program korekcyjny.doc

(150 KB) Pobierz
Prezentacja

 

Prezentacja

 

 

Forum

 

 

Prezentacja nieoficjalna

 

 

Zmiana prezentacji

 

Program profilaktyczny z gimnastyki korekcyjnej dla klas I-III



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.

 

 

 

 

Rozwój cywilizacyjny, nieustanne i szybkie tempo zmian zachodzących w środowisku otaczającym dziecko odbija się w sposób niekorzystny na narządy ruchu, a także narządy wewnętrzne, zwiększając tym samym niewydolność układu oddechowego i sercowo-naczyniowego. U dzieci i młodzieży pojawiają się wady postawy i deformacje stóp. Zmianom tym, traktowanym jako przejaw procesu ewolucji można by nie przeciwdziałać, gdyby nie upośledzały one wydolności organizmu. Ponieważ ograniczają one jego możliwości funkcjonalne, należy je uznać za niekorzystne i drogą odpowiednich czynników ograniczyć lub usunąć ich negatywny wpływ. Postępowanie wyrównawczo-korekcyjne ma na celu likwidację wady lub zahamowanie jej dalszego rozwoju, a tym samym przywrócenie prawidłowej postawy ciała. Gimnastyka korekcyjna jest głównie kierowana do dzieci młodszych z wadami postawy nie wymagającymi jeszcze postępowania rehabilitacyjnego. Są to dzieci z przedszkoli i młodszych klas szkoły podstawowej. W szkołach na ogół organizowana jest gimnastyka korekcyjna w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, a proces wyrównywania jest długotrwały i może trwać kilka lat, musi też być przemyślany i konsekwentnie stosowany aby dał oczekiwane rezultaty. Wady nie zauważone i nie korygowane nasilają się w miarę dojrzewania i dorastania dziecka. Nie korygowane w porę mogą nawet doprowadzić do trwałych zniekształceń i w konsekwencji do kalectwa.

„Zabawa i ruch to zdrowy duch”

Program profilaktyczny z gimnastyki korekcyjnej dla klas I – III

Opracowała : mgr Urszula Niedzielska

Stronie Śląskie wrzesień 2005

O programie

Prowadząc w szkole gimnastykę korekcyjną dla dzieci zaobserwowałam zwiększającą się co roku liczbę dzieci z wadami postawy. Dlatego opracowałam program profilaktyczny z gimnastyki korekcyjnej, aby nie tylko likwidować już powstałe wady postawy, ale aby ograniczyć ich powstawanie. Do realizacji programu muszą się włączyć nauczyciele klas młodszych, a także rodzice i same dzieci.

Zadanie dla autora programu :

Przeprowadzenie w macierzystej szkole na zaproszenie nauczycieli, zajęć instruktażowych dla rodziców na zebraniach klasowych.

Temat instruktażu:
Jakie są przyczyny i skutki wad postawy ciała oraz jakie ćwiczenia profilaktyczne można wykonywać w warunkach domowych.

Zadania dla rodziców :

·         Uczestnictwo w zajęciach instruktażowych.

·         Wcielanie w życie programu profilaktycznego poprzez stosowanie ćwiczeń i zabaw z dzieckiem w domu.

·         Uczulanie dziecka na stosowanie prawidłowych nawyków ruchowych w codziennych zajęciach.

·         Udział w zajęciach otwartych.

·         Kierowanie dzieci z wykrytymi wadami postawy na zajęcia z gimnastyki korekcyjnej.

Charakterystyka programu :

Program przeznaczony jest dla dzieci 7 – 10 letnich. Opracowane ćwiczenia i zabawy z elementami korektywnymi powinny być wykorzystywane na zajęciach kształcenia zintegrowanego realizując edukację motoryczno-zdrowotną oraz podczas ćwiczeń śródlekcyjnych. Zabawy i ćwiczenia zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności. Jest to program otwarty, nauczyciel może go wzbogacać o własne pomysły ćwiczeń, pamiętając o zasadzie „ nie szkodzić”. Ćwiczenia powinno się powtarzać kilkakrotnie, wytrzymując każde ćwiczenie kilka sekund. Na poszczególnych poziomach wiekowych należy stopniować trudności.

Cele programu profilaktycznego

Celem nadrzędnym profilaktyki jest niwelowanie przyczyn powstawania wad postawy u dzieci.

Cele szczegółowe wynikające nadrzędnego celu to:

  1. unikanie zachowań powodujących wady postawy, a przejawianie zachowań i stosowanie ćwiczeń sprzyjających prawidłowej postawie ciała,

o        wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała,

o        wzmacnianie gorsetu mięśniowego

  1. stosowanie zasady dyscyplinowania ciała i ducha w działaniach codziennych.
  2. przeciwdziałanie niepożądanym zjawiskom rozwojowym oraz likwidowanie zjawisk już zaistniałych.

Najważniejsze w profilaktyce jest:

·         utrzymanie prawidłowej postawy w czasie zajęć szkolnych i w domu,

·         właściwe odżywianie,

·         siedzenie w odpowiednio dostosowanych do wzrostu stolikach i krzesełkach,

·         chodzenie w odpowiednim obuwiu,

·         stosowanie ćwiczeń gimnastycznych o charakterze kompensacyjnym i korekcyjnym w trakcie wychowania fizycznego, i w trakcie ćwiczeń śródlekcyjnych,

·         przestrzeganie higieny osobistej,

·         stosowanie na zajęciach ruchowych w młodszych klasach zabaw i ćwiczeń na czworakach,

·         pływanie.

Przewidywane osiągnięcia uczniów :

·         zna swoje ciało i jego potrzeby,

·         przestrzega higieny pracy, wypoczynku i zabawy,

·         rozumie znaczenie dbania o własne zdrowie,

·         chętnie wykonuje ćwiczenia ruchowe,

·         umie wykonać poprawnie ćwiczenie,

·         rozwija swoją sprawność fizyczną,

·         zachowuje zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych,

·         prawidłowo wykorzystuje swoje ciało w czynnościach praktycznych,

·         umie wykonać wiele ćwiczeń rozwijających go fizycznie i sprawiających przyjemność,

·         potrafi ocenić własne możliwości,

·         umie pokonać strach przed wykonaniem trudniejszego ćwiczenia,

·         chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych respektując ich zasady.

Przyczyny i skutki wad postaw ciała oraz przeciwwskazania i wskazania w przypadku ich zaistnienia.

Nauczyciel niezależnie od posiadanych kwalifikacji w zakresie korektywy powinien mieć ogólną orientację.

  1. Plecy okrągłe
    1. przyczyny :

§         przyjmowanie złej (skulonej ) pozycji podczas siadu, zabawy i oglądania telewizji,

§         odrabianie lekcji przy okrągłym stole

§         nieodpowiednie noszenie ciężarów

§         niewłaściwe trzymanie się, nawyk złej postawy,

§         osłabienie mięśni grzbietu,

§         schorzenie kręgosłupa

§         niewłaściwe ułożenie podczas snu

    1. skutki :

§         ograniczona ruchomość klatki piersiowej i utrata swobody oddychania,

§         skłonność do schorzeń górnych dróg oddechowych,

§         ograniczona praca serca,

§         mniejsza wydolność fizyczna organizmu.

    1. przeciwwskazania:

§         skoki,

§         intensywne biegi,

§         ćwiczenia z obciążeniem i dźwiganie w pozycji wysokiej,

§         ćwiczenia siłowe kończyn górnych,

    1. wskazania :

§         pływanie stylem grzbietowym,

§         gra w mini siatkówkę,

§         ćwiczenia wyprostne i oddechowe,

  1. Nadmierne pochylenie kręgosłupa do przodu w odcinku lędźwiowym (plecy wklęsłe)
    1. przyczyny :

§         złe ułożenie podczas snu,

§         noszenie tornistra ze zbyt długimi paskami,

§         nieprawidłowy sposób noszenia ciężkich przedmiotów,

§         zbyt wczesne noszenie wysokich obcasów,

§         przodopochylenie miednicy,

§         osłabienie mięśni brzucha i przykurcz mięśni grzbietu.

    1. skutki:

§         złe ułożenie narządów wewnętrznych w jamie brzusznej,

§         zaburzenie czynności trawienia,

§         zaburzenia w miesiączkowaniu u dziewcząt,

§         chroniczne zaparcia,

§         bóle kręgosłupa

    1. przeciwwskazania:

§         niektóre ćwiczenia gimnastyczne jak : mostek, stanie na rękach przy drabinkach, wszelkie odchylenia do tyłu,

§         skoki, zeskoki,

§         długotrwałe marsze z obciążeniem,

    1. wskazania :

§         pływanie na grzbiecie,

§         jazda na sankach, łyżwach, nartach,

§         jazda na rowerze,

§         zabawy i ćwiczenia na czworakach,

§         „koci grzbiet”

  1. Plecy płaskie
    1. przyczyny :

§         pionowe ustawienie kości krzyżowej,

    1. skutki :

§         brak amortyzacji kręgosłupa,

§         bóle głowy podczas czynności lokomocyjnych,

§         bóle kręgosłupa,

    1. przeciwwskazania:

§         zwisy na drabinkach i na drążku,

    1. wskazania:

§         wszystkie inne ćwiczenia

  1. Skrzywienie boczne kręgosłupa (skolioza)
    1. przyczyny:

§         asymetria długości kończyn,

§         jednostronne płaskostopie,

§         jednostronne zwichnięcie biodra,

§         niedostosowanie ławki szkolnej do wzrostu dziecka,

§         siedzenie na podkurczonej nodze,

§         stałe obciążanie jednej ręki,

§         nawykowe stanie na jednej nodze,

§         spanie na tym samym boku,

§         noszenie tornistra na plecach z nie wyregulowanymi paskami,

§         obronna pozycja przed bólem,

§         jednostronne osłabienie wzroku lub słuchu,

§         noszenie młodszego rodzeństwa na jednym ręku,

§         osłabienie mięśni tułowia,

    1. skutki:

§         zaburzenie symetrii budowy ciała,

§         zniekształcenie kręgosłupa i żeber,

§         zmniejszenie pojemności życiowej płuc,

§         przedwczesne zmiany przeciążeniowe, zwyrodnienia,

§         zaburzenia czynności narządów wewnętrznych,

    1. przeciwwskazania:

§         intensywne i długotrwałe biegi, długotrwałe marsze,

§         skoki,

§         dźwiganie ciężarów,

§         rzuty kulą, oszczepem,

§         przewroty, mostki i inne ćwiczenia gimnastyczne obciążające kręgosłup,

    1. wskazania:

§         pływanie,

§         ćwiczenia i sporty symetryczne

  1. Kolana koślawe w kształcie „X”
    1. przyczyny:

§         krzywica,

§         nadwaga,

§         niedobór witaminy D,

§         zmuszanie dziecka do wczesnego wstawania i chodzenia,

    1. skutki:

§         płaskostopie,

§         niewydolność chodu,

    1. przeciwwskazania:

§         długie spacery,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin