Zindywidualizowany program
edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia klasy Ib, ……………………..(upośledzenie w stopniu lekkim)
skonstruowany w oparciu o podstawę programową
do kształcenia ogólnego na podstawie orzeczenia PPP
o potrzebie kształcenia specjalnego
1. Dane personalne ucznia:
Nazwisko i imię: ……………..
Data i miejsce urodzenia: ………………….r. w Inowrocławiu
Adres zamieszkania:
2. Charakterystyka ucznia
Uczeń objęty opieką psychologiczno-pedagogiczną (orzeczenie nr …/09/10), objęty kształceniem specjalnym z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim. Ma deficyty w zakres funkcji wzrokowych i słuchowych.
Pracuje w zmiennym tempie, chętnie uczestniczy w lekcjach matematyki – zna tabliczkę mnożenia, potrzebuje więcej czasu do podania odpowiedzi. Bywa, że dekoncentruje się i wówczas jego uwaga jest zaburzona, mimo starań nie może skupić się, widać, że myśli ucznia „uciekają”.
Bardzo ubogi zasób słownictwa i wiadomości ogólnych, ma bardzo duże trudności z zapamiętywaniem informacji. Pamięć krótka i wybiórcza.
Chłopiec często nie panuje nad ospałością – ma systematycznie podawane wyciszające leki farmakologiczne (gdy ich nie otrzymuje jest bardzo ruchliwy, zdaniem matki nawet agresywny). Uczeń infantylny o silnej potrzebie akceptacji. Często zadaje to samo pytanie i nie zapamiętuje odpowiedzi nauczyciela.
W trakcie pracy uczeń potrzebuje dodatkowych wyjaśnień i zachęty do pracy, pochwały.
Zasób wiadomości i umiejętności:
· Czyta na poziomie klasy trzeciej szkoły podstawowej – zniekształca i omija wyrazy.
· Pisze bardzo niestarannie, opuszczając część wyrazów, gubiąc litery, robi liczne, różnorodne błędy. Stawia litery różnej wielkości, kreśli – pismo bardzo nieestetyczne.
· Myli części mowy – długo zastanawia się nad odpowiedzią, wymaga powtórzeń..
· Chętnie zgłasza się i chodzi do tablicy.
· Zna tabliczkę mnożenia – niekiedy popełnia błędy.
· Sukces wyzwala w chłopcu chęć do dalszej pracy a niepowodzenie – zniechęca, wówczas uczeń wycofuje się, sprawia wrażenie nieobecnego.
· Wykonuje zadania domowe, lubi robić notatki, wypełniać testy.
· Na zajęcia wyrównawcze chodzi chętnie, zwłaszcza wtedy, gdy jest w centrum zainteresowania nauczyciela i poprawnie wykonuje zadania – wykazuje się wiedzą, jest bardzo aktywny.
· Jest krytyczny wobec siebie, z góry zakłada, że nie wie i nie potrafi.
Sytuacja rodzinna:
· Rodzina liczna. Matka i ojciec pracują zawodowo.
· Sytuacja materialna rodziny jest trudna.
· Dawid ma wszystkie podręczniki, ćwiczenia i zeszyty. Bywa, że nie przynosi potrzebnych zeszytów czy przyborów szkolnych, zapomina je zapakować do tornistra.
· Do szkoły przychodzi schludnie ubrany, ma drugie śniadanie, je obiady na terenie szkoły.
Działania, które należy podjąć:
· Stworzyć miłą atmosferę w czasie dodatkowych zajęć, otoczyć opieką pedagogiczną.
· Zachęcać do starannego wykonywania ćwiczeń i notatek. Dbać o prawidłowe relacje w zespole klasowym, „wyciszać” ucznia, przypominać o prawidłowym zachowaniu w czasie lekcji i przerw.
· Utrzymywać stały kontakt z domem rodzinnym.
· Przygotowywać do lekcji (powtarzając treści programowe), by uczeń mógł aktywnie w nich uczestniczyć.
· Zwracać uwagę na dostosowanie wymagań programowych i tempa pracy do możliwości dziecka (zgodnie z zaleceniami PPP).
- prowadzić zajęcia rewalidacyjne,
- doskonalić funkcje percepcyjno-motoryczne,
- doskonalić technikę czytania i pisania,
- wzbogacać zasób słownictwa,
- uzupełniać i utrwalać podstawowe wiadomości programowe;
MOCNE STRONY
SŁABE STRONY
Znajomość tabliczki mnożenia
1.
słaba pamięć słuchowa bezpośrednia
Chęć współpracy z nauczycielem
2.
obniżona pamięć trwała
Aktywność
3.
trudności ze skupieniem uwagi
4.
obniżone myślenie logiczne
5.
brak umiejętności rozumienia tekstu
6.
trudności z abstrahowaniem i uogólnieniem
7.
niskie rozumowanie werbalne
8.
zaburzenie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej
9.
trudności w czytaniu
10.
trudności w pisaniu
11.
słabe operowanie symbolami
12.
obniżenie myślenia operacyjnego
13.
słaba orientacja kierunkowa i przestrzenna
14.
trudności w zapamiętywaniu poleceń
3. Opis grupy szkolnej:
Dawid uczęszcza do klasy Ib integracyjnej. W klasie tej jest 19 osób. Chłopiec nie jest izolowany, w czasie lekcji siedzi z uczniem posiadającym orzeczenie PPP, ale na przerwach przebywa razem z innymi kolegami z klasy, z którymi nawiązał dobry kontakt.
4. Tygodniowy rozkład zajęć ucznia:
godz.
Poniedziałek
Wtorek
Środa
Czwartek
Piątek
8.00-8.45
1. Matematyka
Matematyka
Religia
Jęz. angielski
Historia
8.50-9.35
2. Fizyka
maksiulo