16
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO NA STANOWISKU
NAUCZYCIEL FIZYKI, CHEMII i BIOLOGII (PRZYRODY)
Charakterystyka stanowisk pracy. Analizowane stanowiska pracy znajdują się w pomieszczeniach oświetlanych światłem dziennym i elektrycznym. W pomieszczeniach tych znajdują się otwory okienne otwierane z poziomu podłogi, zapewniające wentylację naturalną. Sale lekcyjne zostały urządzone i wyposażone odpowiednio do rodzaju prowadzonych zajęć. Lekcje odbywają się w formie wykładu, pokazu z uwzględnieniem pomocy dydaktycznych. Zatrudnieni pracownicy posiadają aktualne badania lekarskie zezwalające na wykonywanie pracy, a także wymagane szkolenia z zakresu bhp i p.poż.
Lokalizacja stanowiska pracy: Pomieszczenia (sale i pracownie) lekcyjne, pokój nauczycielski w budynku szkoły.
Zakres wykonywanych prac Prowadzenie zajęć lekcyjnych z uczniami w salach lekcyjnych przy podziale na kierunki i przedmioty. W pracy wykorzystywane są pomoce dydaktyczne. Do obowiązków nauczyciela należy również prowadzenie niezbędnej dokumentacji związanej z wykonywanym zawodem, pełnienie dyżurów i nadzór nad uczniami na korytarzu podczas przerw lekcyjnych na terenie całej szkoły. Organizowanie wycieczek tematycznych poza teren szkoły oraz wycieczek turystycznych. Organizacja występów i zajęć artystycznych. Prace własne w salach lekcyjnych lub pokoju nauczycielskim.
System organizacji pracy: Praca w ilości godzin przewidzianych planem lekcji, 18 godzin w tygodniu.
Pomieszczenie pracy: Pomieszczenie pracy, w zależności od czasu przebywania w nich pracowników, dzielą się na:
- przeznaczone na stały pobyt pracowników – przebywanie tych samych pracowników w ciągu doby dłużej niż 4 godziny,
- przeznaczone na czasowy pobyt pracowników – przebywanie tych samych pracowników w ciągu doby od 2 do 4 godzin,
- nie przeznaczone na pobyt pracowników – łączny czas przebywania tych samych pracowników jest krótszy niż 2 godziny w ciągu doby, wykonywane czynności mają charakter dorywczy (dozór oraz konserwacja, utrzymanie czystości i porządku).
Wysokość
- 3m – jeżeli nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia,
- 3,3m – pomieszczenia do pracy, w których występują substancje szkodliwe dla zdrowia,
- 2,5m – jeżel przebywają w nich nie więcej niż 4 osoby i przypada minimum 15m3 wolnej objętości na jednego pracownika;
Podłoga - równa, nieśliska, niepyląca i bez progów pomiędzy pomieszczeniami;
Kubatura - minimum 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia na jednego pracownika;
Powierzchnia robocza - minimum 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.) na jednego pracownika;
Rozmieszczenie urządzeń, szaf - takie, aby przejścia między nimi wynosiły: - 75cm - w przypadku jednego pracownika (w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się 50cm),- 100cm - w przypadku ruchu dwukierunkowego;
Oświetlenie Naturalne, dzienne, najlepiej górne; w przypadku oświetlenia bocznego (okna) powinien być zachowany stosunek wielkości powierzchni okien w świetle ościeżnic do powierzchni podłogi jak 1 : 8 (to znaczy 1m2 okna na 8m2 podłogi),
Sztuczne (elektryczne) - w zależności od miejsca: schody, korytarze - 50lx, pomieszczenia sanitarne - 100 lx, sale lekcyjne – min 300 lx, pomieszczenia pracy przy komputerze - 500 lx;
Wentylacja - naturalna nie mniej niż 0,5 wymiany w ciągu godziny albo mechaniczna i naturalna lub klimatyzacja;
Temperatura - pomieszczenie pracy biurowej powinno mieć temperaturę nie mniejszą niż 18°C.
Wilgotność względna – nie powinna być mniejsza niż 40%.
Jadalnie – powinna posiadać urządzenie do podgrzewania posiłków i indywidualne szafki do przechowywania posiłku, 1 umywalka na 20 miejsc siedzących, l zlewozmywak na 20 miejsc siedzących, na każdego pracownika przypada 1,1 m2 powierzchni jadalni, a cała jadalnia typu I nie mniej niż 8m2 .
Umywalnie - na dwadzieścia kobiet i trzydziestu mężczyzn jednocześnie zatrudnionych, co najmniej jedna umywalka, przejścia pomiędzy rzędami umywalek, a ścianą przeciwległą-l,3 m. przejście pomiędzy rzędami umywalek -2 m, zapewniona 2 - krotna wymiana powietrza w ciągu godziny
Ustępy – max odległość od stanowiska pracy to 75m, na trzydziestu mężczyzn i dwadzieścia kobiet zatrudnionych powinna przypadać jedna miska ustępowa, lecz nie mniej niż jedna miska, szerokość przejść pomiędzy kabinami, a ścianą - min. l ,3 m szerokość przejścia pomiędzy rzędami kabin - min 2,0m, l umywalka na 3 miski ustępowe (lecz nie mniej niż l umywalka), wymiana powietrza min 50 m3 na godzinę.
Stanowisko pracy – Stanowisko pracy to przestrzeń pracy wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty pracy, w której pracownik lub zespół pracowników wykonuje pracę. Racjonalna organizacja stanowiska roboczego powinna zapewnić bezpieczne i łatwe wykonywanie pracy w wyniku stosowania odpowiedniej ochrony przed czynnikami niebezpiecznymi (urazowymi), szkodliwymi i uciążliwymi
Wyposażenie stanowiska roboczego. Wyposażenie stanowiska to urządzenia biurowe, jak: komputer z oprzyrządowaniem (monitor, drukarka, klawiatura, mysz itd.), stół, siedzisko i inne sprzęty.
W związku z powyższym podstawową sprawą jest uwzględnienie w czasie projektowania stanowiska pracy podstawowych zasad ergonomii. Nieuwzględnienie tych zasad może spowodować pojawienie się dolegliwości zdrowotnych, a także (z ekonomicznego punktu widzenia) - obniżenie wydajności pracy.
Instalacja i urządzenia elektryczne. Instalacja elektryczna powinna być sprawna. Powinny być okresowo przeprowadzane pomiary ochrony przeciwporażeniowej instalacji elektrycznej przez uprawnione osoby.
Przygotowanie zawodowe pracownika. Pracownik powinien posiadać:
- przygotowanie pedagogiczne,
- instruktaż ogólny w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- instruktaż stanowiskowy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- szkolenie okresowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- wstępne i okresowe badanie lekarskie.
Organizacja pracy. Na stanowisku pracy powinny się znajdować regulamin porządkowy pracowni oraz instrukcje dotyczące:
- zasad udzielania pierwszej pomocy,
- zasad postępowania w razie powstania nieprzewidzianych sytuacji powodujących poważne zagrożenia dla pracowników,
- obsługi urządzeń technicznych.
Instrukcje powinny określać:
- czynności do wykonania przed rozpoczęciem danej pracy,
- zasady i sposoby bezpiecznego wykonywania danej pracy,
- czynności do wykonania po jej zakończeniu,
- zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia pracowników
Identyfikacja zagrożeń na stanowisku nauczyciela.
Czynniki urazowe.
Czynnik mechaniczny urazowy: wystające elementy (kanty ławek, inne meble, sprzęt stanowiące wyposażenie sal lekcyjnych); różnice poziomów otoczenia (klatki schodowe); ograniczone, wąskie przestrzenie, dojścia, przejścia np.(źle zestawione rzędy ławek, zastawione teczkami przejścia itp.) śliskie powierzchnie (korytarze, klasy), substancje łatwopalne, parzące i żrące w przypadku pracowni chemicznej;
Czynnik niemechaniczny urazowy: prąd elektryczny; hałas; obciążenie statyczne; czynniki psychiczne powodujące uraz (odpowiedzialność, konflikty, agresja uczniów inne niebezpieczne, nieprzewidziane sytuacje) pożar i/lub wybuch
Czynniki szkodliwe i uciążliwe:
fizyczne hałas, oświetlenie, mikroklimat;
pył pyły uczulające (kredowy), kurz
chemiczne (pracownia chemiczna) substancje drażniące; substancje uczulające;
psychofizyczne atmosfera w pracy; obciążenie związane z odpowiedzialnością za uczniów; obciążenie zadaniami zawodowymi; obciążenie statyczne;
biologiczne bakterie, wirusy, grzyby
IDENTYFIKACJA ZAGROŻEŃ NA STANOWISKU NAUCZYCIELA NA PODSTAWIE LISTY WYMAGAŃ OGÓLNYCH.
Lp.
Czy pracownik na stanowisku pracy może?
TAK/NIE
1.
Potknąć się, poślizgnąć lub upaść na płaszczyźnie?
TAK
2.
Upaść z wysokości lub do zagłębień?
3.
Zostać uderzony, przygnieciony, lub pochwycony przez: maszyny, narzędzia, przemieszczane lub spadające przedmioty?
4.
Uderzyć się o nieruchome przedmioty?
5.
Wejść w kontakt z przedmiotami ostrymi lub będącymi w ruchu?
6.
Wejść w kontakt z powierzchniami gorącymi lub zimnymi?
7.
Doznać urazu w wąskich dojściach i ograniczonych przestrzeniach?
8.
marcel28ko