Prawoznawstwo+-+pełny+skrypt.doc

(364 KB) Pobierz

                                                                   

 

I. POJĘCIE PRAWA

 

            Prawo (w ujęciu przedmiotowym) to ogół (zbiór) norm

            regulujących stosunki społeczne ustanowionych lub uznanych

            przez państwo i zagwarantowanych przymusem państwowym.

 

            Państwo to suwerenna organizacji sprawująca zwierzchnią władzę nad

            społeczeństwem zamieszkałym na określonym terytorium;

            suwerenność, terytorium, ludność i władztwo publiczne to jej

            zasadnicze składniki.

 

            Prawo nie może istnieć bez państwa, ponieważ jedynie państwo jest w

            stanie zagwarantować przestrzeganie prawa. Z drugiej strony prawo jest

            państwu potrzebne jako instrument zapewniający zbiorowy ład i

            kształtujący stosunki społeczne.

 

            Norma społeczna (np. moralna, prawna, religijna itp.) to reguła

            postępowania wskazująca ludziom, jak powinni się zachowywać we

            wzajemnych stosunkach.

 

            Norma moralna (etyczna) rodzi się w świadomości ludzi pod wpływem

            oceny dobra i zła i jest przestrzegana dobrowolnie, pod wpływem

            wewnętrznego przekonania (w przeciwieństwie do normy prawnej

            dotyczy wewnętrznej strony postępowania człowieka). Niekiedy normy

            moralne pokrywają się z prawem (np. nie zabijaj), kiedy indziej są od

            niego niezależne (np. wspomaganie ubogich), a czasem nawet

            sprzeczne.

 

            Cechy prawa:

            a) normatywność - określa stany pożądane,

            b) jest wiążące dla adresatów,

            c) jest wsparte przymusem państwowym.

 

 

 

            II. NORMA PRAWNA

 

            Norma prawna - powszechnie obowiązująca reguła postępowania,

            ustanowiona lub uznana przez państwo i zagwarantowana przymusem

            państwowym; jest regułą generalną, powszechnie obowiązującą i

            sformułowaną abstrakcyjnie.

 

            Ze względu na sposób powstawania normy prawne dzielimy na:

            a) ustanowione przez państwo (normy ustawowe) - wydane przez

            upoważniony organ państwa i zawarte w różnego rodzaju aktach

            normatywnych

            b) uznane przez państwo (normy usankcjonowane) - nie wydane

            przez państwo w formie aktów normatywnych, lecz uznane za

            powszechnie obowiązujące:

              - normy recypowane - przejęte od innego państwa

              - normy wydane przez organizacje niepaństwowe podniesione do rangi

            powszechnie obowiązujących

              - normy zwyczajowe - powstałe samorzutnie i uznane przez państwo za

            obowiązujące

 

III. PRZEPIS PRAWA - POJĘCIE I RODZAJE

 

            Przepis prawa - pojedyncza, elementarna jednostka tekstu prawnego

            (wyodrębniona jednostka redakcyjna aktu normatywnego); występuje w

            formie artykułu, paragrafu, ustępu

 

            Akt normatywny - akt wydany przez uprawniony organ państwa,

            złożony z przepisów prawnych wyrażających normy prawne, np.

            ustawa, rozporządzenie, zarządzenie

 

            Relacja pomiędzy przepisem prawnym a normą:

            • norma prawna stanowi treść prawa, natomiast przepis prawny

            stanowi formę prawa

            • jeden przepis prawny może zawierać część normy prawnej lub ich

            kilka

            • są normy prawne nie wyrażone żadnym przepisem prawa (normy

            zwyczajowe) i przepisy nie zawierające norm prawnych (przepisy

            nienormatywne)

 

            Podział przepisów prawnych ze względu na treść:

            a) nakazujące - nakazuje adresatowi sposób postępowania,

            b) zakazujące - zakazuje adresatowi określonego postępowania,

            c) upoważniające (zezwalające) - upoważnia adresata do

            określonego postępowania,

            d) nakazująco-upoważniające (kompetencyjne) - upoważnia

            adresata do działania i jednocześnie go do niego zobowiązuje,

            e) wyjaśniające - przepisy nienormatywne, które wyjaśniają pojęcia

            prawne (definiujące), bądź wyjaśniają wątpliwości interpretacyjne.

 

            Podział przepisów prawnych ze względu na stopień kompletności

            (dokładność):

            a) konkretne - bezpośrednio i w sposób pełny określają sposób

            postępowania adresata,

            b) blankietowe - nie formułują postępowania, ale upoważniają organ

            państwa do wydania w przyszłości przepisu konkretnego na ten temat,

            c) odsyłające - odsyłają w danym zakresie do innych, już istniejących

            przepisów prawnych.

 

 

            IV. STRUKTURA NORMY PRAWNEJ

 

            Przymus państwowy przybiera w normie postać sankcji prawnej.

            Stosowanie go polega na związaniu normy nakazującej określone

            zachowanie (norma sankcjonowana) z normą nakazującą organom

            państwa realizowanie sankcji prawnej wobec osób, które normy nie

            przestrzegały (norma sankcjonująca).

 

            Struktura normy prawnej jest trójczłonowa, a składają się na nią:

            a) hipoteza (założenie) - określa okoliczności (warunki) w jakich

            można i należy stosować daną normę, a przez to i potencjalnego jej

            adresata,

            b) dyspozycja - określa postępowanie, do jakiego zobowiązany jest

            adresat normy,

            c) sankcja - określa ujemne konsekwencje w przypadku zachowanie się

            adresata w sposób sprzeczny z normą.

 

            Rodzaje sankcji (zależą głównie od przynależności normy do

            określonej dziedziny prawa):

            a) karna (represyjna) - polega na odpowiedniej dolegliwości za

            przekroczenie normy prawa karnego,

            b) egzekucyjna - polega na zmianie pewnego stanu wynikłego z

            przekroczenia norm prawa administracyjnego i cywilnego,

            c) nieważności czynności prawnej - polega na unieważnieniu

            czynności prawnej (typowa dla prawa cywilnego i rodzinnego).

 

            Norma bezwzględnie obowiązująca (imperatywna) - musi być

            bezwzględnie przestrzegana przez jej adresatów, a strony stosunku

            prawnego uregulowanego na jej podstawie muszą ułożyć swoje prawa i

            obowiązki tak, jak stanowi norma, nawet wbrew własnym interesom.

 

            Norma względnie obowiązująca (dyspozytywna) - pozostawia ona

            stronom stosunku prawnego swobodę w ustalaniu jego treści oraz

            obowiązków i praw stron; obowiązuje ona tylko pomocniczo

            (subsydiarnie), gdy strony nie uregulowały w pełni stosunku lub zrobiły

            to tak, jak proponuje norma; normy takie stanowią uzupełnienie treści

            umów.

 

V. STOSUNEK PRAWNY I JEGO ELEMENTY

 

            Stosunek prawny - stosunek powinnościowy pomiędzy dwoma

            podmiotami ukształtowany przez normę prawną, polegający na

            obowiązku pewnego zachowania się jednego podmiotu względem

            drugiego i na odpowiednim uprawnieniu tego drugiego

 

            Elementy stosunku prawnego:

            a) obowiązek prawny,

            b) prawo podmiotowe,

            c) podmiot obowiązku prawnego,

            d) podmiot prawa,

            e) przedmiot stosunku prawnego - rzecz lub postępowanie jej

            dotyczące.

 

            Treść stosunku prawnego stanowi obowiązek prawny i odpowiadające

            mu prawo podmiotowe.

 

            W prostych stosunkach prawnych jedna strona jest podmiotem

            obowiązku prawnego, a druga podmiotem prawa. W stosunkach

            prawnych złożonych każda ze stron jest jednocześnie podmiotem

            obowiązku i prawa.

 

VI. PRAWO PODMIOTOWE

 

            Prawo podmiotowe - 1? zagwarantowana przez przymus państwowy

            możność domagania się od innej osoby określonego zachowania się,

            uwarunkowana ciążącym na niej obowiązkiem prawnym; 2?

            zagwarantowana przez przymus państwowy możność zachowania się,

            uwarunkowana ciążącym na innej osobie obowiązkiem prawnym.

 

            Prawo podmiotowe jest elementem stosunku prawnego i nie istnieje

            poza nim. Powstaje z chwilą powstania stosunku i gaśnie z chwilą jego

            ustania.

 

            Uprawnienie - wypływa z prawa podmiotowego i jest zarówno jego

            elementem, jak i przejawem (postacią).

 

            Roszczenie - uprawnienie skonkretyzowane (skierowane do określonej

            osoby).

 

            Roszczenie wymagalne - roszczenie, którego realizacji może

            domagać się podmiot prawa od podmiotu obowiązku; powstaje

            najczęściej po upływie jakiegoś czasu; można go dochodzić na drodze

            sądowej przez wytoczenie powództwa (żądania zrealizowania

            roszczenia na drodze przymusu).

 

            Roszczenie niewymagalne - roszczenie, którego realizacji podmiot

            prawa nie może się jeszcze lub już domagać od podmiotu obowiązku.

 

            Rodzaje praw podmiotowych:

            a) względne - skuteczne wobec określonej osoby lub określonych

            osób,

            b) bezwzględne - skuteczne wobec wszystkich, stanowiących

            najczęściej otoczenie podmiotu prawa.

 

VII. ZDARZENIA PRAWNE

 

            Zdarzenie prawne - zdarzenie, z którym prawo przedmiotowe łączy

            powstanie określonych skutków prawnych, którymi mogą być:

            powstanie, zmiana lub ustanie stosunku prawnego

 

            Rodzaje zdarzeń prawnych (na gruncie prawa cywilnego):

            a) zdarzenia prawne w ścisłym tego słowa znaczeniu (niezależne

            od ludzkiej woli)

            b) działania (będące przejawem ludzkiej woli):

              • czyny (dokonane bez zamiaru wywołania skutków prawnych, które

            powstają z mocy norm prawnych)

                - dozwolone (nie zabronione przez prawo przedmiotowe, ale

            połączone z określonymi skutkami prawnymi)

                - niedozwolone (zabronione przez prawo i wywołujące

            odpowiedzialność cywilnoprawną)

              • akty prawne nienormatywne (wywołują zamierzone skutki prawne)

                - czynności prawne (czynności zmierzające do wywołania skutków

            prawnych): jednostronne i dwustronne (umowy)

                - akty administracyjne konstytutywne (oświadczenia woli organów

            administracji państwowej wywołujące skutki prawne)

                - orzeczenia sądowe konstytutywne (wyroki sądowe, które

            powodują ustanowienie, zmianę lub ustanie stosunku prawnego)

 

            Nie są zdarzeniami prawnymi orzeczenia sądowe deklaratoryjne

            (deklaratywne) potwierdzające jedynie istnienie jakiegoś stosunku

            prawnego lub prawa podmiotowego.

 

 

            VIII. ŹRÓDŁA PRAWA W POLSCE

 

            Źródłami prawa w znaczeniu materialnym są wszelkiego rodzaju

            stosunki międzyludzkie. W znaczeniu formalnym źródłem prawa jest

            forma jego występowania i pochodzenia.

 

            Rodzaje źródeł prawa:

            a) zwyczaje (prawo zwyczajowe, niepisane) - są wytworem

            historycznego procesu kształtowania się stosunków społecznych;

            b) akty normatywne (prawo stanowione, pisane) - akty wydane przez

            organy państwowe, złożone z przepisów prawnych i zawierające normy

            prawne, mające określoną strukturę.

 

            System źródeł prawa - całokształt aktów normatywnych

            obowiązujących w danym państwie, charakteryzujący się hierarchiczną

            strukturą, która polega na tym, że jedne akty normatywne mają

            nadrzędny charakter w stosunku do innych (powoduje to, że żadne

            prawo nie może być sprzeczne z prawem stopnia wyższego).

 

            Delegacja ustawowa - zawarte w ustawie upoważnienie do wydania

            przez dany organ administracji państwowej konkretnego aktu

            normatywnego (źródła stopnia niższego są wydawane na podstawie

            źródeł stopnia wyższego i celem ich wykonania).

 

            Polska Konstytucja stanowi, że w Polsce źródłami powszechnie

            obowiązującego prawa są:

            a) Konstytucja (ustawa zasadnicza),

            b) ustawy,

            c) ratyfikowane umowy międzynarodowe,

            d) rozporządzenia,

            e) akty prawa miejscowego.

 

            Konstytucja jest źródłem prawa najwyższej rangi, więc żaden inny akt

            normatywny nie może być z nią sprzeczny. Określa ona zasady ustroju

            politycznego i gospodarczego państwa, jego strukturę organizacyjną

            oraz wolności, prawa i obowiązki obywateli.

 

            Ustawa - akt normatywny nadrzędny w stosunku do innych (z

            wyjątkiem konstytucji i ratyfikowanych umów międzynarodowych),

            którym reguluje się istotne sprawy życia politycznego, społecznego i

            gospodarczego państwa (podstawowe prawa i obowiązki obywatelskie,

            budżet).

 

            Tryb tworzenia ustaw reguluje regulamin sejmowy. Pierwszym etapem

            jest zgłoszenie projektu ustawy przez uprawnione organy lub osoby.

            Inicjatywa ustawodawcza (prawo do zgłoszenia projektu ustawy,

            powiązane z obowiązkiem rozpatrzenia go przez Sejm) przysługuje:

            posłom, Senatowi, Prezydentowi, Radzie Ministrów i grupie 100 000

            obywateli mających prawo wybierania do Sejmu. Uchwaloną przez

            Sejmu ustawę rozpatruje Senat, który może w niej dokonać poprawek

            lub ją odrzucić. Uchwalone przez parlament ustawy podpisuje Prezydent

            i zarządza ich ogłoszenie w Dzienniku Ustaw.

 

            Rozporządzenie - akt normatywny wydawany zawsze na podstawie

            upoważnienia ustawowego i mający na celu wykonanie jakiejś ustawy

            (rozporządzenie wykonawcze do ustawy), publikowany w Dzienniku

            Ustaw; mogą je wydawać: Prezydent, Rada Ministrów, Prezes Rady

            Ministrów, poszczególni ministrowie oraz Krajowa Rada Radiofonii i

            Telewizji;

 

            Uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady

            Ministrów i ministrów mają charakter wewnętrzny i obowiązują tylko

            jednostki organizacyjne podległe organowi wydającemu te akty.

            Podlegają one kontroli zgodności z powszechnie obowiązującym

            prawem przez Trybunał Konstytucyjny. Publikowane są w Monitorze

            Polskim.

 

            Zarządzenia mogą być wydawane tylko na podstawie ustawy i nie

            mogą stanowić podstawy decyzji wobec obywateli, osób prawnych i

            innych podmiotów.

 

            Uchwała jest aktem wydawanym tylko przez organ kolegialny.

            Uprawnienia uchwałodawcze mają: Sejm, Senat, Zgromadzenie

            Narodowe, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oraz Państwowa Komisja

            Wyborcza.

 

            Akty prawa miejscowego - wydawane są przez terenowe organy

            administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego i

            obowiązują tylko na obszarze działania tych organów (województwo,

            powiat, gmina); publikowane są w wojewódzkich dziennikach

            urzędowych

 

            Umowy międzynarodowe (traktaty, konwencje, pakty, układy) -

            stanowią źródła międzynarodowego prawa publicznego i regulują

            stosunki między państwami.

 

            Ratyfikacja - akt, w którym organ upoważniony od reprezentowania

            państwa wyraża zgodę na obowiązywanie umowy międzynarodowej w

            danym państwie (związania go tą umową); w Polsce umowy

            międzynarodowe ratyfikuje Prezydent.

 

            Ratyfikacji nie podlegają umowy handlowe oraz umowy rządowe i

            resortowe. Umowy międzynarodowe ratyfikowane stają się częścią

            krajowego porządku prawnego po ich opublikowaniu w Dzienniku Ustaw i

            stosowane są bezpośrednio, chyba że konieczne jest do tego wydanie

            ustawy.

 

            Niektóre umowy ratyfikuje Prezydent zawiadamiając o tym Sejm i

            Senat, a inne wymagają wydania umowy upoważniającej do ratyfikacji

            (umowy dotyczące pokoju, sojuszów, układów politycznych lub

            wojskowych, członkostwa w organizacjach międzynarodowych).

 

            Umowa międzynarodowa ratyfikowana na podstawie

            upoważnienia wynikającego z ustawy ma pierwszeństwo przed

            ustawą krajową, jeśli jej treści nie da się pogodzić z treścią tej

            ustawy krajowej.

 

IX. SYSTEM PRAWA

 

            System prawa - całokształt norm prawnych obowiązujących w danym

            państwie, uporządkowany według wybranych cech (kryteriów).

 

            Prawo publiczne - chroni interesy państwa (interes publiczny), np.

            prawo konstytucyjne, administracyjne

 

            Prawo prywatne - chroni interesy jednostek (interes prywatny), np.

            prawo cywilne, handlowe

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin