BIERZEMY UDZIAŁ W LEKCJI KLEKSOGRAFII.pdf

(19 KB) Pobierz
Microsoft Word - Kleks.doc
BIERZEMY UDZIAŁ W LEKCJI KLEKSOGRAFII
zyka polskiego w klasie IV z wykorzystaniem lektury J. Brzechwy
„Akademia Pana Kleksa”.
ę
Cele ogólne:
1. Rozwijanie umiej
ę
tno
ś
ci pracy z tekstem.
ci redagowania krótkich opisów.
3. U ś wiadamianie i przekonywanie o roli ksi ąż ki w ż yciu ucznia.
ś
Cele operacyjne:
Po przeprowadzonej lekcji ucze
ń
potrafi :
na pytania do tekstu
- uzupełni ć kart ę pracy
- wyja
ć
ś
ni
ć
istot
ę
niezwykło
ś
ci zaj
ęć
w akademii
odpowiednie słownictwo
- zredagowa
ć
ć
krótki opis
- wymieni
ć
warto
ś
ci ksi
ąż
ek
Metody:
- praca z tekstem
- heurezy
-
praktycznych
- burzamózgów
wicze
ń
Formy:
- praca indywidualna, praca z cał
ą
klas
ą
Ś
rodki dydaktyczne:
- „Akademia Pana Kleksa” (fragmenty),
- kartapracy,
- plansza z krzy
,
- materiały do pracy plastycznej (gazeta, tusz, kartki kolorowe)
ż
ówk
ą
Czas : 45min.
. Uczniowie
przekazuj ą swoje spostrze ż enia i uwagi. Wspólnie uzupełniaj ą wykres wyrazami
oceniaj
ę
, krótk
ą
pogadank
ą
na temat atrakcyjno
ś
ci zaj
ęć
ą
cymi pozytywnie i negatywnie np.:
ciekawe
nieciekawe
LEKCJE
nudne
niezwykłe
zwyczajne
Scenariusz lekcji j
2. Kształtowanie czynno
- odpowiedzie
- dobiera
ć
Przebieg .lekcji:
1. Nauczyciel rozpoczyna lekcj
156311051.001.png
2. Rozwi
ą
zywanie krzy
ż
ówki.
A K A D E M I A
F I L I P
P I E G I
O K O
S E N
chłopcy. (akademia)
2. Znajomy golarz. (Filip)
3. Pan Kleks upi ę ksza nimi twarz. (piegi)
4. Pan Kleks wysyłał je na ksi
ę
yc. (oko)
5. ........... o siedmiu szklankach. (sen)
ęż
3. Zapisanie tematu lekcji.
Temat: Bierzemy udział w lekcji kleksografii.
4.Odczytanie fragmentu lektury „Akademia Pana Kleksa” dotycz
ą
cego przebiegu lekcji
kleksografii.
5. Uzupełnienie kart pracy.
KARTA PRACY
NIEZWYKŁA LEKCJA KLEKSOGRAFII
W akademii lekcje rozpoczynaj
ą
si
ę
o godzinie ................. rano. Chłopcy ucz
ą
si
ę
tam bardzo
..................... . Pan profesor powiedział do swoich uczniów:
„Ja wam po prostu pootwieram .................... i nalej
d nich ..................... . „
Kleksografia polega na zrobieniu ..................., które rozmazuje si
ę
eniu
kartki na pół. Cz ę sto przybieraj ą one ró ż ne kształty figur, .................. i .................. . Mog ą one
uło
ę
na papierze po zło
ż
w ...................., do których uczniowie układali ............................. .
Na lekcji kleksografii uczono si
y
ć
si
ę
ę
jak trzeba .......................... z atramentem i .......................
interesuj
ą
ce opowie
ś
ci do powstałych kleksów – obrazków.
Wyrazy: głowy, oleju, siódmej, ch ę tnie, kleksów, zwierz ą t, postaci, obrazki, historyjki,
atramentem, uło
ż
y
, obchodzi
ć
.
ne odczytanie tekstu „Niezwykła lekcja kleksografii” (karta pracy).
7. Wykonywanie kleksów ( Ucze
ś
ń
mo
ż
e wykona
ć
kilka kleksów. Nast
ę
pnie wybiera ten,
który b ę dzie opisywał).
8. Opisywanie kleksów (tytuł, kształt, wielko
ść
, kolor, czy co
ś
lub kogo
ś
przypomina).
9. Odczytanie prac.
10. Przykładowe prace uczniów.
Czy to fiołek, czy to bratek,
Mo
e to kosmiczny statek.
Czy to ryba, czy to ptak
Bardzo dziwny wyszedł znak.
1. Dom, w którym uczyli si
ż
ć
6. Gło
ż
156311051.002.png
Co mi wyszło na papierze.
ę
Motyl
Motyl, motyl kolorowy
Bardzo zwinny, odlotowy.
Lata wsz
ę
dzie, tu i tam
Bo ju
ż
taki jego plan.
11. Podsumowanie lekcji.
12. Wyja ś nienie pracy domowej:
Wpisz do zeszytu opis swego kleksa
Dziwne jest to zwierz
Zgłoś jeśli naruszono regulamin