warunki tech. poj. zmiany 4.pdf

(35 KB) Pobierz
D2007192.pdf
Dziennik Ustaw Nr 192
— 13528 —
Poz. 1393
1393
ROZPORZÑDZENIE MINISTRA TRANSPORTU 1)
z dnia 15 paêdziernika 2007 r.
zmieniajàce rozporzàdzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezb´dnego
wyposa˝enia 2)
Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerw-
ca 1997 r. — Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r.
Nr 108, poz. 908, z póên. zm. 3) ) zarzàdza si´, co nast´-
puje:
1) w § 1:
a) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) pojazdu specjalnego lub u˝ywanego do ce-
lów specjalnych Policji, Biura Ochrony Rzà-
du, Agencji Bezpieczeƒstwa Wewn´trzne-
go, Agencji Wywiadu, S∏u˝by Kontrwywia-
du Wojskowego, S∏u˝by Wywiadu Wojsko-
wego, Centralnego Biura Antykorupcyjne-
go, Stra˝y Granicznej, kontroli skarbowej
i S∏u˝by Celnej, S∏u˝by Wi´ziennej i stra˝y
po˝arnej, z wyjàtkiem oznakowania okreÊ-
lonego dla pojazdu uprzywilejowanego;”,
b) w ust. 3 w pkt 1 lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) data zarejestrowania pojazdu po raz pierw-
szy podana przez organy, o których mowa
w art. 73 ust. 3 ustawy;”,
c) w ust. 3 w pkt 1 dodaje si´ lit. d w brzmieniu:
„d) 1 stycznia roku produkcji — w przypadku
pojazdu sprowadzonego z zagranicy, dla
którego nie mo˝na ustaliç daty pierwszej
rejestracji za granicà;”;
§ 1. W rozporzàdzeniu Ministra Infrastruktury
z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków tech-
nicznych pojazdów oraz zakresu ich niezb´dnego wy-
posa˝enia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z póên.
zm. 4) ) wprowadza si´ nast´pujàce zmiany:
———————
1)
Minister Transportu kieruje dzia∏em administracji rzàdo-
wej — transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporzà-
dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r.
w sprawie szczegó∏owego zakresu dzia∏ania Ministra
Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).
2)
Niniejsze rozporzàdzenie, w zakresie swojej regulacji,
wdra˝a postanowienia nast´pujàcych dyrektyw Wspólnot
Europejskich:
— dyrektywy 2005/39/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 7 wrzeÊnia 2005 r. zmieniajàcej dyrekty-
w´ Rady 74/408/EWG w sprawie pojazdów silniko-
wych w odniesieniu do siedzeƒ, ich punktów mocowa-
nia i zag∏ówków (Dz. Urz. WE L 255 z 30.09.2005,
s. 143),
— dyrektywy 2005/40/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 7 wrzeÊnia 2005 r. zmieniajàcej dyrekty-
w´ Rady 77/541/EWG w sprawie zbli˝enia ustawo-
dawstw Paƒstw Cz∏onkowskich odnoszàcych si´ do
pasów bezpieczeƒstwa i urzàdzeƒ przytrzymujàcych
w pojazdach silnikowych (Dz. Urz. WE L 255
z 30.09.2005, s. 146),
— dyrektywy 2005/66/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 26 paêdziernika 2005 r. w sprawie stoso-
wania przednich uk∏adów zabezpieczajàcych w pojaz-
dach silnikowych oraz zmieniajàcej dyrektyw´ Rady
70/156/EWG (Dz. Urz. WE L 309 z 25.11.2005, s. 37),
— dyrektywy Komisji 2006/26/WE z dnia 2 marca 2006 r.
zmieniajàcej, w celu dostosowania do post´pu tech-
nicznego, dyrektywy Rady 74/151/EWG, 77/311/EWG,
78/933/EWG, 89/173/EWG odnoszàce si´ do ko∏owych
ciàgników rolniczych i leÊnych (Dz. Urz. WE L 65
z 07.03.2006, s. 22),
— dyrektywy Komisji 2000/3/WE z dnia 22 lutego 2000 r.
dostosowujàcej do post´pu technicznego dyrektyw´
Rady 77/541/EWG odnoszàcà si´ do pasów bezpie-
czeƒstwa i urzàdzeƒ przytrzymujàcych w pojazdach
silnikowych (Dz. Urz. WE L 53 z 25.02.2000, s. 1).
2) w § 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. SzerokoÊç pojazdu, z zastrze˝eniem ust. 12,
§ 45 ust. 3 pkt 1, § 54 ust. 3, nie mo˝e przekra-
czaç 2,55 m i nie obejmuje ona lusterek ze-
wn´trznych, Êwiate∏ umieszczonych na bokach
pojazdu oraz elementów elastycznych wyko-
nanych z gumy lub z innych tworzyw sztucz-
nych. SzerokoÊç nadwozia pojazdu, który prze-
znaczony jest do przewozu towarów w okreÊlo-
nej temperaturze, je˝eli jego Êciany boczne
wraz z izolacjà termicznà majà gruboÊç nie
mniejszà ni˝ 45 mm ka˝da, mo˝e wynosiç do
2,6 m.”;
3) w § 5 dodaje si´ ust. 3 w brzmieniu:
„3. OÊ, której obcià˝enie lub wysokoÊç w stosunku
do drogi mogà byç zmieniane za pomocà urzà-
dzenia zamontowanego na sta∏e w pojeêdzie,
musi zostaç odpowiednio automatycznie ob-
cià˝ona lub obni˝ona, je˝eli nacisk najbli˝szej
(najbli˝szych) osi lub osi przedniej pojazdu sa-
mochodowego osiàgnà∏ wartoÊç dopuszczal-
nà. Obcià˝enie lub obni˝enie osi powinno na-
stàpiç po ruszeniu pojazdu najpóêniej do osiàg-
ni´cia pr´dkoÊci 30 km/h.”;
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta∏y
og∏oszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175,
poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497,
z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190,
poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701 oraz
z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661,
Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238.
4) § 5b otrzymuje brzmienie:
㤠5b. Wymagania w zakresie maksymalnej masy
ciàgni´tej okreÊla pkt 2.2. za∏àcznika nr IV
dyrektywy 97/27/WE.”;
4)
Zmiany wymienionego rozporzàdzenia zosta∏y og∏oszone
w Dz. U. z 2004 r. Nr 34, poz. 300, Nr 103, poz. 1085
i Nr 169, poz. 1773 oraz z 2007 r. Nr 90, poz. 604.
115528328.001.png
Dziennik Ustaw Nr 192
— 13529 —
Poz. 1393
5) w § 7 dodaje si´ ust. 11 w brzmieniu:
„11. W przypadku samochodu osobowego, samo-
chodu ci´˝arowego lub pojazdu specjalnego,
których dopuszczalna masa ca∏kowita nie
przekracza 3,5 t, przednie orurowanie lub
dodatkowy przedni zderzak, majàce s∏u˝yç do
ochrony pojazdu przed uszkodzeniami w ra-
zie zderzenia z innym przedmiotem, mogà
byç zamontowane wy∏àcznie w pojazdach,
dla których zosta∏y homologowane. Przepis
ten nie dotyczy urzàdzeƒ, o masie poni˝ej
0,5 kg, które przeznaczone sà wy∏àcznie do
ochrony reflektorów. Dotyczy pojazdów reje-
strowanych po raz pierwszy na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 20 paêdzier-
nika 2007 r.”;
osoby montujàcej fotelik. JeÊli ostrze˝e-
nie jest niewidoczne, podczas gdy za-
mkni´te sà drzwi pojazdu, nale˝y umieÊ-
ciç dodatkowà, stale widocznà informa-
cj´. Dotyczy pojazdów zarejestrowa-
nych po raz pierwszy po dniu 20 paê-
dziernika 2007 r.;
3b) przepisu, o którym mowa w pkt 3a, nie
stosuje si´ w odniesieniu do miejsca
siedzàcego wyposa˝onego w mecha-
nizm, który automatycznie wykrywa
obecnoÊç fotelika ochronnego dla dziec-
ka, skierowanego ty∏em do kierunku jaz-
dy, a nast´pnie uniemo˝liwia zadzia∏a-
nie poduszki powietrznej.”;
6) w § 8:
7) w § 11:
a) po ust. 2 dodaje si´ ust. 2a w brzmieniu:
„2a. W samochodach osobowych dopuszcza
si´ zawiasy umieszczone z ty∏u drzwi bocz-
nych tylnych, je˝eli drzwi boczne przednie
spe∏niajà wymagania ust. 2 i otwierajà si´
jako pierwsze.”,
a) w ust. 1:
— uchyla si´ pkt 2,
— pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) w punkty kotwiczenia pasów bezpieczeƒ-
stwa:
a) na przednich siedzeniach; warunek
stosuje si´ do pojazdu o dopuszczalnej
masie ca∏kowitej nieprzekraczajàcej
2,5 t, zarejestrowanego po raz pierw-
szy po dniu 30 czerwca 1971 r., do po-
jazdu o dopuszczalnej masie ca∏kowi-
tej nieprzekraczajàcej 3,5 t zarejestro-
wanego po raz pierwszy po dniu
30 czerwca 1995 r. i do pojazdu o do-
puszczalnej masie ca∏kowitej przekra-
czajàcej 3,5 t zarejestrowanego po raz
pierwszy po dniu 20 paêdziernika
2007 r.,
b) na siedzeniach innych ni˝ przednie,
skierowanych do przodu; warunek sto-
suje si´ do samochodu osobowego za-
rejestrowanego po raz pierwszy po
dniu 31 grudnia 1984 r. i do pojazdu za-
rejestrowanego po raz pierwszy po
dniu 20 paêdziernika 2007 r.
— przepisów lit. a i b nie stosuje si´ do
pojazdu z nadwoziem otwartym oraz au-
tobusu przeznaczonego do przewozu pa-
sa˝erów stojàcych;”,
— pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) w zag∏ówki na siedzeniach wyposa˝o-
nych w pasy bezpieczeƒstwa mocowane
co najmniej w trzech punktach, z wyjàt-
kiem siedzeƒ w pojeêdzie z nadwoziem
otwartym oraz siedzeƒ tylnych w pojeê-
dzie z nadwoziem rodzaju coupé o uk∏a-
dzie siedzeƒ „2+2”; dopuszcza si´ mo˝li-
woÊç niewyposa˝enia w zag∏ówki sie-
dzeƒ tylnych Êrodkowych; przepis stosu-
je si´ do pojazdów wyprodukowanych
po dniu 31 grudnia 1995 r.;”,
b) w ust. 4:
— po pkt 2 dodaje si´ pkt 2a w brzmieniu:
„2a) siedzenia nie mogà byç skierowane bo-
kiem do kierunku jazdy. Za siedzenia
skierowane bokiem do kierunku jazdy
uwa˝a si´ takie, których pionowa Êrod-
kowa p∏aszczyzna wzd∏u˝na tworzy kàt
nie mniejszy ni˝ 10° z pionowà Êrodko-
wà p∏aszczyznà wzd∏u˝nà pojazdu. Prze-
pis nie dotyczy pojazdu zarejestrowane-
go przed dniem 20 paêdziernika 2007 r.,
pojazdu pogotowia ratunkowego, mo-
toroweru, motocykla, pojazdu czteroko-
∏owego oraz samochodu ci´˝arowego,
ciàgnika samochodowego, samochodu
specjalnego o dopuszczalnej masie ca∏-
kowitej wi´kszej ni˝ 3,5 t, autobusu
z miejscami dla pasa˝erów stojàcych,
a tak˝e zarejestrowanego po raz pierw-
szy do dnia 20 paêdziernika 2010 r. auto-
busu o dopuszczalnej masie ca∏kowitej
wi´kszej ni˝ 10 t, w którym siedzenia
skierowane bokiem do kierunku jazdy
sà skupione w tyle pojazdu w celu utwo-
rzenia zintegrowanej kanapy o najwy˝ej
10 miejscach siedzàcych;”,
— po pkt 3 dodaje si´ pkt 3a i 3b w brzmieniu:
„3a) ka˝de miejsce siedzàce pojazdu samo-
chodowego wyposa˝one w poduszk´
powietrznà powinno mieç ostrze˝enie
przed montowaniem na tym miejscu fo-
telika ochronnego dla dziecka, ty∏em do
kierunku jazdy. Takie ostrze˝enie w for-
mie piktogramu, któremu mo˝e towa-
rzyszyç wyjaÊnienie s∏owne, powinno
byç trwale zamocowane i umieszczone
w taki sposób, aby by∏o widoczne dla
115528328.002.png
Dziennik Ustaw Nr 192
— 13530 —
Poz. 1393
— pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) w fartuchy odpowiednio przed∏u˝ajàce
tylne b∏otniki od ty∏u albo umieszczone
dalej od kó∏ ni˝ b∏otniki, je˝eli przy ma-
sie w∏asnej pojazdu b∏otnik lub inny
znajdujàcy si´ w p∏aszczyênie symetrii
opony za tylnym ko∏em element nad-
wozia lub podwozia, os∏aniajàcy tylne
ko∏o (ko∏a) po∏o˝ony jest wy˝ej nad
jezdnià ni˝ 0,25 odleg∏oÊci tego ele-
mentu od pionowej p∏aszczyzny prze-
chodzàcej przez oÊ tylnego ko∏a (kó∏),
a dla samochodu osobowego oraz au-
tobusu, samochodu ci´˝arowego i po-
jazdu specjalnego o dopuszczalnej ma-
sie ca∏kowitej do 3,5 t z pojedynczymi
ko∏ami na osi tylnej — wy˝ej ni˝ ta od-
leg∏oÊç; odleg∏oÊç dolnej kraw´dzi far-
tucha od jezdni nie powinna przekra-
czaç tych wielkoÊci; szerokoÊç fartucha
nie powinna byç mniejsza ni˝ szero-
koÊç opony (opon), zaÊ sztywnoÊç far-
tuchów powinna zapewniaç ogranicze-
nie do minimum ochlapywania pojaz-
dów jadàcych z ty∏u; fartuchów nie wy-
maga si´ w pojeêdzie o konstrukcji
uniemo˝liwiajàcej ich umieszczenie;”,
8) w § 26 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) liczba Êwiate∏: co najmniej jedno, nie wi´cej
ni˝ dziesi´ç;”;
9) w § 31 po ust. 4 dodaje si´ ust. 4a w brzmieniu:
„4a. W wyjàtkowym przypadku mo˝e uczestniczyç
w ruchu motocykl Policji niespe∏niajàcy wa-
runków okreÊlonych w ust. 4 oraz w § 26
ust. 1 pkt 2.”;
10) po § 32 dodaje si´ § 32a w brzmieniu:
„§ 32a. Pojazdy s∏u˝bowe S∏u˝by Celnej powinny
byç oznakowane zgodnie z przepisami
w sprawie wzoru i sposobu oznakowania
pojazdów s∏u˝bowych S∏u˝by Celnej.”;
11) § 36 otrzymuje brzmienie:
„§ 36. 1. Pasy wyró˝niajàce o szerokoÊci od 8 cm
do 15 cm, z zastrze˝eniem § 28 ust. 1, po-
winny byç umieszczone wokó∏ pojazdu
poni˝ej dolnej kraw´dzi okien.
2. Pasy wyró˝niajàce pojazdów Policji o sze-
rokoÊci co najmniej 8 cm powinny byç
umieszczone poni˝ej dolnej kraw´dzi
okien na ka˝dym boku pojazdu. Pas wy-
ró˝niajàcy mo˝e byç równie˝ umieszczo-
ny z ty∏u pojazdu.”;
— pkt 15 otrzymuje brzmienie:
„15) w t∏umik wydechu — w odniesieniu do
pojazdu nap´dzanego silnikiem spali-
nowym; wylot rury wydechowej nie
mo˝e byç skierowany w prawà stron´
lub w stron´ otworów wlotowych urzà-
dzeƒ wentylacji;”,
12) w § 40 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) przymocowane ∏awki, z zastrze˝eniem § 8
ust. 4 pkt 2a, o d∏ugoÊci co najmniej 400 mm
na jednà osob´ i szerokoÊci (g∏´bokoÊci) nie
mniejszej ni˝ 300 mm; odst´p mi´dzy dwie-
ma sàsiednimi ∏awkami ustawionymi jedna
za drugà nie powinien byç mniejszy ni˝
650 mm, a ustawionymi naprzeciw —
900 mm, wliczajàc w to szerokoÊç (g∏´bo-
koÊç) jednej ∏awki;”;
— dodaje si´ pkt 22 w brzmieniu:
„22) w podnó˝ki lub inny sposób oparcia dla
nóg dla kierujàcego i pasa˝era; przepis
stosuje si´ do motocykla.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
13) w § 46:
a) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) powinien odpowiadaç warunkom okreÊlo-
nym w § 9 ust. 1 pkt 12, § 10, § 11 ust. 1
pkt 1, pkt 5 lit. b, pkt 11, 12 i 14 oraz ust. 7
pkt 1 i 4—6.”,
„4. Przepisu ust. 3 nie stosuje si´ do motocykla,
pojazdu czteroko∏owego oraz samochodu
osobowego zarejestrowanego po raz pierw-
szy przed dniem 1 stycznia 1989 r. i pozo-
sta∏ych pojazdów zarejestrowanych po raz
pierwszy przed dniem 30 kwietnia 1993 r.”,
b) w ust. 4 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) oparcie siedzenia powinno mieç wysokoÊç
co najmniej 200 mm; warunku nie stosuje
si´ do ciàgników, w których istnieje za-
mkni´ta konstrukcyjnie przestrzeƒ za sie-
dzeniem pasa˝era;”,
c) po ust. 5 dodaje si´ ust. 5a w brzmieniu:
„5a. Dla opon oznakowanych jako Êniegowe,
zgodnie z dyrektywà 92/23/EWG, dopusz-
cza si´ niespe∏nianie dostosowania do
maksymalnej pr´dkoÊci pojazdu, pod wa-
runkiem ˝e sà one dostosowane co naj-
mniej do pr´dkoÊci równej 160 km/h,
a w pojeêdzie umieszczono nalepk´ ostrze-
gawczà o maksymalnej pr´dkoÊci tych
opon tak, aby by∏a ona widoczna oraz czy-
telna dla kierowcy.”;
c) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Wymagania ust. 4 dotyczà siedzenia dla pa-
sa˝era w ciàgnikach rolniczych i leÊnych
majàcych maksymalnà pr´dkoÊç konstruk-
cyjnà od 6 km/h do 40 km/h i najmniejszy
rozstaw kó∏ powy˝ej 1250 mm.”;
115528328.003.png
Dziennik Ustaw Nr 192
— 13531 —
Poz. 1393
14) w § 53 w ust. 4:
a) po pkt 7 dodaje si´ pkt 7a w brzmieniu:
„7a) podnó˝ki lub inny sposób oparcia dla nóg
dla kierujàcego i pasa˝era;”,
b) uchyla si´ pkt 8;
a) nie wi´cej ni˝ o 30°, gdy powierzchnia
ze znakami rejestracyjnymi jest skiero-
wana ku górze i pod warunkiem, ˝e
górna kraw´dê tablicy jest nie wy˝ej
ni˝ 1,20 m nad ziemià; warunku wyso-
koÊci nad ziemià nie stosuje si´ do po-
jazdów, o których mowa w ust. 1 pkt 2
i3,
b) nie wi´cej ni˝ o 15°, gdy powierzchnia
ze znakami rejestracyjnymi jest skiero-
wana ku do∏owi i pod warunkiem, ˝e
górna kraw´dê tablicy jest powy˝ej
1,20 m nad ziemià; warunku wysoko-
Êci nad ziemià nie stosuje si´ do pojaz-
dów, o których mowa w ust. 1 pkt 2
i 3;”,
— pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) wysokoÊç po∏o˝enia tablicy nad ziemià:
a) wysokoÊç po∏o˝enia dolnej kraw´dzi
tablicy nad ziemià nie mo˝e byç mniej-
sza ni˝ 0,30 m oraz 0,20 m dla pojaz-
dów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3,
b) wysokoÊç po∏o˝enia górnej kraw´dzi
tablicy nad ziemià nie mo˝e byç wi´k-
sza ni˝ 1,20 m, a dla ciàgnika rolnicze-
go nie mo˝e byç wi´ksza ni˝ 4 m; je-
˝eli jednak wymóg ten nie mo˝e byç
spe∏niony w praktyce, wysokoÊç po∏o-
˝enia mo˝e przekraczaç 1,20 m, lecz
powinna byç tak zbli˝ona do tego wy-
magania, jak to jest mo˝liwe ze wzgl´-
du na konstrukcj´ pojazdu, i nie mo˝e
w ˝adnym przypadku przekraczaç
2 m, z wyjàtkiem ciàgnika rolniczego;
w przypadku pojazdów, o których mo-
wa w ust. 1 pkt 2 i 3, wysokoÊç ta nie
mo˝e przekraczaç 1,50 m;”.
15) w za∏àczniku nr 4 do rozporzàdzenia „Wymagania
dotyczàce tabliczki znamionowej” w § 2 w ust. 1
dodaje si´ pkt 10 i 11 w brzmieniu:
„10) w odniesieniu do ciàgników rolniczych reje-
strowanych po raz pierwszy po dniu 20 paê-
dziernika 2007 r. majà zastosowanie pkt 1, 2
i 3 z zastrze˝eniem, ˝e numer powinien byç
umieszczony na podwoziu lub innym podob-
nym podstawowym elemencie konstrukcyj-
nym na przedniej prawej stronie pojazdu,
oraz pkt 4 z zastrze˝eniem pkt 11;
11) w odniesieniu do ciàgników rolniczych rejes-
trowanych po raz pierwszy po dniu 20 paê-
dziernika 2007 r. na tabliczce znamionowej
powinny znajdowaç si´ tak˝e nast´pujàce da-
ne:
a) typ ciàgnika,
b) najmniejsza i najwi´ksza wartoÊç dopusz-
czalnej masy ca∏kowitej ciàgnika,
c) dopuszczalny nacisk ka˝dej osi ciàgnika
w zale˝noÊci od mo˝liwych typów opon,
w jakie mo˝na dany ciàgnik wyposa˝yç,
d) dopuszczalne masy ciàgni´tej przyczepy
(przyczep).”;
16) w za∏àczniku nr 5 do rozporzàdzenia „Wymagania
dotyczàce miejsca przewidzianego do umieszcze-
nia tablic rejestracyjnych”:
a) w § 1 w ust. 2:
— pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) tablica powinna byç pionowa z dok∏ad-
noÊcià do 5°; je˝eli jednak jest to koniecz-
ne ze wzgl´du na kszta∏t pojazdu, mo˝e
ona byç odchylona od pionu:
§ 2. Rozporzàdzenie wchodzi w ˝ycie z dniem
20 paêdziernika 2007 r.
Minister Transportu: J. Polaczek
115528328.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin