Skala ocen percepcji wg Kepharta
Grupa zadań i pomoce
Nazwa zadania
Polecenie
Ocena
Najczęściej popełniane błędy
Obserwacja
Równoważnia
(belka o szerokości 5 - 10cm i długości 240 – 300cm).
Posuwanie się do przodu
Zadaniem dziecka jest przejście po równoważni przodem tak aby nie spaść! Dziecko musi posuwać się wolno i stawiać normalne kroki.
Zadanie jest niezliczone gdy dziecko nie jest w stanie utrzymać równowagi, gdy spada z belki więcej niż 1 raz, gdy zatrzymuje się by utrzymać równowagę lub ucieka przyspieszając kroku od zatrzymania równowagi.
Używanie jednej strony ciała
Równowaga
Elastyczność postawy
Przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą.
Zaangażowanie obu stron ciała.
Używanie niesymetryczne obu ramion
Zakłopotanie gdy utrzymanie równowagi wymaga użycia tylko jednej ze stron.
Posuwanie się do tyłu
Zadaniem dziecka jest podobne jak we wcześniejszym zadaniu przejście po równoważni z tym że przechodzi ono tyłem nie oglądając się za siebie. Dziecko powinno przy tym stawiać nogę za nogą.
Ciągłe patrzenie na stopy.
Wahanie w posuwaniu się do tyłu
Posuwanie się bokiem
Dziecko stoi prawym bokiem przed równoważnią. Jego zadaniem jest przejście w jedną i drugą stronę po belce.
Problem z przejściem jednym z boków.
Przenoszenie jednej nogi nad drugą.
Zakłopotanie/wahanie gdy ruch przechodzi z jednej nogi na drugą.
Skakanie
Obie nogi
Zadaniem dziecka jest skok obunóż na odległość jednego kroku w przód
Nogi muszą być złączone.
Niewykorzystywanie obu stron ciała
Zachowanie się dziecka
Znajomość stron
Schemat ciała
Rytm
Kontrola układu mięśniowego.
Rozłączanie nóg
Robienie kroku jak w zwykłym chodzie
Prawa noga
Zadaniem dziecka jest skok w przód na odległość jednego kroku na prawej nodze.
Noga lewa nie może dotykać ziemi.
Stawianie lewej nogi na ziemi
Skoki obunóż
Lewa noga
Zadaniem dziecka jest skok w przód na odległość jednego kroku na lewej nodze
Prawa noga nie może dotykać ziemi.
Wspieranie się prawą nogą
Utrata równowagi.
Podskoki z nogi na nogę
Zadaniem dziecka jest skakanie przez pokój, używając na przemian obu nóg.
Ruchy muszą być płynne i swobodne.
Zatrzymywanie po każdym skoku
Wahanie co do użycia nóg
Problemy ze zmianą stron ruchu
Podskakiwanie 1/1
Dziecko stoi obunóż ze złączonymi stopami. Jego zadaniem jest podskakiwanie raz na prawej i raz na lewej nodze – po jednym podskoku na każdą nogę w krótkiej serii takich podskoków.
Dziecko musi stać w jednym miejscu – nie powinno się przemieszczać. Ruchy powinny być płynne i swobodne.
Niespokojne i nierytmiczne ruchy.
Ruchy sztywne i urywane
Trudności ze zmianą ruchu z jednej strony ciała na drugą
Podskakiwanie 2/2
Dziecko stoi obunóż ze złączonymi stopami. Jego zadaniem jest podskakiwanie 2 razy na prawej i 2 razy na lewej nodze – podskoki te powtarzamy kilka razy.
Zachowanie rytmu i płynność ruchów.
Nie zachowanie rytmu
Brak płynności ruchów
Trudności z przejściem z jednej strony na drugą
Nieumiejętność utrzymania równowagi
Podskakiwanie 2/1
alinkam72