Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc wrzesień 2008 r.
Tematy kompleksowe:
1 – 2 . Poznajemy salę i kolegów z grupy
3 – 4. Lubimy owoce i warzywa
Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:
1. Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami oraz umiejętność polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu (ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku).
2. Rozwijanie dbałości o własne zdrowie i higienę osobistą. Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych (Program jw.).
3. Uświadamianie różnorodności organizmów w świecie przyrody oraz podstawowych praw rządzących tym światem – wywoływanie zaciekawienia światem przyrody (Program jw.).
4. Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały(Program jw.)
5. Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce (Program jw.)
6. Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu (Program zdrowotny)
Tydz.
1 tydzień
Poznajemy salę i kolegów z grupy
1. Wycieczka po obiekcie przedszkolnym –zapoznanie z salą, łazienką, szatnią.
Zabawa dydaktyczna „Jak masz na imię? – poznanie imion kolegów i koleżanek z grupy.
2. „Kolorowe znaczki” D. Gellner– słuchanie wiersza.
Zabawa dydaktyczna „Czyj to znaczek?” – utrwalenie wyglądu i nazwy własnego znaczka, przypomnienie imion kolegów i koleżanek z grupy.
3. „Zabawki” – zabawa matematyczna; tworzenie zbiorów.
– Dziecko obserwuje i podejmuje próby współdziałania z dorosłymi w czynnościach mających na celu utrzymanie ładu i estetycznego wyglądu najbliższego otoczenia; nazywa pomieszczenia przedszkolne (sala, łazienka, szatnia), uważnie porusza się, nie oddala się z określonych pomieszczeń
– Dziecko nabywa umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupa, uczy się słuchania swoich kolegów.
– Dziecko odbiera poprawnie wzorce słuchowe (w tym wyrazistej mowy nauczycielki), które stanowią dla niego wzór do naśladowania.
– Dziecko doskonali spostrzegawczość wzrokową poprzez zwracanie uwagi na wygląd, kształt, barwę i dominujące, wyraźne cechy tego, z czym dziecko się styka (zwierzęta, obrazki).
– Dziecko tworzy zbiory zabawek ze względu na ich wspólne cechy (nazwę) – misie, piłki, samochody; porównuje liczebność zbiorów i stosuje określenia: więcej, mniej.
4. „Bułeczki” – lepienie z plasteliny.
5. Budowanie z klocków plastikowych i drewnianych na dywanie.
– Dziecko tworzy kompozycje przestrzenne i półprzestrzenne z plasteliny, ugniata plastelinę w celu jej zmiękczenia, podejmuje próby toczenia kulek, odkłada pracę na ustalone miejsce.
– Dziecko manipuluje figurami geometrycznymi przestrzennymi bez konieczności ich nazywania, nazywa własne wytwory, odkłada zabawki po zabawie na ustalone miejsce.
6. „Przedszkolaczek ”– słuchanie i nauka 2 zwrotek piosenki.
Zabawa ruchowa „Znaczki” połączona z reakcją na sygnał dźwiękowy.
– Dziecko uczy się i śpiewa piosenkę o treści zrozumiałej, ilustrowanej zabawką, obrazkiem. Śpiew zbiorowy.
– Dziecko biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach); wykonuje ćwiczenia doskonalące reakcje na różnorodne sygnały.
7. Zestaw zabaw ruchowych nr 1 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
8. Słuchanie muzyki relaksacyjnej podczas wypoczynku – po obiedzie.
– Dziecko uczestniczy w zabawach ruchowych, najczęściej bieżnych, orientacyjno – porządkowych, z czworakowaniem oraz w zabawach naśladowczych (opowieść ruchowa).
– Dziecko wie, że po obiedzie należy odpocząć, kładzie się na dywanie, słucha muzyki relaksacyjnej, potrafi się wyciszyć i zrelaksować.
2 tydzień
9. Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Naprawiamy misia”.
10. „Kukuryku na ręczniku” – słuchanie opowiadania M. Kownackiej.
11. B. Forma „Klocki”– nauka wiersza.
Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest krasnal?” – określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
– Dziecko odbiera poprawnie wzorce słuchowe (w tym wyrazistej mowy nauczycielki), które stanowią dla niego wzór do naśladowania, uważnie słucha wiersza, swobodnie wypowiada się.
– Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – proza; swobodnie wypowiada się na określony temat, cierpliwie oczekuje na swoją kolej.
– Dziecko słucha uważnie treści wiersza recytowanego przez n – lkę, odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza; uczy się krótkich wierszy o bliskich treściach; recytuje wiersz zbiorowo.
– Dziecko rozumie i stosuje określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni. Zapoznaje się ze słowami: na – pod, wysoko – nisko, za, obok.
12. „Klocek” – słuchanie piosenki.
Zabawa ruchowa ze śpiewem „My jesteśmy krasnoludki”.
– Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką.
– Dziecko bierze udział w zabawach i zajęciach ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych ruchów całego ciała.
13. „Ręcznik”– wyklejanie obrazka kawałkami bibuły.
14. Zabawa pt. „Układamy domek z klocków”.
– Dziecko oddziera kawałki bibuły, formułuje z nich kulki, przykleja zmięte kawałeczki bibuły na karton, utrwala nazwy kolorów.
– Dziecko manipuluje klockami różnego typu, określa położenie przedmiotów: na, pod oraz stosuje je w zabawie.
15. Zestaw zabaw ruchowych nr 1 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
16. Zabawa w ogródku przedszkolnym.
17. Zabawa ruchowa wg H. Trawińskiej:
„Pieski przechodzą przez płotek” z elementem czworakowania,
„Coś ty, kotku chciał?” z elementem czworakowania „Koniki” z elementem równowagi
– Dziecko bezpiecznie korzysta z urządzeń ogrodowych, samorzutnych zabaw w różnych formach ruchu.
– Dziecko wzmacnia grupy mięśniowe odpowiedzialne za prawidłową postawę (mięśnie pasa barkowego, lędźwiowa część kręgosłupa), ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała w utrudnionych warunkach w życiu codziennym.
3 tydzień
Lubimy owoce i warzywa
18. „Jesienią” – słuchanie wiersza M. Konopnickiej.
„W sadzie” – praca z obrazkiem; wprowadzenie nazw drzew owocowych: „jabłoń”, „grusza”.
19. „Przed śniadaniem”– słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej
Zabawa dydaktyczna „Nakrywamy do śniadania” – utrwalenie nazw przedmiotów wchodzących w skład nakryć do śniadania.
– Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – poezja. Próbuje określić nastrój utworu np. wesoły wiersz.
– Dziecko wypowiada się na temat zdarzeń występujących na obrazkach. Odpowiada na pytanie „Co się dzieje na obrazku?”; operuje nazwami poznanych drzew owocowych.
– Dziecko opanowuje umiejętności kulturalnego jedzenia: prawidłowego posługiwania się łyżką i łyżeczką, podejmuje próby posługiwania się widelcem, prawidłowego korzystania z kubka.
– Dziecko opanowuje umiejętności kulturalnego jedzenia: przyjmowania odpowiedniej postawy siedzącej przy stole, opanowuje umiejętności spokojnego, cichego siadania i wstawania.
20. „Owoce” – malowanie farbami plakatowymi jednego wybranego owocu (jabłka lub gruszki).
21. Temat dowolny – lepienie z masy solnej.
– Dziecko przyzwyczaja się do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego, potrafi nazwać malowany owoc.
– Dziecko lepi z masy solnej – lepienie całymi dłońmi i palcami; ugniata masę solną w celu jej zmiękczenia, podejmuje próby toczenia kulek, formuje nie tylko palcami ale i dłonią; odkłada pracę na ustalone miejsce.
stokrotka83