ZPET.doc

(84 KB) Pobierz
Zindywidualizowany program

 

 

Zindywidualizowany program

edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia klasy Ib, ……………………..(upośledzenie w stopniu lekkim)

skonstruowany w oparciu o podstawę programową

do kształcenia ogólnego na podstawie orzeczenia PPP

o potrzebie kształcenia specjalnego

 

 

 

1. Dane personalne ucznia:

Nazwisko i imię: ……………..

Data i miejsce urodzenia: ………………….r. w Inowrocławiu

Adres zamieszkania:

 

2. Charakterystyka ucznia

Uczeń objęty opieką psychologiczno-pedagogiczną (orzeczenie nr /09/10), objęty kształceniem specjalnym z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim. Ma deficyty w zakres funkcji wzrokowych i słuchowych.

Pracuje w zmiennym tempie, chętnie uczestniczy w lekcjach matematyki – zna tabliczkę mnożenia, potrzebuje więcej czasu do podania odpowiedzi. Bywa, że dekoncentruje się i wówczas jego uwaga jest zaburzona, mimo starań nie może skupić się, widać, że myśli ucznia „uciekają”.

Bardzo ubogi zasób słownictwa i wiadomości ogólnych, ma bardzo duże trudności z zapamiętywaniem informacji. Pamięć krótka i wybiórcza.

Chłopiec często nie panuje nad ospałością  – ma systematycznie podawane wyciszające leki farmakologiczne (gdy ich nie otrzymuje jest bardzo ruchliwy, zdaniem matki nawet agresywny). Uczeń infantylny o silnej potrzebie akceptacji. Często zadaje to samo pytanie i nie zapamiętuje odpowiedzi nauczyciela. 

W trakcie pracy uczeń potrzebuje dodatkowych wyjaśnień i zachęty do pracy, pochwały.

Zasób wiadomości i umiejętności:

·         Czyta na poziomie klasy trzeciej szkoły podstawowej – zniekształca i omija wyrazy.

·         Pisze bardzo niestarannie, opuszczając część wyrazów, gubiąc litery, robi liczne, różnorodne błędy. Stawia litery różnej wielkości, kreśli – pismo bardzo nieestetyczne.

·         Myli części mowy – długo zastanawia się nad odpowiedzią, wymaga powtórzeń..

·         Chętnie zgłasza się i chodzi do tablicy.

·         Zna tabliczkę mnożenia – niekiedy popełnia błędy.

·         Sukces wyzwala w chłopcu chęć do dalszej pracy a niepowodzenie – zniechęca, wówczas uczeń wycofuje się, sprawia wrażenie nieobecnego.

·         Wykonuje zadania domowe, lubi robić notatki, wypełniać testy.

·         Na zajęcia wyrównawcze chodzi chętnie, zwłaszcza wtedy, gdy jest w centrum zainteresowania nauczyciela i poprawnie wykonuje zadania – wykazuje się wiedzą, jest bardzo aktywny.

·         Jest krytyczny wobec siebie, z góry zakłada, że nie wie i nie potrafi.

Sytuacja rodzinna:

·         Rodzina liczna. Matka i ojciec pracują zawodowo.

·         Sytuacja materialna rodziny jest trudna.

·         Dawid ma wszystkie podręczniki, ćwiczenia i zeszyty. Bywa, że nie przynosi potrzebnych zeszytów czy przyborów szkolnych, zapomina je zapakować do tornistra.

·         Do szkoły przychodzi schludnie ubrany, ma drugie śniadanie, je obiady na terenie szkoły.

Działania, które należy podjąć:

·         Stworzyć miłą atmosferę w czasie dodatkowych zajęć, otoczyć opieką pedagogiczną.

·         Zachęcać do starannego wykonywania ćwiczeń i notatek. Dbać o prawidłowe relacje w zespole klasowym, „wyciszać” ucznia, przypominać o prawidłowym zachowaniu w czasie lekcji i przerw.

·         Utrzymywać stały kontakt z domem rodzinnym.

·         Przygotowywać do lekcji (powtarzając treści programowe), by uczeń mógł aktywnie w nich uczestniczyć.

·         Zwracać uwagę na dostosowanie wymagań programowych i tempa pracy do możliwości dziecka (zgodnie z zaleceniami PPP).

- prowadzić zajęcia rewalidacyjne,

- doskonalić funkcje percepcyjno-motoryczne,

- doskonalić technikę czytania i pisania,

- wzbogacać zasób słownictwa,

- uzupełniać i utrwalać podstawowe wiadomości programowe;

 

 

MOCNE STRONY

SŁABE STRONY

Znajomość tabliczki mnożenia

1.

słaba pamięć słuchowa bezpośrednia

Chęć współpracy z nauczycielem

2.

obniżona pamięć trwała

Aktywność

3.

trudności ze skupieniem uwagi

 

4.

obniżone myślenie logiczne

 

5.

brak umiejętności rozumienia tekstu

 

6.

trudności z abstrahowaniem i uogólnieniem

 

7.

niskie rozumowanie werbalne

 

8.

zaburzenie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej             

 

9.

trudności w czytaniu

 

10.

trudności w pisaniu

 

11.

słabe operowanie symbolami

 

12.

obniżenie myślenia operacyjnego

 

13.

słaba orientacja kierunkowa i przestrzenna

 

14.

trudności w zapamiętywaniu poleceń

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Opis grupy szkolnej:

 

Dawid uczęszcza  do klasy  Ib integracyjnej. W klasie tej jest 19 osób. Chłopiec nie jest izolowany, w czasie lekcji siedzi z uczniem posiadającym orzeczenie PPP, ale na przerwach przebywa razem z innymi kolegami z klasy, z którymi nawiązał dobry kontakt.

 

4. Tygodniowy rozkład zajęć ucznia:

 

godz.

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

8.00-8.45          

1. Matematyka

Matematyka

Religia

Jęz. angielski

Historia

8.50-9.35

2. Fizyka

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin