kolej- szymek.odt

(15 KB) Pobierz

Drogi kolejowe wraz ze stacjami, punktami przeładunkowymi, bocznicami

oraz urządzeniami niezbędnymi do ich funkcjonowania, takimi jak:

wyposazenie energetyczne, wodno-kanalizacyjne, urządzenia sterowania ruchem i

łączności stanowią, podstawowy skladnik infrastruktury ekonomicznej transportu

kolejowego.

Z punktu widzenia znaczenia gospodarczego i społecznego, linie kolejowe dzieli

sie w Polsce na nastepujące kategorie:

— magistralne, o obciążeniu przewozami powyżej 25 mln ton rocznie i dostosowane

do jazdy pociąg z prędkością większą od 120 km/h,

— pierwszorzędne, o obciążeniu przewozami od 10 do 25 mln ton rocznie i

dostosowane do jazdy pociągow z prędkoscią od 80 km/h do 120 km/h,

— drugorzędne, o obciążeniu przewozami od 3 do 10 mln ton rocznie i

dostosowane do jazdy pociąg z prędkością od 60 km/h do 80 km/h,

— miejscowego znaczenia, o obciążeniu przewozami poniżej 3 mln ton rocznie i

dostosowane do jazdy pociąg z prędkością mniejszą od 60 km/h. Z punktu

widzenia szerokosci torow wyroznia sie linie (koleje):

— normalnotorowe, o rozstawie szyn (mierzonym między wewnętrznymi

krawędziami tok szynowych) 1 435 mm,

— szerokotorowe, o rozstawie szyn 1 520 mm (Rosja, Ukraina, Białoruś i inne

kraje WNP), 1 600 mm (Irlandia) lub 1 675 mm (Hiszpania),

— waąskotorowe, o rozstawie szyn 1000, 750 i 600 mm. Ze wzgleęlu na

ukształtowanie terenu, przez kty przechodzaą linie kolejowe dziela. się one na:

— nizinne, przechodzaące po terenach, na ktych wzniesienia nie powinny

przekraczać od 5 do 10%o, a promienie łuk powinny wynosić od 400 do 1

200 m,

— podgskie, gdzie wzniesienia saą nie większe od 10 do 15%o, a promienie

łuk powinny wynosić od 600 do 250 m,

— gskie, o pochyleniach do 30%o, a nawet więcej, z promieniami łuk

Zgłoś jeśli naruszono regulamin