NAWIGACJA.DOC

(1210 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NAWIGACJA

 

 

 

 

 

 

 

  SZKOLENIE SZYBOWCOWE

 

 

Skrypt ten jest kopią książki NAWIGACJA napisanej przez Pelagię Majewską  i Andrzeja Pazio wydaną 1968 przez WKiŁ. Poniższe strony zostały przepisane przez Krzysztofa Kusek z przeznaczeniem dla kandydatów na pilotów szybowcowych, pilotów oraz instruktorów szybowcowych Aeroklubu Mieleckiego.

 

SPIS TREŚCI

Wykaz oznaczeń ..........................................................................................................................              3

Rozdział l. Mapy lotnicze ............................................................................................................              4

Umowna geometria kuli ziemskiej ...................................................................................              4

Siatka geograficzna ...........................................................................................................              4

Zależność między długością geograficzną a czasem ........................................................              6

Rzuty kartograficzne .........................................................................................................              6

Rodzaje map lotniczych ..................................................................................................              10

Podziałka mapy ...............................................................................................................              10

Oznaczenia map ..............................................................................................................              11

Czytanie map topograficznych .......................................................................................              12

Rozdział 2. Lotnicza busola magnetyczna .................................................................................              14

Podstawowe wiadomości o magnetyzmie ziemskim ......................................................              14

Działanie ziemskiego pola magnetycznego na igłę magnetyczną ..................................              15

Budowa i charakterystyka lotniczej busoli magnetycznej ..............................................              17

Dewiacja busoli ...............................................................................................................              20

Kompensacja busoli .........................................................................................................              21

Rozdział .3. Wielkości przyjęte w nawigacji .............................................................................              24

Określanie kierunków na kuli ziemskiej .........................................................................              24

Kąt drogi geograficzny i magnetyczny ............................................................................              25

Kurs .................................................................................................................................              28

Oznaczanie kierunku i prędkości wiatru .........................................................................              31

Prędkość lotu ...................................................................................................................              32

Rozdział 4. Wpływ wiatru na lot .................................................................................................              33

Lot szybowca w ciszy ......................................................................................................              33

Lot szybowca w łożu wiatru ............................................................................................              34

Kąt wiatru   ......................................................................................................................              36

Podstawowy nawigacyjny trójkąt prędkości.....................................................................              37

Szybowcowy przelotowy trójkąt prędkości ......................................................................              42

Rozdział 5. Przygotowanie nawigacyjne .....................................................................................              47

Przygotowanie ogólne i bezpośrednie ..............................................................................              47

Przygotowanie map ..........................................................................................................              48

Wyposażenie nawigacyjne  ..............................................................................................              51

Znajomość rejonu lotów ...................................................................................................              52

Wykreślanie, opisanie i poznanie z mapy trasy przelotu .................................................              52

Trening w obliczeniach nawigacyjnych ...........................................................................              55

Rozdział 6. Nawigowanie w locie ...............................................................................................              58

Orientacja .........................................................................................................................              58

Orientowanie mapy ..........................................................................................................              58

Czytanie mapy   ...............................................................................................................              59

Prowadzenie obserwacji ...................................................................................................              59

Obliczenia nawigacyjne w locie ......................................................................................              61

Identyfikacja obiektów ....................................................................................................              62

Utrata i wznawianie orientacji .........................................................................................              63

Tematy kontrolne i egzaminacyjne .............................................................................................              64

Literatura uzupełniająca   ............................................................................................................              65             

 

 

 

R                             - promień kuli ziemskiej

λ                             - długość geograficzna

φ                             - szerokość geograficzna

N                             - północ

S                             - południe

E                             - wschód

W                             - zachód

NG                            - północ geograficzna

SG                             - południe geograficzne

NM                             - północ magnetyczna

SM                             - południe magnetyczne

Ho                             - całkowita siła magnetyzmu ziemskiego

H                             - składowa pozioma magnetyzmu ziemskiego

Z                             - składowa pionowa magnetyzmu ziemskiego

Θ                             - inklinacja magnetyczna

ΔM                            - deklinacja magnetyczna

ΔB                             - dewiacja busoli

ΔW                             - wariacja

B                             - różnica między kursem magnetycznym i kursem

                                 busoli, będąca sumą ΔB i błędu ustawienia

ΔU                             - błąd ustawienia

KD                             - kąt drogi

KDG                            - kąt drogi geograficzny

KDM                             - kąt drogi magnetyczny

NKD                             - nakazany kąt drogi

RKD                            - rzeczywisty kąt drogi

NKDM               - nakazany kąt drogi magnetyczny

RKDM               - rzeczywisty kąt drogi magnetyczny

KG                            - kurs geograficzny

KM                            - kurs magnetyczny

KB                             - kurs busoli

U                             - prędkość wiatru

Dm                             - meteorologiczny kierunek wiatru

D                             - nawigacyjny kierunek wiatru

V                             - prędkość powietrzna

Vi                             - prędkość instrumentalna (odczytywana z prędkościomierza)

Vs                             - prędkość przeskoku

Vp                             - prędkość przelotowa

W                             - prędkość podróżna przelotu

ts                            - czas lotu na odcinkach prostych

tw                             - czas krążenia w kominach termicznych

E                             - kąt wiatru

KZ                            - kąt znoszenia

KZmax                            - kąt znoszenia maksymalny

KPT                             - końcowy punkt trasy

WPT                            - wyjściowy punkt trasy

PZK                             - punkt zmiany kierunku (punkt zwrotny trasy).

 

Rozdział l

 

MAPY LOTNICZE

 

Umowna geometria kuli ziemskiej

 

Ziemia jest bryłą o kształcie zbliżonym do kuli, obracającą się wokół osi, którą wyobrażamy sobie jako linię prostą przeprowadzoną przez dwa przeciwległe punkty, zwane biegunami.

Swoisty kształt Ziemi — kuli spłaszczonej na biegunach nosi nazwę geoidy. W nawigacji, w celu uproszczenia obliczeń, przyjmuje się, że Ziemia ma kształt kuli o promieniu R = 6371 km i obwodzie długości 40 000 km.

 

Siatka geograficzna

 

Położenie punktu na powierzchni kuli ziemskiej określa się za pomocą współrzędnych geograficznych, których układ stanowi siatkę geograficzną, utworzoną przez południki i równoleżniki. Południki geograficzne są śladami utworzonymi na powierzchni kuli ziemskiej przez płaszczyzny przechodzące przez oś Ziemi i bieguny. Równoleżniki geograficzne są utworzone na powierzchni kuli ziemskiej przez jej przecięcie płaszczyznami, prostopadłymi do osi. Równoleżnik utworzony przez przecięcie powierzchni Ziemi płaszczyzną przechodzącą przez środek osi (środek kuli ziemskiej) nosi nazwę równika.

Na powierzchni Ziemi można przeprowadzić dowolną liczbę południków i równoleżników. Do celów praktycznych południki i równoleżniki prowadzone są w odstępac...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin