Apel kardynalow.doc

(47 KB) Pobierz
Kardynałowie Inicjują Światową Petycję Kardynalsko-Biskupią Skierowaną do Papieża w Sprawie Dogmatu Maryjnego

Kardynałowie Inicjują Światową Petycję Kardynalsko-Biskupią Skierowaną do Papieża w Sprawie Dogmatu Maryjnego

 

WŁOCHY (8 lutego, 2008 roku) – Kardynałowie Inicjują Światową Petycję Kardynalsko-Biskupią Skierowaną do Papieża w Sprawie Dogmatu Maryjnego

 

Pięciu kardynałów zaprosiło wszystkich kardynałów i biskupów na całym świecie, aby  przyłączyli się do ich petycji, skierowanej do Papieża Benedykta XVI, w sprawie uroczystego ogłoszenia Matki Jezusa „Duchową Matką Ludzkości”, co byłoby ekumeniczną posługą klaryfikacji w stosunku do innych tradycji religijnych oraz proklamacją pełni chrześcijańskiej prawdy o Maryi.

 

Jego Eminencja, Kardynał Luis Aponte Martinez, współpatron Sympozjum Fatimskiego, zezwolił na opublikowanie angielskiej wersji listu, który 1 stycznia 2008 roku został rozesłany w różnych językach przez pięciu kardynałów do kardynałów i biskupów na całym świecie, jak również łacińskiego „votum”, czyli prośby, oraz jego angielskiego tłumaczenia.

 

Inicjatywa ta ma także za zadanie zapoczątkowanie dogłębnego światowego dialogu na temat zbawczej roli Maryi, jaką odgrywa Ona  w obecnych czasach, bazuje natomiast na aprobacie petycji dotyczącej zdefiniowania tego potencjalnego piątego dogmatu maryjnego, wyrażonej przez ponad 500 katolickich kardynałów i biskupów na przestrzeni ostatnich 15 lat. Wybitni współcześni przywódcy katoliccy, jak chociażby bł. Matka Teresa z Kalkuty i Matka Angelica, założycielka sieci telewizyjnej (Eternal Word Television Network – Siec TV Odwieczne Słowo), wyrazili swoje poparcie dla petycji wraz z około 7 milionami katolików z całego świata.

 

Jeśli zamierzenie się powiedzie, ogłoszenie dogmatu stanie się historycznym wydarzeniem dla Kościoła, gdyż będzie to jedynie piąty dogmat maryjny, zdefiniowany w jego 2000-letniej historii.

___________________________

 

Pięciu kardynałów: Jego Eminencja Telesphore Kardynał Toppo (Arcypiskup z Ranchi, Indie) – Przewodniczący Konferencji Biskupów Katolickich Indii, Luis Kardynał Aponte Martinez (emerytowany Arcupiskup San Juan w Puerto Rico), Varkey Kardynał Vithayathil (Arcybiskup Ordynariusz Ernakulam-Angamaly w Indiach), Riccardo Kardynał Vidal (emerytowany Arcubiskup Cebu na Filipinach) oraz Ernesto Kardynał Corrippio Ahumada (emerytowany Prymas Mexico City), zaprosiło wspólnie wszystkich innych kardynałów i biskupów z całego świata do podpisania ich petycji, skierowanej do Ojca Świętego. Petycja ta została już oficjalnie przedstawiona Benedyktowi XVI podczas prywatnej audiencji Kardynała Toppo, która odbyła się 3 czerwca 2006 r.

 

Tychże pięciu kardynałów i ich petycja w formie łacińskiego votum, zawiera także nazwiska i prośby wielu kardynałów i biskupów, którzy spotkali się w sławnej portugalskiej Fatimie w maju 2005 r. na sympozjum teologicznym, poświęconym roli Dziewicy Maryi jako „Wyjątkowej Współpracownicy w dziele Odkupienia” (wyrażenie Papieża Jana Pawła II). Sympozjum zakończyło się powszechną akceptacją i podpisaniem votum do Papieża Benedykta XVI, które to z szacunkiem prosi go o modlitewne rozważenie ogłoszenia dogmatem wiary (uroczystą definicją) istniejącej doktryny Kościoła, dotyczącej Maryi jako duchowej Matki wszystkich ludzi. Dogmat taki przedstawia najwyższy stopień uznania poszczególnej doktryny chrześcijańskiej za prawdę katolicką. Określenie Maryi jako duchowej Matki zawierałoby w sobie Jej trzy macierzyńskie role: człowieczej „Co-redemptrix” (co dosłownie znaczy „niewiasta z Odkupicielem”, nigdy jednak na poziomie równości z Jej Boskim Synem), „Mediatrix” czyli Pośredniczki odkupieńczych łask oraz „Advocate”, czyli głównej Orędowniczki u Jezusa Chrystusa.

 

Votum to podkreśla bogactwo ekumenicznych korzyści, jakie przyniosłoby uroczyste zdefiniowanie roli Maryi jako duchowej Matki ludzkości, widziane jako „ostateczne wyrażenie doktrynalnej przejrzystości w służbie naszych chrześcijańskich i niechrześcijańskich braci i sióstr, którzy nie są w łączności z Rzymem, jak również dla większego zrozumienia i docenienia przez Lud Boży u zarania trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa, tej objawionej doktryny dotyczącej Matki Odkupiciela.

 

Pierwsza poważniejsza petycja przedstawiona papieżom, dotycząca uroczystego określenia Maryi jako uniwersalnej pośredniczki łask (długoletnia doktryna katolicka nauczana przez biskupów Rzymu), pochodziła od belgijskiego kardynała Mercier’a z roku 1915, i w owym czasie otrzymała poparcie od setek biskupów katolickich. W latach dwudziestych ubiegłego wieku petycja była silnie wspierana przez O. Maksymiliana Kolbe (kanonizowanego później przez Papieża Jana Pawła II), założyciela międzynarodowego ruchu maryjnego Milicja Niepokalanej, a który umarł śmiercią męczeńską w Auschwitz w roku 1941.

 

Kardynał Toppo, Przewodniczący Konferencji Biskupów Katolickich Indii oraz kardynał współpatron sympozjum w Fatimie w roku 2005, stwierdził w swojej odezwie: „Tytuł ‘Współ’ wyjaśnia wszystko. Nie jest Ona w żaden sposób Odkupicielką ludzkości, a jednak dzięki woli Boga i Jej pokornej ludzkiej współpracy, jest ona zaiste i zasługuje na to, aby Ją nazywać/określać/czcić  jako ‘Współodkupicielkę’.”

 

Kardynał Aponte Martinez, także współpatron sympozjum w Fatimie, podaje następujący komentarz w celu potwierdzenia czasowości ogłoszenia przez Benedykta XVI tego potencjalnego dogmatu: „Wierzę, że nadszedł czas na papieską definicję relacji Matki Jezusa względem każdego z nas, Jej ziemskich dzieci, w Jej roli jako Współodkupicielki, Pośredniczki wszystkich łask i Orędowniczki. Uroczyste ogłoszenie  Maryi jako duchowej Matki wszystkich ludzi oznaczałoby pełne i oficjalne uznanie Jej tytułów, i co za tym idzie, uaktywnienie, ożywienie duchowych i wstawienniczych funkcji dla Kościoła, w celu Nowej Ewangelizacji i dla ludzkości jako takiej, w obecnej, jakże poważnej sytuacji naszego świata.”

 

Informacja kontaktowa:

W celu uzyskania dodatkowych informacji, prosimy o skontaktowanie się z Sekretariatem pod następujący adres:

Kardynałowie Współpatronowie Sympozjum w Fatimie 2005

C/o Secretariat: C. M. Madonna delle Indulgenze

Casalucense 03049 S. Elia Fiume Rapido (FR)

Włochy

mariansymposium@gmail.com

 

 

Polski przekład listu wysłanego do Kardynałów i Biskupów z całego świata

 

1 stycznia 2008 r.

Uroczystośc Świętej Bożej Rodzicielki Maryi

 

Drodzy Bracia Eminencje i Ekscelencje:

 

W maju 2005 r., jako kardynałowie współpatronowie, zorganizowaliśmy sympozjum mariologiczne, którego przedmiotem była współpraca Błogosławionej Dziewicy Maryi w dziele ludzkiego odkupienia. Odbyło się ono w Portugalii, w łaskami słynącym sanktuarium fatimskim.

 

Po obszernych prezentacjach teologicznych, dokonanych przez znaczną liczbę kardynałów, biskupów i teologów, sympozjum zostało uwieńczone napisaniem votum do Jego Świątobliwości Papieża Benedykta XVI. Tekst votum przedstawia się następująco:

 

Jego Świątobliwośc, Benedykt XVI,

 

W celu uwydatnienia ekumenicznej misji Kościoła i głoszenia Ewangelii Jezusa Chrystusa w całej jej pełni, my, niżej podpisani kardynałowie i biskupi, zgromadzeni w łaskami słynącym maryjnym sanktuarium w Fatimie (3-7 maja 2005 r.), pragniemy wyrazić Tobie, Najświętszy Ojcze, naszą wspólną nadzieję i pragnienie na uroczystą papieską definicję doktryny Kościoła, dotyczącą Najświętszej Maryi jako Duchowej Matki całej ludzkości, Współodkupicielki z Jezusem Odkupicielem, Pośredniczki wszystkich łask z Jezusem jedynym Pośrednikiem i Orędowniczki z Jezusem, w imieniu całej rasy ludzkiej.

 

W czasie znacznego chaosu, jaki zaistniał ze względu na tę doktrynę maryjną wśród wielu różnych kościołów chrześcijańskich, jak również pośród niechrześcijan, wierzymy, iż nadszedł właściwy moment na uroczystą definicję klaryfikacji w stosunku do stałej nauki Kościoła dotyczącej Matki Odkupiciela oraz Jej wyjątkowej współpracy (zob. Lumen Gentium 61) w dziele Odkupienia, a także wynikających z niej ról Maryi w pośrednictwie łaski i orędownictwie za całą rodzinę ludzką.

 

Jest rzeczą niezmiernie ważną, Ojcze Święty, aby ludzie innych tradycji religijnych otrzymali wyjaśnienie na najwyższym poziomie pewności autentyczności doktryny, jaką możemy zapewnić, że Kościół Katolicki rozróżnia zasadniczo pomiędzy jedyną rolą Jezusa Chrystusa, boskiego i ludzkiego Odkupiciela świata a wyjątkowym, choć drugorzędnym i zależnym ludzkim udziałem Matki Chrystusa w wielkim dziele Odkupienia.

 

Stąd też, Jego Świątobliwość, z synowskim posłuszeństwem i szacunkiem, pragniemy przedstawić Ci to votum naszej solidarnej nadziei na papieską definicję Niepokalanej Dziewicy Matki Boga jako duchowej Matki wszystkich ludzi w Jej potrójnej roli macierzyńskiej: Współodkupicielki, Pośredniczki wszystkich łask i Orędowniczki, jako ostateczny wyraz doktrynalnej jasności w służbie naszych chrześcijańskich i niechrześcijańskich braci i sióstr, którzy nie są w jedności z Rzymem, jak również dla większego zrozumienia i docenienia przez Lud Boży u zarania trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa tej objawionej doktryny, odnoszącej się do Matki Odkupiciela.

 

Przedkładamy, zatem, to votum wraz z jednym możliwym sformułowaniem doktryny maryjnej, która – o co prosimy Boga, mogłaby być uroczyście zdefiniowana przez Jego Świątobliwość:

 

Jezus Chrystus, Odkupiciel człowieka, wisząc na krzyżu powierzył ludzkości Swoją Matkę Maryję, by była duchową Matką wszystkich ludzi, Współodkupicielkę, która podlegając Synowi współpracowała z Nim w Odkupieniu wszystkich ludzi; Pośredniczkę wszystkich łask, która jako Matka obdarza nas darami życia wiecznego; oraz Orędowniczkę, która przedstawia Swojemu Synowi nasze modlitwy.

 

Siódmego czerwca 2006 r., nasz brat, Telesphore Kardynał Toppo, przedstawił powyższe votum w języku łacińskim Jego Świątobliwości, w imieniu wszystkich kardynałów i biskupów, którzy wzięli udział w Sympozjum Fatimskim 2005, wraz z opublikowanymi aktami tegoż Sympozjum. Ojciec Święty przyjął votum i akta z widoczną wdzięcznością i wyrażoną intencją dokładnego ich przestudiowania.

 

Piszemy teraz do Was, bracia kardynałowie i biskupi, aby poinformować Was o tymże votum dotyczącym uroczystej definicji Maryi jako Duchowej Matki ludzkości i  zasadniczej roli, jaką ta definicja odgrywa, a także po to, aby z należytym szacunkiem poprosić Was o modlitewne rozważenie możliwości dołączenia Waszego szacownego poparcia dla tej petycji do Ojca Świętego. Załączyliśmy egzemplarz łacińskiego oryginału votum do Waszego wglądu, a jeśli Maryja natchnie Was do podpisania się pod petycją, uczyńcie to i prześlijcie prośbę do Jego Świątobliwości.

 

Ma się rozumiec, iż jeśli Ojciec Święty zechce rozpatrzeć tę prośbę, ostateczne sformułowanie definicji nie musi w żaden sposób ograniczyć się do sformułowania zawartego w votum, ale raczej pozostaje całkowicie otwarte na Jego wyjątkowy charyzmat jako następcy św. Piotra. Warto również dodać, że w ciągu ostatnich piętnastu lat ponad 500 biskupów przekazało do Stolicy Świętej powyższą prośbę razem z petycjami około 7 mln katolików z całego świata.

 

W imieniu Maryi, Matki Kościoła i Królowej Apostołów, dziękujemy Wam za modlitewne przemyślenie tejże prośby. Niech Matka Boża zaprowadzi Was w rozeznawaniu tej materii do mądrości Jezusa Chrystusa, naszego boskiego Odkupiciela, przez doradztwo Ducha Świętego, doprowadzając wszystko do wykonania doskonałej woli naszego Niebieskiego Ojca.

 

Z najlepszymi serdecznymi pozdrowieniami w Jezusie i Maryi,

 

Telesphore Kardynał Toppo, Arcypiskup  Ranchi, Indie – Przewodniczący Konferencji Biskupów Katolickich Indii

Luis Kardynał Aponte Martinez,  Arcupiskup Emeryt San Juan w Puerto Rico

Varkey Kardynał Vithayathil, Arcybiskup Ordynariusz Ernakulam-Angamaly w Indiach Riccardo Kardynał Vidal,  Arcubiskup Emeryt Cebu na Filipinach

Ernesto Kardynał Corrippio Ahumada, Prymas Emeryt Meksyku

 

Kardynałowie współpatronowie Sympozjum w Fatimie nt. Maryi Współodkupicielki

 

4

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin