Marzec 6l.doc

(186 KB) Pobierz
Marzec -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych

 

Marzec -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M. Żmuda (gr.VII)

 

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                              Cykl tematyczny: „Tyle kobiet dookoła”

1.„ Tyle kobiet dookoła”

-porządkowanie wiadomości dotyczących pracy kobiet domowej i zawodowej;

-wykorzystanie tych wiadomości w zabawie;

-rozróżnianie głosów kobiecych, męskich i chóralnych;

-rozwijanie wyobraźni muzycznej –samodzielne tworzenie muzycznych życzeń (tekstu i melodii);

-kształtowanie postawy czynnej wobec zdrowia (pobyt na świeżym powietrzu, aktywny wypoczynek);

I. Zabawa tematyczna „Śniadanie dla lalek”;

II. Słuchanie wiersza pt. „Tyle kobiet dookoła” – omówienie treści wiersza;

-rozmowa przy ilustracjach na temat pracy kobiet ( domowej i zawodowej);

-„Komu i w jaki sposób należy złożyć życzenia w dniu 8 marca?” – układanie życzeń przez dzieci  (inwencja twórcza);

-rozwiązywanie i układanie zagadek słownych związanych z praca kobiet;

-zagadki pantomimiczne „Jaki to zawód?”;

-osłuchanie z piosenką „Słoneczne życzenia” – słuchanie muzyki wokalnej – rozpoznawanie głosów kobiecych, męskich i zespołu chóralnego;

– układanie życzeń muzycznych dla mamy, śpiewanie ich na dowolną melodię;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą K. Orffa;

 

społeczna

 

 

 

językowa

 

 

 

ruchowa

 

 

 

muzyczna

-potrafi opowiedzieć o pracy domowej i zawodowej swojej mamy;

-potrafi wymienić różne zawody, w których pracują kobiety;

-samodzielnie układa życzenia dla pań i koleżanek z grupy;

-podaje rozwiązania zagadek;

-samodzielnie tworzy zagadki ruchowe;

-potrafi opowiedzieć treść piosenki;

-prawidłowo rozpoznaje głosy kobiece, męskie oraz chór;

-układa życzenia dla mamy i śpiewa je na dowolną melodię;

-dostrzega korzyści związane z aktywnym wypoczynkiem;

2.„Dzień ósmy marca”

-poznawanie literatury dziecięcej;

-kształtowanie umiejętności redagowania wypowiedzi na podany temat;

-rozwijanie umiejętności plastycznych, a także ruchowych;

-wykonywanie laurki z okazji MDK;

-wprowadzenie litery „z”;

-zapoznanie z graficznym obrazem litery „z;

-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu;

-wyrabianie poczucia rytmu;

-wdrażanie do samokontroli i samooceny;

-rozwijanie koordynacji ruchowo - wzrokowo - słuchowej (integracji percepcyjno- motorycznej);

I. „Sałatka owocowa” – zabawa integracyjna;

II. Zapoznanie dzieci z wierszem E. Zechenter-Spławińskiej pt. „Dzień ósmy marca” -omówienie treści wiersza, wdrażanie do wypowiedzi wielozdaniowych, nauka wiersza na pamięć;

- zabawa przy piosence „Marcowy kwiatek” ;

– układanie życzeń muzycznych dla mamy, śpiewanie ich na dowolną melodię;

Wprowadzenie litery „z” metodą dobrego startu;

-zabawy wprowadzające przy wierszyku pt. „Zegar”, ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;

-poznawanie wierszyka pt. „Zegar”, ćwiczenia językowe w aspekcie fonologicznym, syntaktycznym i semantycznym;

-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe (wyklaskiwanie w parach i wystukiwanie rytmu na woreczkach)i ruchowo-słuchowo-wzrokowe (prezentacja i omówienie litery „z”, uczenie się polisensoryczne, odtwarzanie litery, pisanie po śladzie z jednoczesnym recytowaniem wierszyka, ćwiczenia grafomotoryczne oraz ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;

-praca w książce „ABC” s.56-57 –ćwiczenia utrwalające znajomość litery „z”;

-zabawy ruchowe z piłką, zabawy relaksacyjne;

 

 

językowa

 

 

 

ruchowa

 

 

 

muzyczna

 

 

 

plastyczna

-prawidłowo rozpoznaje i nazywa kolory oraz wybrane owoce;

-opowiada treść wiersza, próbuje recytować go z pamięci;

-projektuje laurkę z okazji Dnia Kobiet, sprawnie wycina elementy i łączy je w całość;

-relaksuje się przy muzyce;

-potrafi wysłuchać głoskę „z” w tekście, przelicza ile razy wystąpiła;

-rozpoznaje literę „z” i identyfikuje ją z głoską „z”;

-intuicyjnie rozpoznaje głoskę „z” jako spółgłoskę;

-potrafi wyszukać poznaną literę w tekście;

-rytmicznie wypowiada wierszyk ze wskazywaniem nut (sylaby);

-rytmicznie recytuje wierszyk z jednoczesnym pisaniem litery;

-pisze literę po śladzie;

-potrafi dokonać samooceny – wyszukuje najładniej napisane litery;

3.„Marcowy kwiatek

-rozwijanie matematycznego myślenia;

-kształtowanie pojęcia liczby 9;

-kojarzenie liczby z cyfrą w zakresie 9;

-doskonalenie umiejętności sprawnego posługiwania się liczebnikami w aspekcie głównym i porządkowym w zakresie 9,

-porządkowanie zbiorów przedmiotów wg wielkości;

-rozwijanie twórczej aktywności muzycznej dzieci;

-rozwój słuchu muzycznego -rozpoznawanie zmian dynamicznych

I. „Gwiazda”- zabawa ruchowa;

-„Domino” – gra w parach;

II. „Kolorowe kwiaty” –wprowadzenie liczby i cyfry 9;

-porządkowanie zbioru kwiatów wg ich charakterystycznego wyglądu;

-ćwiczenie spostrzegawczości – zabawy dydaktyczne „Który kwiatek ukryłam, który zamieniłam z innym na miejsca?”,

-wprowadzenie liczby i cyfry 9, omówienie jej wyglądu;

-posługiwanie się liczbami w aspekcie głównym i porządkowym,

-rozkład liczby 9 na składniki;

-porządkowanie zbioru wg wielkości;

-praca z książką „ABC” s. 66 – 67-uzupełnianie ćwiczeń związanych z wprowadzaną liczbą;

-nauka piosenki pt. „Słoneczne życzenia” – śpiew zbiorowy, indywidualny i w małych zespołach , nucenie melodii ze zmianami dynamicznymi, życzenia od chłopców dla dziewczynek z grupy – rozwój aktywności twórczej;

 

 

językowa

 

 

matematyczna

 

 

 

muzyczna

 

 

 

-porządkuje zbiory przedmiotów według podanych cech;

-posługuje się liczebnikami w aspekcie głównym i porządkowym w zakresie 9;

-przelicza zbiory według liczebności wzrastającej i malejącej;

- zna miejsce danej liczby w zbiorze dziewięcioelementowym;

-zachowuje kolejność pracy wg wzoru;

-rozpoznaje cyfrę 9 wśród innych i kojarzy ją z liczbą 9;

-nuci melodię ze zmianami dynamicznymi;

-śpiewa piosenkę, układa życzenia;

4.„Praca pań w mieście”

-bogacenie zasobu słownictwa;

-poznawanie zawodów kobiet w mieście;

-obserwowanie pracy fryzjerki i zegarmistrzyni;

-rozwiązywanie i układanie zagadki słowne i ruchowe dotyczące pracy zawodowej i domowej kobiet; 

-rozwijanie umiejętności muzycznych dzieci;

I. „Teatr żywych kukiełek”- zabawa integracyjna;

II. Wycieczka ulicami miasta – wyszukiwanie miejsc, w których pracują kobiety –oglądanie przy pracy pani fryzjerki i zegarmistrzyni – poznawanie charakteru pracy w tych zawodach;

-zagadki słowne i ruchowe dotyczące prac kobiet zawodowych i domowych – rozwiązywanie zagadek, próby układania swoich; 

-utrwalenie piosenki „Słoneczne życzenia” – śpiew zbiorowy i indywidualny;

- próba instrumentacji piosenki;

-„U fryzjerki” - zabawa tematyczna w kąciku fryzjerskim;

-„Kwiatek” – wykonywanie laurek z okazji Dnia Kobiet – wycinanka;

 

 

teatralna

 

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

muzyczna

 

-potrafi wyszukać w mieście miejsca, w których pracują kobiety;

-wypowiada się na temat pracy fryzjerki i zegarmistrzyni;

-rozwiązuje i układa zagadki dotyczące prac kobiet zawodowych i domowych;

-śpiewa piosenkę „Słoneczne życzenia”;

-gra na instrumentach perkusyjnych, tworzy podkład muzyczny do piosenki;

-wykorzystuje swoje wiadomości w zabawie tematycznej;

5.„Praca pań w przedszkolu”

-dowiadywanie się o pracy pań w przedszkolu;

-poznawanie zawodów kobiet;

-obserwowanie pań przy pracy;

-rozwiązywanie zagadek ruchowych na temat pracy kobiet;

-utrwalanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała;

-wprowadzenie litery „Z”;

-zapoznanie z graficznym obrazem litery „Z;

-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu; (zachowanie kierunku z lewej do prawej strony, z góry na dół);

-wyrabianie poczucia rytmu;

-wdrażanie do samokontroli i samooceny;

I. „Witam cię”- zabawa integracyjna”;

-zabawa ruchowa „Co potrafią nasze nogi?”;

II. Wycieczka po przedszkolu – obserwacja prac pań pracujących w przedszkolu – poznawanie charakteru pracy pani dyrektor, nauczycielki, księgowej, kucharki, woźnej, pań z administracji – obserwacja pań przy pracy, rozmowa na temat ich pracy;

-zagadki ruchowe „Zgadnij, kim jestem?” – rozpoznawanie przedstawionych ruchem zawodów wykonywanych przez kobiety;

-poznawanie wierszyka „Zamek Zuzanki”, ćwiczenia językowe

-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe (wyklaskiwanie w parach i wystukiwanie rytmu na woreczkach)i ruchowo-słuchowo-wzrokowe (prezentacja i omówienie litery „Z”, uczenie się polisensoryczne, odtwarzanie litery, pisanie po śladzie z jednoczesnym recytowaniem wierszyka, ćwiczenia grafomotoryczne oraz ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;

-praca w książce „ABC” s. 58 –ćwiczenia utrwalające;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą K. Orffa;             

 

językowa

 

 

 

społeczna

 

 

 

matematyczna

 

 

 

ruchowa

-wie, jakie panie pracują w przedszkolu;

-uważnie obserwuje panie przy pracy;

-potrafi wypowiedzieć się na temat pracy pań w przedszkolu; 

-rozpoznaje przedstawione ruchem zawody;

-odróżnia kwadrat od prostokąta;

-aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych;

-potrafi wysłuchać głoskę „Z” w tekście, przelicza ile razy wystąpiła;

-rozpoznaje literę „Z” i identyfikuje ją z głoską „r”;

-intuicyjnie rozpoznaje głoskę „z” jako spółgłoskę;

-potrafi wyszukać poznaną literę w tekście;

-rytmicznie wypowiada wierszyk ze wskazywaniem nut (sylaby);

-rytmicznie wypowiada wierszyk z jednoczesnym pisaniem litery;

-pisze literę po śladzie;

                                              Cykl tematyczny: „W krainie melodii”

1.„Gdzie mieszka muzyka?”

-rozwijanie słuchu muzycznego poprzez słuchanie różnego rodzaju muzyki, rozpoznawanie głosów instrumentów, ptaków, zwierząt, pojazdów z nagrań dźwiękowych;     -kształcenie umiejętności muzycznych, wrażliwości muzycznej i orientacji w przestrzeni;           -tworzenie dźwięków z wykorzystaniem niekonwencjonalnych przedmiotów;                            -koncentracja na zadaniu, ćwiczenia poczucia rytmu i koordynacji ruchów;                                               -poznawanie języka muzyki – nuty i wartości rytmicznych poszczególnych dźwięków;

 

I. Zabawy relaksacyjne przy muzyce;

   -swobodne zabawy według zainteresowań dzieci;                                             

II. Rozmowa z dziećmi na temat: co możemy nazwać muzyką? jak powstaje muzyka? rozpoznawanie na ilustracjach różnorodnych instrumentów muzycznych; nazywanie i czytanie nazw instrumentów; wprowadzenie nowych słów – kompozytor, muzyk, dyrygent; słuchanie fragmentów muzyki klasycznej, tanecznej, jazzowej oraz różnych odgłosów przyrody i najbliższego otoczenia; w...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin