Adam Walerjańczyk - Trening trenera.pdf
(
815 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Jak projektować efektywne
programy szkoleniowe?
biznes
www.pigulkiwiedzy.tv
Jak projektować efektywne
programy szkoleniowe?
Jak napisać dobry konspekt?
Postawiłem dwa kubki na stole. Jeden biały z nieco nadwerę-
żonym szkliwem, którym powlekano porcelanę. Kubek miał
na sobie sieć pęknięć, które dodawały mu charakteru. To
oczywiście Jego kubek. Mnie przypadł w udziale również bia-
ły, tylko że fajansowy, z namalowaną krową, która się do mnie
z niewiadomych przyczyn uśmiechała. „Głupia krowa, suka”
— myślałem ze złością. Nie mogłem się wściekać na Tomka
Mentora, który miał iście artystyczne podejście do ludzi, po-
legające na tym, że byli oni jedynie funkcją jego osobistego
geniuszu. Uczestników szkoleń potrzebował do tego, żeby
ktoś mógł go oglądać i spijać różane soki z jego ust, a ucznia,
czyli mnie, potrzebował właściwie nie wiem do czego. Zatem
czułem się niepotrzebny temu rozkapryszonemu trenerkowi,
a to powodowało moją złość. Najgorsze było to, że gdybym
mu o tym powiedział, to podsumowałby mnie w ten sposób,
że moja złość jest we mnie i płynie ze mnie i że to dobrze, że
jestem zły, bo mam kontakt z emocjami, a do tego złość jest
emocją energetyczną, co oznacza, że może mi przynieść dużo
dobrego itp… Wolałem więc się
nie odzywać i wyładowywać
swoje frustracje na tej suce,
2
Jak projektować efektywne
programy szkoleniowe?
krowie. Ona nie znała się na psychologii i pewnie dlatego się
uśmiechała.
Stawiając jego kubek, rozlałem nieco kawy na biurko. Oczy-
ma wyobraźni widziałem, jak zaczyna się czerwienić, wpadać
w furię i każe mi iść do wszystkich diabłów, wyzywa mnie od
najgorszych śmierdzieli i patałachów, rozbija szyby w oknach
czternastowiecznym krucyiksem, zrzuca na podłogę cenne
wazy z dynastii Ming i drze rękopis
Hamleta
Szekspira, a po-
tem siada i płacze nade mną, nad sobą i nad całym tym nie-
przychylnym światem.
Może dlatego że nie miał ani czternastowiecznego krucyiksu,
ani waz z dynastii Ming, ani rękopisów, Tomek popatrzył na
mnie krytycznym wzrokiem, po czym najzwyczajniej w świe-
cie wytarł biurko chusteczką. Odsapnąłem nieco. Tomek pod-
niósł kubek do ust…
Teraz najważniejszy moment.
Czy będzie mu smakować…?
Wziął łyk naparu, wykrzywił
twarz w jakimś nieziemskim
grymasie, po czym spojrzał
3
Jak projektować efektywne
programy szkoleniowe?
dookoła zadowolony. Jego oczy wyglądały jakby mu skóry na
powiekach brakowało.
— No, kawka wyborna, mój drogi przyjacielu — mruknął z za-
dowoleniem.
— Taka jak lubisz — powiedziałem uśmiechnięty. Teraz byłem
nieco spokojniejszy.
— Pytałem cię: cel czy program, prawda?
— Tak — nie wiedziałem, do czego zmierza.
— No więc, skoro cel już znasz, to pora popracować nad pro-
gramem szkolenia, nie sądzisz? Myślisz, że szkolenie to takie
pitu-pitu, że trener sobie wychodzi na środek i gada, co mu
ślina na język przyniesie, tak?
Zaczynał się denerwować. Nie wiedziałem dlaczego. Prze-
cież ja nigdy nie myślałem, że szkolenie to jakieś pitu-pitu,
że trener może tak bez przygotowania, przecież ja ze sto razy
drukowałem dla niego materiały, konspekty, role do ćwiczeń,
wiedziałem, że trzeba zawsze być
przygotowanym, a on teraz…
— …że stajesz tam przed nimi,
4
Jak projektować efektywne
programy szkoleniowe?
a oni cię uwielbiają, tak? Że to łatwy kawałek chleba, tak my-
ślałeś? Że można sobie przyjść nieprzygotowanym, bez po-
mysłu na program i bez napisanego konspektu? — był coraz
bardziej wzburzony. Nagle się uspokoił, wziął kolejny łyk ole-
istej kawy i powiedział — No w sumie można. Ale nieważne,
ty musisz wiedzieć, jak się pisze konspekt. I będziesz to wie-
dział, choćbyś miał przepisać ręcznie każdy z moich konspek-
tów po tysiąc razy. Oczywiście pokażę ci konspekt idealny, ale
najpierw dostaniesz kilka wskazówek, jak go pisać. Gotowy?
Notuj! — rozkazał, a ja byłem, rzecz jasna, kompletnie niego-
towy. W pośpiechu znalazłem kartkę i długopis, położyłem ją
na biurku i zacząłem kolejny etap robienia wściekłych nota-
tek.
1.
Konspekt pisz łopatologicznie. Tak, żeby każdy, kto go
chwyci w łapy i zna się trochę na rzeczy, mógł poprowa-
dzić szkolenie na podstawie twojego konspektu. Jeśli tak
go napiszesz, to choćbyś miał poprowadzić na jego pod-
stawie szkolenie po roku od jego napisania, zrozumiesz,
co miałeś na myśli, układając moduły w ten, a nie inny
sposób.
2.
Zawsze na początku zazna-
czaj, czego i w jakiej ilości
5
Plik z chomika:
natalunia89
Inne pliki z tego folderu:
Karolina Gabryś - Dlaczego on mnie nie słucha.pdf
(1101 KB)
Barbara Lech - Motywator dietetyczny.pdf
(449 KB)
Katarzyna Ryfka-Cygan - Kobieta wkracza w e-commerce.pdf
(1110 KB)
Andrzej Kozdęba - Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych.pdf
(3049 KB)
Nikodem Marszałek - Odrodzenie Feniksa.pdf
(2375 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Galeria
Prywatne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin