Style.doc

(52 KB) Pobierz

Porządki architektoniczne

-dorycki(kolumna zwęża się ku górze, najbardziej u szczytu; średnica górnej części trzonu stanowila ok. 4/5 średnicy podstawy; żłobki kolumny miały ostre krawędzie było ich od 16-24; głowica składała sie z okrągłego echinusa nakrytego kwadratowym abakusem)

-joński (trzon kolumny jest smuklejszy niż w doryckim, zaś żłobkowanie jest węższe i głębsze, kanelury nie mają ostrych krawędzi. Głowica składa sie z echinusa i nałożonej nań woluty, spiralnie zwiniętej po obu stronach kolumny)

-koryncki (trzon głowicy troche smuklejszy niz joński, wszytsko tak jak w jońskich tylko głowica w  formie liści akantu)

Architektura średniowiecza:

Romański styl

-przede wszystkim sztuka sakralna;

-materiał budowlany(cios kamienny, cegła);

-układ halowy i bazylikowy;

-charakter obronny(grube masywne mury);

-rzeźba nie odgrywała zwykle samodzielnej roli a podporządkowana była strukturze architektonicznej, koncentrowała sie głownie na portalach;

-sklepienia krzyżowe, kolebkowe, klasztorne, stropy płaskie;

-konstrukcja bryły była zwykle modułowa (składała sie z przejrzystego układu spiętrzonych brył).

 

Gotyk

-szkieletowy system konstrukcyjny ;

-podstawowe budulce (cegła i kamień);

-sklepienia krzyżowo-żebrowe, wachlarzowe, gwieździste, kryształowe, palmowe;

-przypory(szkarpy) i łuki oporowe;

-ostre łuki w większości elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych ;

-strzelistość i smukłość proporcji ;

-wielkie okna, zdobione witrażami ;

-podstawowe układy przestrzenne świątyń to bazylika i kościół halowy;

-stosowanie założeń stylu do różnego typu zabudowań: katedr, far, zespołów klasztornych, ratuszów, zespołów uniwersyteckich, szpitali, sukiennic, kamienic, murów miejskich z basztami i barbakanami, zamków) .

Architektura nowożytna:

Renesans

-sięgano do wzorów antycznych (porządki architektoniczne i motywy dekoracyjne) lecz nie były one kopiowane wprost lecz przetwarzano je wg koncepcji własnej;

-proporcje idealne;

-plan centralny i kopuły ;

-materiały budowlane to kamień i cegła, drewno;

- pałace budowane na planie prostokąta, z wewnętrznym dziedzińcem;

 

Barok

-formy nawiązują do antyku i renesansu;

-rozmach w modelowaniu bryły i wnętrza;

-monumentalizm(malarstwo dekoracyjne związane z architekturą(obejmuje malowidła ścienne, mozaikę, sgraffito i witraż);

-dynamika;

-bogactwo dekoracji i form ornamentalnych, hierarchizacja elementów kompozycyjnych skupiona na osi środkowej budowli;

-efekty światłocieniowe(uzyskiwane przez wygięcie elewacji, przerywanie gzymsów);

- w późniejszym baroku postulowano silne podkreślenie przestrzenności bryły, ścian wnętrza i detali);

-łączenie architekturę, malarstwo i rzeźbę;

-wnętrza zdobione stiukami, sztukateriami, malowidłami ;

-stosowano zwielokrotnione pilastry i kręcone kolumny;

-kompozycyjna jedność ogrodu z architekturą pałacu(aleje dojazdowem salon ogrodowy, aleje i gabinety ogrodowe, dziedziniec, pałac z oficynami);

-rozwój urbanistyki(powrót do poszukiwania koncepcji idelanego miasta).

Rokoko

-ostatnia faza baroku;

-muszlowa ornamentyka;

-obfite zdobienia;

-stosowano sztukaterie, boazerie, plafony.

 

Klasycyzm

-zamiłowanie do prostoty i do ładu;

-wzorowanie się na starożytnych budowlach greckich i rzymskich oraz na niektórych budowlach odrodzenia;

-kopiowanie elementów architektury starożytnej;

-budowle wznoszone na planie zwartym, koła lub prostokąta;

-stosowanie kolumnad i kolumnowych portyków ze zwieńczeniem w kształcie tympanonu; pilastrów, dużych okien; tympanon przeważnie dekorowany płaskorzeźbą;

-dążenie do uzyskania efektu harmonii, zrównoważonej kompozycji, stosowanie symetrii;

-w opozycji do baroku przeważają fasady o liniach prostych bez wygięć i skrętów;

-oszczędne stosowanie zdobnictwa; jeżeli się pojawiają, są to uskrzydlone postacie lwów z ludzkimi głowami, orły, wieńce, wazony, girlandy z róż, kokardy, hełmy, tarcze, skrzyżowane sztandary nawiązujące do tradycji cesarstwa rzymskiego;

-rozwój budownictwa użyteczności publicznej, takiego jak: urzędy, teatry, szpitale, szkoły, zakładane wówczas muzea;

-pałace – duże, niskie, wydłużone, na planie prostokąta, z wysuniętą częścią środkową ozdobioną portykiem;

-we wnętrzach wielkie, podłużne, jasne sale, chętnie malowane na biało, płaskie sufity, okna duże, kwadratowe;

-kościoły – często na planie koła, przekryte kopułą;

-dwory wraz z ogrodami i parkami wzbogacone: alejami z drzewami, stawami rybnymi; w obrębie dworu były: młyn oraz browar;

-wnętrza dworów ozdabiano portretami rodzinnymi, trofeami myśliwskimi, a na ścianach wieszano tkaniny ozdobne zwane arrasami.

Architektura XIXw. :

HISTORYZM, czyli:

Neoromnizm: (Zamek Cesarski w Poznaniu)

-nawiązuje do stylu romańskiego;

-pojawił się wcześniej niż neogotyk, czyli odwrotnie proporcjonalnie do epok, na których się wzorowano.

Neogotyk

-pierwotnie najczęściej stosowany był w projektach wiejskich rezydencji i pawilonów parkowych;

-upowszechnił sie angielski styl ogrodów (nieregularny, sprawia wrażenie naturalnego) .

Neorenesans:

-budynki użyteczności publicznej;

-odnosiło sie głównie do elewcji.

Neobarok:

-wznoszono głownie budynki użyteczności publicznej ;

-masywne budowle;

-bogate zdobienia, bardzo dekoracyjne;

-zapowiedz eklektyzmu.

Eklektyzm:

- w architekturze XIX wieku łączenie w jednej budowli w sposób swobodny elementów wybranych ze stylów historycznych.

-wielostylowość

-zbiegł sie z secesją.

 

Styl arkadowy: (np. kościół Świętej Trójcy w Toruniu )

-zwany inaczej stylem okrągło-łukowym

 

Secesja

-abstrakcja

-bogata ornamentyka

-nowe materiały budowlane (beton, stal, żelbet)

-płynne linie bryły, faliste formy elewacji

-detale wykończeniowe(klamki, okucia , balustrady schodowe i balkonowe)

-nazwany nurtem inżynieryjnym.

Architektura XX i XXI w. :

Modernizm

-funkcjonalność obiektów – budowanie zgodnie z zasadą Louis’a Sullivana Form follows function forma wynika z funkcji (lub też forma następuje po funkcji),

-uznanie misji, czyli wychowanie człowieka przez architekturę i sztukę,

-zapewnienie człowiekowi godziwych warunków życia,

-minimalizm zarówno wewnątrz jak i zewnątrz budynku,

-tworzenie według indywidualności artysty, stąd modernizm romantyczny,

-brak jednolitej formy stylowej,

-unikanie wszystkiego co formalne,

-lekkość bryły, unikanie symetrii,

-ściana kurtynowa, pełniąca rolę przegrody klimatycznej lub osłony,

-płaski dach, często z tarasem,

-szerokie okna wpuszczające dużo światła, często zlicowane z elewacją,

-duże płaskie i jednolite powierzchnie elewacji –w pastelowych lub białych kolorach,

-stosowanie jako surowca betonu, stali żelbetonu, szkła,

-obszerne, przeszklone klatki schodowe,

-przeszklone elewacje,

-wolny plan, czyli rzut kondygnacji nie podzielony na zamknięte pomieszczenia,

-inspiracja Dalekim Wschodem,

-łączenie wnętrza budynku ze środowiskiem naturalnym  np. z ogrodem, lasem itp.,

-nadawanie budynkom cech abstrakcyjnych,

-demonstrowanie nowoczesnej technologii,

-tworzenie centrum miast, jako miejsca z wydzielonymi obszarami usługowymi, handlowymi i rekreacyjnymi.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin