ps2 c.odt

(40 KB) Pobierz

Nagrywanie gier na ps2

 

Spis treści:



I - "Full-DVD" – czyli pełne wersje
II - "DVD-Rip" – czyli okrojone, pocięte wersje gier
III - Jak stworzyć własnego DVD-Ripa?
IV - MultiDVD - kilka gier na jednym DVD
V - BIN2CD/DVD - Jak nagrać programy itp, które nie są obrazami?
VI - CD2DVD - Jak przerobić obraz CD na DVD?
VII - CD/DVD2MC - Jak skopiować save'y z płyty na memorkę?
VIII - DNAS a gra przez sieć
IX - Swap Magic i żonglerka płytami
X - HDD - Czyli jak odpalić kopię z dysku twardego
XI - DivX na PS2
XII - Podmiana Boot Screena
 

I - "Full-DVD" – czyli pełne wersje



* Alcohol 120% (PC-Win9x/NT) (testowane na v1.9.2 build 1705)
1.) Wybieramy z "Menu" "kreator odczytu"
2.) Pojawi się okienko. Wybieramy naszą nagrywarkę i określamy wielkość naszego obrazu (jeśli mamy partycje na FAT32 maksymalny rozmiar "części" nie może przekraczać 4GB. Opcja "ignoruj błędy odczytu" musi być nie zaznaczona. Klikamy na "dalej"
3.) Wybieramy lokalizację naszego, przyszłego obrazu oraz (ewentualnie) jego nazwę. Klikamy na start i mamy trochę czasu dla siebie ;-) Powinien pojawić się obraz .mdf/.mds
4.) Wybieramy z "Menu" "kreator nagrywania"
5.) Wybieramy obraz, który chcemy nagrać na DVD i klikamy "dalej"
6.) Wybieramy prędkość (nie mniejsza niż dwa i raczej nie większa niż cztery). Klikamy "start" i znów mamy trochę czasu dla siebie.

* DVD Decrypter (PC-Win9x/NT) (testowane na v3.2.1.0)
1.) Klikamy na "Mode", wybieramy "ISO" i "Read"
2.) Wybieramy miejsce na nasz obraz i jego nazwę
3.) Klikamy na ikonkę poniżej i rozpocznie się odczyt płyty. Powstanie *.iso/*.mdf
4.) Klikamy na "Mode", wybieramy "ISO" i "Write".
5.) Wybieramy obraz, który chcemy nagrać na DVD
6.) Wybieramy nagrywarkę.
7.) Opcje "BURN-Proof" i "Verify" powinny być zaznaczone
8.) Wybieramy prędkość (x2-x4)
9.) Klikamy na ikonkę poniżej i rozpocznie się proces nagrywania

* CD/DVD-ROM Generator (PC-Win9x/NT) (testowane na wersji 1.50)
Zanim przystąpimy do kopiowania płyty tą metodą, należy zaznaczyć iż jest najbardziej przeje... ,tzn. hardcore'owa ze wszystkich możliwych. Życzę cierpliwości :]
1.) Otwieramy program o nazwie ISO Buster (PC-Win9x/NT) (testowane na wersji 1.6). Powinno pojawić się nasze "drzewko" całej sesji, a po prawej "zestaw plików".
2.) Klikamy na zakładkę z LBA w prawym okienku. Wszystkie pliki powinny teraz zostać posortowane względem najniższej wartości LBA.
3.) Klikamy w lewym oknie na czerwony kwadracik z napisem iso prawym przyciskiem myszy. Najeżdżamy i klikamy na "Directory tree and file information/List tree-info (in Edit Window)/LBA, Relative Path". Pojawi się nowe okienko. Zapisujemy naszą listę w *.txt
4.) Zaznaczamy wszystkie pliki w iso (nieudf!) i klikamy na nie prawym przyciskiem myszy. Wybieramy "Extract objects". Wybieramy miejsce, do którego program przekopiuje wszystkie pliki z płyty.
5.) Otwieramy CDVDGen. Pierwsze co czynimy po uruchomieniu programu, to wybór dwóch opcji: "Create new project" lub "Open project". Nas interesuje oczywiście nowy. Klikamy "ok" i stajemy przed kolejnym wyborem: "CD-ROM Master Disc", "DVD-ROM Master Disc" i "DVD-ROM Master (Dual Layer) Disc". Wybór pada na "DVD-ROM Master Disc" (chyba, że nasz obraz ma być na dwuwarstwowym nośniku).
6.) Metodą drag&drop przeciągamy pliki z płyty do naszej kompilacji.
7.) Przechodzimy na zakładkę "Volume". W polu "Disc Name" wpisujemy np. SLUS-12345.
8.) W polu "Producer Name" wpisujemy... cokolwiek :]
9.) W polu "License Area" wybieramy region, z którego jest nasza gra:
NTSC-JAP -> Japan
NTSC-US -> America
PAL -> Europ
10.) Reszta pól może pozostać czysta
11a.) Przechodzimy na zakładkę "Layout". Przed nami najważniejsza część :] Przydzielamy plikom identyczne LBA. Do tego była potrzebna nam lista, którą uprzednio zapisaliśmy. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że cały "wypis" jest chronologiczny (względem początku każdego pliku w danym miejscu na płycie). Nie wolno nam tego czynić poprzez opcję "Location" (prawy przycisk myszy na pliku) bez uprzedniego posortowania plików [!]. Posługujemy się tylko i wyłącznie opcją "Move select/insert". Jeśli zapomnimy o tej zasadzie, przy którejś zmianie LBA okaże się, że pod tym adresem nie ma już miejsca, ponieważ jest zajęte przez inny plik.
11.cool.gif Jeśli plików jest bardzo dużo, ręczne przydzielanie może doprowadzić do szewskiej pasji. Z pomocą przychodzi CD/DVD Generator Helper (Zandal's Helper) (PC-Win9x/NT) (testowane na wersji 2.0). Po "wypakowaniu" plików z płyty wrzucamy w to samo miejsce listę LBA wygenerowaną przez ISOBuster'a. Zapisujemy nasz projekt (*.ccz) również w tym samym miejscu. To bardzo ważne... Otwieramy naszego Helper'a i podajemy ścieżki do *.txt i *.ccz. Na dole wybieramy folder/dysk gdzie skopiowaliśmy pliki z płyty. Opcję "Auto or manual seek" zaznaczamy na "Auto". Klikamy na panel "START" a program uporządkuje LBA w *.ccz.
Jeśli dostaniemy komunikat "Buffer overflow" oznacza to, że *.txt lub *.ccz nie leżą razem z plikami z gry w tym samy miejscu na HDD [!]
12.) Kiedy się z tym uporamy zapisujemy nasz projekt: "File/Save as" -> nazwa.ccz
13.) Klikamy na "Rec". Program poprosi nas o zapisanie *.iml/*.ims. Tak też czynimy. Jeśli dostaniemy komunikat "ASPI failed" należy zainstalować forceASPI v1.7

Na tym etapie się na chwilę zatrzymajmy. Program, z którego korzystamy, przeznaczony jest developer'om i sygnowany przez samo Sony. W związku z tym nie ma "zwykłej" nagrywarki, którą by ten program obsługiwał (teoretycznie, ale o tym później). W grę wchodzi tylko kilka modeli, które kosztują bajońskie sumy, a przeznaczone są tylko i wyłącznie authoring'owi. Zapewne żaden z nas nie ma takiej w swoim kompie... I co teraz? Ano... Są trzy metody nagrania takiej płyty.

14a.) Pierwsza i najbardziej zawodna to specjalny patch dla exe'ka programu. Dzięki niemu nasz CDVDGen zgodzi się wypalić na jednej z poniższych nagrywarek:
- NEC ND-1100A
- NEC ND-1300A
- NEC ND-2500A
- NEC ND-2510A
- NEC ND-3500AG
- Pioneer DVR-105
- Pioneer DVR-106D
- Pioneer DVR-107D
- Pioneer DVR-108
- Pioneer DVR-303

Jeśli korzystamy z wersji 2.00, program obsługuje następujące nagrywarki (for General):

- Pioneer DVR-S303
- Pioneer DVR-A04-J (DVR-104)
- Pioneer DVR-A05-J (DVR-105)
- Pioneer DVR-A07-J (DVR-107D)
- Hoei Sangyo DSR-4000dp-5 (wymagany DPM88)
- Hoei Sangyo DSR-4000dp-10 (wymagany DPM88)
- Hoei Sangyo DSR-4000dp-5 (wymagany DPM88)
- Hoei Sangyo DSR-4000dp-10 (wymaganyDPM88)

Wystarczy kliknąć na "Rec" a program utworzy obraz, który po chwili wypali. Dlaczego zatem ta metoda jest najbardziej zawodna? Program ten nie posiada żadnej ochrony przeciw spadkowi bufora. Podczas nagrywania załączył mi się wygaszacz ekranu co zaowocowało... "burn failed" XD. Cóż, płyta do śmietnika :[
14b.) Druga metoda to użycie, któregokolwiek z programów konwertujących *.iml na *.iso (np. Iml2DVD (PC-Win9x/NT)). Ważne by nie naruszać miejsca, w którym były przechowywane pliki z gry. Samo *.iml nie stanowi obrazu (co jest logiczne ~xxxKB), a jedynie wytyczne dla programu jak utworzyć obraz. Należy pamiętać również, iż jeśli obraz przekracza 3.9GB należy dokonać tej operacji na partycji z systemem plików NTFS. Ostatnia moja uwaga jest taka, że zdarzają się wtopy tego typu programom i tworzą "puste iso". Jak to sprawdzić? np. jakimkolwiek Hex Edytorem...
14c.) Ostatnią i najlepszą moim zdaniem metodą jest "export image". CDVDGen zapisze obraz w postaci *.000/*.001/*.002/*.003/.../*.lst. Co z tym zrobić? Pliki te stanowią zwyczjne iso, tyle że podzielone na kawałki. Należy je tylko połączyć w jedną całość, a nazwę zmienić na *.iso. Czym? z cmd lub np. za pomocą A.F.7 Merge...
Dwie uwagi: DVDDecrypter obsługuje *.lst, ale to nie "to" *.lst :], a druga to, że nie należy łączyć plików wraz z lst [!]. *.lst jest czymś w rodzaju arkusza dyrektyw i nonsensem wydaje się go łączyć z pozostałymi plikami.

VERSION=1.00
MEDIA=DVD
TARGET=PS2
DISCVERSION=1.00
DATE=2005/06/05-23:57:09

DISCNAME="SCES-99999 "
PRODUCER="BERION - The Elder Player "
COPYRIGHT="Zdzisiek z bramy obok ;] "
CREATIONDATE=20050605
PSTYPE=2
DISCCODE=01

600000
Wolumin: \nazwa obrazu.000
Wolumin: \nazwa obrazu.001

15.) Powstałe *.iso wypalamy np. za pomocą DVDDecrypter'a i już możemy się cieszyć z nowej gry.

II - "DVD-Rip" – czyli okrojone, pocięte wersje gier



* Alcohol 120% (PC-Win9x/NT) (testowane na v1.9.2 build 1705)
1.) Wybieramy z "Menu" "kreator odczytu"
2.) Pojawi się okienko. Wybieramy naszą nagrywarkę. Profil Playstation 2 i klikamy "dalej"
3.) Wybieramy miejsce na utworzenie naszego obrazu i jego nazwę. Wybieramy rozszerzenie *.mds/*.mdf (może być również i *.ccd/*.img/*.sub). Klikamy "start".
4.) Wybieramy plik z obrazem i klikamy "dalej"
5.) Wybieramy nagrywarkę, prędkość definujemy na x2-x8, profil Playstation 2 i klikamy "start".

* CDRWin (PC-Win9x/NT) (testowane na v3.9g)
1.) Wybieramy "Extract Disc/Trakcs/Sectors to Image File"
2.) Zaznaczamy "Extract Mode: Disc Image/Cuesheet"
3.) Wybieramy naszą nagrywarkę i miejsce docelowe obrazu
4.) Zaznaczamy "Reading Options: RAW"
5.) Zaznaczamy "Reading Options: Error Recovery: Ignore"
6.) Zaznaczamy "Reading Options: Jitter Correction: Auto"
7.) Zaznaczamy "Reading Options: Subcode Analysis: Auto"
8.) "Data Speed" definiujemy na x1-4
9.) "Audio Speed" definiujemy na x1-4
10.) "Read Retry Count" nie mniej jak 10
11.) "Subcode Threshold" = 300
12.) Klikamyna "Start" i po "chwili" obraz będzie gotowy
13.) Wybieramy "Record Disc"
14.) Podajemy ścieżkę do *.cue ("Load Cuesheet")
15.) Zaznaczamy "Recording Options: Raw Mode"
16.) Zaznaczamy "Recording Options: Underrun Protection"
17.) "Test Mode" - wedle uznania
18.) "Open New Session" - NIE zaznaczony

19.) "Use disc transporter to make" - wedle uznania :-)
20.) Prędkość definiujemy na x1-8
21.) Kilkamy na "Record Disc" i po "chwili" płyta będzie wypalona

* Blind Write (PC-Win9x/NT) (v4.x) – można utworzyć profil za pomocą Alcoholer v4.1
* Game Jack (PC-Win9x/NT) (v4.x) – można utworzyć profil za pomocą Alcoholer v4.1

III - Jak stworzyć własnego DVD-Rip'a?



Cały poniższy text (mam nadzieję) będzie służyć osobom, którzy znają grę na wylot i nie przeszkadzają im cięcia w audio itp., a chcieliby zmieścić kilka gier na jednym DVD (wygoda) lub tym którzy nie posiadają nagrywarki DVD, a jedynie napęd DVD-ROM (w zasadzie to nie są już one takie drogie; no chyba że budżet domowy nie przekracza tego tysiąca zł. Wówczas wydatek rzędu trzech stów jest niebagatelny). Dział ten stanowi wyjątek pośród wszystkich i nie uświadczymy w nim standardowego "krok po kroku", a jedynie ogólne wytyczne w jaki sposób zrobić to czy tamto. Dlaczego? Coż... każda gra jest inna, i nie sposób opisać wszystkich... Ten mini-tutorial kieruję głównie do osób obeznanych już jako-tako w temacie nagrywania płyt i "struktury obrazu" dla PSX/PS2... Zapraszam :]

1.) Sprawy ogólne:
- Jeśli korzystamy z bootCD nasz RIP nie może przekraczać 633MB (powyżej tego odpalimy jedynie mając mod'a na pokładzie)

2.) Co, czym i jak?:

* Dummy File
Jak stworzyć taki plik? Dowolnym hex edytorem. Osobiście posługuję się Hex Workshop (PC-Win9x/NT)'em i to jego właśnie dotyczy poniższy fragment...
- Dummy 0byte'owy -> Otwieramy nasz program, klikamy na "new" i zapisujemy :]
- Dummy 1byte'owy -> Otwieramy nasz program, klikamy na "new. Następnie klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy "insert". "Number of bytes/1 (Hex), "Fill with the following hex byte/1". Zapisujemy i mamy gotowy Dummy.
- Większy Dummy -> Otwieramy DummyFile (PC-Win9x/NT) i wpisujemy dowolną liczbe w małym okienku (MB).

* Podmiana *.pss
[wkrótce]

* Multipleksacja / Demultipleksacja
Jeśli decydujemy się "tylko" zmniejszyć jakość FMV lub audio, pliki *.pss trzeba rodzielić na *.m2v i *.wav, a następnie napowrót złożyć "do kupy". Umożliwia to program PSS Plex (PC-Win9x/NT). Jak zmniejszyć ich jakość? Odsyłam do działu DVD Video...

Można również zastosować łatwiejszą metodę. Wystarczy że ściągniemy program PSS Downsampling Tool (PC-Win9x/NT) (testowane na wersji 1.01). Należy przeciągnąć plik(i) *.pss do niego, w okienku : "Downsample Rate" wpisujemy wartoś 75% albo jakąkolwiek inną (określa on stopien kompresji), z zaznaczoną pozycją "Overwrite Oryginal File" możemy kliknąc na GO!. Kiedy już się wszystko skończy, nasz plik *.pss zostanie zmniejszony fizycznie w efekcie nawet o 50% (zależy ile zaznaczyliśmy)! Co oczywiście da nam rezultat taki, że straci na jakości (rozdzielczości) odtwarzanego obrazu.

Jeśli gra korzysta ze sterowników ADPCM (są w folderze z modułami) musimy zaznaczyć tą opcje w naszym progsie podczas multiplexacji. To jest niezmiernie ważne. Inaczej usłyszymy same piski i trzaski.

* Media Check
Część gier (nie wszystkie) sprawdza rodzaj nośnika, na którym jest nagrana gra. Czym to sprawdzić i jak się tego pozbyć? Poniżej podałem kilka sposobów, warto jednak zaznaczyć iż modyfikacja tych wpisów może zakończyć się "uszkodzeniem" danego pliku. Dobrze zawsze zrobić jego kopię. W razie gdyby nasz RIP gry "nie wystartował", ponawiamy całą operację (w przypadku kiedy ponownie media check nie zostanie poprawnie usunięty, próbujemy inną wersją lub nawet innym programem).

Zdecydowana wiekszość gier posiada takie "check'i" (strasze gry rzadziej, nowe wszystkie :]).

- Sposób I
1.) Otwieramy DVD Scan (PC-Win9x/NT) (testowane na wersji 3.0) i wybieramy plik, który chcemy przeskanować (najczęściej jest to plik licencyjny, czasem IORP lub jakiś inny *.img).
2.) Jeśli zostanie znalezione którekolwiek z zabezpieczeń, zanim klikniemy na "patch them!" warto zrobć jego kopię (na wszelki wypadek). Sonix opracował naprawdę świetny program, który oszczędza nam "gimnastyki hexadecymalnej" :] (szczegóły poniżej).

- Sposób II
1.) Otwieramy program PSS Plex (PC-Win9x/NT) (narzędzie DVD Check Scan).
2.) Za pomocą opcji "Open" wybieramy plik, który chcemy przeskanować.
3.) Po (ewentualnym) wykryciu (prawdopodobnych) zabezpieczeń otwieramy ten plik jakimkolwiek hex edytorem.
4.) Przechodzimy do offset'u podanego przez ww. program i zamieniamy wartość podświetloną na zielony kolor (w PSS Plex'ie) na "01". Jeśli takich "sprawdzań" jest więcej to zamieniamy oczywiście wszystkie.

* Jak to teraz wypalić ?
Mając *.iml/*.ims konwertujemy go do *.iso. Następnie musimy je przekonwertować na mode2/XA (2352 bloków) i dopiero wypalić. Inaczej konsola nie rozpozna takiego CD. Ewentualnie wypalić CDRWin'em *.iso odpowiednio ustawiając opcje przy nagrywaniu

IV - MultiDVD - kilka gier na jednym DVD



* Sposób I
Najciekawszą rzeczą z jaką miałem do tej pory styczność na scenie PS2 jest niżej opisany program autorstwa Gherudos'a. Pozwala w prosty i intuicyjny sposób na przygotowanie kompilacji zawierającej kilka gier, programów itp. na jednym DVD. Niestety narazie tylko sześciu...
- Czy można utworzyć kompilację z kilku gier wydanych na CD (np. QIII, 3T)? Ciężko powiedzieć, nie próbowałem. Jeśli w "pliku licencyjnym" developer zdecydował się umieścić informację o radzaju nośnika, na którym została nagrana to prawdopodobnie nie. Wówczas jedynym rozwiązaniem byłoby z'rip'owanie tego pliku. To są moje rozważania czysto teoretyczne. Wiem, że taki myk działa w stosunku DVD do CD. Czy w "drugą stronę też, tego nie wiem... Sądzę, że tak.
- Czy "obsługuje" RIP'y? Prawdopodobnie tak, ponieważ jest z nich usunięta informacja o rodzaju nośnika.
- Czy można zbudować kompilację zawierającą kilka gier wraz z programam/demami scenowymi? Jak najbardziej tak. Nie próbowałem natomiast z programami zawierającymi kilka *.cnf'ów (np. SYSTEM i INSTALL). Czemu to jest akurat ważne? Wyjaśnię w dalszej części... ...
- Czy można zbudować kompilację zawierającą kilka programów/dem scenowych? Oczywiście, że tak...
- Czy można zbudować kompilację zawierającą kilka gier z PSX'a? Oczywiście, że nie... :]
Cóż, zapraszam do lektury:

Potrzebny stuff:
- Multiloader (PS2) (testowane na wersji 1.41)
- Multiloader Generator (PC-Win9x/NT) (testowane na wersji 1.2)

1.) Pierwszą czynnością jaką musimy wykonać jest skopiowanie wszystkich plików z interesujących nas gier do jednego root directory (po ludzku pisząc: do np. jednego folderu, który nazwiemy sobie MULTIDVD) :] Wszystkich za wyjątkiem SYSTEM.cnf [!] To bardzo ważne, w przeciwnym razie konsola nie będzie wiedziała co zrobić, kiedy napotka ich kilka. Jeśli nasza kompilacja ma zawierać grę lub kilka wraz z programem, jego również należy umieścić w tym samym folderze.
2.) Wrzucamy do folderu MULTIDVD Multiloader'a
- INSTALL.cnf
- SYSTEM.cnf
- MULTI.xml
- MULTILOA.elf
3.) Możemy w tym momencie przygotować mały obrazek do każdej gry, który będzie wyświetlany w menu. Jak podaje readme, musi być w rozdzielczości 133/155 [?] i zapisany w formacie *.jpg Hmm... wykonałem takowy i nie jest wyswietlany [?][!]
4.) Sam MLGen (Multiloader Generator) nie jest konieczny. Jeśli nie chce nam się własnoręcznie edytować *.xml'a polecam z niego skorzystać.
Uruchamiamy program i klikamy na "Generate". Pojawi się nowe okienko. Wpisujemy w nim nazwę, pod którą będzie widniała nasza gra itp. Następnie klikamy na ok. Pojawi się kolejne okienko. Tym razem wpisujemy nazwę pliku licencyjnego (zgodną z rzeczywistością) np. SLES_510.43 Jeśli to nie jest gra to podajemy nazwę *.elf'a np. PS2OS.ELF (prawdopodobnie wielkość liter ma znaczenie, wybaczcie ale nie mam tyle dvd na próby :-P ). W ostatnim okienku podajemy nazwę naszego pliku graficznego, który będzie utożsamiony z daną grą itp. np. SPYRO.JPG
Jeśli nasza kompilacja zawiera mniej niż sześć "składników", resztę "project'ów" można odklikać "ok" (program pozostawi puste miejsce w *.xml'u). Jeśli korzystamy z wersji wcześniejszej niż ta podana przeze mnie, warto na końcu sprawdzić czy jest komenda </multiload>. Jeśli nie, należy oczywiście dopisać (wcześniejsze miały takiego bug'a).
5.) Przenosimy nasz nowo utworzony *.xml do folderu MULTIDVD. Oczywiście zastępujemy "stary", "nowym".
6.) Ostatnią czynnością jest budowa iso (np. za pomocą programu CDVDGen). Czyli budowa obrazu z całej zawartości naszego folderu MULTIDVD. Nie róbmy przypadkiem iso całego folderu (to jest idiotyzm) :]
7a.) Jeśli decydujemy się to zrobić w Nero ustawiamy priorytet plików SYSTEM/INSTALL.cnf, MULTI.xml i MULTILOA.elf na wysoki...
7b.) Jeśli decydujemy się to zrobić za pomocą CDVDGen'a przenosimy pliki SYSTEM/INSTALL.cnf, MULTI.xml i MULTILOA.elf na jak najbliższe LBA. Dodatkowo jeśli nasza kompilacja waży mniej niż te powiedzmy ~1.2GB na sam koniec dorzucamy Dummy.bin.
8.) Wypalamy i testujemy nasz "wypiek". Jeśli działa to możecie podziękować sobie cierpliwości, mnie opisu a w szczególności Gherudos'owi za tak wspaniały program.

V - BIN2CD/DVD - Jak nagrać programy itp., które nie są obrazami?



1.) Jak napisać taki *.cnf?
Zwyczajnie :] Jest to zwykły plik tekstowy, wystarczy że otwożymy notatnik (lub jakikolwiek inny prosty edytor textowy). Wpisujemy (bez cudzysłowia oczywiście):
"BOOT2 = cdrom0: \NAZWA.ELF;1..VER = 1.00..VMODE = PAL/NTSC.." lub
"BOOT2 = cdrom0: \NAZWA.ELF;1..VER = 1.00..VMODE = PAL.." lub
"BOOT2 = cdrom0: \NAZWA.ELF;1..VER = 1.00..VMODE = NTSC.."

- Wersja sterownika nie ma w tym przypadku znaczenia, może być 1 00, 1 01, 1 10 - wedle uznania. Na końcu zmieniamy rozszeżenie z *.txt na *.cnf, a nazwę zmieniamy na SYSTEM :]
- Między ":" a "\" nie ma spacji (zrobiłem tak, aby nie wstrzeliła mi się emotikona)
- W miejsce ".." należy wstawić enter (0D0A), a w miejsce "." spacje (2A). Napisałem inaczej, aby zaoszczędzić miejsce. Możecie napisać tak jak jest powyżej. Konsola i tak to przeczyta...

Co to jest SYSTEM.cnf? Jest to "wytyczna" dla PS2 jak ma uruchomić *.elf'a. Bez tego pliku nie uruchomimy z płyty żadnego programu! Oczywiście piszemy taki plik jeśli nie jest dołączony do programu.

2.) Budujemy obraz CD

* CDGenPS2 PL (PC-Win9x/NT) (testowane na wersji 3.0 [T-PL v1.0])
a.) Otwieramy nasz program. Wybieramy "Plik/ Edytuj Wolumin" i wpisujemy nazwę naszego CD.
b.) Przeciągamy pliki z naszej kompilacji do programu.
c.) Jeśli nie przeciągaliśmy plików "po kolei" (w przypadku CD), możemy ręcznie zmienić wartość LBA klikając na pliku prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję "Edytuj". Zaznaczamy "Napraw LBA". Możemy teraz w polu obok wpisać dowolną liczbę.
d.) Klikamy "Plik/ Zapisz obraz" i zapisujemy do *.bin/*.cue

3.) Budujemy obraz DVD

* Nero Burning Rom (PC-Win9x/NT; Linux k2.2) (testowane na wersji 6.6.0.6)
a.) Otwieramy program i zamykamy kreatora, który się zaraz wyświetli
b.) Wybieramy naszą nagrywarkę (lub jeśli chcemy utworzyć obraz "Image Recoreder") i wybieramy z "Menu/File/New"
c.) Wybieramy typ kompilacji DVD-ROM (UDF/ISO)
d.) Przechodzimy na zakładkę "Multisession". Zaznaczamy "No Multisession"
e.) Przechodzimy na zakładkę "ISO". "Data Mode powinna być niepodświetlona i ustawiona na Mode 1". Ustawiamy teraz:
- "File System: ISO 9660 + Joliet"
- "File Name Lenght (ISO): Max of 11 = 8 + 3 chars (Level 1)"
- "Character Set (ISO): ISO 9660 (Standard ISO CD-ROM)
- "Relax restrictions:/ Allow path deph of more than 8 directories, Allow more than 255 characters in path, Do not add the ';1'ISO file version extension" powinny być nie zaznaczone
- "Relax restrictions:/ Allow more than 64 characters for Joliet names" powinno być zaznaczone.
f.) Przechodzimy na zakładkę "Label". Ustawiamy na "Automatic" i nadajemy nazwę naszemu DVD.
g.) Przechodzimy na zakładkę "Dates".
- "Volume Dates"/ Set volume creation and modification, Set volume effective and expiration" powinny być nie zaznaczone.
- "File Dates"/ Use current date and time, Use the date:" powinny być nie zaznaczone
- "File Dates"/ Use the date and time from the original file" powinna być zaznaczona.
h.) Przechodzimy na zakładkę "UDF". Ustawiamy na "Physical Partition" i "UDF 1.02". "Force DVD-Video compatybility mode (required for Xbox TM) powinna być nie zaznaczona.
i.) Przechodzimy na zakładkę "Burn" i ustawiamy prędkosć zapisu na x2-x4. Klikamy na "Burn".
j.) Przeciągamy interesujące nas pliki do programu i klikamy na ikonkę z zapałką :]
k.) Kiedy proces zapisu się rozpocznie zwróćmy jeszcze uwagę na małe "okienko" poniżej paska bufora. Dla własnego dobra zaznaczmy "Verify data"... ... po chwili uzyskamy gotową płytę.

* CD/DVD-ROM Generator (PC-Win9x/NT) (testowane na wersji 1.50)
a.) Otwieramy CDVDGen. Pierwsze co czynimy po uruchomieniu programu, to wybór dwóch opcji: "Create new project" lub "Open project". Nas interesuje oczywiście nowy. Klikamy "ok" i stajemy przed kolejnym wyborem: "CD-ROM Master Disc", "DVD-ROM Master Disc" i "DVD-ROM Master (Dual Layer) Disc". Wybór pada na "DVD-ROM Master Disc" (chyba, że nasz obraz ma być na dwuwarstwowym nośniku).
b.) Metodą drag&drop przeciągamy pliki do naszej kompilacji. Najpierw *.cnf, dopiero potem *.elf i resztę. Na samym końcu tworzymy Dummy File'a. Po co? Otóż ten soft jest tak skonstruowany, iż nie zgadza się na kompilację "zajmującą" poniżej 600 000 sectorów. Ile to "jest w Byte'ach"? Około 1,2GB.
c.) Przechodzimy na zakładkę "Volume". W polu "Disc Name" wpisujemy np. SLUS-12345.
d.) W polu "Producer Name" wpisujemy... cokolwiek :]
e.) W polu "License Area" wybieramy region, w którym pracuje nasz program (raczej nie ma znaczenia, większość jest PAL/NTSC):
NTSC-JAP -> Japan
NTSC-US -> America
PAL -> Europ
f.) Reszta pól może pozostać czysta
g.) Jeśli przeciągnęliśmy pliki "nie po kolei" w zakładce "Layout" możemy je posortować. Nie wolno nam zmieniać LBA poprzez opcję "Location" (prawy przycisk myszy na pliku) bez uprzedniego posortowania plików [!]. Posługujemy się tylko i wyłącznie opcją "Move select/insert". Jeśli zapomnimy o tej zasadzie, przy którejś zmianie LBA okaże się, że pod tym adresem nie ma już miejsca, ponieważ jest zajęte przez inny plik.
h.) Kiedy się z tym uporamy zapisujemy nasz projekt: "File/Save as" -> nazwa.ccz
i.) Klikamy na "Rec". Program poprosi nas o zapisanie *.iml/*.ims. Tak też czynimy. Jeśli dostaniemy komunikat "ASPI failed" należy zainstalować forceASPI v1.7

Na tym etapie się na chwilę zatrzymajmy. Program, z którego korzystamy, przeznaczony jest developer'om i sygnowany przez samo Sony. W związku z tym nie ma "zwykłej" nagrywarki, którą by ten program obsługiwał (teoretycznie, ale o tym później). W grę wchodzi tylko kilka modeli, które kosztują bajońskie sumy, a przeznaczone są tylko i wyłącznie authoring'owi. Zapewne żaden z nas nie ma takiej w swoim kompie... I co teraz? Ano... Są trzy metody nagrania takiej płyty.

j'.) Pierwsza i najbardziej zawodna to specjalny patch dla exe'ka programu. Dzięki niemu nasz CDVDGen zgodzi się wypalić na jednej z poniższych nagrywarek:
- NEC ND-1100A
- NEC ND-1300A
- NEC ND-2500A
- NEC ND-2510A
- NEC ND-3500AG
- Pioneer DVR-105
- Pioneer DVR-106D
- Pioneer DVR-107D
- Pioneer DVR-108
- Pioneer DVR-303

Jeśli korzystamy z wersji 2.00, program obsługuje następujące nagrywarki (for General):

- Pioneer DVR-S303
- Pioneer DVR-A04-J (DVR-104)
- Pioneer DVR-A05-J (DVR-105)
- Pioneer DVR-A07-J (DVR-107D)
- Hoei Sangyo DSR-4000dp-5 (wymagany DPM88)
- Hoei Sangyo DSR-4000dp-10 (wymagany DPM88)
- Hoei Sangyo DSR-4000dp-5 (wymagany DPM88)
- Hoei Sangyo DSR-4000dp-10 (wymaganyDPM88)

Wystarczy kliknąć na "Rec" a program utworzy obraz, który po chwili wypali. Dlaczego zatem ta metoda jest najbardziej zawodna? Program ten nie posiada żadnej ochrony przeciw spadkowi bufora. Podczas nagrywania załączył mi się wygaszacz ekranu co zaowocowało... "burn failed" XD. Cóż, płyta do śmietnika :[
j''.) Druga metoda to użycie, któregokolwiek z programów konwertujących *.iml na *.iso (np. iml2iso). Ważne by nie naruszać miejsca, w którym były przechowywane pliki z gry. Samo *.iml nie stanowi obrazu (co jest logiczne ~xxxKB), a jedynie wytyczne dla programu jak utworzyć obraz. Należy pamiętać również, iż jeśli obraz przekracza 3.9GB należy dokonać tej operacji na partycji z systemem plików NTFS. Ostatnia moja uwaga jest taka, że zdarzają się wtopy tego typu programom i tworzą "puste iso". Jak to sprawdzić? np. jakimkolwiek Hex Edytorem...
j'''.) Ostatnią i najlepszą moim zdaniem metodą jest "export image". CDVDGen zapisze obraz w postaci *.000/*.001/*.002/*.003/.../*.lst. Co z tym zrobić? Pliki te stanowią zwyczjne iso, tyle że podzielone na kawałki. Należy je tylko połączyć w jedną całość, a nazwę zmienić na *.iso. Czym? z cmd lub np. za pomocą A.F.7 Merge...
Dwie uwagi: DVDDecrypter obsługuje *.lst, ale to nie "to" *.lst :], a druga to, że nie należy łączyć plików wraz z lst [!]. *.lst jest czymś w rodzaju arkusza dyrektyw i nonsensem wydaje się go łączyć z pozostałymi plikami.

VI - CD2DVD - Jak przerobić obraz CD na DVD?



1.) Na początek kilka uwag:

* Oczywiście taki zabieg można wykonać nie tylko w przypadku programów scenowych (OS'y, Manager'y, Emu itp...), ale też i gier. Z RIPami nie ma większego problemu, natomiast z gier wydanych na CD trzeba zdjąć Media Check, z którym się jeszcze borykam (PS2-III).
* Należy zapomnieć o De-RIP'ach (czyli grach z PSX'a na CD odpalanych z DVD na PS2). To jest awykonalne (oszczędzam wam tym komentarzem czas i płyty :])


2.) Do dzieła:
a.) Otwieramy program o nazwie ISO Buster (PC-Win9x/NT) (testowane na wersji 1.6). Powinno pojawić się nasze "drzewko" całej sesji, a po prawej "zestaw plików".
b.) Klikamy na zakładkę z LBA w prawym okienku. Wszystkie pliki powinny teraz zostać posortowane względem najniższej wartości LBA.
c.) Klikamy w lewym oknie na czerwony kwadracik z napisem iso prawym przyciskiem myszy. Najeżdżamy i klikamy na "Directory tree and file information/List tree-info (in Edit Window)/LBA, Relative Path". Pojawi się nowe okienko. Zapisujemy naszą listę w *.txt
d.) Zaznaczamy wszystkie pliki w iso i klikamy na nie prawym przyciskiem myszy. Wybieramy "Extract objects". Wybieramy miejsce, do którego program przekopiuje wszystkie pliki z płyty (jeśli pojawią się nam błędy odczytu ignorujemy wszystkie).
e.) Budujemy nasz obraz (PS2-V) starając się przydzielić plikom taką samą kolejność jak na CD (oczywiście nie chodzi mi o LBA bo tego dokładnie się nie da zrobić. PVD na DVD zaczyna sie od ~600/700 sektora, a nie 23 jak na CD).

VII - CD/DVD2MC - Jak skopiować save'y z płyty na memorkę?



Kolejny "kawałek" textu został opracowany przez Desden'a (ubiegłeś mnie :])

a.) Potrzebny stuff:
- Program CDGenPS2 (PC-Win9x/NT) (testowane na wersji v3.0 [T-PL v1.0])
- Program PS2 Save Builder (PC-Win9x/NT) (testowane na wersji 0.8x)
- Program PS2Menu (PS2) (testowane na wersji 2.26)
- Jakiś Save gry np. MGS3:SE NTSC U.S

b.) Przygotowanie kompilacji:

* Gdy już mamy wspomniany save (z gry MGS3), uruchamiamy program Ps2 Save Builder i wybieramy File/Open/ nasz save.
* Pokaże się wszelkie info na jego temat, ale nas bardziej zainteresuje jego zapisanie pod inną postacią (*.npo) File/Save as widoczne bardziej na tym obrazku. Po zapisaniu naszego save'a otrzymamy plik BASLUS-209151G000001.npo.
* Następnie piszemy *.cnf'a do naszego *.elf'a (PS2-V)
* Teraz wypakowujemy pliki, które były w fold...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin