1. arch angielska klasycyzmu.docx

(573 KB) Pobierz

KLASYCYZM – powstaje jako antagonizm do baroku, związany z oświeceniem, nawiązanie do antyku greckiego i rzymskiego, i włoskiego renesansu (palladianizm)

Grand Prix – stypendia dla najlepszych studentów

·         KOLUMNADY NA FRONCIE – nieodzowny element, atrybut klasycyzmu

·         Czystość stylistyczna i architektoniczna

·         Statyka ideałem

·         Wypiera barok w strefie doktryny art., powoli zaczyna dominować

G. P. Piranesi

·         Przyczynia się bardzo do rozpowszechnienia klasycyzmu, wiele publikacji dla oswojenia z arch.  Antyczną

·         Publikacje inwentaryzacyjne, rysunki wedutowe (bo był z Wenecji) Rzymu, wyimaginowane rekonstrukcje, budowle, ruiny, fantazyjne widoki, udramatyzowane często, przybliża estetycznie antyk zwykłym ludziom -> VEDUTA IDEATA

·         Wyższość arch. Rzymskiej nad grecką, kompilacja kultur zaszła w Itali

J. J. Winckelmann

·         Propaguje estetykę grecką, teoretyk, bibliotekarz

·         Ojciec dziedziny naukowej historii sztuki

·         Podzielił szt. Grecką że do Lizypa a potem naśladownictwo

GRAND TOUR !!! – wyższe sfery, moda na podróże, dokształcanie się, kultywowane szczególnie w Anglii, podziwianie natury, przeżywanie sztuki, do Francji i Włoch podróżowali, wyrabianie sobie smaku, obycia, zamiłowania do obcych kultur; prócz turystyki prace badawcze, kolekcjonowanie się rozwija. Wraz z tym rodzi się nurt malowniczy, sentymentalny, traktowanie architektury jako części składowej natury, nie ma dominować, zjawisko narracyjności – przez wygląd ma przypominać przeszłość, budzić wspomnienia, ok. poł. XVIII kult ruin się rodzi, tworzenie arch kojarzonej z ruinami (obiekty o mniejszej randze użytkowej, pawilony ogrodowe)

ANGLIA

1.     PALLADIANIZM 1615 – 1715

2.     STYL GEORGIAŃSKI 1715 – 1840

·        NEOPALLADIANIZM 1715-1820

·        CLASSICAL REVIVAL ok. 1750

STYL ADAMÓW 1760-90

·        GREEK REVIVAL ok. 1750

·        GOTHIC REVIVAL ok. 1750

BARONIAL STYLE ok. 1750-1850

3.     STYL WIKTORIAŃSKI 1840 1901

 

1.      Angielski palladianizm to nurt zastępczy wobec baroku, nie ma za wiele wspólnego z klasycyzmem, żadnych związków ideowych z oświeceniem

·         Queen’s House, Ingo Jones 1616-35, zał. Palladiańskie ( do gł. Korpusu przylegaja galerie z obu stron łączące korpus z oficynami

2.     STYL GEORGIAŃSKI 1715–1830

NOEPALLADIANIZM

Kontynuowanie tego, co wcześniej budowali, ale na innych zasadach – jako pomost między renesansem a klasycyzmem – rezydencje, tylko arch. Świecka.

·        

Collen Campbell, Merreworth Castle 1722-25 ->

Naśladuje wille rotonde, rustykowany cokół wysoki, na pomieszczenia gospodarcze, wśród ogrodu angielskiego, pozarnie naturalnego, bezpośrednio z budynku do ogrodu można wyjść

·         Lord Burlington, Chistwick House, 1723-29

Kopuła typu rzymskiego, klasyczny Rzym inspiracją, ale nie ma dążenia do czystości stylowej, składanka różnych motywów, inspiracja nie kopia!

·         W. Kent, Holkhalm Hall, 1732-65

Motyw palladiański = serliana, okna termowe, ogrody angielskie

GOTHIC REVIVAL

Preromantyczna forma gotyku, dowolność formalne, mało wierne, bo słabo znano gotyk, własne wyobrażenia o gotyku, wybrane elementy

·         H. Wallpole, Strawbery Hill, 1748-53

A’la obronny gotyk, do większych założeń, czyli naiwne podejście, sentymentalne, przełamanie monotonii palladianizmu, elementy z arch. Sakralnej gotyku do świeckiej, ciesielska imitacja sklepień – czyli powierzchowne nawiązania, materiał już zupełnie inny – historyczne formy nie SA w historycznym materiale

·         J. Gibbs, Gothic Temple

CLASSICAL REVIVAL – STYL ADAMÓW

Bezpośrednie nawiązanie do klasycznych wzorców

·        
http://www.historiasztuki.com.pl/images/ADAMR-48-Syon-House.jpg
ROBERT ADAM 1728-1792 jeden z  tzech braci, Był to alternatywny nurt, w którym zaczęto szukać inspiracji w antyku greckim i rzymskim –inaczej zwany „Adam style”. Po raz pierwszy w sposób jednoznaczny przestano odwoływać się do renesansu, a bezpośrednio do antyku. Wspólnie z Mathiew Brettinghaemem zaprojektował Keddleston Hall


http://thewallmirrors.com/wp-content/uploads/2009/09/11.bmp
środkowy ryzalit elewacji ogrodowej upodobnił się do łuku Konstantyna, w westybule znajdujemy odzwierciedlenie antyku. W latach 1762-69 projektuje Syon House->. Jednym z wyróżników jego twórczości od strony warsztatowej jest sztukateria, która zastosował w Dining Room. W nieistniejącym już salonie Derby House w Londynie z 1780 zastosował sklepienie krzyżowe typu rzymskiego. W Osterley House tworzy pokój etruski z delikatną sztukaterią. Wątek gotycki w jego twórczości pojawia się  w Seton Castle.

Wnętrza delikatne, linearne ornamenty, motywy czysto skopiowane, przepych ale rzymski, nie barokowy, kwestia wyobrażenia o antyku.

·          

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin