BOSCH MonoMotronic i Monojetronic.pdf
(
1694 KB
)
Pobierz
110301250 UNPDF
Zawartość
Opis ogólny układu Bosch Mono-Jetronic .....................................................................................................2
Opis ogólny układu Bosch Mono-Motronic....................................................................................................2
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic .........................................................................................4
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic .........................................................................................5
Obwód zasilania w paliwo .............................................................................................................................6
Elektryczna pompa paliwa.............................................................................................................................6
Przekaźnik pompy paliwa ..............................................................................................................................7
Kontrola obwodu zasilania w paliwo..............................................................................................................7
Wyłącznik bezwładnościowy (jeżeli został zamontowany)............................................................................8
Filtr paliwa......................................................................................................................................................9
Zespół przepustnicy.......................................................................................................................................9
Regulator ciśnienia paliwa...........................................................................................................................10
Dodatkowy rezystor szeregowy...................................................................................................................11
Wtryskiwacz.................................................................................................................................................11
Elektroniczny obwód regulacji .....................................................................................................................12
Sygnały wejściowe ......................................................................................................................................12
Czujnik prędkości obrotowej i położenia wału korbowego (Mono-Jetronic)................................................12
Czujnik prędkości obrotowej i położenia wału korbowego (Mono-Motronic)...............................................13
Czujnik położenia przepustnicy ...................................................................................................................14
Czujnik temperatury powietrza ....................................................................................................................15
Sonda lambda (czujnik tlenu) ......................................................................................................................15
Czujnik temperatury silnika..........................................................................................................................17
Sygnał włączenia urządzenia klimatyzacji...................................................................................................18
Napięcie akumulatora..................................................................................................................................18
Czujnik prędkości samochodu (dotyczy jedynie układu Mono-Motronic)....................................................18
Sterowanie urządzeniami wykonawczymi ...................................................................................................18
Sygnały wyjściowe.......................................................................................................................................19
Sterowanie przekaźnikiem pompy paliwa ...................................................................................................19
Sterowanie wtryskiem paliwa ......................................................................................................................19
Regulator biegu jałowego (silniczek krokowy).............................................................................................19
Regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu (tylko w układach Mono-Motronic).................................................21
Elektrozawór odprowadzania oparów paliwa ..............................................................................................21
Elektrozawór podciśnieniowej regulacji wyprzedzenia zapłonu (dotyczy jedynie układu Mono-Jetronic) ..22
Sygnał obrotomierza (dotyczy jedynie układu typu Mono-Motronic)...........................................................22
Sygnał dla urządzenia diagnostycznego .....................................................................................................22
Sygnał autodiagnostyki................................................................................................................................22
Oznaczenia na schematach elektrycznych .................................................................................................24
na podstawie: „Układy wtryskowe benzyny” t.5, Wydawnictwo Auto, Warszawa 1997
- 1 -
BOSCH MONO-JETRONIC
BOSCH MONO-MOTRONIC
Opis ogólny układu Bosch Mono-Jetronic
System Bosch Mono-Jetronic jest jednopunktowym układem wtryskowym paliwa, to znaczy ma
jeden wtryskiwacz dla wszystkich cylindrów (
single-point
). Układ ten jest powszechnie stosowany w sil-
nikach o małej i średniej pojemności skokowej, o niezbyt dużej mocy i liczbie cylindrów nie przekra-
czającej cztery. Podobnie jak w innych układach wtryskowych jednopunktowych paliwo jest wtryskiwane
do komory nad przepustnicą. Wtrysk jest zsynchronizowany z zapłonem, a mieszanka powietrzno-
paliwowa powstaje w kolektorze prowadzącym do cylindra, w którym w danej chwili zachodzi suw ssania.
Ponieważ wtryskiwanie paliwa następuje w komorze nad przepustnicą, układ jest również nazywany TBI
(„wtrysk w korpusie przepustnicy"), w celu odróżnienia go od wtrysku wielopunktowego, gdzie paliwo jest
wtryskiwane bezpośrednio do przewodów doprowadzających paliwo do poszczególnych cylindrów. Ogra-
niczenie emisji substancji zanieczyszczających uzyskano dzięki zastosowaniu katalizatora trójfunkcyjne-
go z sondą lambda (czujnikiem tlenu) w celu kontrolowania emisji gazów spalinowych w fazie wydechu
oraz filtru z węglem aktywnym w celu kontrolowania emisji oparów ze zbiornika paliwa.
Sterowanie układem odbywa się za pomocą centralnego urządzenia sterującego, które odbiera
sygnały od czujników i reguluje pracę silnika. Ilość potrzebnego powietrza jest określana zależnością kąta
otwarcia przepustnicy i prędkości obrotowej silnika. Oba te parametry muszą być znane w celu ustalenia
prawidłowej ilości paliwa do wtryśnięcia. Centralne urządzenie sterujące wykorzystuje te dwie pod-
stawowe informacje w celu obliczenia czasu wtrysku.
Kąt otwarcia przepustnicy jest mierzony za pomocą czujnika położenia przepustnicy sprzężonego
z osią przepustnicy pedału przyspieszenia. Prędkość obrotowa silnika jest mierzona za pomocą sygnałów
pochodzących z układu zapłonowego. Sygnały te umożliwiają obliczanie podstawowego czasu wtrysku;
jest on następnie modyfikowany na podstawie innych informacji uzupełniających (temperatura silnika,
temperatura powietrza, zawartość tlenu w gazach spalinowych
itp.) Centralne urządzenie sterujące jest odpowiedzialne nie tylko
za wtrysk paliwa i kontrolę emisji gazów spalinowych, lecz także
reguluje prędkość obrotową na biegu jałowym oraz decyduje o
włączaniu się lampki diagnostycznej, włączaniu kompresora kli-
matyzacji (jeśli został zamontowany), działaniu pompy paliwa i
elektrozaworu filtra z węglem aktywnym.
W centralnym urządzeniu sterującym są zaprogramowa-
ne procedury autodiagnostyczne wyświetlane za pomocą kodów
przez lampkę na tablicy rozdzielczej w celu zasygnalizowania i
zidentyfikowania ewentualnych usterek w układzie.
Centralne urządzenie sterujące Bosch Mono-Jetronic
Opis ogólny układu Bosch Mono-Motronic
Układ wtryskowy Bosch Mono-Motronic jest zmodernizowaną wersją układu Mono-Jetronic. Jest
to układ zintegrowany, w którym centralne urządzenie sterujące kieruje zarówno wtryskiem, jak i zapło-
nem. Urządzenie wykonuje wszystkie takie same funkcje, jak układ Mono-Jetronic, a ponadto kontroluje
kąt wyprzedzenia zapłonu. Sterowanie zintegrowane silnikiem (wtryskiem i zapłonem) ma następujące
zalety:
daje lepszą charakterystykę momentu obrotowego,
zmniejsza zużycie paliwa,
zmniejsza emisję substancji toksycznych w gazach spalinowych.
Centralne urządzenie sterujące Bosch Mono-Motronic
- 2 -
Schemat blokowy układu Bosch Mono-Jetronic
Schemat blokowy układu Bosch Mono-Motronic
- 3 -
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic
Cl - zbiornik paliwa, C2 - elektryczna pompa paliwa, C3 - filtr paliwa, C4 - wtryskiwacz, C5 - regulator
ciśnienia paliwa, E1 - centralne urządzenie sterujące, E2 - rozdzielacz zapłonu, E3 - czujnik położenia
przepustnicy, E4 - czujnik temperatury silnika, E5 - czujnik temperatury powietrza, E6 - silniczek krokowy
regulacji biegu jałowego (z wyłącznikiem w fazie zwalniania/bieg jałowy), E7 - przekaźnik zasilania głów-
ny, E8 - przekaźnik pompy paliwa, E9 - sonda lambda (czujnik tlenu), E10 - cewka zapłonowa, E11 -
elektrozawór podciśnieniowej regulacji wyprzedzenia zapłonu, E12 - elektrozawór odprowadzania oparów
paliwa, E 1 3 - filtr z węglem aktywnym, E15 - lampka kontrolna sygnalizująca usterki i autodiagnostyczna,
E 1 6 - gniazdo diagnostyczne
- 4 -
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic
Elementy składowe układu Bosch Mono-Jetronic
C1 -
zbiornik paliwa, C2 - elektryczna pompa paliwa, C3 - filtr paliwa, C4 - wtryskiwacz, C5 -
regulator ciśnienia pali-
wa, E1 - centralne urządzenie sterujące, E2 - rozdzielacz zapłonu, E3 -
czujnik położenia przepustnicy, E4 - czujnik
temperatury silnika, E5 - czujnik temperatury powietrza, E6 -
silniczek krokowy regulacji biegu jałowego (z wyłączni-
kiem w fazie zwalniania/bieg jałowy), E7 -
przekaźnik zasilania główny, E8 - przekaźnik pompy paliwa, E9 - sonda
lambda (czujnik tlenu), E10 -
cewka zapłonowa, E11 - elektrozawór podciśnieniowej regulacji wyprzedzenia zapłonu,
E12 -
elektrozawór odprowadzania oparów paliwa, E13 - filtr z węglem aktywnym, E15 -
lampka kontrolna sygnalizu-
jąca usterki i autodiagnostyczna, E16- gniazdo diagnostyczne
- 5 -
Plik z chomika:
damianux2
Inne pliki z tego folderu:
Volvo 440 460 480 - Sam Naprawiam FR.pdf
(27978 KB)
homologacja_115_EKO_full.pdf
(1062 KB)
strojenie anteny CB.doc
(35 KB)
SONDY LAMBDA KATALOG.pdf
(2499 KB)
ABS.IDF
(1614 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
broń
filmiki śmieszne
Galeria
mp3
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin