1. OKRES MELODII
0 – 1 rż. – dziecko posługuje się : krzykiem, płaczem, okrzykami, tworami onomatopeicznymi {naśladowanie dźwięków otoczenia}.
2. OKRES WYRAZU, SYGNAŁU NIEPODZIELNEGO
1 – 2 rż. – wyrazy – sygnały reprezentują całą wypowiedź . Nawarstwiają się na nią głoski sukcesywnie coraz wyraźniej wymawiane.
3. OKRES ZDANIA, SYGNAŁU PODZIELNEGO
2 –3 rż. – gwałtownie wzbogaca się słownik, pojawiają się kategorie gramatyczne. Wypowiedzenia są często zbudowane niezgodnie z tradycją językową, a ich postać foniczna odbiega nie tylko w szczegółach od normalnej. Rozpoczyna się okres pytań { co to , z czego, co to jest itp.}.
4. OKRES SWOISTEJ MOWY
3 – 5 rż. – zasady budowania powiedzeń i ich składników nie jest w pełni utrwalony. Stąd dziecko kształtuje drogą analogii przestawki, liczne twory językowe. Są one niewątpliwie w swym wyrazie świeże, odrębne, pełne uroku : ruszyła – rusznęła, po chłopięcemu – po chłopiecku, kuchniowe kwiaty, świecznik – świecownik, elektrownia – prądownia. Jest to intensywny okres pytań : dlaczego , po co , z kąd, czemu. Uczeni obliczyli , że w ciągu jednego dnia dziecko średnio zadaje 45 pytań.
5. OKRES UKSZTAŁTOWANEJ MOWY
5 – 6 rż. – mogą, choć nie powinny wystąpić błędy logopedyczne. Pod koniec wieku przedszkolnego , upodobnianie mowy dziecka do przyjętego społecznie wzorca jest zazwyczaj zakończone.
Zadawane pytania są wyrazem procesu myślowego dziecka. Oczywiście z wyjątkiem pytań zadawanych automatycznie, bez zastanowienia się , z przyzwyczajenia.
Na pytania trzeba odpowiadać jeżeli widzimy że dziecko oczekuje odpowiedzi i rozumie o co pyta.
1. Odpowiedzi muszą być krótkie, zwięzłe.
2. Odpowiedzi muszą być prawdziwe, nie wolno dziecka okłamywać, ale odpowiedź dziecka trzeba dostosować do wieku dziecka.
3. Odpowiedzi muszą być proste , wyraziste.
WADY WYMOWY.
Wady mowy mogą być spowodowane defektami uzębienia, zgryzu.
1. Seplenienie, szeplenienie – wadliwa wymowa : s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż.
2. Dyslalia :
- jednoraka : r – l ,
- wieloraka : g –d, k, t – ch, f.
3. Jąkanie :
- kloniczne – kkkoń,
- toniczne – A......ntek,
Występują tutaj także synkinezje – współruchy : zaciskanie pięści, tupanie, wysuwanie języka, grymasy twarzy itp. }.
4. Giełkot – mowa niedokładna na skutek zbyt szybkiego tempa { przecinanie, przerzucanie, połykanie głosek i sylab, występuje gdy myśl jest szybsza niż myśl }.
5. Metateza – przestawienie fonemu wewnątrz wyrazu { durszlak – druszlak, kołdra – kordła }.
Iwa.4