Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej
dla dzieci 3-4 letnich
WRZESIEŃ
Tematyka:
I „Poznajemy nasze przedszkole”
II „Koszyk z owocami i warzywami”
Obszary edukacyjne:
I Obszar edukacji społeczno- moralnej
· Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami i najbliższym środowiskiem.
· Poznawanie zasad regulujących zachowania- korzystania ze wspólnych zabawek.
II Obszar edukacji zdrowotnej
· Doskonalenie nawyków higieniczno- kulturalnych i sprawności samoobsługowych.
· Poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkola.
· Opanowanie umiejętności mycia i wycierania rąk.
III Obszar edukacji ruchowej
· Umiejętności reagowania na umowne sygnały.
· Zapamiętywanie poleceń.
IV Obszar edukacji przyrodniczej
· Ukazywanie piękna przyrody.
· Obserwowanie prac jesiennych w ogrodzie.
· Rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców rosnących w Polsce.
V Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia
· Wprowadzenie w świat niewerbalny środków wyrazu, odbierania.
· Odbieranie i rozumienie treści przekazywanych przez niewerbalne środki wyrazu: ruch ciała, mimikę.
VI Obszar edukacji matematycznej
· Zdobywanie orientacji w schemacie własnego ciała.
· Nazywanie i pokazywanie poszczególnych części ciała.
· Rozumienie i stosowanie określeń: wysoko- nisko.
Spacery:
· Poznanie najbliższego otoczenia przedszkolnego.
· Dostarczenie dzieciom możliwości obcowania z przyrodą.
· Obserwacja ogródków warzywnych i sadu.
· Przynoszenie okazów do kącika przyrody.
· Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.
· Zabawy na terenie przedszkolnego placu zabaw z wykorzystaniem sprzętu stałego.
· Zabawy w piaskownicy.
Zestaw zabaw ruchowych nr 1, 2, 3, 4 w/g K. Wlaźnik
Zabawy ruchowe:
· Z elementem podskoku „Małe i duże piłki”.
· Z elementem czworakowania „Kotki i mleko”.
· Z elementem biegu „Samochody i sygnał”.
· Zabawa orientacyjno- porządkowa „Ptaszki w gniazdach”.
Zabawy dydaktyczne:
· „Zapamiętaj mnie”- utrwalenie imion dzieci w grupie.
· „O czym mówię”- wiązanie opisu słownego z wyglądem owoców i warzyw, prawidłowe ich rozpoznawanie.
Zabawy ortofoniczne:
· „Półka z zabawkami”- ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: „hop, kic, fik-mik, pac”.
· „Wiatr” na zgłosce „szu-szu, pac”.
Zabawy oddechowe- zdmuchiwanie bibuły z dłoni. Zapoznanie ze sposobem umiarkowanego dmuchania w bibułę, rozwijanie pojemności płuc.
DATA
TEMATY
CEL PODSTAWOWY
CELE OPERACYJNE
3.09.2007r
poniedziałek
„Zabawa w pociąg”- zwiedzamy przedszkole
· Zaznajomienie dzieci z różnymi fragmentami przedszkolnego wyposażenia służącego do spełniania różnych funkcji: szatnia, umywalnia, ubikacja, sala jako miejsce zabaw.
· Zna układ i przeznaczenie pomieszczeń w przedszkolu.
· Potrafi bezpiecznie poruszać się po sali, odnajduje drogę do sali.
4.09.2007r
wtorek
„W przedszkolu jest wesoło”- zabawa przy muzyce
· Słuchanie piosenki „Marsz dzieci”:
· 3latki- rozwijanie umiejętności przedstawiania rytmu piosenki prostymi elementami: ruch, tupanie, chodzenie, bieg w rozsypce.
· 4latki- osłuchanie ze słowami i melodią piosenki, omówienie jej treści i nastroju.
· Zapoznanie ze stałym sygnałem muzycznym oznaczającym zbiórkę.
· Potrafi uważnie słuchać muzyki i wykonuje proste rytmy.
· 4latek- potrafi wypowiadać się na temat piosenki i określać nastrój: wesoła, smutna.
· Odróżnia sygnał zbiórki.
· Bezpiecznie porusza sie po sali
5.09.2007r.
środa
„Zabawa w piaskownicy”- poznawanie właściwości piasku
· Zapoznanie dzieci z możliwościami wykorzystania pisaku: przesypywanie, formowanie babek.
· Zwrócenie uwagi na niewysypywanie piasku.
· Zna możliwości wykorzystania piasku do zabawy.
· Potrafi formułować babki.
· Zna zasady korzystania z piaskownicy.
6.09.2007r
czwartek
„Mój znaczek w przedszkolu”- słuchanie opowiadania I. Suchorzewskiej ilustrowanego pacynką
· Wdrażanie do słuchania krótkich opowiadań na bliskie dzieciom tematy.
· 3latki- wyróżnianie i nazywanie znanych przedmiotów, osób i czynności.
· 4latki- posługiwanie się określeniami położenia przedmiotów: „wysoko”, „nisko”.
· Potrafi słuchać krótkich opowiadań nauczycielki.
· Umie nazwać znane przedmioty, osoby i czynności.
· Stosuje określenia położenia: „wysoko”, „nisko”.
7.09.2007
piątek
„Słoneczko”- rysowanie kredkami świecowymi
· 3latki- zapoznanie ze sposobem trzymania kredki, zwrócenie uwagi na jej kruchość.
· 4latki- zapoznanie z kolorem żółtym.
· Próby rysowania koła.
· Utrwalenie określeń: „wysoko”, „nisko”.
· Wymienia żółte przedmioty: słońce, cytryna, kwiat.
· Podejmuje próby rysowania koła.
· Układa element wysoko i nisko.
· 3latek- wie, że kredka się łamie.
10.09.2007r
„Naprawiamy Misia”- wiersz Cz. Janczarskiego
· Zapoznanie dzieci z kącikami zabaw.
· Wdrażanie dzieci do właściwego korzystania ze wspólnych zabawek.
· Wdrażanie do nabierania swobody w wypowiadaniu własnych myśli.
· 4latki- rozróżnianie części ciała: głowa, tułów, nogi, ręce.
· Kształtowanie właściwej reakcji na sygnał dźwiękowy.
· Nauka ustawienia w kole i parami- wprowadzenie pojęcia para.
· Wie, jakie kąciki znajdują się w sali.
· Potrafi właściwie korzystać ze wspólnych zabawek.
· Umie swobodnie wypowiadać swoje myśli.
· 4latek- wyróżnia części ciała.
· Potrafi reagować na sygnał dźwiękowy.
· Wie, jak ustawić sie w koło i w parę.
11.09.2007r
„Nasze ulepianki”:
- 3latki- lepienie z plasteliny na temat dowolny.
- 4latki- na temat „Słoneczko” (wykorzystanie wiersza)
· Rozwijanie sprawności manualnej, precyzji ruchu ręki.
· 3latki- poznawanie właściwości plasteliny poprzez dzielenie jej na części, zlepianie, spłaszczanie, toczenie.
· ...
ewajorek