„Międzyczas” - scenariusz gry miejskiej na 90-lecie ZHP.doc

(98 KB) Pobierz
Skauting przyjął się w Polsce nadzwyczaj szybko

„Międzyczas” - scenariusz gry miejskiej na 90-lecie ZHP

MIĘDZYCZAS

scenariusz gry miejskiej

Fabuła

Maciek obudził się w sobotę rano zbyt późno. Czuł się trochę skołowany. „O, rany” - myślał - „spóźnię się na zbiórkę na rajd...rajd? Nie na wystawę kaktusów. Mają być te afrykańskie. Maciek otworzył szafę. „Mamo gdzie jest mój mundur?” - zawołał. „Jaki mundur? Co ty pleciesz?. Koszula twojego koła wisi na suszarce, a identyfikator na szafce w przedpokoju”. Mama przez chwilę się zamyśliła. „Mundur...hmm... nie to niemożliwe”. Maciek szedł na wystawę kaktusów z dziwnym przekonaniem, że miał zrobić dzisiaj coś zupełnie innego. Coś fajnego, coś szalonego, coś emocjonującego. Co chwile rozglądał się czy ktoś go nie dogania, bo wydawało mu się, że z kimś się umówił. Wszystkie te myśli uleciały jednak kiedy znalazł się na wystawie. Setki ciekawych gatunków kaktusów, dyskusje o sposobach hodowli. Koło Hodowców Kaktusów z Gdańska miało w tym roku naprawdę mocne stoisko...

Tymczasem w Warszawie przy ulicy Konopnickiej 6 trwało nerwowe spotkanie. W sali z dużym okrągłym stołem trzy kobiety i dwóch mężczyzn rozmawiało podniesionymi głosami. Jeden z mężczyzn siedział przy komputerze  „Poszukaj jeszcze raz pod hasłem harcerstwo” - szczupła blondynka w średnim wieku była wyraźnie poruszona. „Już sprawdzałem, 4 razy, przecież wiesz. Google daje 0 wyników”. W tym momencie drzwi do sali gwałtowni się otworzyły i wpadł przez nie zdyszany trzydziestoparolatek o wojskowej postawie. Ciężko opadł na krzesło.

„Wiem już co się stało...”- wydyszał łapczywie łykając powietrze - „Otóż może się Wam to wyda nieprawdopodobne, ale podróże w czasie są jednak możliwe. Okazuje się, że sprawdzenie ich teorii było tajnym celem uruchomienia  akceleratora LHC. Pierwsze przeniesienie w czasie miało miejsce wczoraj. Jeden z doktorantów miał wylądować w 49 roku p.n.e. i sprawdzić Juliusz Cezar przekraczając Rubikon rzeczywiście wypowiedział sentencję „Alea iacta est”. Jednak jeden z zatrudnionych w CERN-ie Polaków zmienił koordynaty podróży i zrealizował swój własny plan. Przeniósł się w rok 1910 i podmienił dokument w którym kierownictwo Zarzewia poleca Andrzejowi Małkowskiemu przetłumaczyć na polski książkę Roberta Baden Powella, zamiast tego otrzymał zadanie zapoznania się z zasadami terapeutycznego wpływu hodowli kaktusów. W związku z tym sabotażem zamiast drużyn skautowych niezwykłego rozkwitu w początku XX wieku doznały stowarzyszenia hodowców kaktusów. Sprawdźcie w sieci...w 1918 roku miał miejsce zjazd zjednoczeniowy i powstał ZHP – Związek Hodowców Pelecyporów – to takie określenie na kaktusy.”

Jest niewielka szansa na powrót do normalnej linii czasu. Będziemy musieli przede wszystkim odnaleźć wszystkich, którzy tak jak my byli związani z harcerstwem na tyle, że nie zapomnieli. Musimy szukać tych, którzy mieli harcerstwo w sercu. Razem będziemy musieli wykonać kilkanaście akcji, które przypomną ludziom co to jest harcerstwo, a przy okazji utrwalą historię w naszych głowach. W tym czasie jakiś specjalny zespół nazwijmy ich Harcerskimi Agentami Temporalnymi, pojedzie do Szwajcarii i odkręci całą sprawę z pomocą naszego rodaka w CERN-ie.

Fabuła w skrócie

Ktoś dokonał złośliwego sabotażu. Przeniósł się w rok 1910 i podmienił dokument w którym kierownictwo Zarzewia poleca Andrzejowi Małkowskiemu przetłumaczyć na polski książkę Roberta Baden Powella, zamiast tego otrzymał zadanie zapoznania się z zasadami terapeutycznego wpływu hodowli kaktusów. W związku z tym sabotażem zamiast drużyn skautowych niezwykłego rozkwitu w początku XX wieku doznały stowarzyszenia hodowców kaktusów. Specjalna ekipa harcerzy (Harcerscy Agenc Temporalni) próbuje to naprawić, a wszyscy, którzy zachowali pamięć sprzed rozszczepienia się linii czasu są zobowiązni do udzielenia im wszelkiej pomocy poprzez przypominanie

Zasady gry

Cel gry

Celem gry miejskiej „Międzyczas” jest upamiętnienie 90 rocznicy powstania ZHP, a także lepsze zapoznanie uczestników gry najważniejszymi wydarzeniami w historii ZHP oraz historii ich rodzinnej miejscowości.

Ogólne zasady gry

  1. Uczestnicy
    1. W grze biorą udział czteroosobowe zespoły.
    2. Każdy zespół musi posiadać pełnoletniego opiekuna
    3. Opiekun zespołu nie bierze udziału w realizacji zadań

2.    Zadania i punktacja

    1. Podczas gry uczestnicy będą musieli wykonać szereg zadań, które będą dotyczyć:

       Historii Związku Harcerstwa Polskiego – te zadania będą przekazywane zespołom przez Harcerskich Agentów Temporalnych.

       Historii miejscowości w której toczy się gra – te zadania umieszczone są w dzienniku zespołu, mogą być wykonane w dowolnym momencie gry

    1. Zadania dotyczące historii ZHP są oceniane przez Harcerskich Agentów Temporalnych natomiast zadania dotyczące historii miejscowości zostaną ocenione na końcu gry.
    2. W wykonywaniu zadań musi uczestniczyć cały zespół
    3. W grze zwycięża zespół, który zgromadzi największą liczbę punktów

3.    Inne

    1. Podczas gry uczestnicy nie mogą kupować nic co ułatwiłoby im wykonanie zadań
    2. Uczestnicy gry mogą poruszać się po mieście wszystkimi dostępnymi im środkami
    3. Udział w grze jest bezpłatny. Organizatorzy nie pokrywają kosztów dojazdu do i powrotu z Warszawy.

Harcerscy Agenci Temporalni

To członkowie specjalnej grupy, która próbuje przywrócić właściwy bieg rzeczywistości podróżując w czasie i przestrzeni i naprawiając szkody. W wirze temporalnych podróży czasem trafiają z powrotem do obecnej linii czasu. Zwykle potrzebują wtedy pomocy w wykonaniu na miejscu jakiegoś zadania.

Zwroty akcji

W trakcie gry uczestnicy będą otrzymywać od GK ZHP informacje o postępach grupy Harcerskich Agentów Temporalnych oraz o tym jakie efekty dają wykonywane przez nich zadania. Informacje będą przekazywane przez specjalny serwis internetowy. Każdy patrol ma obowiązek sprawdzać co jakiś czas czy nie pojawiły się tak jakieś dodatkowe informacje/zadania.

Przykładowe zwroty akcji

Grupa HAT odkryła, że w związku z rozszczepieniem linii czasu zaszły zmiany w topografii miasta. Wasza mapa jest nieaktualna. Poprawkę do mapy możecie pobrać tutaj

Członkowie HAT potrzebują ilustracji przedstawiającej człowieka w stroju z początków XX wieku. Okazało się bowiem, że mają trudności w nawiązaniu kontaktów z ludźmi po przeniesieniu się w czasie ze względu na „odstraszające” XX-wieczne stroje. Zespół, który jako pierwszy dostarczy e-mailem taką ilustrację otrzyma bonus punktowy.

Zadania historyczne

Lata 1910 - 1920

Wprowadzenie: Skauting przyjął się w Polsce nadzwyczaj szybko. Początki datować można na rok 1910 w którym to Andrzej Małkowski tłumaczy na język polski podręcznik Roberta Baden-Powella "Scouting for boys" (jest to kara wymierzona za spóźnienie się na ćwiczenia "Zarzewia"). Małkowski szybko staje się entuzjastą idei skautingu i jej aktywnym popularyzatorem.

Zadanie: Przed Wami jedna strona książki „Scouting for Boys”. Waszym zadaniem jest przetłumaczenie jej na język polski. Jeśli nie znacie języka angielskiego w wystarczającym stopniu, poproście o pomoc przechodniów.

Wprowadzenie: W 1912 roku zakończył się ogłoszony przez "Skauta" konkurs na odznakę harcerską - żadna z prac nie okazała się na tyle interesująca, by od razu wprowadzić ją do użytku. Po wprowadzeniu szeregu zmian wszedł do użytku zaprojektowany przez ks. Kazimierza Lutosławskiego krzyż harcerski wzorowany na orderze Virtuti Militari.

Zadanie: Macie 10 minut na ułożenie wizerunku Krzyża Harcerskiego, z przedmiotów znajdujących się  najbliższej okolicy. (np. wózków z hipermarketu) Oceniania jest wielkość Krzyża jak i staranność wykonania.

Zadanie: W promieniu 50 metrów znajdują się 3 osoby spacerujące  tłumie, które posiadają wpiętą  klapę miniaturkę Krzyża. Waszym zadaniem jest odnaleźć je i zidentyfikować.

Lata 1920 - 1930

Wprowadzenie: Założenie Międzynarodowej Organizacji Ruchu Skautowego (World Organization of the Scout Movement-WOSM) oraz Światowego Stowarzyszenia Skautek i Przewodniczek (World Association of Girl Guides and Girl Scouts -WAGGGS).  ZHP jednym z członków-założycieli.

Zadanie: W kawiarence internetowej/  komputerowej pracowni szkolnej czy też przy pomocy komputera z bezprzewodowym dostępem do Internetu odnajdźcie adresy mailowe 4 drużyn z różnych krajów i wyślijcie do nich pozdrowienia o następującej treści: „Hey, we are scouts from Poland and we are taking a part in citygame on the occasion of 90 anniversary of scouting in Poland. If you get this information please send the picture of your scout team on this address: program@zhp.pl. Best wishes.

Lata 1930 - 1939

Wprowadzenie: Akcja „Ofensywa na młodzież”, zaproponowana przez przewodniczącego ZHP Tadeusza Strumiłło, miała na celu utworzeniu drużyn harcerskich przy szkołach powszechnych, by pozyskać więcej członków przynosi świetne efekty.

Zadanie: Przy pomocy kamery/aparatu cyfrowego nakręćcie 3 minutowy klip reklamujący naszą organizację.

Wprowadzenie: W 1934 roku w Danii zostaje  zakupiony jacht "Zawiszą Czarnym". Był to drewniany szkuner szwedzkiej produkcji "Petrea", zbudowany w 1901 roku - solidny żaglowiec, dostosowany do żeglugi podbiegunowej. Środki na jego zakup pochodzą w  całości ze składek społecznych, wyremontowany i przerobiony na statek szkolny systemem gospodarczym prawie w całości przez harcerzy i studentów.

Zadanie: Zespół otrzymuje banderę ZHP. Jego zadaniem jest zawieszenie jej na najwyższym miejscu w okolicy.

Zadanie: Zespół losuje trasy dwóch rejsów „Zawiszy Czarnego” w latach 1935-1939, jego zadaniem jest odzwierciedlenie ich na mapie narysowanej kredą na asfalcie. Dodatkowo punkty zdobywają za wymienienie atrakcji turystycznych lub krajobrazowych jakie mogły spotkać załogi tych rejsów.

Lata 1939 - 1945

Wprowadzenie: Po wybuchu II wojny światowej zostaje podjęta decyzja o kontynuowaniu pracy harcerstwa męskiego w konspiracji (późniejsze Szare Szeregi).

Zadanie: Na jednej ze ścian zamocowana jest  płachta szarego papieru. Po ulicy spaceruje „niemiecki: wartownik. Zadaniem zespołu jest namalowanie na niej znaku Polski Walczącej, tak aby pozostać niezauważonym.

Wprowadzenie: Podstawową zasadą, programu było wychowanie przez walkę. Program został sprecyzowany w koncepcji: "Dziś – jutro – pojutrze". "Dziś" obejmowało działania bieżącej walki w okresie okupacji, "jutro" – przygotowanie się do przełomu (okres powstań) i sam przełom, "pojutrze" – przygotowanie się do okresu odbudowy po wyzwoleniu kraju.

Zadanie: Wyobrażenie hasła „Jutro” odbiegało od wyobrażeń instruktorów, które je układali. Nagrajcie wypowiedzi 5 osób na temat: „Jak wyglądałaby Polska, gdyby nie panował w niej ustrój komunistyczny po roku 1945?”

Lata 1945 - 1950

Wprowadzenie: Władze ZMP podjęły decyzję o oficjalnym wcieleniu ZHP do ZMP (nowe prawo i przyrzeczenie) Powstaje OH ZMP (Organizacja Harcerska Związku Młodzieży Polskiej) jako szczebel młodszych członków ZMP. Przynależność jest obowiązkowa dla całej młodzieży szkół podstawowych.

Zadanie: Zespół otrzymuje poniższy tekst Prawa OH ZMP. Poddając opinii przechodniów ma za zadanie przeredagować poszczególne punkty na język nie budzący negatywnych skojarzeń.

  1. Harcerz kocha Polskę Ludową i służy jej całym swym życiem.
  2. Harcerz w szeregach postępowej młodzieży świata walczy o pokój i wolność narodów.
  3. Harcerz szanuje ludzi pracy i uczy się od nich.
  4. Harcerz dobrze się uczy.
  5. Harcerz poznaje życie przyrody i uczy się gospodarować jej siłami.
  6. Harcerz zaprawia siły do pracy i obrony kraju.
  7. Harcerz jest dobrym kolegą i niezawodnym towarzyszem pracy.
  8. Harcerz dba o honor swej organizacji.
  9. Harcerz przygotowuje się do pracy w szeregach Związku Młodzieży Polskiej

Lata 1950 - 1960

Wprowadzenie: Zjazd członków OHPL i ZHP w Łodzi. Przywrócenie nazwy ZHP dla OHPL i połączenie obu organizacji. Naczelnikiem została Zofia Zakrzewska, a naczelnikiem Rady Harcerskiej Andrzej Kamiński. Zjazd ten uznano za I Zjazd Odrodzonego ZHP. Spontanicznie odradzają się drużyny harcerskie. W 1957 roku ZHP liczy 75 tys. członków

Zadanie: Zadaniem zespołu jest wymyślenie jednego pomysłu na „nabór” i zebranie o nim 5 opinii (negatywnych lub pozytywnych) wśród 5 osób w przedziale wiekowym 13-25 lat.

Lata 1960 - 1970

Wprowadzenie: Wprowadzono tzw. alerty Naczelnika (odtąd coroczna akcja prowadzona wiosną przez drużyny wykonujące narzucone zadanie).

Zadanie: Zadaniem zespołu jest wykonanie akcji „niewidzialnej ręki” to jest wykonanie w sposób niezauważony dobrego uczynku. Na miejscu jego wykonania pozostawiają symbol dłoni, narysowany na kartce.

Lata 1970 - 1980

Wprowadzenie: Powstaje FSZMP (Federacja Socjalistycznych Związków Młodzieży Polskiej) skupiającej wszystkie organizacje młodzieżowe łącznie z ZHP. Zlikwidowano wszystkie wydawnictwa harcerskie min. „Świat Młodych” i „Na Przełaj”. Harcerstwo znów okazało się jednostką niewygodną dla władzy.

Zadanie: Zadaniem zespołu jest zaprojektowanie makiety 1 strony czasopisma „Świat Młodych”, tak aby opowiadała o rzeczach, które zainteresują współczesną młodzież nie zrzeszoną, a równocześnie będzie zgodna z wartościami zawartymi w Prawie i Przyrzeczeniu harcerskim.

Lata 1980 - 1990

Wprowadzenie: Powstało Porozumienie Kręgów Instruktorskich im. A. Małkowskiego (KIHAM). Ruch na rzecz odbudowy harcerstwa. Na  jego czele stanął Czesław Czopowicz.

Zadanie: Zespół losuje jedną sprawność KIHAM. Jego zadaniem jest przeredagowanie go tak, aby był rozwijający dla ich współczesnych  równolatków.

Lata 1990 - 2000

Wprowadzenie: ZHP zostaje ponownie członkiem międzynarodowych organizacji skautowych: Światowej Organizacji Skautów (WOSM) i Światowego Stowarzyszenia Skautek i Przewodniczek (WAGGGS).

Zadanie: Zadaniem zespołu jest zgromadzenie w jednym miejscu jak największej ilości osób różnej narodowości i wspólne odśpiewanie hymnu ZHP.

Zadania związane z historią miasta

Zadania związane z historią miasta w którym odbywa się gra. Ich celem jest zaproszenie uczestników do spojrzenia na swoje miejsce zamieszkania. Pomocą w opracowaniu tych zadań są wszelkiego rodzaju przewodniki, pitavale, bedekery miejskie. Uczestnicy muszą mieć okazję odnaleźć miejsca ciekawe, umykające ich codziennej percepcji. Poniższe zadania dotyczą warszawskiej Pragi-Północ.

 

Miejsce

Zadanie

1

Otwocka 14

Słynne Centrum Artystyczne "Fabryka Trzciny") założył kompozytor, producent filmowy i telewizyjny Wojciech Trzciński. Mieści się w odremontowanych budynkach fabrycznych z 1916 r

Dowiedzcie się co produkowała fabryka, która mieściła się wcześniej w tym budynku.

2

Kawęczyńska 53

Bazylika Najświętszego Serca Jezusowego wzorowana jest na wczesnochrześcijańskiej Bazylice św. Pawła za Murami.

Policzcie kolumny, które znajdują się na froncie Bazyliki.

3

Przy Kawęczyńskiej 39 niespodzianką jest ukryty w mroku podwórka maleńki, parterowy dworek.

Dowiedzcie w którym roku wybudowano ten dworek.

4

Kawęczyńska 16

Jońskie półkolumny, efektowny łamany dach to gmach administracyjno-mieszkalny zajezdni tramwajowej (proj. Juliusz Dzierżanowski) z 1925 r.

Jaką nazwę noszą mityczne zwierzęta, które zdobią ten budynek?

5

Kawęczyńska 4

Na parterze wysokiej kamienicy sprzed 1914 r.  znajdziemy pewien specyficzny  sklep . Możemy w nim  kupić setki niepotrzebnych rzeczy na prezenty oraz m.in. bilety do warszawskich teatrów.

Jaką nazwę nosi ten sklep?

6

Ząbkowska 27/31

Kompleks ceglanych budynków Warszawskiej Wytwórni Wódek "Koneser" powstał w 1897 r. dla Towarzystwa Warszawskiego Oczyszczania i Sprzedaży Spirytusu. Dziś jest jednym z najcenniejszych zabytków architektury przemysłowej w Warszawie

Jakie instytucje kulturalne mieszczą się na terenie Fabryki?

7

Stojący blisko skrzyżowania Ząbkowskiej budynek przy Brzeskiej 24 z szarej cegły to wzniesiony w połowie lat 30. gmach centrali telefonicznej, filii PAST-y z ul. Zielnej.

Jakie wydarzenie upamiętnia tablica znajdująca się na budynku?

8

Dom przy Ząbkowskiej 12 o skromnej dziś fasadzie miał przed wojną żydowskich właścicieli. Mimo to w niszy na froncie stała figurka Matki Bożej. Po wojnie posążek zniknął. Podczas remontu kamienicy w niszy ponownie umieszczono figurkę Madonny z Lourdes.

O dawnych żydowskich mieszkańcach domu przypomina niewielki ślad na framudze drzwi w narożniku bocznej i tylnej oficyny. Tutaj niegdyś przybita była mezuza, czyli pojemnik w formie rurki ze zwitkiem pergaminu z fragmentem Księgi Powtórzonego Prawa. Wchodząc do środka, religijni Żydzi dotykali ręką mezuzy, a następnie ust. Pamiątką z czasów okupacji jest stojąca na podwórku kapliczka. Kiedy ją stawiano, w kamienicy nie było już żydowskich mieszkańców. Niemcy przesiedlili ich do getta.

Odnajdźcie ślad po mezuzie i przerysujcie na kartkę znajdujący się przy nim znak.

9

W piwnicy bocznej oficyny przy Ząbkowskiej 5 (dom frontowy rozebrano po wojnie) działa kultowy dla fanów ciężkiego rocka sklep muzyczny.

Jaką nazwę nosi?

10

Trzy niepozorne domy przy Targowej 50/52 sąsiadujące z bazarem Różyckiego nie wydają się szczególnie cenne. Kto by pomyślał, że są ważnym świadectwem historii Pragi, a pierwszy z lewej jest najstarszym domem mieszkalnym w dzielnicy. Przed 1820 r. zbudował go Berek Lejzerowicz Rothblith. Dużo ciekawiej kamieniczka ta prezentuje się od strony podwórza, gdzie ma drewnianą galeryjkę.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin