Słownik sejmowy.pdf

(90 KB) Pobierz
12382485 UNPDF
SŁOWNIK
ABSOLUTORIUM
udzielane przez Sejm, w drodze uchwały Radzie Ministrów po rozpatrzeniu
przedłożonego mu sprawozdania z wykonania ustawy budżetowej wraz
z informacją o stanie zadłużenia państwa oraz po zapoznaniu się z opinią
Najwyższej Izby Kontroli, w terminie 90 dni od dnia przedłożenia Sejmowi
sprawozdania (art. 226 ust1 i 2 Konstytucji).
BIERNE PRAWO WYBORCZE
wybrany do Sejmu może być obywatel polski, mający prawo
wybierania tj. bierne prawo wyborcze, który najpóźniej w dniu
wyborów ukończy 21 lat;
wybrany do Senatu może być obywatel polski, mający prawo
wybierania, który najpóźniej w dniu wyborów ukończy 30 lat (art. 99
Konstytucji).
CZYNNE PRAWO WYBORCZE
prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania Prezydenta RP,
posłów, senatorów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego
przysługujące obywatelowi polskiemu, który najpóźniej w dniu głosowania
ukończy 18 lat; prawo to nie przysługuje osobom, które prawomocnym
orzeczeniem sądowym są ubezwłasnowolnione oraz pozbawione praw
publicznych lub wyborczych (art. 62 Konstytucji).
CZYTANIE PROJEKTU USTAWY
etap pracy Sejmu lub komisji sejmowych nad projektem ustawy lub
uchwały, przewidziany w art. 119 Konstytucji, określony w art. 33 RS.
Projekty ustaw rozpatruje się w trzech czytaniach, uchwał w dwóch
czytaniach. Projekt ustawy uznany przez RM jako pilny i jako taki
przedłożony Sejmowi, jest rozpatrywany według odrębnej procedury
przewidzianej w regulaminach Sejmu i Senatu. Trybem pilnym nie mogą
być objęte projekty ustaw podatkowych, ustawy dotyczące wyboru
Prezydenta RP, Sejmu, Senatu oraz organów samorządu terytorialnego,
ustawy regulujące ustrój i właściwość władz publicznych oraz kodeksy.
I czytanie przeprowadza się na posiedzeniu komisji z wyjątkiem
ustaw o szczególnym znaczeniu - (wykaz art. 34 ust 1 RS), których
czytanie odbywa się na posiedzeniu Sejmu,
II czytanie obejmuje przedstawienie Sejmowi sprawozdania komisji
o projekcie ustawy, przeprowadzenie debaty oraz zgłaszanie
poprawek i wniosków,
III czytanie obejmuje przedstawienie dodatkowego sprawozdania
komisji lub - jeżeli projekt nie został skierowany do komisji -
przedstawienie przez posła sprawozdawcę poprawek i wniosków
zgłoszonych podczas II czytania oraz głosowanie nad projektem.
DIARIUSZ
nieoficjalny zapis przebiegu posiedzeń Sejmu, przeznaczony do użytku
wewnętrznego w Kancelarii Sejmu, drukowany niezwłocznie po
zakończeniu obrad Sejmu.
DIETA POSELSKA
zwrot kosztów związanych z pełnieniem funkcji posła. Marszałek Sejmu
zarządza obniżenie diety parlamentarnej za każdy dzień
nieusprawiedliwionej nieobecności na posiedzeniu Sejmu lub komisji i brak
udziału w głosowaniach (art. 24 RS). Od zarządzenia Marszałka posłowi
przysługuje odwołanie do Prezydium Sejmu, składane na ręce Marszałka.
12382485.001.png
DRUK SEJMOWY
oznaczony numerem dokument w procesie legislacyjnym,
odzwierciedlający etapy prac komisji sejmowych. W drukach sejmowych
zawarte są projekty ustaw lub uchwał wraz z uzasadnieniem,
sprawozdania komisji o projektach, projekty apeli, rezolucji i oświadczeń
Sejmu, autopoprawki do ustaw, wnioski dotyczące składów osobowych
komisji, wnioski dotyczące powołania komisji nadzwyczajnych.
DZIENNIK USTAW
wydawnictwo rządowe, w którym ogłaszane są: ustawy, rozporządzenia,
umowy międzynarodowe, oświadczenia rządowe. Akty te nabierają mocy
prawnej po upływie czternastu dni od dnia opublikowania.
EXPOSE
przemówienie nowego Prezesa Rady Ministrów na posiedzeniu Sejmu,
zawierające wykładnię programu działania Rządu oraz propozycję jego
składu osobowego.
GŁOSOWANIE
1. w Sejmie - wyrażenie poparcia lub sprzeciwu wobec projektu ustawy
lub uchwały. Może być dokonane tylko osobiście; stosuje się trzy
sposoby głosowania:
przez wrzucenie podpisanej kartki do urny (głosowanie
imienne),
przez podniesienie ręki (głosy liczą sekretarze) oraz
przez podniesienie ręki i równoczesne naciśnięcie przycisku
urządzenia do głosowania. Od 1992 roku stosuje się przede
wszystkim tę ostatnią formę głosowania. Wyniki głosowania
ogłasza Marszałek Sejmu i są one ostateczne, nie mogą być
przedmiotem dyskusji z wyjątkiem sytuacji gdy budzą
uzasadnione wątpliwości (art. 114 RS).
12382485.002.png
2. 2. przeprowadzone w dniu wyborów wśród wyborców. Wyborca
osobiście oddaje swój głos poprzez wrzucenie do urny wyborczej
wypełnionej przez siebie karty do głosowania.
IMMUNITET POSELSKI
poseł nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zgody
Sejmu, w okresie piastowania mandatu poselskiego tj. od dnia ogłoszenia
wyników wyborów do dnia wygaśnięcia mandatu, poseł nie może być
zatrzymany ani aresztowany bez zgody Sejmu, z wyjątkiem ujęcia go na
gorącym uczynku przestępstwa, jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do
zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu posła
niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu, który może nakazać
natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego (art. 105 ust 2 i 5 Konstytucji).
12382485.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin