CorelDRAW.pdf

(670 KB) Pobierz
ABC CorelDRAW X3 PL
ABC CorelDRAW X3 PL
Autor: Roland Zimek
ISBN: 978-83-246-1277-2
Format: B5, stron: 280
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Nowa odsĀona CorelDRAW Ï dla laikw i wtajemniczonych
¤ Przekonaj siķ, jak prosta i efektywna moŃe byě praca z CorelDRAW X3 PL!
¤ OsiĴgnij mistrzostwo w stosowaniu niesamowitych funkcji programu!
¤ Stwrz inspirujĴce projekty, ktre przyciĴgnĴ uwagķ odbiorcw!
Program CorelDRAW, istniejĴcy na rynku juŃ od dobrych kilkunastu lat, wciĴŃ cieszy siķ
niesĀabnĴcym powodzeniem. Czķste aktualizacje sprawiĀy, Ńe najnowsze wydanie tej
aplikacji jest juŃ trzynaste z kolei. Wraz ze zmianĴ oznaczeĺ wersji firma Corel
wprowadziĀa takŃe szereg innowacji uĀatwiajĴcych pracķ z programem zarwno osobom
poczĴtkujĴcym, jak i profesjonalnym uŃytkownikom. Do najwaŃniejszych z nich naleŃy
paleta Podpowiedzi, zawierajĴca wskazwki zmieniajĴce siķ w zaleŃnoľci
od uŃywanego narzķdzia, a takŃe uproszczenie pracy zwiĴzanej z tworzeniem
i wypeĀnianiem obiektw oraz dopasowywaniem tekstu do ľcieŃki.
â ABC CorelDRAW X3 PL Ò jest znakomitym podrķcznikiem sĀuŃĴcym do nauki obsĀugi
tego programu lub do rozwijania swoich umiejķtnoľci przy uŃyciu najnowszych
rozwiĴzaĺ wprowadzonych przez producenta. Dziķki tej ksiĴŃce dowiesz siķ,
jak rysowaě i modyfikowaě obiekty, jak zmieniaě parametry dodawanego tekstu,
jak wykorzystaě dostķpne moŃliwoľci do tworzenia oryginalnych projektw. Zawarte tu
informacje pomogĴ Ci odpowiednio oŃywiě i uzupeĀniě tworzone przez Ciebie obiekty,
umieľciě je w okreľlonym miejscu na stronie, dostosowywaě je do Twoich potrzeb.
W przystķpny i klarowny sposb wyjaľniono tu kwestie kadrowania, uŃywania
precyzyjnych narzķdzi przy dokonywaniu ostatecznych poprawek projektw, pracy
z mapami bitowymi i uzyskiwania efektw specjalnych.
¤ Instalacja i uruchamianie CorelDRAW X3 PL
¤ Tworzenie i zapisywanie projektw
¤ Korzystanie z okien dokowanych
¤ Podstawy rysunku wektorowego
¤ Praca z obiektami Ï rysowanie i przeksztaĀcanie
¤ Wprowadzanie tekstu Ï znaki specjalne i narzķdzia jķzykowe
¤ Zabawa z konturami i wypeĀnieniami
¤ Precyzyjne rysowanie Ï przyciĴganie do obiektw i siatki
¤ Stosowanie ľrodkw artystycznych i efektw specjalnych
¤ KsztaĀtowanie obiektw i ich powielanie
¤ Wykorzystywanie menedŃerw obiektw, danych obiektu i widokw
Poznaj CorelDRAW X3 PL
i zdobĴdł klucz do fascynujĴcego ľwiata niesamowitych projektw!
311342215.005.png 311342215.006.png 311342215.007.png 311342215.008.png
SPIS TREŚCI
1
Wstęp ............................................................................ 7
Opis programu CorelDRAW X3 ....................................................... 7
Co nowego w programie? ................................................................ 8
Wymagania systemowe ................................................................... 9
Różnice między rysunkiem rastrowym a wektorowym .............. 10
2
Pierwsze kroki ............................................................. 15
Instalacja programu CorelDRAW X3 ............................................ 15
Uruchamianie programu ............................................................... 20
Podstawowe terminy ..................................................................... 22
Wygląd ekranu ............................................................................... 22
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków ...................... 26
Zapisywanie rysunków ............................................................ 26
Otwieranie rysunków .............................................................. 29
Drukowanie rysunków ............................................................ 30
Przydatne informacje .................................................................... 32
Korzystanie z okien dokowanych ................................................. 35
Okno dokowane Podpowiedzi ....................................................... 37
Obszar roboczy .............................................................................. 40
Rozmiar strony ........................................................................ 40
Tło strony ................................................................................. 42
Wstawianie i usuwanie stron ................................................. 43
Korzystanie z Pomocy ................................................................... 44
3
Podstawy rysunku wektorowego ................................... 47
Rysowanie prostych obiektów ...................................................... 47
Prostokąty, elipsy, wielokąty, gwiazdy i spirale .................... 48
Kształty podstawowe .............................................................. 51
311342215.001.png
ABC CorelDRAW X3 PL
Obiekty z 3 punktów ................................................................53
Inteligentne rysowanie ............................................................53
Nadawanie obiektom kolorów .......................................................55
Transformacje obiektów ................................................................58
Precyzyjne transformacje obiektów ..............................................62
Tworzenie kopii obiektu ................................................................64
Tworzenie kopii obiektu podczas transformacji .....................64
Tworzenie wielu kopii obiektu ................................................65
Duplikowanie obiektu ..............................................................67
Klonowanie obiektów ...............................................................68
Symbole ..........................................................................................71
Kolejność obiektów ........................................................................76
Wybieranie obiektów .....................................................................78
Grupowanie obiektów ....................................................................79
Blokowanie obiektów .....................................................................81
Wyrównywanie i rozkładanie obiektów .......................................82
Wyrównywanie ........................................................................82
Rozkładanie ..............................................................................84
4
Praca z tekstem ............................................................ 87
Wprowadzanie tekstu ....................................................................87
Importowanie tekstu ......................................................................89
Formatowanie tekstu .....................................................................91
Formatowanie znaków .............................................................91
Formatowanie akapitów ..........................................................93
Tabulatory ................................................................................94
Kolumny ....................................................................................95
Znaki wypunktowania .............................................................97
Inicjały wpuszczane .................................................................98
Interakcyjne formatowanie tekstu ..........................................98
Ramki tekstu ...........................................................................100
Dzielenie wyrazów .................................................................100
Narzędzia językowe ................................................................102
Zmiana wielkości liter ............................................................107
Przekształcanie tekstu ...........................................................107
Statystyka tekstu ....................................................................108
Wyrównywanie obiektów względem tekstu ..............................109
Wstawianie znaków specjalnych ................................................109
5
Używanie wypełnień i konturów .................................. 111
Zmiana ustawień domyślnych .....................................................112
Wypełnienie jednolite ..................................................................113
Wypełnienie tonalne ....................................................................117
Wypełnienie deseniem .................................................................120
Wypełnienie teksturą ...................................................................122
Wypełnienie postscriptowe .........................................................124
Okno dokowane Kolor ..................................................................125
Kontury obiektów .........................................................................126
4
311342215.002.png
Spis treści
Interakcyjne wypełnienie ............................................................ 131
Interakcyjne wypełnienie siatkowe ............................................ 132
Inteligentne wypełnianie ............................................................ 133
Przekształcanie konturu w obiekt .............................................. 134
6 Precyzyjne rysowanie ................................................. 137
Linijki ........................................................................................... 139
Siatka ........................................................................................... 140
Prowadnice .................................................................................. 143
Dynamiczne prowadnice ............................................................. 145
Przyciąganie do obiektów ........................................................... 147
7 Edycja krzywych ........................................................ 151
Rysowanie linii ............................................................................ 151
Rysunek odręczny .................................................................. 152
Krzywe Béziera ...................................................................... 154
Środki artystyczne ................................................................. 155
Pisak ....................................................................................... 157
Łamana ................................................................................... 158
Krzywa z 3 punktów .............................................................. 159
Interakcyjny łącznik .............................................................. 160
Wymiary ................................................................................. 161
Krzywe Béziera ............................................................................ 165
Zmiana kształtu krzywych .......................................................... 167
Zmiana kształtu obiektów ........................................................... 171
8 Modyfikacje obiektów ................................................. 173
Narzędzia kadrowania ................................................................ 173
Kadrowanie ............................................................................ 174
Nóż .......................................................................................... 175
Gumka .................................................................................... 175
Usuwanie segmentów wirtualnych ...................................... 176
Narzędzia kształtu ....................................................................... 177
Pędzel rozmazujący ............................................................... 177
Pędzel chropowaty ................................................................. 178
Swobodna transformacja ....................................................... 179
Łączenie obiektów ....................................................................... 180
Kształtowanie .............................................................................. 181
Spawanie ................................................................................ 182
Przycinanie ............................................................................. 183
Część wspólna ........................................................................ 184
Uprość ..................................................................................... 184
Przód bez tyłu ........................................................................ 185
Tył bez przodu ....................................................................... 185
9 Praca z bitmapami ...................................................... 187
5
311342215.003.png
ABC CorelDRAW X3 PL
10 Efekty ......................................................................... 195
Dopasowanie, transformacje i korekcja ......................................196
Metamorfoza ................................................................................198
Obrys .............................................................................................203
Obwiednia .....................................................................................205
Głębia ............................................................................................208
Faza ...............................................................................................214
Soczewka ......................................................................................217
Perspektywa .................................................................................222
Utwórz granice .............................................................................223
Kadrowanie ...................................................................................224
Efekty interakcyjne ......................................................................228
Interakcyjna metamorfoza .....................................................228
Interakcyjny obrys ..................................................................229
Interakcyjne zniekształcenie .................................................229
Interakcyjny cień ....................................................................231
Interakcyjna obwiednia .........................................................232
Interakcyjna głębia .................................................................232
Interakcyjna przezroczystość ................................................233
Dopasowanie tekstu do ścieżki ....................................................237
Obwiednia i oblewanie tekstem obiektów ............................240
11 Narzędzia ................................................................... 243
Menedżer obiektów ......................................................................244
Zarządzanie obiektami ...........................................................245
Warstwy ..................................................................................247
Menedżer danych obiektu ............................................................253
Menedżer widoków ......................................................................256
Style grafiki i tekstu .....................................................................258
Teczka podręczna .........................................................................262
Skorowidz ................................................................... 265
6
311342215.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin