Wersja 1.0
Pismo przewodnie biznesplanu
Prezentuje biznesplan, wyjaśnia jego cel, podaje tytuł planu oraz opisuje główne dziedziny, na których skoncentrował się autor planu.
Dodatkowo może zawierać takie elementy jak: geneza projektu (pomysł, historia, badania), zakres opracowania, źródła informacji, zakres odpowiedzialności autorów.
Znajduje się tutaj:
- Tytuł planu
- Nazwa, adres, numer telefonu firmy oraz twój
- Data ukończenia planu
W nagłówku (który będzie widniał na wszystkich stronach) dobrze jest umieścić wersję biznesplanu, a w stopce nazwę swojej firmy albo nazwę przedsięwzięcia.
Streszczenie powinno skrótowo zapoznać (nie więcej niż na jednej, dwóch stronach) potencjalnych inwestorów z zawartością biznesplanu, zainteresować ich i zachęcić do zapoznania się z całością dokumentu. W streszczeniu powinny być zawarte informacje o bieżącym stanie firmy oraz o jej zamierzeniach na przyszłość.
Streszczenie obejmuje:
- Cel sporządzenia planu i opis spodziewanych korzyści
- Wysokość środków finansowych potrzebnych do osiągnięcia celu
- Krótki opis produktu i rynku
- Najważniejsze dane (projekcje) finansowe na 3-5 lat naprzód
- Opis kadry menedżerskiej – szczególnie istotny w przypadku firm dopiero rozpoczynających działalność jako czynnik zaufania do kompetencji, doświadczenia i być może etyki osób zarządzających
Streszczenie, jako pierwsza informacja o projektowanych zamierzeniach, odgrywa bardzo istotną rolę, dlatego warto je poddać ocenie fachowców.
Lista nagłówków rozdziałów i podrozdziałów planu.
Pozwala czytającemu na szybkie zorientowanie się w zakresie i układzie prezentowanego materiału.
1. Firma i branża
a. Historia i obecna sytuacja firmy
b. Wizja, misja i cele do osiągnięcia
c. Charakterystyka branży
d. Analiza strategiczna SWOT
2. Inwestycja
a. Zakres inwestycji
b. Źródło finansowania
3. Plan sprzedaży i marketingu
a. Oferowany produkt lub usługa
b. Analiza rynku
c. Strategia marketingowa
- Cena
- Promocja
- Dystrybucja
4. Plan zarządzania i działania
a. Działalność produkcyjna lub usługowa
b. Zarządzanie firmą
c. Harmonogram działań
5. Plan finansowy
a. Nakłady inwestycyjne i źródła finansowania
b. Aktualne dane finansowe
c. Prognozy finansowe
- Rachunek zysków i strat
- Przepływy pieniężne - cash flow
- Bilans
- Punkt rentowności (BEP)
- Analiza wskaźnikowa
- Ocena efektywności
6. Podsumowanie i ocena ryzyka przedsięwzięcia
7. Załączniki
Zaczynamy od jednostronicowej informacji o firmie, zawierającej następujące dane:
- Nazwa firmy
- Adres, telefon
- Rodzaj prowadzonej działalności
- Forma prawna (np. indywidualna działalność gospodarcza, spółka cywilna)
- Główny oferowany produkt lub usługa
- Posiadane znaki towarowe, patenty
- Nazwiska założycieli, wspólników
- Ile lat działa firma w biznesie
- Obecny i zakładany udział w rynku
- Wielkość aktualnie zainwestowanych środków i ich źródło
- Wielkość potrzebnego dodatkowego finansowania
- Proponowane terminy i sposób zwrotu dodatkowego finansowania
- Wartość biznesu na pierwszy dzień działalności operacyjnej
- Nazwiska świadczących usługi prawne, księgowe, doradcze
Teraz należy przedstawić historię firmy zamieszczając takie informacje jak:
- Data i forma założenia firmy
- Najważniejsze dane finansowe
- Najbardziej znaczące osiągnięcia firmy (wyroby, nagrody itp.)
- Dane o poprzednich i obecnych udziałowcach
- Obecny stan prawny, organizacyjny i finansowy
Sformułowanie wizji, misji i celów do osiągnięcia powinno wynikać z zaprezentowanej sytuacji firmy w przeszłości. W przypadku podejmowania zupełnie nowych rodzajów działalności należy taką decyzję uzasadnić. Wizję i misję należy sformułować w kilku zdaniach. Wizja określa jak twój biznes będzie docelowo wyglądał. Wizja powinna określać wyidealizowany obraz twojej firmy przy założeniu, że wszystkie cele zostaną osiągnięte a zadania zrealizowane.
Wizja powinna zawierać:
- Nazwę twojego biznesu
- Produkt lub usługę, które będziesz oferował
- Docelowy rynek dla oferowanego produktu lub usługi.
Misja określa jak twój biznes będzie docelowo funkcjonował. Jest to jakby „super strategia” działania.
Misja opisuje:
- Co twój biznes będzie oferował
- Na jakim rynku będzie działał
- Planowana lokalizacja biznesu
- W jaki sposób twój biznes będzie wzrastał, będzie się rozwijał
- Co odróżnia (będzie odróżniać) twój biznes od konkurencji.
Cele działania powinny określać co firma pragnie osiągnąć w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat. Sformułowanie celów jest jakby drogowskazem dla zrealizowania misji. Osiąganie celów jest miarą tego, że twój biznes posuwa się w dobrym kierunku.
Cele zwykle są mierzalne i mogą opisywać np.:
- Zwrot z inwestycji
- Pożądany udział (procentowy) w rynku
- Spełnienie określonych założeń finansowych
- Osiągnięcie kolejnych etapów procesu technologicznego
Należy podać ogólną charakterystykę branży, w tym opisać głównych producentów działających na rynku. W miarę możliwości należy podać wyniki ich działalności, wielkość sprzedaży, wysokość zysków i ewentualnie przyczyny opuszczenia rynku przez niektórych producentów.
Należy również podać wymagania stawiane produktowi, który zamierzamy wprowadzić na rynek (jest on prawdopodobnie oferowany przez przedsiębiorstwa naszej branży):
- Jakie potrzeby nabywców są tu zaspakajane
- Opis zalet i słabych stron tych produktów
- Cechy produktu lub udogodnienia w sprzedaży, które umożliwiają osiągnięcie na rynku pozycji mocniejszej niż konkurencja
- Możliwości ekspansji w produkcji i sprzedaży produktu
Należy podać silne i słabe strony naszej firmy uwzględniając takie czynniki jak:
- Majątek trwały
- Zasoby finansowe
- Kadra menedżerska
- Siła robocza
- Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Cechy produktu
- Promocja, dystrybucja
Następnie należy opisać szanse i zagrożenia płynące z rynku uwzględniając m.in.:
- Czynniki polityczne
- Czynniki prawne
- Czynniki ekonomiczne
- Czynniki społeczne
- Czynniki etyczne
- Czynniki technologiczne
- Poziom rywalizacji pomiędzy aktualnymi konkurentami
- Możliwość pojawienia się nowej konkurencji...
Bridget_