Drogi kolejowe wraz ze stacjami, punktami przeładunkowymi, bocznicami
oraz urządzeniami niezbędnymi do ich funkcjonowania, takimi jak:
wyposazenie energetyczne, wodno-kanalizacyjne, urządzenia sterowania ruchem i
łączności stanowią, podstawowy skladnik infrastruktury ekonomicznej transportu
kolejowego.
Z punktu widzenia znaczenia gospodarczego i społecznego, linie kolejowe dzieli
sie w Polsce na nastepujące kategorie:
— magistralne, o obciążeniu przewozami powyżej 25 mln ton rocznie i dostosowane
do jazdy pociąg z prędkością większą od 120 km/h,
— pierwszorzędne, o obciążeniu przewozami od 10 do 25 mln ton rocznie i
dostosowane do jazdy pociągow z prędkoscią od 80 km/h do 120 km/h,
— drugorzędne, o obciążeniu przewozami od 3 do 10 mln ton rocznie i
dostosowane do jazdy pociąg z prędkością od 60 km/h do 80 km/h,
— miejscowego znaczenia, o obciążeniu przewozami poniżej 3 mln ton rocznie i
dostosowane do jazdy pociąg z prędkością mniejszą od 60 km/h. Z punktu
widzenia szerokosci torow wyroznia sie linie (koleje):
— normalnotorowe, o rozstawie szyn (mierzonym między wewnętrznymi
krawędziami tok szynowych) 1 435 mm,
— szerokotorowe, o rozstawie szyn 1 520 mm (Rosja, Ukraina, Białoruś i inne
kraje WNP), 1 600 mm (Irlandia) lub 1 675 mm (Hiszpania),
— waąskotorowe, o rozstawie szyn 1000, 750 i 600 mm. Ze wzgleęlu na
ukształtowanie terenu, przez kty przechodzaą linie kolejowe dziela. się one na:
— nizinne, przechodzaące po terenach, na ktych wzniesienia nie powinny
przekraczać od 5 do 10%o, a promienie łuk powinny wynosić od 400 do 1
200 m,
— podgskie, gdzie wzniesienia saą nie większe od 10 do 15%o, a promienie
łuk powinny wynosić od 600 do 250 m,
— gskie, o pochyleniach do 30%o, a nawet więcej, z promieniami łuk
miki873