artykul3837[1].pdf

(514 KB) Pobierz
459812137 UNPDF
Ekologiczna lokomotywa spalinowa
Na Międzynarodowych Targach Kolejowych Innotrans 2006
w Berlinie Alstom zaprezentował innowacyjną koncepcję
lokomotywy spalinowej o napędzie hybrydowym.
Nowy rodzaj napędu zastosowano w zmodernizowanej lo-
komotywie manewrowej o napędzie spalinowo-hydraulicz-
nym. Długi czas pracy na biegu jałowym, charakterystycz-
ny dla lokomotyw manewrowych, przy stosunkowo wysokich
wymaganiach trakcyjnych i niezbyt dużej prędkości maksy-
malnej, jest idealnym polem do zastosowania napędu hy-
brydowego.
Lokomotywa może pracować w różnych trybach zasilania:
z generatora, akumulatora lub w trybie hybrydowym z auto-
matycznym przełączaniem.
Zmodernizowana lokomotywa prezentowana na targach Innotrans 2006
Zużycie paliwa w stosunku do tradycyjnej lokomotywy spa-
linowej zmniejsza się o 40%, redukcja emisji spalin o 55%,
a hałasu o 15 dB. Oszczędności kosztów utrzymania wyno-
szą 15%.
Lokomotywa ma moc 550 kW, maksymalną siłę pociągową
195 kN, a jej maksymalna prędkość wynosi 60 km/h. Czas
rozruchu wynosi 2 s.
W modernizacji lokomotywy zastosowano standardowe
elementy, stosowane już w innych pojazdach, co zreduko-
wało koszt modernizacji.
System napędu hybrydowego może być stosowany także
w innych projektach modernizacji lokomotyw.
Porównanie wielkości emisji zanieczyszczeń
Wartości emisji na cykl
tradycyjna hybrydowa normy według
diesel-hydraul. dyrektywy po 2007 r.
(etap IIIA, 130-560 kW)
Wykres obciążenia
Cząsteczki (PM) 0,13 0,08 0,20
HC 0,13 0,06 —
CO 1,05 0,32 3,50
NO x 6,22 2,52 3,50
NO x + HC 6,35 2,58 4,00
Schemat elektrycznego obwodu głównego lokomotywy
Informacje
Alstom Konstal S.A.
41-500 Chorzów, ul. Katowicka 104
tel. 0-32 349-12-00, 0-22 850-96-00
e-mail: andre.masek@transport.alstom.com
459812137.001.png 459812137.002.png 459812137.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin