Architektura klasycyzmu w Anglii i we Francji.doc

(72 KB) Pobierz
Architektura wczesnego klasycyzmu w Anglii i we Francji

Architektura wczesnego klasycyzmu w Anglii i we Francji

 

 

Klasycyzm– styl w muzyce, sztuce, literaturze oraz architekturze odwołujący się do osiągnięć starożytnych Greków i Rzymian. W Europie tzw. "powrót do źródeł" (klasycznych) pojawił się już w renesansie, a następnie występował równolegle do baroku, czyli od XVII wieku do końca wieku XVIII, w niektórych krajach trwał do lat 30. następnego stulecia, a nawet dłużej. Najpełniejszy rozkwit klasycyzmu nastąpił pod koniec XVIII wieku i w I ćwierci wieku XIX.

 

 

ANGLIA

 

ð     PALLADIANIZM

Źródła głównie w renesansie

 

ð     Sir William Hamilton (poseł w Neapolu,1767 r.) – Katalog sztuki starożytnej (etr, rz, gr)

 

 

§         Robert Adam („Ruins of Spolato”)  Styl harmonijny, lecz motywy z różnych źródeł

 

*Syon House w Brentford – R. Adam  - 1728-92   ///założenie elżbietańskie///

-plan kwadratu

-we wnętrzu stiukowy ornament (lekki i elegancki ton);

-w hallu wejściowym i długiej galerii – nisze półkoliste oddzielone przez pary architrawów

-12 wolnostojących kolumn jońskich wzdłuż ścian w „Ante-Room”; na nich architraw z

  palmetami; na nim posągi złocone

 

*Kedleston Hall w Derbyshire – R. A. –1765   / fasada południowa

-przed śr ryzalitem schody zewnętrzne (eliptyczne; 2-biegowe) i wolnostojące kolumny w wlk

  porządku zwieńczone posągami

- Rezydencję zaprojektowali architekci, James Paine i Matthew Brettingham i była ona luźno

   oparta na planach architekta Andrea Palladio nigdy niewybudowanej Willi Mocenigo.

- Projekt trzypiętrowej rezydencji składa się z trzech skrzydeł połączonych dwoma segmentowo  

   kręconymi korytarzami.

-Wnętrze proj. RA: Wchodząc przez wielki północny portyk na piano nobile, stajemy naprzeciw   

  marmurowego korytarza, sugerującego otwarty dziedziniec lub atrium rzymskiej willi. 

  Oświetlenie z dachu dzięki szklanym lukom. Salon umieszczony za triumfalnym łukiem  

  płd frontu, podobnie jak marmurowy korytarz, podnosi pełną wys. domu(galeria posągów).

 

* Boodle's Club     (motyw arkady wspartej na odsuniętych od ścian kolumn) 

 

* Kenwood House w Londynie  – 1767-69

 

*Royal Terrace w Londynie – 1768-74 ////nie istnieje

 

W późnej tw. (niektóre zamki szkockie) Zwrócił się ku prostej kubicznej arch militarnej Rzymu.

 

 

§         Sir William Chambers (1723-96)    /// konkurent Adamów///

   Styl bardziej monumentalny, łączący elementy ang. Palladianizmu i franc. arch. (Soufflota)

 

Elementy palladiańskie:

*Somerset House w Londynie (1776-86) /// pomieszczenia ministerstwa///

*budowle parkowe w Kew Gardens

 

 

ð     1762-„The antiquities of Athen” – James Stuart i Nicolas Revett > GREEK REVIVAL

  -Porządek sorycki wytworem ludu żyjącego blisko natury, niezepsutego (Rousseau)

  -Rzymskie łuki, sklep, kopuły uznano za wtórne wobec arch greckiej

  -W budowie pałacowej zarzucono wlk porządek; nawet budynki wielokondygnacyjne

 

§         James Gandon (1743 – 1823) – działał w Dublinie; uczeń Chambersa +monument Wrena

*Parlament (dziś Bank of Ireland)

*Four Courts

*Custom House

 

§         James Wyatt „Niszczyciel” (1746-13) – Zróżnicowanie stylowe;

*Panteon na Oxford Street (1769-72)

*Castle Coole – wn w wielu stylach (empire, chiński, grecki);

*Dodington Park – wyznacza nowy kierunek ku swobodnej asymetrii

 

§         Georg Dance (1741-25)

* Więzienie Newgate (1770-78) ponure rustykowane mury „zniechęcające do popełniania 

    przestępstw” i oddawały nastrój

 

 

 

FRANCJA

 

ð     Ok. poł XVIII mecenat we Francji był inspirowany świadomym  pragnieniem odnowienia grand siecle’u =>RENESANS klas form STYLU L XIV.

ð     W arch Jean-Francois Blondel głosił powrót do elgancji i wspaniałości „wieku wlk”

ð     Nastroje antyrokokowe i oddziaływania wczesnego romantyzmu angielskiego

ð     Publikacje poświęcone starożytności

 

§         Jacques-Ange Gabriel (1698-82)

*Petit Trianon (1762-68) –styl poprzedniej epoki „maison de plaisence”, lecz elegancka prostota  

  zastąpiona rokokową frywolnością

  -kwadratowy plan (palladianizm ang?)

  -elewacje pozbawione łuków

  -ryzalit fasady od dziedzińca opatrzony 4 pilastrami; od ogrodu 4 kol korynckimi i balustradą

 

*Opera w Wersalu (1753-70) – wzorowana na teatrach włoskich (plan owalny!)

-          ciągłe balkony bez podziału na loże (nowość)

 

*”skrzydło Gabriela” W(prawe przy przeddziedz.) –ciężkie rozczłonkowanie kolumn. ryzalitów

 

*wystrój Biblioteki LXVI (1774)

   -surowe podziały ścian i skromne boazerie podkreślające tektonikę ścian

 

*przebud skrzydła LXV pałacu Fontaibleau (1748-74)

  -na narożne pawilony  narzucił monument artykulację z portykami kolumnowymi na arkadach

 

*Ecole Militaire (1751-73) – fund L XV (nawiazanie do k. inwalidów LXIV)

  gł skrzydło jest świadomie wzorowane na arch rezydencjonalnej LXIV:

   -ryzalit śr z dachem kopułowym

   -wysokie dachy w kszt ściętych piamid nad pawilonami bocznymi skzrydła

   -tendencje antykizujące np. ryzality śr są poprzedzone korynckimi portykami kolumnowymi

 

*zabudowa Placu Zgody (1755-75) – planowany był plac oktogonalny z fosą i balustradą

*Pavillon Francois w parku W (1750)

*Pałac Compiegne

 

 

§         Richard Mique i Hubert Robert

*teatr, pawilon Belweder (pl ośmiob), świątynia Amora (monopter)  <M>

*Hameau (sztuczna wioska) 1782-86   <M i R?>

  -średn wieża, młyn, ferma (wraz z ogrodami i kaskadą=dobry przykład ang ogrodu krajobr)

 

 

      ~Dekoracja wnętrz w stylu LXVI:

-nawrót do orn LXIV, traktowanego subtelniej z uwzględnieniem bezwzględnej symetrii

-prostokątne płyciny ścian i drzwi z szerokimi listwami z kimationem i astragalem; pola puste

-ornament: eliptyczne medaliony; festony i girlandy; rózgi liktorskie; stylizowane wazy grackie;

  liry; sprzęt rolniczy

 

 

§         Pierre Rosseau – różnorodne inspiracje

* Hôtel de Salm (1782-89)  - typowa siedziba miejska st LXVI

  -wielotrakowy plan (palladianizm?)

  -dziedziniec w formie jońskiego perystylu

  -fasada dziedzińcowa wtopiona w kolumnady tworzące rodzaj tarasu przed I kond

  -od str Sekwany półkolisty ryzalit z kopułą

 

§         Jacques-Denis Antoine (1733-01)

* Hôtel des Monnaies –mennica (1768-77)

   -fasada od Sekwany wzorowana na arch Gabriela (boniowany prater-„cokół“, śr ryzalit z

     kolumnami jońskimi i attyką

  -działa tektoniką-prawe całkowity zanik dekoracji

 

§         Victor Louis (1731-1800)

*perystyl Palais Royal

   -obszerne foyer, wielka czasza sklepienia sal

*Teatr Wlk w Bordeaux (I wolno stojąccy gmach przeznaczony na spektakle)

 

 

§         Jacques-Germain Soufflot (1713-80) – st bliski Piranesiemu, daleki od “doryckiego”, ale mający na celu oczyszczenie arch z pozostałości barokowej iluzyjności

 

*k Sainte-Genevieve (1757-89) ost sekularyzacja 1885 (złożenie prochów Hugo) (~St.Paul?)

  -na planie + z kopułą na wysokim tamburze otoczonym wieńcem kolumn

  -próba połączenia gotyckiej lekkości (min liczba podpór) z wzniosłością sztuki greckiej

  -4 spłaszczone kopułki nad ramionami+ nie są widoczne w bryle

  -wejście zaakcentowane monumentalnym portykiem korynckim

 

*szpitale w Lyonie i Macon

 

 

 

ð     DYREKTORIAT  - okr między stylem L XVI a empire’em

-motywy antyczne przetwarz na modłę arch rewolucyjnej w sposób bardziej „jędrny i rustkalny”

-ornamentyka wzorowana głównie na mal pompejańskich

*Rue des Colonnes – Joseph Bernard i Nicolas-Jacques Vestier    //awangardowy klasycyzm//

  -monotonne ciągi domów o jednolicie gładkich elewacjach

  -w parterach mają przejścia w podcieniach, otwierające się na ulicę arkadami

  -wrażenie archaiczności (doryckie kol, nierozczłonkowany mur, palmety, arkady bez archiwolt)

             

 

 

 

              Zapowiedzią „awangardowego klas” była twórczość Josepha Belanger’a

          *pałacyk Bagatelle w Lasku Bullońskim (1777)

        upodobanie do surowych form (2-kolumnowy portyk dorycki, prosta attyka,

ustawienie budynku na płaskim tarasie o rustykowanych arkadach

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Architektura dojrzałego klasycyzmu w Anglii i we Francji

 

ANGLIA

ð     rosnące zainteresowanie stylem doryckim

ð     przechodzenie od postawy „archeologicznej” (poprawność form, detalu, prop) do strukturalnej (budowle jako zespoły podstawowych brył geometrycznych wyraźnie od siebie oddzielonych stanowiących jednolitą kompozycę)

ð     starożytne marmury partenońskie, wywiezione z Aten przez Lorda Elgina.//1812

 

 

§         John Soane (1753-37) I nauczyciel George Dance Młodszego

 

*Bank of England (1792-97)

  -rotndowa sala – arch rzymska (>Piranesi) bez zbędnego detalu, sprowadzona do brył geometr;

   ornament zostaje zastąpiony architektonicznym ukształtowaniem ścian

 

* Wimpole Hall w Cambridgeshire

 

*Dulwich Picture Gallery (1811-14) – duży wpływ na arch galerii (świetliki w dachu)

 

* Stajnia Royal Hospital w Chelsea (1814-17)-wsch fasada-tylko motyw 3 uskokowych arkad 

 

* k Holy Trinity w  Marylebone(1824/5)    //1 z Waterloo Churches//                                                    

    - zewnętrzna ambona(?) wychodząca na Marylebone Road                                                                                     

    –wys łukowate okna                                                                                                                                               

*k St Peter's w Walworth

§         William Inwood (1771-43) z synem Henry Williamem (1794-1843)                                                                                          

 

* Saint Pancras Church (1819-22)

    - zaproj jeszcze p wyjazdem do Grecji w 1819-1 z I przykładów Greek Revival

    - formy zapożyczone z Erechtejonu: kariatydy; wieża jak w. wiatrów w Atenach (>podobna 

      też do wieży St. Martin-in-the-Fields)

                               

* All Saints Camden Town (1822-24)

  -okrągły portyk z 4 jońskimi kolumnami (w typie ang  z wys latarnią > Wren, Gibbs)

 

 

ð     Greek Revival w wydaniu szkockim:

§         William Henry Playfair

* Royal Scottish Institute

*National Gallery of Scotland

 

 

§         John Nash (1752-35) - tworzył dla Jerzego IV

Nash pracował przy rozbudowie Pałacu Buckingham. Był autorem łuku triumfalnego Marble Arch (stanowił bramę PB). Ślady jego prac widać także na Trafalgar Square i St. James's Park.

 

*Regent Str i Regent's Park (1812-27)

  RS biegnie nieregularnie między Picadilly Circus a Langham Place, gdzie jej persp zamyka All    

  Souls Church.

 

* All Souls Church (1824)

  -grecki tolos otoczony kolumnami jońskimi; nad nim monopteros zwieńczony spiczastym  

   hełmem (curiosum a'la Greek Revival)

  - prostokątna nawa główna

  -kapitele z głowami smoków i aniołkami

 

* Pavilon w Brighton (1815-23)-st indosaraceński (neogotyk ze szt państwa Wlk Mogołów)

 

§         Robert Smirke (1780-67) - uczeń Soane'a

*gmach British Museum  //Greek Rev//

   -pierwotnie 4 skrzydła dookoła dziedzińca

   -Sala Czytelni została zaprojektowana przez brata Roberta, Sydney'a.

 

 

 

FRANCJA

W okresie cesarstwa nast. uwstecznione przekształcanie neoklas na powrót  w zwykłe reaktywowanie form star. Stał się stylem czysto dekoracyjnym. Zwrócono się ku obfitości cesarstwa Rzymskiego.

-naśladowanie pierwowzorów antycznych aktualizowanych w zakresie funkcji

-dążenie do zmonumentalizowania bryły budynku

-     -- „”--    ścisłej symetrii form przy dużej ilości elementów dekor

-  typowe motywy dekor: anioły, lwy; sfinksy, chimery, łabędzie, cesarkie orły w wieńcach

    laurowych  lub dębowych, trofea, rózgi rektorskie, instrumenty muz, girlandy, wazy,

    rogi obfitości, pszczoły, monogramy N

 

=> wnętrza empirowe                                                                                                                                                     

   -na ścianach obicia z tkanin (gł białe, czasem z akcentami purpury, złoceniami; także egularne    

      podziały geometr wypełnione motywami pompejańskimi)

   -sufity pokrywały sztukaterie, detale arch często złocone

   -„komplety”-jednolicie skompletowane zestawy  mebli

 

=> Jean Nicolas Louis Durand - gł teoretyk

    -“Recueil et Parallele” (1801|)- I-wsza prezentacja całego dorobku arch i konfrontacja

       wszystkich stylów i rodzajów budownictwa

    -„Pecis des Lecons d’architecture”- wzór arch funkcjonalnej(wzory budownictwa miejskiego)

 

§         Charles Percier (1764-38) i Pierre Francois Fontaine(1762-38)-ulubieni arch N

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin