Uczyć lepiej - nr 2 (2010-2011).pdf

(2117 KB) Pobierz
4 strony
Czasopismo Orodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
2/2010 2011
SS1641-525
454868782.016.png
Nowociwydawnicze
wBibliotecePedagogicznejwPoznaniu
PETTY, Geoff
Nowoczesne nauczanie: praktyczne wskazwki i techniki dla nauczycieli, wykadowcw i szkoleniowcw / Geoff Petty.
Sopot: Gdaskie Wydaw. Psychologiczne, 2010. 541 s. ISBN 978-83-7489-208-7
W ksice opisano zdobywanie umiejtnoci w praktyce, relacj nauczyciel-ucze, znaczenie pochway i krytyki oraz unikania ste-
reotypw. W odniesieniu do nauczyciela zwrcono uwag m. in. na: dyscyplin, waciw organizacj zaj, rozwizywanie pro-
blemw, cele oceniania, style nauczania. Zawarto kwestionariusz samooceny nauczyciela, opisano znaczenie jego autorytetu
i systemu wartoci. W odniesieniu do ucznia okrelono: na czym polega proces uczenia si, emocjonalne i poznawcze potrzeby
ucznia, metody nauczania i uczenia si. Na kocu rozdziaw zamieszczono list pyta, pozwalajc na skonfrontowanie wa-
snych dowiadcze z prezentowanym w ksice materiaem.
ROTROU, Jocelyne de
Pami doskonaa / Jocelyne de Rotrou; przek. [z fr.] Maria Michalik. Wyd. 3. Warszawa: Wydawnic-
two W. A. B., 2010. 269, [3] s. ISBN 978-83-7414-794-1
Poradnik skierowany do wszystkich chccych usprawni sw pami i utrzyma j w dobrej formie. W cz-
ci teoretycznej autorka opisaa budow mzgu i jego funkcjonowanie oraz wyrnia rodzaje pamici, po-
ruszya take zagadnienie wpywu dziedzictwa genetycznego i rodowiska na zdolnoci intelektualne i jzyk
czowieka. Cz praktyczna zawiera wiele wicze o rnym stopniu trudnoci, majcych na celu wszech-
stronn aktywizacj umysu i pomoc w podniesieniu jego sprawnoci.
ZIBA-KOODZIEJ, Beata
eby wietlica nie bya przechowalni: wskazwki organizacyjno-metodyczne / Beata Ziba-Koodziej, Anna Rg. Kielce:
Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spka z o.o., 2010. 132 s. ISBN 978-83-7173-219-5
Publikacja zawiera niezbdny zasb informacji na temat teoretyczno-prawnych podstaw dziaalnoci wietlic szkolnych oraz me-
todyki, organizacji i planowania procesu opiekuczo-wychowawczego w tych placwkach. Zamieszczono przykadowe scenariu-
sze zaj oraz propozycje rnych form pracy wietlicowej i wsppracy z rodzicami. Ksika skierowana jest do studentw pe-
dagogiki, nauczycieli wychowawcw oraz do organizatorw lokalnej owiaty.
Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
ul. Bugarska 19, tel. 61 85 18801, www.pbp.poznan.pl
454868782.017.png 454868782.018.png 454868782.019.png 454868782.001.png 454868782.002.png 454868782.003.png 454868782.004.png 454868782.005.png 454868782.006.png 454868782.007.png
Odredakcji
lowi matematyki: Co jest celem twojej pracy nauczy rozwi-
zywa zadania czy nauczy, jak rozwizywa zadania? Odpo-
wied na to pytanie wyznacza kierunek dziaania kadego nauczyciela.
Naucza czy uczy tak, aby mody czowiek umia uczy si sam?
Nauczyciel coraz bardziej jawi si jako doradca i przewodnik mo-
dego czowieka. Oczekiwania spoeczne wobec naszej grupy zawodo-
wej s coraz wiksze, bo nie da si sensownie peni tak wyznaczonej
roli bez przygotowania merytorycznego i psychologiczno-pedagogicz-
nego, a jednoczenie bez odpowiedniej postawy spoeczno-etycznej.
W nowoczesnym modelu spoeczestwa opartego na wiedzy priorytetem powinna by
spjna wizja ksztacenia nauczycieli. Tymczasem odrbno dwu resortw: Ministerstwa Edu-
kacji Narodowej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyszego nie sprzyja wypracowaniu
jednorodnej koncepcji. Od duszego czasu trwaj ju dyskusje nad struktur i charakterem
ksztacenia przyszej kadry nauczycielskiej. W przygotowaniu jest rozporzdzenie o standar-
dach ksztacenia nauczycieli. Z ministerialnych zapowiedzi wynika, e nowy dokument b-
dzie wiern kopi pierwszego projektu, z blokiem pedagogiki, psychologii i teorii wychowania.
Bardzo istotne wydaje si natomiast zwrcenie uwagi na konieczno przywrcenia waci-
wego miejsca praktykom szkolnym.
Na amach naszego pisma zapraszamy Pastwa take do refleksji nad osobistym rozumie-
niem roli nauczyciela. Co nadaje sens mojej pracy, co jest jej istot? Na te pytania kady musi
odpowiedzie sam. Tematy poruszane w najnowszym numerze „Uczy lepiej” mog suy po-
moc w tworzeniu Pastwa wizji spenienia zawodowego.
Ewa Superczyska redaktor naczelna „Uczy lepiej”
Adres redakcji
OrodekDoskonaleniaNauczycieli
ul.Kanclerska31,60-327Pozna
tel.618584700,fax618523329
e-mail:uczyclepiej@odn.poznan.pl
http://www.odn.poznan.pl
Konto
KBS.A.IIIO/Poznan
69150016211216200201120000
Redakcja
Redaktornaczelny:EwaSuperczyska
Sekretarzredakcji:JoannaMarchewka
espredakcyjny:Stanisawaowiska,
TadeuszNowik
Reklamy i ogoszenia
rnewariantyreklam(kolorokadka;
odcienieszarociwewntrznumeru);
konkurencyjneceny(od150do1200z);
szerokikrgodbiorcwzwizanychz owiat
Kontakt
Stanisawaowiska(tel.618584753)
lubJoannaMarchewka(tel.618584764)
Koleance Magdalenie Umiskiej
najszczersze wyrazy wspczucia z powodu mierci matki skadaj
yrekcjaorazkoleankiikoledzy
zOrodkaoskonaleniaNauczycieliwPoznaniu
Korekta
KrystynaKlimontowicz
Autorzy tekstw
KatarzynaDuska
ElbietaGendera
AgnieszkaJankiewicz
JerzyKaniewski
Stanisawaowiska
JoannaMarchewka
DorotaMrozek
AlinaPaziak-Janiszewska
AnnaTrbaa
BeataUdzik
Iwonaysocka
Ewaawrzyniak
Nauczycielu,obudwsobieartyst
onkursplastycznynaplakat oeprestrenieedukcji
apraszamy nauczycieli rnych przedmiotw
pracujcych na rnych etapach ksztacenia
do twrczej refleksji nad funkcjonowaniem
w wiecie nowoczesnych technologii
oraz idei spoeczestwa obywatelskiego
wyciskie prace zostan zaprezentowane
na okadce czasopisma „Uczy lepiej”
a plakaty wszystkich uczestnikw
na wernisau podczas Targw Edukacyjnych
Termin nadsyania prac do15lutego2011r.
Opracowanie graficzne
PaweGobiewski
Autorzy grafiki
KordianMakowski
(okadka,LiceumPlastycznewPoznaniu)
MarcinBarancewicz
(LiceumPlastycznewPoznaniu)
Iwonarzosowska(filmoznawca,studentka
UniwersytetuArtystycznegowPoznaniu)
AnnaKoacka
(IIILiceumOglnoksztaccewPoznaniu)
Szczegy w Regulaminie konkursu
na stronie wwwodnpoznanpl
Globalnieilokalnie
sztacenie kadry nauczycielskiej ..................................................................................... 4
irtualna etyka .......................................................................................................................... 5
by cudze dzieci uczy! ........................................................................................................ 6
Dydaktyka
sztuce pisania recenzji nauczycielskiej ..................................................................... 8
draaniepodstawyprogramowe
Spis lektur czy kanon ......................................................................................................... 10
Inspiracje
rozumie wiat poprzez sztuk ..................................................................................... 12
Tropem bohatera literackiego .......................................................................................... 13
ychowanie
ormowanie przyszego obywatela .............................................................................. 14
Dobrepraktyki
Roztaczony krg .................................................................................................................... 15
idzy ulegoci a dominacj ...................................................................................... 16
arzdzanieszko
any punkt na mapie szkoy ....................................................................................... 18
Nauczycielzpasj
twiera dzieciom wiat ..................................................................................................... 19
Druk
akadPoligraficznyA.Frckowiak
ul.UniiLubelskiej3,61-249Pozna
tel./fax618748213,e-mail:afdruk@icpnet.pl
edakcjazastrzegasobieprawoadiustacji
i skracaniatekstworazzmianytytuw
ateriawniezamwionychniezwracamy
atrepatnychogoszenieodpowiadamy
Uczylepiej2/2010
3
N a jednym z portali edukacyjnych postawiono pytanie nauczycie-
454868782.008.png 454868782.009.png 454868782.010.png 454868782.011.png
Globalnieilokalnie
Ksztaceniekadry
nauczycielskiej
Modzi nauczyciele nie s w peni przygotowani do swojej pracy. Przed
jej podjciem nie maj wystarczajcych moliwoci rozpoznania rzeczy-
wistoci zawodowej. konsekwencji zbyt szybko trac zapa.
macji, jak i trendami zwizanymi z prefero-
wan dzisiaj na wiecie popkultur. Jest on
te wynikiem nieustannych zmian, poczw-
szy od ustrojowej w naszym kraju, poprzez
transformacj cywilizacyjn na wiecie, glo-
balizacj i rozwj technologii informacyjnej,
a skoczywszy na zmianie wizerunku ro-
dziny i jej wartoci. Elementy te wpywaj na
niestabilno autorytetw oraz powoduj „od-
wraliwienie” na podstawowe humani-
styczne wartoci. W zwizku z tym nauczy-
cielom coraz trudniej jest mwi o kluczo-
wych wartociach, takich jak mio, prawda,
dobro, uczciwo czy patriotyzm. W moim od-
czuciu zdecydowanie atwiej jest dzisiaj mo-
dym pedagogom mwi o agresji, przemocy
czy patologii. atwiej krytykowa ni pod-
krela i eksponowa pozytywne cechy,
wzmacniajc przy tym wraliwo wycho-
wankw.
Wobec wszystkich poruszanych powyej
aspektw ogromny ukon robi w stron na-
uczycieli wszystkich szczebli edukacji, za-
rwno dla ich umiejtnoci i wiedzy, jak te
rzetelnoci, odpowiedzialnoci i uczciwoci za-
wodowej. Zada i obowizkw nauczyciel-
skich nie mona bowiem upatrywa wycz-
nie w realizacji podstaw teoretycznych (nie-
wtpliwie wanych) i egzekwowaniu ich
poprzez mylenie wycznie odtwrcze. Przy
okazji warto zauway, e wanie taka prak-
tyka przewaa na wszystkich szczeblach edu-
kacji, gdzie wiedz sprawdza si przewanie
za pomoc testw. Tymczasem praca wsp-
czesnego nauczyciela powinna zmierza do
uwraliwiania ucznia i wychowanka na pod-
stawowe wartoci. Warsztat pedagogiczny
kadego nauczyciela powinien charakteryzo-
wa si nie tylko dobrym przygotowaniem
merytorycznym, ale te gbok refleksyjno-
ci, kreatywnoci i wraliwoci. Nauczy-
ciel powinien by „osobowoci”, swoistym
mentorem wsuchujcym si nie tylko w po-
trzeby edukacyjne uczniw, ale te w ich po-
trzeby indywidualne. Nie mona zapomina,
e nauczanie modych ludzi to rwnie kszta-
towanie prawidowej osobowoci i dojrzao-
ci wiatopogldowej otwartej na wymogi
wspczesnego wiata, ale jednoczenie osa-
dzonej na podstawowych, kluczowych war-
tociach. Wiedza nauczyciela tylko w po-
czeniu z gbokim humanizmem jest w stanie
sta si pozytywn inspiracj dla uczniw, po-
moc w ustalaniu przez nich priorytetw
i rozpoznawaniu wartoci.
pedagogw, a nieomal ju powszechnie
panuje opinia, e wysze uczelnie nie przy-
gotowuj dobrze do zawodu pedagoga na-
uczyciela. S to gosy bardzo niepokojce, ktre
mnie pracownika dydaktycznego wyszej
szkoy, obcujcego ze studentami kierunkw
pedagogicznych, zachcaj do podzielenia si
pewnymi refleksjami. By moe bdzie to gos
w dyskusji, ktr niewtpliwie w zwizku
z poruszanym tematem naleaoby podj.
Majc wiadomo zoonoci problemu,
dostrzec w nim naley aspekty zarwno ze-
wntrzne, jak i wewntrzne. Spord czynni-
kw zewntrznych szczeglnie niepokojce,
wedug mnie, s kwestie selekcji i kwalifika-
cji wstpnej (a cilej, ich braku) kandydatw
na studentw pedagogiki, a take mechani-
zmy (a raczej ich brak) selekcji w trakcie trwa-
nia studiw. Zjawisko to widoczne jest
zwaszcza w powstajcych w zawrotnym
tempie rnego rodzaju wyszych szkoach
o charakterze niepastwowym, ktre ma-
sowo ksztac przyszych pedagogw, nie ba-
czc na konieczno predyspozycji w tym kie-
runku. Taki stan rzeczy powoduje, e pod
uwag zbyt czsto bierze si nie poziom
ksztacenia absolwentw, lecz ich liczb.
Pracownik dydaktyczny jest czasem po pro-
stu bezsilny wobec tej praktyki, tak samo jak
wobec nasilajcego si nierbstwa i ignorancji
wrd studentw. Bo c mona myle o stu-
dencie, ktry na pytanie: dlaczego wybra stu-
dia pedagogiczne? odpowiada: „bo to atwe stu-
dia” lub „bo nauczyciele mao pracuj i maj
dugie wakacje”? Co mona myle o przyszym
pedagogu, ktry podchodzc po raz trzeci do eg-
zaminu, twierdzi, e gwnymi funkcjami
szkoy s funkcje resocjalizacyjna i prokre-
acyjna? Co myle o przyszej kadrze nauczy-
cielskiej, kiedy podczas dyskusji na zajciach
z pedagogiki utrzymuje, e dzieci trzeba bi, bo
to dobra metoda wychowania, a narkotyki to
teraz „normalka”? Chwytam si za gow i za-
stanawiam, co z procedurami selekcyjnymi, bo
niewtpliwie s one zbyt pobaliwe dla stu-
dentw, zwaszcza dla tych, ktrych gwn
doktryn „zdobywania zawodu pedagoga” jest
haso: „student paci, student wymaga”.
Innym aspektem wymagajcym analizy s
niewtpliwie aktualne zaoenia progra-
mowe ksztacenia modych pedagogw.
Przede wszystkim to, czy odpowiadaj one po-
trzebom wspczesnoci i jej dynamiki, po-
trzebom wspczesnej szkoy, wspczesnego
ucznia i wreszcie wspczesnego modego pe-
dagoga nauczyciela.
Z caym szacunkiem dla ich autorw, uwa-
am, e cho programy s zbudowane na rze-
telnych teoretycznych podstawach pedago-
giki, psychologii i dydaktyki, to jednak nie s
w stanie speni wymaga wielostronnego
przygotowania do zawodu przyszej kadry pe-
dagogicznej. Jak wynika z moich obserwacji,
studentom kierunkw pedagogicznych bra-
kuje moliwoci podejmowania wasnych
analiz, osobistych refleksji i dyskusji ksztatu-
jcych ich autentyczn wraliwo pedago-
giczn. Nade wszystko brakuje im bezpored-
niego kontaktu z potencjalnym swoim wy-
chowankiem, spotkania z czowiekiem
osadzonym w konkretnym kontekcie spo-
ecznym. Wydaje si, e studenci powinni cz-
ciej wychodzi z murw uczelnianych, aby
w rzeczywistoci ich otaczajcej mc weryfi-
kowa nabywane podstawy teoretyczne,
a take swoje wyobraenie o wybranym za-
wodzie. Praktyki zawodowe, ktre odbywaj
studenci kierunkw pedagogicznych, nie za-
atwiaj sprawy. Limitowana liczba godzin
w zderzeniu z realiami pracy nauczycielskiej
nie wystarcza do wypracowania rzetelnych
kompetencji pedagogicznych czy szlifowania
talentu pedagogicznego.
W zwizku z powyszym nasuwa si
stwierdzenie, e modzi nauczyciele w sensie
praktycznym nie mog by w peni przygoto-
wani do swojej pracy, poniewa nie maj
przed jej podjciem wystarczajcych moli-
woci rozpoznania rzeczywistoci zawodo-
wej. W konsekwencji, nie potrafi odpowie-
dzie na ni adekwatnie do potrzeb i zbyt
szybko trac zapa. Ich bezradno przybiera
rne formy, zawsze jednak niekorzystne dla
ich zawodowego wizerunku.
Do aspektw wewntrznych decydujcych
o jakoci przygotowania do zawodu nauczy-
ciela osobicie zaliczyabym pewien zamt
wiatopogldowy. W moim mniemaniu spo-
wodowany jest on wieloma ambiwalencjami
charakterystycznymi dla wspczesnoci,
a take natokiem docierajcych do nas infor-
4
Uczylepiej2/2010
C oraz czciej syszy si krytyk modych
454868782.012.png 454868782.013.png
Globalnieilokalnie
Ksztacenie modych ludzi nie jest spraw
atw ani prost, bo przecie czasy nie s
atwe rwnie dla nauczycieli. Nie ulega wt-
pliwoci jednak, e to nauczyciele powinni
by autorytetami dla uczniw, a zatem i oni
powinni wzorowa si na autorytetach war-
tociowych, a nie na sztucznie wykreowa-
nych postaciach medialnych, udzielajcych
wtpliwych pod wzgldem wartoci porad
wychowawczych. Wymaga to jednak tego,
aby wszyscy nauczyciele rnych szczebli
edukacji na bieco i permanentnie dokony-
wali weryfikacji swoich warsztatw pedago-
gicznych i nabierali pewnego krytycyzmu do
swojej pracy. Wydaje si, e sytuacja wymaga
przede wszystkim wspodpowiedzialnoci,
uwagi i dialogu wszystkich ogniw edukacyj-
nych ksztacenia modego czowieka, bo
wszystkie one odpowiadaj za jako pracy
rwnie przyszych nauczycieli.
dr Justyna Dergowska pedagog,
wykadowca w Wyszej Szkole Nauk
Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu
irtualnaetyka
Kwestia „kreski” na wiadectwie nadal pozostaje otwarta. To sprawa roz-
wiza legislacyjnych rzdu. ane jednak, aby adne dziecko nie czuo
si napitnowane z powodu przekona wasnych i swoich rodzicw.
pani minister Katarzyny Hall pod koniec
roku szkolnego 2008/2009 r., e kady
ucze bdzie musia obowizkowo zadeklaro-
wa swj udzia na lekcjach etyki albo religii
do tej pory nie ukazao si rozporzdzenie
wykonawcze w tej sprawie. Nadal obowizuje
Rozporzdzenie w sprawie organizacji nauki
religii w przedszkolach i szkoach z dnia 14
kwietnia 1992 r. − z poprawkami wprowa-
dzonymi 30 czerwca 1999 r. W wietle tych
aktw prawnych religia i etyka nadal pozo-
staj przedmiotami nieobowizkowymi, do
wyboru.
W midzyczasie 2 grudnia 2009 r. Trybu-
na Konstytucyjny orzek, e wliczanie oceny
z religii i etyki do redniej na wiadectwie jest
zgodne z ustaw zasadnicz (ten werdykt
mia wpyn na pojawienie si nowego roz-
porzdzenia), a 15 czerwca 2010 r. poznalimy
orzeczenie Trybunau w Strasburgu, ktry
wyda werdykt, e „kreska” na wiadectwie
w miejscu na ocen z religii/etyki to forma
dyskryminacji ucznia, w ten sposb publicz-
nie ujawnia si jego pogldy: Nie uczszcza
na zajcia jest niewierzcy i do tego nie-
katolik bo to religia rzymskokatolicka do-
minuje w polskich szkoach.
Przez miesic w gazetach, na portalach in-
ternetowych ukazao si wiele artykuw
i wypowiedzi politykw. Szum medialny przy-
czyni si do nagonienia problemu i do re-
klamy etyki. Pojawiy si te pomysy, aby
uczniowie uczyli si etyki wirtualnie, przez
Internet. Nauczanie na odlego to pomys
nienowy, dla ucznia zapewne atrakcyjny. Ale,
jeli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pie-
nidze. atwo posadzi przed komputerem
dzieci, ktre przez godzin „poklikaj” na kla-
wiaturze, a jeden nauczyciel poczy si
z uczniami z okrelonego rejonu czysta
oszczdno czasu, pienidzy etc. Problem
tylko w tym, e etyka to jeden z tych przed-
miotw, ktry bazuje na dyskusji, wymianie
zda, midzy nie tyle mistrzem i jego
uczniami, co midzy uczniami. Trudno kszta-
towa postawy i wraliwo etyczn, wpa-
trujc si w ekran, nawet zaopatrzony w ka-
mer. Cyberprzestrze nie moe sta si tanim
wymiennikiem kontaktw midzy ludmi.
Oczywicie, e-learning jako uzupenienie lek-
cji, dodatkowy materia do przemyle,
a take koo ratunkowe dla tych, ktrzy nie
mog zawsze by na lekcjach, bo dojedaj
z innych szk to wietny pomys.
Mona sobie take zada pytanie: czy jest
to zatem wyrnienie, czy degradacja przed-
miotu, ktry jako jedyny funkcjonowaby
w sieci?
Bdmy jednak optymistami. Moe jest to
nie do koca przemylana prba rozwizania
pilnego problemu zwizanego z dostpem do
nauki tego przedmiotu. Skdind wiadomo,
e o ile w duych miastach rzeczywicie wielu
absolwentw studiw filozoficznych garnie
si do pracy z modzie, o tyle gorzej moe
by w mniejszych miejscowociach. Ale czy
na pewno naley si a tak obawia? Nowe
rozporzdzenie dotyczce kwalifikacji na-
uczycieli daje due pole manewru dyrektorom
szk. Podstawa programowa z etyki wymaga
penych kwalifikacji od nauczycieli dopiero
w szkole ponadgimnazjalnej, natomiast
w klasach IIII zajcia moe prowadzi na-
uczyciel wychowawca, w gimnazjum na-
tomiast nauczyciel humanista, ktry pod-
czas studiw odby kurs filozoficzny. I nawet
jeli moemy mie i tutaj wtpliwoci co do
tego rozwizania, to trzeba wierzy, e pracy
z modzie podejm si ci nauczyciele, kt-
rzy maj pasj poznawcz, lubi nowe wy-
zwania i patrz krytycznie na rzeczywisto.
Przecie nikt nie zamierza obarcza dzieci sys-
temami filozoficznymi. A przyczyn do burz-
liwej dyskusji moe by drobne wydarzenie
w klasie, zaobserwowana sytuacja na ulicy,
podgldanie ycia zwierzt opatrzone krt-
kim komentarzem filozoficznym.
Filozofia jest tak ciekaw dziedzin wiedzy,
e wystarczy odrobina zachty oraz zwrce-
nie uwagi nauczycielom, e uczniowie s ni
zainteresowani. Dobrym rozwizaniem by-
oby zapewne dofinansowanie studiw pody-
plomowych dla nauczycieli omawianego
przedmiotu.
Wypada zauway, e miasto Pozna daje
zielone wiato dla szk, ktre chc organi-
zowa zajcia z etyki. Przedmiotu uczy si
mog uczniowie w Szkole Podstawowej nr 40,
66, 90, w Gimnazjum nr 6, 12 i 60 oraz w Li-
ceum Plastycznym. Zastanawiajce jest to, e
tak niewiele szk ponadgimnazjalnych ofe-
ruje lekcje etyki. A przecie wzbogacenie
oferty edukacyjnej wasnej placwki, to ko-
rzy zarwno dla uczniw, jak i dla szkoy.
Zapewne nie do wszystkich rodzicw i peno-
letnich uczniw dotaro, e mona si doma-
ga organizowania zaj z etyki na terenie
swojej szkoy. Wystarczy, by zebrao si zaled-
wie siedmioro zainteresowanych.
Inicjatywa idzie „od dou” ale to dobrze,
ksztaci si w ten sposb ludzi mylcych, dla
ktrych spojrzenie filozoficzne bdzie czym
naturalnym, i tak jak z matematyk na ma-
turze, czas, aby take filozofia i etyka powr-
ciy do ask.
Zanim jednak etyka zagoci w szkoach na
stae musimy wychowa sobie nowe poko-
lenie, gdy przedmiot ten w wydaniu wirtu-
alnym nie wydaje si najlepszym rozwiza-
niem.
Alina Paziak-Janiszewska nauczyciel konsultant
ds. nauczania etyki ODN w Poznaniu
Uczylepiej2/2010
5
P omimo bardzo szumnych zapowiedzi
454868782.014.png 454868782.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin