przegląd logistyczny nr 11.pdf
(
8824 KB
)
Pobierz
454198636 UNPDF
¢
TRENDY
przegląd
logistyczny
Globalny system automatycznej identyfikacji GS1
kmdr rez. prof. dr hab. Krzysztof Ficoń .......................................................
4
Zmiany w przepisach dotyczących żołnierzy zawodowych (cz. III)
płk Piotr Pabisiak-Karwowski ..
....................................................................18
WRZESIEŃ 2010
|
NR 3 (011)
Szanowni Czytelnicy!
¢
SYSTEMY ZABEZPIECZENIA LOGISTYCZNEGO
Numer otwiera artykuł
prof. AMW traktujący
o założeniach kon-
ceptualnych budowy
i zasad użytkowania
globalnego systemu
automatycznej iden-
tyfikacji towarów, usług i lokalizacji GS1 –
Global Standard One. Autor stara się utwier-
dzić czytelnika, że system GS1 stanowi
wielkie wyzwanie i jednocześnie szansę dla
logistyki wojskowej.
W dalszej części prezentujemy wypowiedź
dyrektora Departamentu Prawnego MON
dotyczącą zmian w ustawie o służbie wojsko-
wej żołnierzy zawodowych, wprowadzanych
w związku z nowymi zasadami funkcjonowa-
nia profesjonalnej armii.
Oficerowie z Inspektoratu Wsparcia SZ RP
i AON po raz kolejny przybliżają problemy
outsourcingu usług transportowych w SZ RP.
W artykule szczególnie podkreślają fakt, iż
Siły Zbrojne zaczęły zastanawiać się nad
obniżeniem kosztów działalności logistycz-
nej przez współpracę z zewnętrznymi opera-
torami logistycznymi.
Oficer KG ŻW, przytoczonymi przykładami
projektowanych rozwiązań systemowych
w wyodrębnionych obszarach działalności
logistycznej ŻW, uzmysławia czytelnikowi
skalę wyzwań i problemów oczekujących na
ich rozwiązanie systemowe. Ma nadzieję, iż
przyjęte kierunki zmian będą weryfikowane
przez żołnierzy zawodowych i pracowników
wojska jednostek ŻW podczas wykonywania,
jakże ważnych i odpowiedzialnych codzien-
nych obowiązków.
Polecam także pozostałe, także ciekawe
materiały składające się na numer, które są
warte przestudiowania.
Outsourcing usług transportowych w SZRP
płk Zbigniew Ciekot, pplk dr Tomasz Jałowiec .......................................21
Dokumentacja interaktywna w obsłudze statków powietrznych
płk Adam Bagiński, ppłk Krzysztof Szczepaniak ....................................26
Logistyka Żandarmerii Wojskowej
płk rez. Mariusz Drzewiecki .....................................................................30
¢
ZABEZPIECZENIE TECHNICZNE
Zastosowania krytyczne halonów w Siłach Zbrojnych RP
ppłk Grzegorz Bodnar ..............................................................................35
Ewakuacja sprzętu technicznego
płk Zbigniew Ciekot, kmdr por. Jacek Penkalla ......................................38
Baza magazynowa prodiktów paliwowych
mjr Mariusz Musiał, por. Paweł Kubiak ...................................................49
¢
ZABEZPIECZENIE TECHNICZNE
Profesjonalista czy obsługiwacz?
mjr w st. spocz. dr Kazimierz Janusiak
.....................................................52
Środki dydaktyczne w szkoleniu technicznym
st. chor. Dariusz Woźniak
..........................................................................56
¢
INNE ARMIE
Zabezpieczenie logistyczne wojsk lądowych Niemiec
ppłk dr Sławomir Byłeń ...........................................................................60
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
Od 1 września 2009 r. korespondencję do Gazety Internetowej Redakcji Wojskowej
prosimy kierować na adres: portal@redakcjawojskowa.pl
ppłk rez. dr inż.
Zdzisław Burawski
redaktor prowadzący
2010/03
przegląd
logistyczny
TRENDY
Usprawnianie łańcucha dostaw
kmdr rez.
prof. dr hab. inż.
Krzysztof fICoŃ
Akademia Marynarki
Wojennej
Absolwent Wydziału
Cybernetyki WAT.
Całe swoje życie
zawodowe związał
z zastosowaniem
technologii
informatycznych na
potrzeby badań
operacyjnych.
Interesuje się
teoretycznymi
metodami
i modelami
służącymi do
wspomagania
i optymalizacji
procesów
zabezpieczenia
logistycznego
narodowych
i sojuszniczych sił
zbrojnych. Wojskową
służbę zawodową
zakończył na
stanowisku dziekana
Wydziału
Zarządzania
i Dowodzenia
w AMW, gdzie jest
aktualnie
zatrudniony jako
Globalny system
automatycznej
identyikacji GS1
System GS1 (Global Standard One) stanowi jednocześnie wielkie
wyzwanie i szansę dla logistyki wojskowej, zwłaszcza dla logistyki
wielonarodowych sił zbrojnych NATO.
profesor zwyczajny.
U
niwersalny, ogólnoświatowy
system automatycznej iden-
tyfikacji GS1 (Global Stan-
dard One) jest zbiorem mię-
dzynarodowych standardów z zakresu
know-how ułatwiających efektywne
zarządzanie globalnymi łańcuchami do-
staw na wszystkich etapach ich realiza-
cji, dotyczących praktycznie wszystkich
branży współczesnej działalności gospo-
darczej. Podstawą funkcjonowania
systemu GS1 jest unikalna, jednoznaczna
identyfikacja produktów, towarów, prze-
syłek transportowych, zasobów i usług
oraz lokalizacja różnych obiektów.
Pierwsze, 12-cyfrowe kody kreskowe,
zaczęto skanować w 1974 roku. Ponie-
waż system UCC się sprawdził, w 1977
roku utworzono European Article Num-
bering Association (EAN International).
Celem było opracowanie systemu,
który mógłby być stosowany poza
Ameryką Północną. Wprowadzony sys-
tem EAN został pomyślany jako odmia-
na systemu UCC. Zasadniczo wyko-
rzystuje on numery 13-cyfrowe.
przegląd
logistyczny
2010/03
W latach 90. globalizacja handlu i wzrost
międzynarodowej działalności wielu firm stwo-
rzyły potrzebę zacieśnienia współpracy między
europejskim systemem EAN International
a UCC (Uniform Code Council) – organizacją
zarządzającą systemem UCC w USA i Kana-
dzie. W 1998 roku organizacje te podjęły de-
cyzję o scaleniu systemów UCC i EAN w je-
den globalny – GS1. W lutym 2005 odbyło się
globalne forum GS1, podczas którego oficjal-
nie dokonano zmiany nazwy z EAN Internatio-
nal na GS1. Nazwę zmieniły także wszystkie
organizacje krajowe (GS1 oraz nazwa kraju).
GS1 skupia ponad 100 organizacji krajowych,
ponad 140 narodowości oraz ponad milion użyt-
kowników.
jako nośniki danych stosuje się kody kreskowe,
ale możliwe jest również wykorzystanie w przy-
szłości innych technologii, takich jak oznaczanie
radiowymi tagami za pomocą odpowiednich
częstotliwości radiowych.
Głównym celem funkcjonowania ogólnoświa-
towego zintegrowanego standardu GS1 jest wspo-
maganie i usprawnienie procesu zarządzania
logistycznymi łańcuchami dostaw na wszystkich
etapach organizacyjno-funkcjonalnych. W efek-
cie końcowym system GS1 i jego informatyczne
oprzyrządowanie (kody kreskowe, czytniki, ska-
nery, serwery, sieci komputerowe) są podstawą
tworzenia nowoczesnej logistyki znanej jako
logistyka szybkiego reagowania (Quick Respon-
se) na bardzo dynamiczne potrzeby klientów
i równie groźne wyzwania konkurencji
1
. Jedno-
cześnie system GS1 jest odpowiedzialny za cer-
tyfikowanie wszystkich produktów, ich implemen-
tację do sfery gospodarczej i społecznej, a także
za prowadzenie niezbęd-
nych szkoleń i świadczeń
serwisowych oraz ciągły
rozwój standardów GS1
zgodnie z postępem nauko-
wo-technicznym.
W strukturze organiza-
cyjno-funkcjonalnej syste-
mu GS1 można wyróżnić
następujące poziomy funk-
założenia budowy
i użytkowania systemu Gs1
System GS1 umożliwia wykorzystywanie stan-
dardowych numerów –
dekodowanych na pod-
stawie kodów kresko-
wych (paskowych) typu
UCC (Uniform Code
Council) i EAN (Euro-
pean Article Numbe-
ring) oraz coraz częściej
kodów radiowych RFID
(Radio Frequency IDen-
tification) służących do identyfikacji dóbr, usług,
zasobów i lokalizacji różnych obiektów, głównie
biznesowych na całym świecie. Numery te mogą
być przedstawione w postaci graficznych symbo-
li kodów kreskowych, co umożliwia ich elektro-
niczny odczyt wszędzie tam, gdzie istnieje taka
potrzeba w procesach gospodarczych. Dzięki stan-
daryzacji system ten pozwala przezwyciężyć ogra-
niczenia stosujących go przedsiębiorstw, organi-
zacji lub branżowych systemów kodowania oraz
znacznie podnieść efektywność handlu i popra-
wić możliwość reakcji na dynamiczne potrzeby
klientów. Oprócz zapewniania unikalnych nume-
rów identyfikacyjnych system GS1 pozwala rów-
nież na oznaczanie informacji dodatkowych, ta-
kich jak: daty przydatności, numery seryjne oraz
numery serii produkcyjnej, które można przed-
stawić w postaci kodów kreskowych. Obecnie
System GS1 (Global Standard One)
wywodzi się z USA i został
opracowany przez organizację
Uniform Code Council (UCC),
powstałą w 1973 roku.
cjonalności (rys.1):
− założone cele i zadania oraz oczekiwane ko-
rzyści,
− stosowane rozwiązania i aplikacje użytkowe,
szkoleniowe,
− zintegrowany poziom globalnego systemu
standardów,
− aplikacje techniczno-technologiczne obsłu-
gujące użytkowników GS1,
− wykorzystywane symboliki i kody kreskowe
oraz procedury telekomunikacyjne.
Uniwersalność i pełna standaryzacja systemu
GS1 oznacza, że użytkownicy sami mogą projek-
1
Założenia teoretyczne i doświadczenia praktyczne logistyki szyb-
kiego reagowania zdobyte podczas zabezpieczania operacji „wolność
dla iraku”, rozpoczętej przez siły sprzymierzone w 2003 roku zostały
przedstawione w pracy: K. Ficoń:
Logistyka w Zatoce Perskiej
.
„Przegląd Logistyczny” 2009 nr 3.
2010/03
przegląd
logistyczny
Plik z chomika:
ljzuk_csb
Inne pliki z tego folderu:
przegląd logistyczny nr 16.pdf
(2095 KB)
przegląd logistyczny nr 15.pdf
(2079 KB)
przegląd logistyczny nr 14.pdf
(2014 KB)
przegląd logistyczny nr 13.pdf.pdf
(1941 KB)
przegląd logistyczny nr 12.pdf
(7719 KB)
Inne foldery tego chomika:
A UNO
AAA moja muzyka
ADR
angielski - tak się uczę
diagonta
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin