Mikroekonomiaaa.doc

(237 KB) Pobierz
Mikroekonomia- wykłady

Mikroekonomia- wykłady,,, nie ma wykładu z 22.05.2007

Ania S,

27.02.2007 

RYNEK-definicje

Rynek to mechanizm racjonalnego alokowania zasobów gospodarczych (mechanizm- coś, co działa w sposób stały co do zasady, zbiór czynności, aktywności; racjonalizm- pozwala dokonać najlepszego wyboru albo w ramach jednego wariantu wybiera się najlepsze działania, racjonalność nie jest nieograniczona; alokacja- dostępne zasoby są właściwie rozmieszczane, najlepiej jak tylko można, nie marnotrawimy sił, środków).

 

definicje- elementy

1) proces ustalania warunków transakcji, dochodzenie do pewnej zgody (negocjowanie kontraktów itd.)

2) ogół warunków, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych (jak są określone, zdefiniowane)

3) proces negocjowania (rozmowy opierają się na „chceniu” co najmniej jednej strony)

4) proces zbierania informacji

5) obszar, gdzie dokonuje się wymiana

6) instytucja

7) układ wzajemnych oddziaływań ( proces interakcji pomiędzy kupującymi i sprzedającymi)

8) ogół stosunków między kupującymi i sprzedającymi

9) grupa firm i jednostek

 

Rynek- ujęcie przedmiotowe

Rynek dzieli się na towarowy, pracy i kapitałowy. Ten ostatni z kolei dzieli się na RZECZOWY (środki pracy-maszyny, środki transportu; nieruchomości) i na FINANSOWY (pieniężny; kapitałowy pierwotny i wtórny)

 

 

Rynki- kryteria podziału

I geograficzne

              *globalny

              *międzynarodowy

              *krajowy

              *ponadregionalny

*regionalny

*lokalny

*sublokalny

II typ kontroli

- wolny (free market)- praktycznie nie istnieje; strony działają w sposób całkowicie suwerenny, nie istnieje jeden ośrodek kontroli rynku

- centralnie planowany

- mieszany

III skala wielkości

              = hurtowy

              = detaliczny

IV jednorodność

- homogeniczny (jednoproduktowy)

- heterogeniczny

V struktura

VI relacje nabywca- sprzedawca

VII rodzaj obrotu:

- skup

- sprzedaż

VIII legalność

---> legalny

---> czarny

---> szary

IX branżowe

 

Popyt- ilość dobra, jaką nabywcy chcą kupić w określonym czasie przy danej cenie.

 

Popyt potencjalny- taki, który na podstawie jakiś przesłanek dotyczy oczekiwań na przyszłość

 

Popyt faktyczny- ten, który w danym czasie i pry danych cenach udaje się zrealizować

 

PRAWO POPYTU

Przy innych czynnikach niezmienionych ( ceteris paribus) zapotrzebowanie na określone dobro w danym czasie zmaleje, jeżeli jego cena wzrośnie, a zwiększy się, jeżeli cena spadnie.

 

Wielkość zapotrzebowania- to ilość dobra, które nabywcy są skłonni nabyć przy danej cenie w danym czasie.

 

Apetyt na czereśnie: P

 

Sytuacja

Cena

Łączny popyt

A

4

700

B

8

500

C

12

350

D

16

200

E

20

100

 

Popyt jest funkcją ceny; jak jedno rośnie to drugie spada.

 

D- popyt

Przyczyny:

efekt dochodowy- wpływ zmiany ceny na wielkość zapotrzebowania wynikający z tego, że nabywca na skutek zmiany ceny staje się zamożniejszy lub biedniejszy

Np. mamy 900zł: kupimy 300 biletów po 3zł

                                         180 biletów po 5zł---->zapotrzebowanie jest mniejsze

Wielkość zależy od tego, jaka część dochodu jest wydawana na dane dobro.

 

efekt substytucyjny- wpływ zmiany ceny na wielkość zapotrzebowania wynikający z tego, że nabywca przenosi swoje zakupy na dobra alternatywne ( substytucyjne).

Wielkość zależy od „bliskości” dóbr substytucyjnych.

 

Inne determinanty popytu:

- gusty

- ilość i ceny dóbr substytucyjnych (tzn. konkurencyjnych)

- ilość i ceny dóbr komplementarnych ( uzupełniających konsumpcję)

- dochód:

              * dobra zwykłe

              * dobra niższego rzędu

- podział dochodu (wzrost rozpiętości)- w jakich grupach dochodowych dane dobro znajduje najwięcej nabywców

- przewidywane zmiany cen

 

Podaż- ilość dobra, jaką producenci zamierzają sprzedać w danym czasie przy danej cenie

dobra produkcyjne- służą do dalszej produkcji

dobra konsumpcyjne

 

Podaż- te ilości jakiegoś dobra, które są skłonni wytwarzać i dostarczać na rynek producenci, przy różnej cenie tego dobra, przy czym im wyższa cena tym większa skłonność do oferowania rosnącej ilości.

Sytuacja

Cena

Łączna podaż

A

4

100

B

8

200

C

12

350

D

16

500

E

20

700

 

Przyczyny:

a)       po przekroczeniu pewnego poziomu produkcji bardzo szybko rosną koszty wytwarzania

b)       im wyższa cena danego dobra tym bardziej opłacalna jest produkcja

c)       jeśli cena dobra utrzymuje się na wysokim poziomie, to produkcję podejmą nowe przedsiębiorstwa

Inne determinanty podaży:

- koszty produkcji:

              * zmiany cen czynników produkcji

              * zmiany technologii

              * zmiany organizacyjne

              * polityka rządu

- opłacalność produktów alternatywnych

- opłacalność dóbr o współzależnej podaży (np. ropa naftowa i benzyna)

- wypadki losowe i inne nieprzewidywalne zdarzenia

- cele producentów

- przewidywane zmiany cen

 

06.03.2007r.

Rynek cd

Równowaga rynkowa to stan kiedy popyt jest równy podaży. Ilości nabywane równają się ilościom produkowanym.

Odchylenia to nadmierna podaż i nadmierny popyt.

Stan równowagi nie jest trwały. Dokonuje się przez szereg odchyleń.

 

Niedobór rynkowy- sytuacja, która kształtuje się poniżej równowagi rynkowej; występuje wtedy, gdy np. jakiś organ regulacyjny (państwo) określi cenę maksymalną. Stan niedoboru można usunąć przez podwyżkę cen.

Nadwyżka rynkowa- stan, gdy poziom równowagi nie jest zrównoważony, rynek go nie akceptuje; może być ustalona cena minimalna. Aby zredukować nadwyżkę można: obniżyć ceny lub zmniejszyć ilość dostarczanego produktu.

Wszelka ingerencja w mechanizm rynkowy prowadzi do swego rodzaju patologii.

 

Ruch po krzywej i przesunięcia krzywej podaży

Ruch po krzywej- zmiana oferowanej ilości, następuje w wyniku zmiany cen

Ruch krzywej- zmiana podaży, następuje wówczas, gdy którykolwiek z innych czynników określających podaż (oprócz ceny) ulegnie zmianie.

 

Przyczyny przesunięć krzywej popytu:

              - zmiana dochodów (jak są wyższe to ludzie więcej nabywają, jak niższe (bo np. podatki się zwiększyły)- nabywają mniej

              - zmiana cen substytutów, dóbr komplementarnych

              - zmiany gustów i mody

              - reklama, marketing (dobrze przeprowadzona kampania może wywołać znaczny wzrost sprzedaży danego produktu)

              - formy sprzedaży  (dobre warunki dostępności dobra)

              - oczekiwania zmiany cen

 

Równowaga a zmiana popytu

 

(Wiem, że ten wykres jest zajebisty....:P)

Cena jest czynnikiem niezmiennym.

 

Przyczyny przesunięć krzywej podaży:

              - ceny czynników wytwórczych (transport, koszty zatrudnienia itd.)

              - postęp techniczny

              - wzrost wydajności pracy

              - warunki naturalne, np. pogoda

              - podatki, dotacje, etc ulgi

 

Czas w ekonomii:

- długi- taki, kiedy wszystkie czynniki produkcji mogą ulec zmianie, nie ma żadnych ograniczeń

- krótki- przynajmniej jeden czynnik pozostaje stały, np. bo mamy pracowników zatrudnionych na odpowiednich warunkach

Równowaga długookresowa- kształtuje się z przyny jednego czynnika, dokonuje się przy zmianie w sposobie produkcji

 

 

Zagadnienie elastyczności- reakcja popytu lub podaży

Co się stanie, jeżeli kierując się przesłankami racjonalnymi zmieni się cenę?

 

Elastyczność cenowa popytu to reakcja popytu na zmianę ceny.

 

Ep= procentowa zmiana ilości podzielona przez procentową zmianę ceny

Ep= %ΔQ / %ΔP

Ep= [(Q2- Q1): Q1] : [(P2- P1): P1]

 

Elastyczność

E>1      elastyczny                         % ΔQ > % ΔP –ilość zmieniła się bardziej niż cena

E=1      neutralny(jednostkowy)    % ΔQ = % ΔP – ilość zmieniła się tak jak cena

E<1      nieelastyczny                     %ΔQ < % ΔP –ilość reaguje słabiej niż cena, nawet jeżeli chleb zdrożeje o 40% to jego kupno nie spadnie o 40%...

 

Popyt elastyczny:* spadek ceny wywołuje wzrost przychodów

   wzrost ceny spowoduje spadek przychodów

(wykres)

 

Popyt nieelastyczny: * wzrost ceny to wzrost przychodów

                                  * spadek ceny powoduje spadek przychodów

(wykres)

 

Doskonała nieelastyczność- popyt jest sztywny, niezależny od tego jaka  cena. Jest to sytuacja rzeczywista, np.jeśli chodzi o dzieła sztuki.

 

(wykres)

 

E(p)= 0

Doskonała elastyczność- przy danej cenie można nabywać dowolną ilość dobra, np. podatek klimatyczny w Zakopanem

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin