Obiektem i celem poznania naukowego pedagoga jest bardzo często dziecko i młody człowiek. Gdy pedagog bada instytucje, poznaje procesy i zjawiska społeczne to najczęściej w ich kontekst uwikłany jest los dziecka, ucznia, wychowanka, lub jego rodziców, wychowawców, nauczycieli. Ta okoliczność nakłada na badacza wyjątkowe obowiązki: staranność, rzetelność i uwagi.
Etyczność badań – oznacza, że zostały one zaplanowane i przeprowadzone tak, że:
· badacz nie naruszył w niczym praw ani osób bezpośrednio badanych oraz osób związanych z badaniami np. rodziców, nauczycieli
· badacz gotów jest do przyjęcia odpowiedzialności za wszystkie konsekwencje swoich poczynań badawczych:
· bezpośrednich, natychmiastowych, krótkofalowych,
· pośrednich, długofalowych
· tych, których nie był w stanie przeprowadzić planując i przeprowadzając badania
· badacz jest gotowy do podjęcia działań nakierowanych na zmniejszenie lub na eliminowanie skutków niepożądanych
Źródła problemów etycznych:
1. Uzyskanie zgody na badanie dziecka od rodziców lub opiekunów.
2. Pełne informacje co do celów przebiegu metod oraz sposobów wykorzystania danych od dziecka i o dziecku.
3. Stworzenie sytuacji badawczej, przyjaznej, czytelne, bezpiecznej dziecku.
4. Konsultowanie z rodzicami swych hipotez diagnostycznych oraz traktowanie ich jako swoich współpracowników.
5. Włączenie rodziców, opiekunów w przebieg procesu diagnostycznego, zaproszenie do wspólnych działań z dzieckiem.
6. Konsultowanie z rodzicami zasad konstruowania programu pomocy dla dziecka.
7. Opracowanie programu pomocy dla dziecka możliwego do realizacji w warunkach w jakich dziecko i jego rodzina żyje.
We wszystkich tych obszarach rodzić się mogą u badacza konflikty:
wewnętrzne: między poczuciem powinności moralnej a:
· lękiem przed oceną
· niskim poczuciem własnych kompetencji
· zbyt małą ilością czasu
· brakiem zaufania do rodziców
· brakiem zaufania do specjalistów
· brakiem gotowości do współpracy z innymi
zewnętrzne: związane z:
· określoną ilością czasu na badania jednego dziecka w danej placówce
· koniecznością posługiwania się ściśle określonymi narzędziami pracy
· naciskami społecznymi np. ze strony nauczycieli
· trudnymi warunkami w danej rodzinie czy szkole utrudniającymi właściwe postępowanie z dzieckiem
· zwyczajami panującymi od lat w danej placówce (rutynowe postępowanie diagnostyczne)
· trudnościami finansowymi placówki
· własnym zmęczeniem
· niską efektywnością działań (brak współpracy z nauczycielami i rodzicami).
Siedem zasad etycznych:
1. Nie szkodzić.
2. Być kompetentnym.
3. Nie wykorzystywać.
4. Traktować ludzi z szacunkiem.
5. Dbać o zaufanie osoby badanej.
6. Podejmować działanie przy dysponowaniu pełnymi informacjami.
7. Działać zgodnie z zasadami społecznej równości i sprawiedliwości.
Moralne przykazania dla pedagoga-badacza:
- pierwszym jest uznanie nienaruszalności dobra dziecka we wszelkich przedsięwzięciach poznawczych, także i wtedy gdy przez respektowanie tego dobra nie może on osiągnąć celów badawczych lub wartość poznania zostanie zaburzona,
- drugą są zmiany projektowane i dokonywane muszą być zmianami dla dobra dziecka, z uwzględnieniem dobra konkretnego człowieka. Mają one poprawić błędy i niedociągnięcia, ulepszyć warunki życia i rozwoju. Pojawić się tu może konflikt dobra indywidualnego z interesem instytucji lub grupy. Problem ten rozstrzygnąć może tylko wiedza, mądrość i wrażliwość pedagogiczna.
ZASADY ETYCZNE PROWADZENIA BADAŃ NAUKOWYCH (projekt Czeskiego Towarzystwa Badań Pedagogicznych, Ostrawa - 2009) Prowadzący badania pedagogiczne: 1. czyni to z poszanowaniem wszystkich osób, które są bezpośrednim lub pośrednim przedmiotem badań i dba o to, aby nie naraził ich na straty oraz by nie doszło do naruszenia ich praw2. informuje zgodnie z prawdą uczestników badań o ich znaczeniu, celach i problemach, podobnie jak o uzyskanych wynikach badań3. uzyskuje zgodę od uczestników badań na ich udział w nich oraz informuje ich o możliwości odmówienia udziału w każdym momencie procesu badawczego 4. dotrzymuje tajemnicy lub gwarantuje anonimowość informacji uzyskanych w toku badań od ich uczestników 5. w ich toku stosuje metody pozyskiwania danych uwzględniając przy tym prawa autorskie6. tak w trakcie procesu badawczego, jak i po ich upublicznieniu wyników zabezpiecza dane i plany badawcze w taki sposób, aby nie mogło dojść do ich niepowołanego użycia (Prawo o ochronie danych osobowych) 7. upowszechnia wyniki swoich badań osobom, które były ich przedmiotem 8. nie publikuje wyników badań, gdyby mogło w następstwie tego dojść do naruszenia praw ich uczestników 9. odpowiada za dokładność i sprawny przebieg procesu badawczego 10. respektuje zasady pracy naukowej, w tym szczególnie swobodnego, niezależnego i krytycznego myślenia.
Warto wspomnieć o interesującym ,, dekalogu badacza rzeczywistości społecznej” opracowany przez Janusza Sztumskiego.
Jego zalecenia:
I. Przy podejmowaniu badań bierz pod uwagę nie tylko spodziewane pożytki lub zyski, ale także koszty i straty.
II. Przyjmij osobistą odpowiedzialność za prowadzone badania i ich skutki.
III. Bądź otwarty i uczciwy wobec uczestników badań.
IV. Informuj uczestników badań o celach i założeniach badań na tyle , na ile jest to możliwe ze względu na dobro badań.
V. Staraj się jak najlepiej współpracować z dobrowolnymi uczestnikami badań, ponieważ od tego zależy realizacja twoich zamierzeń badawczych.
VI. Nie wykorzystuj badanych . Szanuj ich czas i cierpliwość.
VII. Zapewnij badanym ochronę przed wszelkimi szkodami , możliwymi do przewidzenia.
VIII. Bądź zawsze gotowy do uczciwego wyjaśnienia badanym wszelkich wątpliwości , jakie mogą się u nich pojawić.
IX. Dbaj , aby uczestnicy badań darzyli cię zaufaniem.
X. Pamiętaj , że zasadniczym celem badań powinno być uzyskanie danych zebranych w sposób metodologicznie zasadny, solidny, które mają przyczynić się do rozwijania nauki, a nie do zaspokajania niegodziwych zamierzeń.
Przytoczone wyżej zachowania badacza precyzyjnie określają rygory poznania i działania badawczego. Regulują podejście do źródeł, organizacji badań, zasad jawności ,krytycyzmu itd. Stanowczo opowiadają się za poszanowaniem podmiotowości i integralności badanego , jego prawie do informacji i wolności.
W badaniach pedagogicznych skazani jesteśmy na na nierozstrzygalność niektórych sytuacji i brak precyzyjnych narzędzi do określenia , co i kiedy nam wolno. Jakie zachowania badawcze są dopuszczalne i nie szkodzą badanym , a jakie byłyby przekroczeniem dopuszczalnego marginesu wolności ingerowania w sferę uczuć i pamięci. Podstawową cnotą badacza poruszającego się w obszarze badań nad dziećmi i młodzieżą jest ostrożność i respektowanie z należytą uwagą każdej wątpliwości. Należy pamiętać ze dobro dziecka stoi wyżej w hierarchii niż dobro badań.
1
gosia1987_20