2. Próbujemy mierzyć – tydzień II
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie mowy i myślenia, prawidłowe posługiwanie się określeniami: wysoki, niski,
- Rozwijanie umiejętności określania mas przedmiotów,
- rozwijanie sprawności manualnych,
Treści programowe
Rodzaje aktywności
Aktywność i działalność dziecka
Cele operacyjne
Zabawy ruchowe
Środki dydaktyczne
Nasza edukacja matematyczna
- Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania:
· porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
· dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni
- Mierzenie przedmiotów, rozumienie stałości miary (wysokość, długość, szerokość):
· używanie określeń: wysoki, niski, krótki, długi.
- poznawcza,
- językowa,
- matematyczna
Słuchanie opowiadania D. Głośnickiej „Kokardka” inscenizowanego sylwetami. Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu. Porównywanie długości przedmiotów.
Dziecko:
- uważnie słucha opowiadania,
- wypowiada się na temat jego treści,
- potrafi porównać przedmioty pod względem wielkości,
Zabawa ruchowa z elementem biegu: Zamieniamy się miejscami.
Zabawa ruchowo – naśladowcza: Smutne kotki.
Tekst opowiadania, elementy do ułożenia sylwety kota, maskotka, błękitna wstążeczka, wstążki różnej długości i w różnych kolorach.
- poznawcza
- matam tyczna,
Zabawa dydaktyczna „Wysoki czy niski?” Rozwijanie mowy i myślenia. Porównywanie sylwet trzech chłopców. Prawidłowe posługiwanie się określeniami: wysoki, niski.
- dopowiada słowa o znaczeniu przeciwnym do podanego,
- stosuje słowa: wysoki, niski,
- układa sylwety wg wzrostu,
Zabawa muzyczno – ruchowa: Wędrująca piłka.
Treść wiersza ‘Przeciwnie”, sylwety chłopców różnej wielkości, miarka wzrostu, kilka piłek.
- językowa
Zabawy z wykorzystaniem wiersza „Leciutki żarcik”. Rozwijanie umiejętności określania ciężaru przedmiotów. Rytmiczny podziała na sylaby nazw obrazków.
- słucha uważnie wiersza,
- potrafi podać przykłady leciutkich przedmiotów,
-dzieli podane wyrazy na sylaby,
Zabawa orientacyjno – porządkowa: Ciężko – lekko.
Tekst wiersza, obrazki ciężkich i lekkich przedmiotów.
- plastyczna,
„Kolorowa waga” - ozdabianie rysunku wagi elementami wyciętymi z kolorowego papieru według pomysłów dzieci. Rozwijanie sprawności manualnej
i inwencji plastycznej dzieci.
- wie do czego służy waga,
- ozdabia rysunek wg własnego pomysłu,
-zachowuje porządek w miejscu pracy,
Zabawa ruchowa z elementem równowagi: Utrzymaj równowagę
Przedmioty o różnej masie, pocięty obrazek wagi, rysunek wagi, elementy z papieru kolorowego do ozdabiania szablonu.
- muzyczna,
- ruchowa,
Zabawy przy piosence „Miś z laleczką”. Rozwijanie umiejętności ilustrowania piosenki ruchem. Rozwijanie poczucia rytmu.
- słucha uważnie piosenki,
- porusza się przy piosence,
- rytmicznie klaszcze,
Zabawa ruchowa Zabawa orientacyjno – porządkowa: Jak misie i laleczki.
Zabawa rytmiczno – ruchowa do piosenki: Miś z laleczką.
Nagranie piosenki, instrumenty perkusyjne: kołatka, grzechotka, trzy sylwety misiów, trzy sylwety laleczek.
LITERATURA:
„Przedszkole trzylatka” - przewodnik metodyczny, wyd. MAC Edukacja.
„Witajcie ręce – gry i zabawy ruchowe dla dzieci” – K.W. Vopel,
„Nauczycielka przedszkola”- miesięcznik edukacyjny.
1
elautkowska