Afganistan.pdf

(6664 KB) Pobierz
Afganistan_druk.indd
AFGANISTAN
MATERIAŁY DO GLOBALNEJ
EDUKACJI ROZWOJOWEJ
POLSKA AKCJA HUMANITARNA
Warszawa 2005
37611356.009.png 37611356.010.png
Praca zbiorowa
Redaktor prowadzący: Draginja Nadaždin
Autorzy publikacji:
Konrad Olgierd Zasztowt
Beata Guzowska
Mohammad Mehdi Rezaie
Draginja Nadaždin
Małgorzata Goszczyńska
Karolina Siudzińska
Piotr Szczepaniak
Bogusław Dulian
Anna Boniewicz
Olga Mielnikiewicz
Marcin Kałuski
Korekta językowa: Olga Mielnikiewicz
Konsultacja: Dr Piotr Balcerowicz
Projekt graficzny i skład: Nadhi
Druk: Roband
Publikacja powstała dzięki pomocy finansowej Ministerstwa Spraw
Zagranicznych RP. Wyrażone poglądy i opinie w żaden sposób nie
odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Ministerstwa.
Dziękujemy wydawnictwu W.A.B. za nieodpłatne udostępnienie fragmentów książki
Wojciecha Jagielskiego Modlitwa o deszcz .
Wydawca:
Fundacja Polska Akcja Humanitarna
Ul. Szpitalna 5/3
00-031 Warszawa
www.pah.org.pl
Wydanie pierwsze
Warszawa 2005
ISBN: 83-912967-7-6
37611356.011.png 37611356.012.png
Drodzy Nauczyciele,
W 2000 roku na szczycie ONZ Polska podpisała Deklarację Milenijną,
przyjmując na siebie zobowiązanie realizacji Milenijnych Celów Rozwoju.
Do czego się zobowiązaliśmy? Do zmniejszenia głodu i ubóstwa, do umoż-
liwienia edukacji dzieciom, do lepszego dostępu do służby zdrowia, do
walki z chorobą AIDS, do ochrony środowiska i wreszcie do budowania
partnerstwa na rzecz rozwoju między narodami.
Przypominam dobrze znane fakty: co 4 sekundy ktoś na naszej ziemi umiera z głodu (czyli ponad
20 000 osób dziennie), co 1 minutę, z powodu braku odpowiedniej opieki, umiera jedna kobieta
w ciąży (czyli 1440 kobiet dziennie), dzisiaj umrze kolejne 6 tysięcy dzieci z powodu braku
dostępu do wody pitnej. Co piąte dziecko na świecie nie chodzi do szkoły, a 11 milionów dzieci
umiera rocznie na uleczalne choroby. Takich strasznych liczb można by podać więcej. Wiele
krajów jest dewastowanych przez wojny i czystki etniczne, w innych krajach ludzie cierpią ucisk
systemów totalitarnych. W wyniszczonym wojnami Afganistanie jest około 4,5 miliona dzieci
w wieku szkolnym. Dzieci uczą się, pomimo braku budynków szkolnych, ławek, ujęć wody i toa-
let. Niektóre z nich przemierzają kilkanaście kilometrów dziennie, żeby dotrzeć do szkoły, która
mieści się na rozłożonej plastikowej płachcie z przybitą do drzewa tablicą. To świadczy o tym,
jak bardzo afgańskie dzieci chcą się uczyć. Mali Afgańczycy potrzebują też poprawy warunków
życia i stworzenia możliwości takiego rozwoju, aby ich dzieciństwo było radosne.
Czy taka sytuacja nie uwłacza ludzkiej godności i czy z tą świadomością możemy spokojnie żyć?
Co z naszymi sumieniami? Popatrzmy, jaki świat stworzyliśmy i jaką przyszłość przygotowujemy
kolejnym pokoleniom. Co wnosimy w to nowe Milenium? Życie w takich warunkach, w takim
świecie, będzie dla naszych dzieci i uczniów bardzo trudnym zadaniem.
My Polacy – muszę to powiedzieć z ogromnym smutkiem i zażenowaniem – często nie mamy
prawdziwego obrazu świata i nie mamy świadomości zobowiązań wobec najbiedniejszych.
A przecież każdy z nas, KAŻDY, ponosi odpowiedzialność za to, co dzieje się w świecie.
Mówiąc o winie i odpowiedzialności, mam na myśli moje przekonanie, które wypływa
z doświadczenia, że każda indywidualna opinia o sytuacji danego kraju lub grupy ludzi wpływa
pozytywnie lub negatywnie na ich los. Tak dzieje się w wielu przypadkach, kiedy stereotypy niszczą
współczucie i zrozumienie, a co za tym idzie, chęć pomocy i przeświadczenie, że ta pomoc jest
możliwa. Dlatego nie bójmy się tej trudnej wiedzy o tym, co się w świecie dzieje.
Wierzę, że każdy z nas może zrobić bardzo wiele i że to od nas zależy, jaki będzie świat.
Dysponujemy ogromną siłą i używając jej umiejętnie, możemy uczynić nasz świat lepszym.
Do tego chcę Was wszystkich namówić. Postarajmy się, aby polskie dzieci wiedziały jak najwięcej
o rzeczywistości Afganistanu i innych krajów Południa. Pomoc i współpraca to nie tylko pieniądze,
to również wiedza i wolontariat.
Bądźmy solidarni! Pamiętajmy, że nie jesteśmy sami na świecie. Dla większości Polaków kraje
Południa są ziemią nieznaną. Ludzie w krajach Południa potrzebują naszego zainteresowania
i naszej pomocy. Pozwólmy naszym dzieciom pomyśleć o ich afgańskich rówieśnikach. Niech się
zastanowią, co każdy z nich może zrobić, żeby zniwelować ogromne różnice pomiędzy bogatą
Europą, a krajami Południa. Zależy nam przecież na tym, aby młodzi byli solidarni. Być solidarnymi,
to znaczy czuć się odpowiedzialnymi za losy i rozwój świata.
37611356.001.png 37611356.002.png 37611356.003.png
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
5
PODSTAWOWE INFORMACJE O AFGANISTANIE
7
GEOGRAFIA
7
GOSPODARKA
8
KULTURA I SZTUKA
9
LITERATURA
10
LUDNOŚĆ I HISTORIA AFGANISTANU
11
GRUPY ETNICZNE
11
OD REŻIMU TALIBÓW DO WYBORÓW PARLAMENTARNYCH
ODBUDOWA PAŃSTWA
15
MISJA PAH W AFGANISTANIE
17
MILENIJNE CELE ROZWOJU
19
SŁOWNIK
20
BIBLIOGRAFIA
23
PROPOZYCJE ZAJĘĆ
25
SZKOŁA W AFGANISTANIE
26
KIM SĄ AFGAŃCZYCY
32
POLSKA AKCJA HUMANITARNA W AFGANISTANIE
38
DOSTĘP DO EDUKACJI
46
HISTORIA WSPÓŁCZESNA AFGANISTANU
51
GLOBALIZACJA? CODZIENNOŚĆ W STOLICY AFGANISTANU 53
HISTORIA PISMA
58
AFGANISTAN PODOBNY CZY INNY?
NASI RÓWIEŚNICY W AFGANISTANIE
61
ISLAM
65
MUZYKA LUDOWA AFGANISTANU
68
4
37611356.004.png
WPROWADZENIE
CELE
edukacyjne). Publikacja kładzie szczególny nacisk na prawo do
edukacji. Brak dostępu do edukacji oraz zaniedbania w zakresie
edukacji dziewcząt są bardzo odczuwalne w Afganistanie i wielu
krajach ubogich. Są to jednak nasze wspólne problemy. Powszechny
dostęp do edukacji podstawowej stanowi jeden z ośmiu
Milenijnych Celów Rozwoju, przyjętych w Deklaracji Milenijnej na
szczycie Organizacji Narodów Zjednoczonych w 2000 roku.
Do realizacji tych celów dotychczas zobowiązało się ponad
190 krajów, w tym Polska.
Globalna edukacja rozwojowa to nurt edukacji prospołecznej,
w którym centralne miejsce zajmują takie wartości jak odpowiedzial-
ność globalna, sprawiedliwość społeczna, aktywne uczestnictwo
i zrównoważony rozwój. Mamy nadzieję, że publikacja „Afganistan”
przyczyni się do większej obecności elementów globalnej eduka-
cji rozwojowej w polskich szkołach. Zależy nam, aby uczniowie w
ramach programu szkolnego zdobywali wiedzę na temat różnorod-
ności świata i żeby zastanowili się nad przenikającymi go współ-
zależnościami. Świadomość o wzajemnych zależnościach między
zjawiskami globalnymi a tymi, które uważamy za lokalne wzmacnia
poczucie odpowiedzialności i solidarności. W ten sposób przyczy-
niamy się do budowania społeczeństwa otwartego i odpowiedzial-
nego, pomagającego i solidarnego.
JAK KORZYSTAĆ Z PUBLIKACJI
Publikacja „Afganistan” zawiera dwie podstawowe części.
Pierwszą część stanowi zbiór tekstów o charakterze informacyjnym
na temat Afganistanu, Milenijnych Celów Rozwoju oraz działalności
Polskiej Akcji Humanitarnej w Afganistanie. W tej części nauczyciele
znajdą wyczerpujące informacje, niezbędne do przeprowadzenia
zajęć. W drugiej części znajdują się propozycje zajęć dla różnych
poziomów nauczania. Zajęcia są w większości przewidziane na
jedną godzinę lekcyjną. Do każdej propozycji zajęć dołączona jest
karta pracy dla uczniów. Wyjaśnienie najważniejszych pojęć doty-
czących Afganistanu i edukacji rozwojowej znajduje się w słowniku
kluczowych pojęć.
Tworząc publikację o Afganistanie naszym celem było:
1. zainteresować uczniów odmiennością kulturową, narodową
i religijną, poprzez przybliżenie im historii, społeczeństwa
i geografii Afganistanu, który jest, głównie za sprawą mediów,
kojarzony z wojną i fanatyzmem religijnym. Dużą część mate-
riałów dla uczniów stanowią autentyczne relacje mieszkańców
Afganistanu, najczęściej dzieci, które odsłaniają nam ułamek
afgańskiej rzeczywistości. Przedstawienie opinii Afgańczyków,
pokazanie ich rozterek i losów, ma na celu rozszerzenie wiado-
mości na temat sytuacji współczesnej w tym kraju i przełamanie
obaw przed innością.
2. na przykładzie Afganistanu zwiększyć wśród polskich
uczniów świadomość problemów globalnych i wzajem-
nych zależności w świecie współczesnym. Mamy nadzieję, że
niniejsza publikacja przyczyni się do zrozumienia, jak sprawy
światowe wpływają na życie codzienne ludzi, społeczności
i społeczeństw. Odkrywając Afganistan odkrywamy również
współczesny świat i swoje miejsce w nim.
3. pokazać na przykładzie działań PAH, że można i że należy
pomagać , szanując przy tym godność odbiorców pomocy, ich
kulturę, wyznanie, system wartości oraz zdolność do samo-
dzielnej opinii i działania. Możemy oczekiwać, że w najbliższych
kilku latach wzrośnie pomoc zagraniczna przekazywana przez
polski rząd. Ważne, aby ta pomoc była dobrze zorganizowana
i przemyślana, a do tego niezbędna jest wiedza i świadomość
polskiego społeczeństwa.
Materiały edukacyjne wprowadzają wiele, nowych dla uczniów,
pojęć związanych z Afganistanem, jego historią i kulturą, sytuacją
społeczną. Zgodnie z założeniami edukacji rozwojowej i humanitar-
nej proponowane zajęcia nastawione są na osiąganie umiejętności
za pomocą metod aktywnych i inspirują do refleksji o świecie, w któ-
rym żyjemy i o własnej roli w nim. Stosowanie przez prowadzącego
metod aktywnych da uczniom możliwość osobistego zaangażowa-
nia się w poruszane tematy. Wymaga to od uczącego, aby uważnie
słuchał uczniów oraz, aby przyjął rolę osoby wspierającej grupę.
Aby jednak przedstawić zjawiska, które są odległe od codziennego
doświadczenia polskiej młodzieży, zalecamy żeby najpierw zapo-
znać uczniów z kontekstem historycznym i kulturowym, a potem
zastosować metodę aktywną.
Publikacja „Afganistan” nie wyczerpuje oczywiście wszystkich
zagadnień związanych z tym krajem ani możliwych propozycji meto-
dycznych. Mamy nadzieję, że zamieszczone materiały źródłowe, w
większości oparte na bezpośrednich relacjach Afgańczyków oraz
naszych pracowników i wolontariuszy w Afganistanie, będą również
inspiracją dla nauczycieli otwartych na podejmowanie własnych
prób. Przypominamy też o wcześniejszych materiałach Programu
Edukacji Humanitarnej PAH o Afganistanie. Scenariusze zajęć na
temat dziedzictwa kulturowego Afganistanu dostępne są na naszej
stronie internetowej: www.pah.org.pl.
Podstawowym kryterium doboru treści i tematów do publikacji
było nawiązanie do problematyki pomocy zagranicznej i odpowie-
dzialności międzynarodowej. Działalność Polskiej Akcji Humanitar-
nej w Afganistanie skierowana jest przede wszystkim do sektora
edukacyjnego (odbudowa infrastruktury szkolnej oraz projekty
5
37611356.005.png 37611356.006.png 37611356.007.png 37611356.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin