4-latki, czerwiec.doc

(136 KB) Pobierz
Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich

Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich

 

 

 

 

CZERWIEC

Tematyka:

I Letnie wakacje

 

 

Obszary edukacyjne:

I. Obszar edukacji społeczno- moralnej

·         Uczenie się zwrotów grzecznościowych w danych sytuacjach: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.

·         Słuchanie nauczycielki, podchodzenie na jej przywołanie. Wykonywanie poleceń bez ociągania się.

·         Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów.

·         Przestrzeganie zasad dotyczących utrzymywania porządku i szanowania zieleni w otoczeniu. Rozumienie, że:

      a) odpadki i papierki wyrzucane są do kosza na śmieci,

      b) trawniki są zielone i niedeptane,

      c) drzewa i krzewy są ozdobą naszej przyrody.

II. Obszar edukacji przyrodniczej

·         Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie latem i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku:

a)      Rozkwit przyrody, różnorodność kwiatów, zapachów i dźwięków, (np. bzyczenie owadów, śpiewy ptaków itp.).

b)     Zmiana pogody i temperatury: coraz więcej słońca, coraz bardziej gorąco, obserwowanie ulewy, burzy i błyskawic, różnorodność barw występujących w tęczy, słuchanie grzmotów itp.

c)      Obserwacja prac odbywających się w ogrodzie, rola narzędzi w wykonywaniu tych prac, zbieranie plonów (owoce- truskawki, maliny, czereśnie) itp.

·         Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata: ciepły deszcz, chłodny deszcz, ciepły wiatr, chłodny wiatr, słońce mocno grzeje, białe obłoczki, ciemne lub czarne chmury itp.

·         Zbieranie skarbów do kącika przyrody.

II. Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia

·         Uczestniczenie w zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych.

·         Słuchanie krótkich utworów literackich o treściach bliskich dzieciom ilustrowanych obrazkami.

·         Uczenie się budowania poprawnych, prostych i zrozumiałych zdań.

·         Rozwijanie zasobu słownika biernego i czynnego.

·         Udział w różnych zabawach dydaktycznych.

·         Rozwiązywanie zagadek o bliskich, znanych przedmiotach.

·         Wypowiada się na temat zdarzeń występujących na obrazkach. Odpowiada na pytanie „Co się dzieje na obrazku?”.

·         Układa obrazki według kolejności zdarzeń- opowiada, co wydarzyło się najpierw, a co potem.

III. Obszar edukacji w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania

·         Składanie wzoru prostych obrazków pociętych na 3/4 części.

·         Rozpoznawanie odgłosów i dźwięków wydawanych przez otoczenie- ich naśladowanie.

·         Rozpoznawanie odgłosów i dźwięków z najbliższego otoczenia, przyporządkowanie im obrazków.

·         Wykonanie prostych prac plastycznych- prawidłowe trzymanie kredki i pędzla.

·         Uczestniczenie w zabawach doskonalących narządy mowy, głos oddech i fonację.

IV. Obszar edukacji matematycznej

·         Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 4.

·         Rozumienie i stosowanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni (obok, przy, pod, za).

·         Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej- składanie w całość pociętych ilustracji.

·         Klasyfikowanie przedmiotów według wysokości, stosowanie pojęć: niski, wyższy, najwyższy.

·         Próby odwzorowywania i odtwarzania zbiorów z przeliczaniem w zakresie 4- posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.

V. Obszar edukacji kulturowo- estetycznej

·         Malowanie farbami plakatowymi przy pomocy pędzelka: rozwijanie ekspresji śmiałości i płynności ruchów.

·         Lepienie z plasteliny, masy solnej całymi dłońmi i palcami.

·         Przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego.

·         Próby cięcia nożyczkami- dowolne formy, naklejanie na karton.

·         Rysowanie kredkami świecowymi, ołówkowymi.

·         Naklejanie na karton gotowych elementów- kwiatki w odgrodzie.

VI. Obszar edukacji muzycznej

·         Słuchanie piosenek z tekstem o treści zrozumiałej dla dzieci.

·         Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki.

·         Kształtowanie wrażliwości na zmianę dźwięku „głośno i cicho, „szybko i wolno.

·         Reagowanie ruchem na pojawienie się zmiany w muzyce

·         Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem.

 

Zestaw zabaw ruchowych nr 17, 18 w/g K. Wlaźnik

 

Spacery:

·         Zabawy na terenie przedszkolnym z wykorzystaniem urządzeń terenowych- zgodna zabawa dzieci, czekanie na swoją kolej w korzystaniu urządzeń.

·         Zabawy w piaskownicy- wdrażanie do współdziałania w grupie (np. Budujemy wieżę). Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo- niesypanie piasku na inne dzieci.

·         Spacer po okolicy – obserwacja strojów przechodniów dostosowanych do panującej temperatury.

 

Zabawy ruchowe:

·         Z elementem biegu Ryby w akwarium

·         Z elementem czworakowania „Pieski śpiące i szczekające”.

·         Z elementem równowagi „Między szczeblami drabinki”.

·         Z elementem celowania „Toczymy piłkę do siebie”.

·         Z elementem skoku „Konie biorą przeszkodę

·         Zabawa orientacyjno- porządkowa „Znajdź sobie parę.

 

Zabawy dydaktyczne:

·         Zaczarowany worek”- rozpoznawanie dotykiem zabawek znajdujących się w woreczku, przyporządkowanie ich do właściwych kącików w sali.

·         Koła, kółka, kółeczka”- klasyfikowanie kół według ich wielkości, utrwalenie pojęcia koła.

 

Zabawy gramatyczne:

·         Moja ulubiona bajka”- poprawne stosowanie form fleksyjnych w przymiotnikach, określanie cech za pomocą przymiotników, różnicowanie modulacji głosu przy zdaniach wykrzyknikowych o oznajmujących.

·         Co widziałem w ogrodzie?”- określanie cech kwiatów za pomocą przymiotników.

 

Zabawy ortofoniczne:

·         Co to za zwierzę?”- naśladowanie odgłosów znanych dzieciom zwierząt z gospodarstwa, lasu itp. („muuuu”, „kwa kwa itp.).

·         Śmiechy”- naśladowanie śmiechów różnych ludzi, ćwiczenie na zgłoskach: ha ha, ho ho” (głośno i cicho) itp.

 

Zabawy oddechowe:

·         Kartka”- odwracanie kartek w książce przy pomocy dmuchania - rozwijanie pojemności płuc.

·         Bańki mydlane”- puszczanie baniek mydlanych, powolne nabieranie powietrza w płuca, mocne go wypuszczanie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMATY KOMPLEKS-OWE

DATA

TEMATY

CEL PODSTAWOWY

CELE OPERACYJNE

 

L

E

T

N

I

E

 

W

A

K

A

C

J

E

 

 

 

L

E

T

N

I

E

 

W

A

K

A

C

J

E

 

 

 

L

E

T

N

I

E

 

W

A

K

A

C

J

E

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin