2007_06_trendy.pdf

(940 KB) Pobierz
Microsoft Word - 6 NR czerwiec.doc
682698674.051.png
Internetowy magazyn CODN nr 6/20/2007
Witam Państwa serdecznie w czerwcowo-wakacyjnym numerze.
Ponieważ za nami koniec roku szkolnego, nie mogę się oprzeć pokusie,
aby wysiłek wielu dzieci (zwłaszcza tych najmłodszych) zestawić ze słynnymi słowami, które
wypowiedział Armstrong, gdy postawił pierwszą ludzką stopę (własną) na pokrytej pyłem
powierzchni Srebrnego Globu: "To jest mały krok człowieka, ale wielki krok ludzkości"
(więcej str. 57)
Lubię patrzeć na małe dzieci z ciekawością: co z nich wyrośnie. Z obserwowanych cech
układam mozaikę pól i dziedzin talentów i wyobrażam sobie te dzieciaki jako dorosłe osoby.
Wielu z nich na pewno dołączy do nieustannego procesu zmieniania świata na lepszy…
A może – wreszcie, któreś z nich wymyśli długie i słoneczne wakacje, które można poświęcić
na realizację (odłożonych od roku albo i dłużej) planów: likwidacji zaległości w spaniu,
lekturach i ogólnie życiu towarzyskim, zwiedzaniu cudownych zakątków bez potrzeby,
restrukturalizacji naszej kondycji fizycznej i psychicznej.
Albo na fantastycznym nic-nie-robieniu…
czego Państwu i sobie życzymy
Małgorzata Taraszkiewicz i Autorzy
Lato 2007 r.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 2
682698674.052.png 682698674.053.png 682698674.054.png 682698674.001.png 682698674.002.png 682698674.003.png 682698674.004.png 682698674.005.png 682698674.006.png 682698674.007.png 682698674.008.png 682698674.009.png 682698674.010.png 682698674.011.png 682698674.012.png 682698674.013.png 682698674.014.png 682698674.015.png 682698674.016.png 682698674.017.png 682698674.018.png 682698674.019.png 682698674.020.png 682698674.021.png 682698674.022.png 682698674.023.png 682698674.024.png 682698674.025.png 682698674.026.png 682698674.027.png 682698674.028.png 682698674.029.png 682698674.030.png 682698674.031.png 682698674.032.png 682698674.033.png 682698674.034.png 682698674.035.png 682698674.036.png 682698674.037.png 682698674.038.png 682698674.039.png
Internetowy magazyn CODN nr 6/20/2007
Spis treści artykułów
1. Jak uczyć dzieci w dzisiejszych czasach?
Małgorzata Taraszkiewicz ......................................................................... str. 5
2. Współpraca z rodzicami to moja pasja!
wywiad z dyrektorką szkoły podstawowej Hanną Konwińską .................. str. 9
3. Rodzice w szkole
Wojciech Starzyński .................................................................................. str. 19
4. Strategie motywowania umiejętności poznawczych u dzieci
Renata Michalak ........................................................................................ str. 27
5. Arbuzy i bajgle
Joanna Jaworek ........................................................................................ str. 38
6. Prawa ucznia w pytaniach i odpowiedziach
Lucyna Bojarska ......................................................................................... str. 44
7. Optymistyczne dziecko – mini poradnik
Zuzanna Kępińska...................................................................................... str. 48
8. Lego Logos
Jarosław Marek Spychała .......................................................................... str. 57
9. Na księżycu
(opr. jb) ....................................................................................................... str. 58
Zosia w szkole
.................................................................................................................... str. 61
Magazyn wydawany przez Pracownię Informacji Pedagogicznej
Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
00-478 Warszawa, Aleje Ujazdowskie 28
Redaktor naczelny: Małgorzata Taraszkiewicz, tel. (0-22) 345 37 12
www.trendy.codn.edu.pl
Zespół redakcyjny: Jarosław Budnicki, Zuzanna Kępińska; współpraca: Agata Baj.
Projekt okładki: Anna Tyrakowska.
Zamieszczone w magazynie teksty prezentują poglądy autorów
i nie są równoznaczne ze stanowiskiem CODN jako instytucji.
Prawa autorskie zastrzeżone. Korzystanie z materiałów dozwolone do użytku własnego i
pracy z uczniami; przedruki i inne formy używania materiałów są możliwe po uzgodnieniu
z redakcją.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 3
682698674.040.png 682698674.041.png 682698674.042.png
Internetowy magazyn CODN nr 6/20/2007
Spis nowych materiałów DOOKOŁA
Miejsce : Czytelnia/ciekawe linki
W co ubierają się astronauci”
www.nasa.gov/audience/forkids/home/F_Best_Dressed_Astronaut.html
Do posłuchania
http://www.klabs.org/history/apollo_11_alarms/console/apollo_11_dsc2.mp3
------------------------------------------------------------------------
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 4
682698674.043.png 682698674.044.png 682698674.045.png 682698674.046.png 682698674.047.png 682698674.048.png
Internetowy magazyn CODN nr 6/20/2007
1. Jak uczyć dzieci w dzisiejszych czasach?
Małgorzata Taraszkiewicz
Człowiek ma nieco więcej programów obsługi niż toster …
tak Szymon Majewski spointował własną edukację lub – dokładniej mówiąc, swoje pobyty w
szkołach. Mniej więcej w czasie, kiedy pan Majewski usiłował zdać maturę, Roger Spear
otrzymał ½ nagrody Nobla za opisanie różnych funkcji prawej i lewej półkuli mózgu; Howard
Gardner pracował nad teorią Wielorakiej Inteligencji, Paul Denison starał się pomóc swym
„niewyuczalnym” dzieciom, formułując założenia uczenia się i rozwoju poprzez ruch. Także
mniej więcej w tym samym czasie Bandler i Grinder opracowywali koncept diagnostyczno-
terapeutyczny, który w niezwykły sposób zmienił rozumienie pojęcie „komunikacja” i
„porozumiewanie się”.
Ponad 30 lat później – TERAZ , wiemy już m.in., że
każdy człowiek jest nieco inaczej skonfigurowany neurologicznie, co ma wpływ na jego
funkcjonowanie, preferencje, styl uczenia się.
Jest więcej programów „obsługi” człowieka, także ucznia.
- Każdy z nas ma swoje ulubione preferencje sensoryczne (WAK) – to jest uzasadnione
neurologiczne i nie może być poddawane wartościowaniu!
- Każdy z nas ma określoną dominację półkuli mózgowej (PL) - to jest uzasadnione
neurologiczne i nie może być poddawane wartościowaniu!
- Każdy z nas ma określony profil inteligencji (WI) - to jest uzasadnione neurologiczne
i nie może być poddawane wartościowaniu!
Te parametry (WAK + PL + WI) określają styl funkcjonowania każdego człowieka
i jego styl uczenia się.
Uczenie się to proces życiowy, jak oddychanie.
Codziennie uczymy się nowych rzeczy, nowych zachowań, odpowiednio do potrzeb
okoliczności i naszej przyszłości.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 5
682698674.049.png 682698674.050.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin