12. Doktryna Kościoła.doc

(43 KB) Pobierz
OFICJALNA DOKTRYNA SPOŁECZNO-POLITYCZNA KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO

OFICJALNA DOKTRYNA SPOŁECZNO-POLITYCZNA KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO

 

Ramy doktrynalne

o        Doktryny niezgodne z nauką kościoła zwalczano wówczas, gdy mogły doprowadzić do osłabienia spójności dogmatycznej i doktrynalnej kościoła.

o        Tolerowano takie poglądy, które nie rozsadzały ram doktryny oficjalnej doktryny Kościoła.

 

è 3 okresy w rozwoju doktryny papieskiej:

 

 

I. W okowach legitymizmu

 

I. od rewolucji burżuazyjnej we Francji  - do pontyfikatu Leona XIII

 

teoria legitymizmu – legitymizm szeroko pojęty:

·   podkreślanie zasady trwałości rządów monarszych utrzymanie feudalno-arystokratycznych porządków

·   negacja zasady suwerenności ludu i prawa narodów do samostanowienia

 

1) Grzegorz XVI :

o        uznaje za słuszne wszystko to  co za takie uznają państwa absolutne

o        zwalcza wszystko to co tym potęgom może zagrażać

 

o        Potępienie wszelkich ruchów narodowo-wyzwoleńczych, w tym także powstania listopadowego w encyklice „Cum primum”

 

 

2) Pius IX

o        kontynuuje politykę Grzegorza XVI

o        w encyklice „Quanta cura” potępia powstanie styczniowe

o        ogłasza się „więźniem Watykanu” – izolacja Kościoła

o        w załączonym do niej Sylabusie wyliczył „błędy” stulecia:

a)      idea państwa laickiego

b)      zas. suwerenności ludu

c)       ideę wolności sumienia

d)      liberalizm burżuazyjny

 

o        oraz formłuje 2 pozytywne zasady:

 

a)      królestwa istnieją na fundamencie religii katolickiej

b)      królom została udzielona wł. nie tylko na to, by rządzili światem, lecz przede wszystkim dla opieki nad Kościołem

 

3) Sobór Watykański I kontynuuje tę politykę (1868-1870)

è     uchwala dogmat o nieomylności papieża

 

 

II. Leon XIII (papież robotników) – odnowa doktryny

 

II. od Leona XIII – do pontyfikatu Jana XXIII

 

kompromis w doktrynie – okres adaptacji kościoła do przemian społeczno – ekonomicznych

 

1) neotomizm – podstawa systemu myślowego, odwołanie do poglądów Tomasz z Akwinu

 

2) negacja socjalizmu – bo stwarzał on zagrożenie dla Kościoła i jego pozycji

 

è Encyklika Leona XIII Rerum Novarum 1891 :

 

§         próba zdjęcia wiatru z żagli komunizmu

§         odrzuca socjalistyczne podejście do własności – sprzeczne z pr. natury

§         s. dąży do zburzenia ładu społecznego

§         nadmierna rozbudowa roli państwa

§         zrównanie społeczeństwa – uniemożliwia jednostkom to wykorzystanie swoich talentów

 

è opowiada się za społ. które wynika z podziału pracy – każdy stan spełnia pożyteczną funkcję

 

3) Kompromis z państwem liberalno demokratycznym

 

è     Encyklika Libertas Prastantissmus 1888 :

 

§         uznaje  zasady państwa burżuazyjnego : parlamentaryzm i tolerancja religijna

§         ale wyraża pragnienie by Kościół miał wpływ na państwo

 

è Encyklika Graves de Communi

 

§         podejmuje dzieło budowy chrześcijańskiej demokracji – ma wykluczać myśl polityczną, a pozostać chrześcijańską akcją dla ludu

§         celem chadecji ma być : obrona własności, nierówności stanów i boskiego modelu urządzenia państwa

 

4) Kwestia robotnicza i uwłaszczenie proletariatu

Ø       nakaz solidarnego działnia wszystkich klas i grup społ. – wynika z katolickiej zasady sprawiedliwości rozdzielczej „każdemu to co się należy”

Ø       nie dopuszcza zrównania stanów

Ø       ale koniecznośc wyeliminowania nadmiernych dysproporcji w społ. kapitalistycznym

 

PROGRAM UWŁASZCZENIA PROLETARIATU

o        robotnikowi należy zagwarantować godziwą płacę – tzw. płacę rodzinną – pozwoli na zaspokojenie potrzeb i gromadzenie oszczedności

o        te z kolei pozwolą na nabywanie akcji przedsiębiorstw i upowszechnienie własności

 

5) Interwencjonizm państwowy

 

§         miał się wyrażać w

     przepisach chroniących proletariat przed wyzyskiem

     popieraniu chrześcijańskich zw. zawodowych, które prowadziłyby kampanią na rzecz likwidacji dysproporcji w społ.

 

§         aktywna postawa państwa wobec problemów społ.

 

§         prawo państwa do ograniczenia swobody właściciela gdy wymaga tego interes społ.

§         ale zakaz naruszania przez państwo zasady własności prywatnej

 

 

 

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin