kl_gim_zarloczna_ewa_teatrzyk_zielona_ges.doc

(48 KB) Pobierz
Temat: Groteskowa rzeczywistość przedstawiona w „Teatrzyku Zielona Gęś”

Zagadnienia:

- nonsens, humor, dramat, groteska

Wymagania podstawowe:

- streszcza w dziesięciu zdaniach biblijną historię o upadku pierwszych ludzi

- odnajduje w utworze nawiązania do tekstu biblijnego

- wymienia charakterystyczne cechy języka, którym napisany jest tekst Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego

- porównuje postacie biblijne z ich odpowiednikami z utworu „Żarłoczna Ewa”

- wykonuje rekwizyty i dekoracje potrzebne do odegrania scenki

- odgrywa scenkę, starając się wczuć w rolę postaci

 

Temat: Groteskowa rzeczywistość przedstawiona w „Teatrzyku Zielona Gęś

1. Tekst źródłowy: 

Upadek pierwszych ludzi * Rdz 3,1-24

1 A wąż* był bardziej przebiegły niż wszystkie zwierzęta lądowe, które Pan Bóg stworzył. On to rzekł do niewiasty: «Czy rzeczywiście Bóg powiedział: Nie jedzcie owoców ze wszystkich drzew tego ogrodu?» 2 Niewiasta odpowiedziała wężowi: «Owoce z drzew tego ogrodu jeść możemy, 3 tylko o owocach z drzewa, które jest w środku ogrodu, Bóg powiedział: Nie wolno wam jeść z niego, a nawet go dotykać, abyście nie pomarli». 4 Wtedy rzekł wąż do niewiasty: «Na pewno nie umrzecie! 5 Ale wie Bóg, że gdy spożyjecie owoc z tego drzewa, otworzą się wam oczy i tak jak Bóg będziecie znali dobro i zło».

6 Wtedy niewiasta spostrzegła, że drzewo to ma owoce dobre do jedzenia, że jest ono rozkoszą dla oczu i że owoce tego drzewa nadają się do zdobycia wiedzy. Zerwała zatem z niego owoc, skosztowała i dała swemu mężowi, który był z nią: a on zjadł. 7 A wtedy otworzyły się im obojgu oczy i poznali, że są nadzy; spletli więc gałązki figowe i zrobili sobie przepaski.

8 Gdy zaś mężczyzna i jego żona usłyszeli kroki Pana Boga przechadzającego się po ogrodzie, w porze kiedy był powiew wiatru, skryli się przed Panem Bogiem wśród drzew ogrodu. 9 Pan Bóg zawołał na mężczyznę i zapytał go: «Gdzie jesteś?» 10 On odpowiedział: «Usłyszałem Twój głos w ogrodzie, przestraszyłem się, bo jestem nagi, i ukryłem się». 11 Rzekł Bóg: «Któż ci powiedział, że jesteś nagi? Czy może zjadłeś z drzewa, z którego ci zakazałem jeść?» 12 Mężczyzna odpowiedział: «Niewiasta, którą postawiłeś przy mnie, dała mi owoc z tego drzewa i zjadłem». 13 Wtedy Pan Bóg rzekł do niewiasty: «Dlaczego to uczyniłaś?» Niewiasta odpowiedziała: «Wąż mnie zwiódł i zjadłam». 14 Wtedy Pan Bóg rzekł do węża:

«Ponieważ to uczyniłeś,
bądź przeklęty wśród wszystkich zwierząt domowych i polnych;
na brzuchu będziesz się czołgał i proch będziesz jadł po wszystkie dni twego istnienia.
15 Wprowadzam nieprzyjaźń między ciebie i niewiastę,
pomiędzy potomstwo twoje a potomstwo jej:
ono zmiażdży* ci głowę,
a ty zmiażdżysz* mu piętę».

16 Do niewiasty powiedział: «Obarczę cię niezmiernie wielkim trudem twej brzemienności, w bólu będziesz rodziła dzieci, ku twemu mężowi będziesz kierowała swe pragnienia, on zaś będzie panował nad tobą».

17 Do mężczyzny zaś Bóg rzekł: «Ponieważ posłuchałeś swej żony i zjadłeś z drzewa, co do którego dałem ci rozkaz w słowach: Nie będziesz z niego jeść - przeklęta* niech będzie ziemia z twego powodu: w trudzie będziesz zdobywał od niej pożywienie dla siebie po wszystkie dni twego życia. 18 Cierń i oset będzie ci ona rodziła, a przecież pokarmem twym są płody roli. 19 W pocie więc oblicza twego będziesz musiał zdobywać pożywienie, póki nie wrócisz do ziemi, z której zostałeś wzięty; bo prochem jesteś i w proch się obrócisz!»*

20 Mężczyzna dał swej żonie imię Ewa*, bo ona stała się matką wszystkich żyjących.

21 Pan Bóg sporządził dla mężczyzny i dla jego żony odzienie ze skór i przyodział ich. 22 Po czym Pan Bóg rzekł: «Oto człowiek stał się taki jak My: zna dobro i zło; niechaj teraz nie wyciągnie przypadkiem ręki, aby zerwać owoc także z drzewa życia, zjeść go i żyć na wieki»*. 23 Dlatego Pan Bóg wydalił go z ogrodu Eden, aby uprawiał tę ziemię, z której został wzięty. 24 Wygnawszy zaś człowieka, Bóg postawił przed ogrodem Eden cherubów i połyskujące ostrze miecza, aby strzec drogi do drzewa życia*.

 

 

 

 

 

 

2.      Żarłoczna Ewa” a tekst biblijny – podobieństwa i różnice 

 

 

Żarłoczna Ewa”

tekst biblijny

1. Gatunek

scenka kabaretowa, budowa dramatyczna (osoby dramatu, dialogi postaci, didaskalia)

2. Postacie:

Wąż, Adam, Ewa

3. Treść:

Z całego tekstu biblijnego wybrany został moment, w którym wąż namawia Ewę do zjedzenia jabłka

4. Różnice:

- wąż podaje Ewie jabłko na tacy

- w scence kabaretowej Ewa zjada całe jabłko, nie daje go Adamowi

- bohaterowie znają zakończenie historii

5. Cel utworu:

Rozbawienie widza, czytelnika

1. Gatunek

przypowieść biblijna

2. Postacie:

Bóg, Adam, Ewa, Wąż

3. Treść

- Wąż - kusiciel namawia Ewa do zjedzenia owocu z drzewa dobrego i złego,

- Ewa zrywa owoc z drzewa i kosztuje a potem daje Adamowi,

- Adam zjada owoc,

- Bóg karze ludzi za nieposłuszeństwo

4. Różnice:

- Ewa sama zrywa owoc z drzewa za namową węża

- Ewa kosztuje owoc i daje do zjedzenia Adamowi

- Adam zjada jabłko

5. Cel utworu:

Ostrzeżenie, wyjaśnienie

 

3.     Na czym polega zabawność sceny?

 

Tytuł:

Żarłoczna Ewa, czyli zjadająca dużo i łapczywie, więcej niż potrzebuje

 

Postać Węża:

podaje jabłko Ewie na tacy tak jak kelner, realizuje zamówienie Ewy ( waż jest gadem i nie posiada rąk, na których mógłby nieść tace, nie potrafi mówić) 

 

Postawa Adama:

Adam zachowuje się jak kapryśne dziecko, domagające się smakołyku

 

Zakończenie:

„Cała biblia na nic”

Bohaterowie (Wąż i Adam) mają świadomość tego jak powinna się zakończyć ta historia Ewa swoim nieodpowiedzialnym zachowaniem zniszczyła całą istniejącą już historię biblijną. W związku z tym, biblia powinna zostać napisana od początku , ponieważ zdezaktualizowała się

 

4.    Ważne terminy:

 

Groteska - jest to ukazywanie rzeczywistości w sposób, który odbiorca uznaje za nierealistyczny, obcy, absurdalny, komiczny, karykaturalny. Jest to wizja świata w "krzywym zwierciadle". Nazwa pochodzi od motywu dekoracyjnego przedstawiającego stylizowane elementy roślinne przeplatane ze zwierzęcymi, ludzkimi i fantastycznymi postaciami. Bawi, śmieszy, jest sprzeczna z logiką, wyolbrzymia.

 

Groteskę cechują:

 

·          absurd (łac. obs ordine - poza porządkiem), każde zdanie sprzeczne z prawami logiki (żonaty kawaler, tłusty chudzielec, syn bezdzietnej matki)

·          niejednolitość nastroju,

·          przemieszanie komizmu i tragizmu, błazenady, rozpaczy, przerażenia,

·          prowokacyjne nastawienie wobec zdroworozsądkowej wizji świata,

·          fantastyka,

·         niejednolitość stylowa.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin