04. Oświecenie.doc

(3051 KB) Pobierz
Test sprawdzający wiadomości i umiejętności

Test sprawdzający wiadomości i umiejętności

OŚWIECENIE

Imię:……………………….

Nazwisko:………………………

Klasa:……………….                                                                                                                Liczba zdobytych punktów:..........

GRUPA I

 

Gimnazjalisto!

              Masz przed sobą arkusz, który ma za zadanie sprawdzić Twoje wiadomości i umiejętności z działu Oświecenie.

Test składa się z dwóch części. Część 1 to zadania sprawdzające Twoje wiadomości. Część 2 ma sprawdzić umiejętność pracy z tekstem źródłowym, mapą i materiałem ikonograficznym. Przy zadaniu dotyczącym tekstu źródłowego są polecenia, obok których pojawia się określenie „wiedza pozaźródłowa”, oznacza to konieczność wykorzystania informacji nabytych podczas lekcji. Na rozwiązanie arkusza masz 45 minut.

Powodzenia!

 

CZĘŚĆ I

1. Napisz krótko, o kogo chodzi:

a) Denis Diderot –              

b) Piotr I Wielki –              

c) Stanisław Konarski –              

d) Stanisław Małachowski –              

e) Józef II –              

..../5

2. Wyjaśnij krótko znaczenie pojęć:

a) deizm –              

b) fizjokratyzm –              

c) empiryzm –              

…./3

3. Wymień trzy zmiany, jakie nastąpiły w przemyśle w XVIII wieku.

……………………………………………………………………………………………………………………

…./3

4. Przeczytaj fragment tekstu i podkreśl dokument, z którego pochodzi:

„ludzie rodzą się i pozostają wolni i równi wobec prawa…”

a) fragment Deklaracji Niepodległości

b) fragment Konstytucji 3 maja

c) fragment Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela

…./1

5. Podkreśl imię władcy, którego nazywano „Rozbójnikiem Europy”.

a) Józef II

b) Piotr I

c) Fryderyk II Wielki

…./1

6. Napisz, do jakich wydarzeń z historii Polski nawiązuje fragment Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. Podaj również jeden rok i jedno nazwisko postaci historycznej związanej z tym wydarzeniem.

 

(…) Uderzenie tak sztuczne, tak było potężne,

Że struny zadzwoniły jak trąby mosiężne

I z trąb znana piosenka ku niebu wionęła,

Marsz tryumfalny: Jeszcze Polska nie zginęła!...

Marsz Dąbrowski do Polski! –I wszyscy klasnęli,

I wszyscy: „Marsz Dąbrowski!” chórem okrzyknęli!

Muzyk, jakby sam swojej dziwił się piosence,

Upuścił drążki z palców, podniósł w górę ręce,

Czapka lisia spadła mu z głowy na ramiona,

Powiewała poważnie broda podniesiona,

Na jagodach miał kręgi dziwnego rumieńca,

We wzroku, ducha pełnym, błyszczał żar młodzieńca. (…)

…………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………….

…./3

7. Przy wymienionych niżej postaciach historycznych wpisz odpowiednie wydarzenie wybrane spośród podanych w ramce.

założenie Szkoły Rycerskiej, wojna o niepodległość USA, rewolucja burżuazyjna,
bitwa pod Połtawą, bitwa pod Zieleńcami

 

 

 

a) książę Józef Poniatowski –                            

b) Ludwik XVI –                            

c) Tadeusz Kościuszko –                            

d) Stanisław August Poniatowski –                            

                                          …./4

8. Podaj daty roczne następujących wydarzeń:

a) I rozbiór Polski ……………..

b) Insurekcja kościuszkowska ……………………..

c) Powstanie Collegium Nobilium ………………………………..

.…/3

9. Połącz pojęcia z państwem, którego dotyczą, wpisując w miejsce kropek właściwą nazwę państwa.

a) jakobini                        …………………………..                1) Stany Zjednoczone

b) herbatka bostońska      …………………………..                2) Rosja

c) bojarzy                         …………………………..                3) Francja

                                                                                                   4) Prusy

…./3

 

 

 

CZĘŚĆ II

1. Przeczytaj uważnie poniższy tekst i wykonaj podane niżej polecenia.             

[…] W ogóle pobierając decyzję w sprawach handlu miał on na względzie, co następuje: 1. w jaki sposób mógłby zmniejszyć ilość cu­dzoziemskich towarów wwożonych do Rosji i powiększyć wywóz wła­snych, krajowych; 2. jak zapobiec ukrytym oszustwom przy pobieraniu opłat celnych i doprowadzić te ostatnie do lepszego i bardziej właści­wego stanu; 3. jak wyrwać handel morski z rąk cudzoziemców, którzy go opanowali, i nakłonić swoich, Rosjan, do przewozu towarów na wła­snych statkach do cudzych krajów.

Dla osiągnięcia pierwszego celu wybrał on najprostszą drogę: rozwój górnictwa i zakładanie w cesarstwie takich fabryk, jakie nor­malnie buduje się w innych krajach. Jeszcze podczas swojej pierwszej podróży do Holandii najął on wielką liczbę mistrzów i rzemieślników różnych rzemiosł: igielników specjalistów od galanterii metalowej, pa­pierników, rusznikarzy, włókniarzy i innych; ponadto przyznał znaczne przywileje tym spośród nich, którzy zechcą na własną rękę udać się do Rosji i założyć tam fabryki. Wysyłał wielu ze swych poddanych do Anglii, Holandii, aby się nauczyli będących tam w użyciu sposobów produkcji fabrycznej. […]

 

Cyt. za: Maresz T., Juszczyk K., Historia w tekstach źródłowych, wypisy, tom 2, Rzeszów 2000

 

a) Napisz imię władcy, o którym jest mowa w tekście (wiedza pozaźródłowa).

…………………………………………………………

b)Wypisz nazwę państwa, z którego zostali sprowadzeni różni specjaliści do Rosji.

…………………………………………………………………………………

c) Nazwij wydarzenie, które otworzyło Rosji dostęp do Morza Bałtyckiego (wiedza pozaźródłowa).

………………………………………………………………………………….

d) Wyjaśnij, w jaki sposób Rosja chroniła swoją gospodarkę.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…./4

 

2. Na poniższej mapce:

a) zakreskuj ziemie, jakie utraciła Polska w I rozbiorze

b) podkreśl nazwę miejscowości, w której zawiązano konfederację będącą przyczyną I rozbioru



c) zakreśl nazwę miejscowości słynącej z bitwy okresu powstania kościuszkowskiego

                                                        …./3

3. Z poniżej prezentowanych przykładów architektury wybierz ten, który pochodzi z klasycyzmu.



Przy wybranym przez siebie zdjęciu napisz KLASYCYZM.

.…/1


MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA

OŚWIECENIE (GRUPA I)

KLASA II GIMNAZJUM

 

Nr zadania

Model odpowiedzi

Schemat punktowania

Zasady przyznawania punktów

Punkty za zadanie

I/1

a) Denis Diderot – autor Encyklopedii, autor Kubusia fatalisty i jego pana

1 pkt

5 pkt

b) Piotr I Wielki – car Rosji

1 pkt

c) Stanisław Konarski – założyciel Collegium Nobilium

1 pkt

d) Stanisław Małachowski – marszałek Sejmu Wielkiego

1 pkt

e) Józef II – cesarz Austrii

1 pkt

I/2

a) deizm – pogląd odrzucający Objawienie oraz wiarę w to, że Bóg interweniuje w bieg wydarzeń

1 pkt

3 pkt

b) fizjokratyzm – idea gospodarcza, wg której podstawowym źródłem dochodu jest uprawa ziemi

 

1 pkt

c) empiryzm – myśl oświecenia uznająca doświadczenie za podstawowe źródło wiedzy

1 pkt

I/3

– postęp techniczny

– specjalizacja pracy

- wzrost zastosowania maszyn

 

3 pkt

I/4

C

 

1 pkt

I/5

C

 

1 pkt

I/6

Powstanie Legionów Polskich we Francji

1 pkt

3 pkt

1797 r.

1 pkt

Jan Henryk Dąbrowski

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin