie w umowie w spra-
wie zamówienia publiczne-
go klauzul waloryzacyjnych
w celu ustalenia wynagro-
dzenia należnego wykonawcy
musi być przewidziane już na
etapie postępowania o udzie-
lenie zamówienia publiczne-
go w SIWZ (arg. z art. 36 ust. 1
pkt 16 ustawy p.z.p. oraz art.
144 ust. 1 ustawy p.z.p.). Taki
sposób ustalania wynagrodze-
nia wykonawcy za wykonanie
przedmiotu zamówienia musi
być znany wszystkim wyko-
nawcom
O wyjaśnieniach tych warto
pamiętać, mając na uwadze,
że stawki VAT mogą jeszcze
ulec zmianie, a kolejne pod-
wyżki uzależnione są od tego,
czy wartość relacji długu pu-
blicznego do PKB przekroczy
55 proc. Jeśli tak się nie stanie,
to od 2014 r. stawki zostaną
obniżone do poziomu sprzed 1
stycznia 2011 r. Wystąpi zatem
sytuacja odwrotna, tj. zmniej-
szenie stawki VAT spowoduje
(przy braku klauzul waloryza-
cyjnych) zwiększenie wyna-
grodzenia netto wykonawcy
w stosunku do wynagrodzenia
stanowiącego podstawę obli-
czenia ceny oferty.
w jakim towary są wykorzy-
stywane do wykonywania
czynności opodatkowanych,
podatnikowi przysługuje co
do zasady prawo do obniże-
nia kwoty podatku należnego
o kwotę podatku naliczonego.
Zatem, także w przypadku
umowy zawartej w trybie za-
mówień publicznych istotne
jest to, czy zrealizowana in-
westycja będzie, czy też nie
będzie wykorzystywana do
wykonywania przez zama-
wiającego czynności opodat-
kowanych. Jeżeli nie będzie
i nie zostanie również zbyta,
gdyż służyć będzie zadaniom
własnym zamawiającego na-
łożonych odrębnymi przepi-
sami prawa, to uznać należy,
że prawo do odliczenia VAT
nie przysługuje.
EM
Podstawa prawna
Ustawa z 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług (t.j.
Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054).
Koszty zastępstwa
przed KIO
Dla zamawiającego istotne
mogą okazać się także możli-
wość odliczenia VAT od kosz-
tów zastępstwa procesowego
w postępowaniu przed KIO.
Możliwość taką potwier-
dził dyrektor izby skarbowej
w Katowicach w interpretacji
z 16 września 2008 r. (sygn.
IBPP1/443-889/08/AZb). Za-
mawiającego (związek mię-
dzygminny będący czynnym
podatnikiem VAT) przed KIO
zastępował adwokat. Powsta-
ło pytanie, czy zamawiający
ma prawo do odliczenia VAT
wynikającego z faktury wy-
stawionej przez kancelarię
adwokacką. W sprawie tej
zrealizowana inwestycja bę-
dzie stanowiła własność za-
mawiającego, przy czym na
podstawie umów cywilno-
prawnych oddana zostanie
w dzierżawę. Umowy dzier-
żawy podlegać będą opodat-
kowaniu VAT według stawki
podstawowej.
Organ podatkowy uznał,
że ponieważ nabywana usłu-
ga udokumentowana faktu-
rą VAT służyć będzie w cało-
ści wykonywaniu czynności
opodatkowanych VAT, tj.
uzyskiwaniu obrotu z ty-
tułu dzierżawy, to zostanie
spełniony warunek do odli-
czenia podatku naliczone-
go. Oznacza to, że zamawia-
jącemu przysługuje prawo
do pomniejszenia kwoty
podatku należnego o kwotę
podatku naliczonego wyni-
kającego z faktury VAT wy-
stawionej przez kancelarię
adwokacką i dokumentują-
cej zastępstwo procesowe
przed KIO.
Odrzucenie oferty
na skutek błędów
Wyjaśnijmy, że zgodnie z art.
87 ust. 2 ustawy p.z.p. zama-
wiający jest uprawniony do
poprawiania określonych ka-
tegorii omyłek, które znalazły
się w ofertach. Są to:
n oczywiste omyłki pisarskie,
n oczywiste omyłki rachunko-
we, z uwzględnieniem kon-
sekwencji rachunkowych
dokonanych poprawek,
n inne omyłki polegające na
niezgodności oferty ze spe-
cyfi kacją istotnych warun-
ków zamówienia, niepodo-
wujące istotnych zmian
w treści oferty.
Jaki VAT trzeba zapłacić
od zbycia budynku z gruntem
MAREK WOJDA
doradca podatkowy w Baker & McKenzie
Podatnik chce sprzedać nieruchomość – budynek i grunt.
Czy może zastosować jedną stawkę VAT?
W przypadku sprzedaży
gruntów zabudowanych
przepisy o VAT wpro-
wadzają zasadę będącą
niejako odwróceniem cy-
wilnoprawnej kwalifi ka-
cji tego rodzaju transakcji.
Zgodnie z ustawą o VAT,
w przypadku dostawy
sprzedaży budynków lub
budowli trwale związa-
nych z gruntem, lub części
takich budynków lub
budowli, z podstawy opo-
datkowania nie wyodręb-
nia się wartości gruntu.
Zasada ta ma zastosowa-
nie zarówno w przypadku
sprzedaży prawa własno-
ści, jak również sprzedaży
prawa użytkowania wie-
czystego takiego gruntu.
Z perspektywy VAT przed-
miotem dostawy jest
więc np. budynek, nato-
miast wartość gruntu, na
którym jest posadowiony,
powinna być uwzględnio-
na w podstawie opodatko-
wania z tytułu tej dostawy.
W praktyce oznacza to, że
grunt dzieli zasady opo-
datkowania VAT wła-
ściwe dla tego budynku,
w szczególności jeśli
chodzi o stawkę VAT (ew.
zastosowanie zwolnienia),
moment powstania obo-
wiązku podatkowego itp.
Odpowiadając na posta-
wione na wstępie pytanie,
w przypadku sprzedaży
budynku trwale związane-
go z gruntem, z reguły rze-
czywiście względem całej
transakcji będzie miała za-
stosowanie jedna stawka
VAT lub zwolnienie, właści-
we dla budynku. W niektó-
rych przypadkach, kwestia
ta może jednak okazać się
bardziej skomplikowana,
co ma związek z kryteriami
zwolnień z VAT dla budyn-
ków, budowli lub ich części.
Jeśli przyjąć powszech-
ny obecnie wśród organów
podatkowych pogląd, że
w określonych okolicz-
nościach może dojść do
tzw. pierwszego zasiedle-
nia np. budynku wyłącz-
nie w pewnej części, może
okazać się, że do dostawy
tego budynku będzie miało
jednocześnie zastosowa-
nie zwolnienie z VAT (pro-
porcjonalnie w zakresie,
w jakim doszło do pierwsze-
go zasiedlenia) oraz stawka
23-proc. Wciąż jednak
w takim przypadku grunt
będzie dzielił sposób opo-
datkowania budynku. EM
Określenie stawki podatku
Stawkę tego podatku zgodnie z art. 41 ustawy o VAT ustala
się w zależności od przedmiotu wykonywanej usługi,
dostawy bądź roboty budowlanej. Dotyczy to również doko-
nywania tych czynności w ramach realizacji zamówienia
publicznego.
Odliczenie podatku
naliczonego
Zasadą jest, że krajowe, regio-
nalne i lokalne organy wła-
dzy oraz podmioty prawa
publicznego nie są uważane
za podatnika VAT w zakresie
realizowanych zadań nało-
żonych odrębnymi przepisa-
mi prawa, dla realizacji któ-
rych zostały one powołane.
Są one jednak podatnikami
w zakresie czynności wyko-
nywanych na podstawie za-
wartych umów cywilnopraw-
nych. Podmioty publiczne
zawierają umowy prawa cy-
wilnego z przedsiębiorcami
wyłonionymi w trybie usta-
wy o zamówieniach publicz-
nych. Ponieważ wykonawca
inwestycji obciąża podmiot
publiczny VAT, to z punk-
tu widzenia zamawiającego
istotne jest to, czy podatek
ten podlega odliczeniu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1
ustawy o VAT, w zakresie,
Błędne wyliczenie kwoty
VAT może być zarówno wy-
nikiem omyłki rachunko-
wej, jak również (mającego
doniosłe skutki praktyczne)
– błędu w obliczeniu ceny.
Pierwszy przypadek wystą-
pi, gdy mimo zastosowania
właściwej stawki VAT, podana
kwota podatku (stanowiąca
wynik działania arytmetycz-
nego, tj. iloczyn ceny netto
i stawki VAT) jest nieprawi-
dłowa. Zgodnie z wyjaśnie-
niami Urzędu Zamówień
Publicznych taki przypadek
należy kwalifikować jako
omyłkę rachunkową przy
obliczeniu ceny.
Natomiast, gdy przy obli-
czeniu ceny brutto oferty wy-
Poglądu tego nie podziela
jednak Urząd Zamówień Pu-
blicznych, który zaskarżył do
sądu wyrok Krajowej Izby Od-
woławczej w sprawie o sygn.
akt KIO 313/11. Sąd okręgowy,
do którego wpłynęła skarga,
zdecydował się zadać w tej
sprawie pytanie prawne Są-
dowi Najwyższemu.
Wynagrodzenie
wykonawcy
W umowie w sprawie zamó-
wienia publicznego warto
dbać o wpisywanie klauzu-
li dotyczącej automatycznej
waloryzacji wynagrodzenia
z powodu ustawowej zmia-
ny stawki VAT. Przekonali się
o tym wykonawcy, którzy przy
Podstawa prawna
Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r.
nr 177, poz. 1054).
Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz.U.
z 2010 r. nr 113, poz. 759 z późn. zm.).
Podstawa prawn a
Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r.
nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).
720848843.028.png 720848843.029.png 720848843.030.png 720848843.031.png 720848843.032.png 720848843.033.png 720848843.034.png 720848843.035.png 720848843.036.png 720848843.037.png 720848843.038.png 720848843.039.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin